A «titkos találkozó» keresése
Személyes
hagyományválasztások a XX. századi és a kortárs festészetben
Manet
bizonyára kereste a velázquezi csúcsok felé vezető utat, eközben kénytelen volt
kidolgozni a maga számára egy stílust, festői módszert, s ennek segítségével
próbált eljutni arra a fokra, melyet annyira csodált Velázquezben. Az eredmény
persze más lett, hiszen befolyásolta a XIX. század, az ő százada. (…) Nem utánozni akarta Velázquezt: azt a
titkos találkozót kereshette, melynek során közös festői nyelven társaloghattak
egymással.[1] (Csernus Tibor)
A
Sensaria Csoport kezdeményezésére az idén tavasszal a Szombathelyi Képtárban Időn
túl – A festészet vállalt
hagyománya címmel nyílt kiállítás.[2] A
katalógusban és a kiállításon magyar mesterek szerepeltek egy − az
egyetemes festészeti tradícióról alkotott − vízió részeként. A kiállítást
azért kezdeményeztük, mert a problémakör, amellyel a csoport foglalkozik,
túlmutat a személyes vagy akár a kollektív kereteken és bizonyos értelemben
magán a képzőművészeten is. Ez magának a hagyománynak a szellemiségéből is
adódik: évekig, évtizedekig tartó munkával lehet valódi előrelépéseket tenni. A
katalógusban hangsúlyosan megjelenő elméleti háttér-tanulmányok és a csoport
tagjaival készült körinterjú – jelzi, hogy nem egy ösztönös-érzelmi alapállás,
hanem komoly, intellektuálisan megalapozott döntések vezették a csoport tagjait
a festészeti tradícióhoz. A katalógusban végzett munka folytatásaként időszerűnek tűnik a festészeti hagyományhoz
kapcsolódó kortárs törekvések kérdését egy szélesebb fórumon megvitatni.
Ezért
az ELTE Művészettörténeti Intézetével és az MTA-ELTE Egyetemes
Művészettörténeti Kutatóhellyel közösen idén ősszel, november 8-án közösen
szimpóziumot szervezünk, amelynek nem a szombathelyi kiállítás a témája, az
csak rávezetésként kerül szóba. A tágabban értelmezett realista irányzatok (1.) és a
festészeti hagyományválasztás (2.) kérdéseit vizsgálná a konferencia. A
címet egy Csernus Tibor interjúból származó gondolat után választottuk: A „titkos találkozó” keresése − Személyes hagyományválasztások a XX. századi
és a kortárs festészetben. Csernus szavai jól körvonalazzák azt, hogy a
festészetben a hagyományozódás olykor egyéni, olykor azonban az egyén számára
megkerülhetetlen és titokzatos módon, kollektív úton megy végbe. A szimpózium
kérdései, így innét válnak megközelíthetővé.
A
szimpózium előzményeként tarthatjuk számon, hogy az utóbbi évtized hazai
képzőművészetében megerősödő különféle realista törekvések a szakmai köröket
egyszer már vitára ösztönözték, amelynek a Műértő
folyóirat hasábjai adtak teret. Általában techno-realizmus
vitaként szoktak hivatkozni az itt megjelent hozzászólásokra és írásokra.[3]
Az előadóktól maximum 15-20 perces,
problémafelvető, rövid előadásokat kérünk, amelyek elhangzása után lehetőség
nyílik a témák megvitatására a moderátor irányításával.
A fent összefoglaltak alapján a következő kérdésekről
és témákban várunk a szimpóziumra jelentkezőktől előadásokat:
–– Mit jelent a tradíció/hagyomány a festészet
területén a XX. században?
–– Milyen okai lehetnek a festészeti hagyományok
iránti fokozott érdeklődésnek a kortárs szcénában?
–– A mester tanítvány kapcsolat a kortárs művészetben.
Tradíció a gyakorlatban – egy posztmodern utáni paradigma.
–– A festmény befogadása és a modern művészet új
médiumai.
–– A realista festészeti áramlatok a kortárs hazai és
nemzetközi szcénában
– Hogyan van jelen a „középkori” vagy „barokk”
szellemiség a kortárs művészetben?
–– Egyes művészettörténeti törekvések (nagybányai
festészet, magyar szecesszió, újklasszicizmus stb.) kapcsolata a kortárs
realista törekvésekhez.
A
Sensaria Csoport a fent felvázolt kérdéshez, problémakörhöz szeretne úgy
hozzászólni, hogy szakemberek véleményét meghallgatja, ami az önreflexió és az
előbbre jutás szempontjából is fontos lépés lenne, így a művészettörténészekkel
egy eddig meg nem valósult valódi párbeszéd alakulhatna ki, ami a későbbiekben,
akár a hosszabb távú együttműködés alapja is lehet. Ezért a Sensaria Csoport az
előadást vállalók részére CD-n biztosítja a szombathelyi kiállítás
fotódokumentációját és rendelkezésre bocsátja a katalógus, egy példányát. Valamint előzetesen lehet tájékozódni
a csoport tagjainak munkáiról a www.sensaria.hu című honlapon.
Budapest , 2006. szeptember
Kondor Attila, Szilágyi Mária, SENSARIA Csoport
A szervezők részéről: Bizzer István (MTA-ELTE
Egyetemes Művészettörténeti Kutatóhely)
Irodalomjegyzék:
Bárdosi József: Látvány festészet. In: Uő: Tulajdonságok nélküli művészet. Orpheusz Kiadó, Budapest. 2005.
Bárdosi József: A táj képe. In: Uő: Tulajdonságok nélküli művészet. Orpheusz Kiadó, Budapest. 2005.
Iványi Bianca: Időn túl. In: Műértő, 2006/4.
Muladi Brigitta: Táj, táj, táj. In: Új művészet, 2005/5.
Muladi Brigitta: Örök téma. In: ÉS, 2005. nov.18.
Rieder Gábor: Időn túl. In: www.artportal.hu. 2006.
Sinkó István: Az időn innen és túl. In: Műértő, 2006/4.
Sinkovits Péter: Időn belül. In: Új művészet, 2006/7.
Sturcz János: Konceptuálison átszűrt festészet. In: Műértő, 2003/11.
Sturcz János: Egy ifjú radikális neokonzervatív a
posztmodern korszakban – A Sensaria Csoportról és László Dánielről. In: Új művészet, 2004/5.
Sturcz János: Bernáth és az utókor. In: Angyalokra szükség van. Bernáth Mária
tiszteteletére. MTA Művészettörténeti kutatóintézet, 2005.
Szabó Júlia: Hortus Conclusus. In: Új művészet, 2004/8.
Szilágyi Mária: Friss levegő. In: Műértő, 2004/3.
IDŐN TÚL (2006), Szombathelyi Képtár. A kötetet szerkesztette:
Muladi Brigitta, a képeket szerkesztette: László Dániel. A tanulmányok szerzői:
Gálig Zoltán, Sturcz János, Muladi Brigitta, Forián Szabó Noémi, Szabó Júlia,
interjú Szilágyi Mária.
[1] Lajta Gábor 2000: Kinek ígértem meg? Beszélgetés Csernus Tiborral. In.: Csernus Tibor. Helikon – EMA. 102. o. Kiemelés tőlünk−Kondor Attila.
[2] A kiállítás kurátora és a
katalógus szerkesztője Muladi Brigitta volt. A Műértő hasábjain, egy egész
oldalon két cikk is foglalkozik a kiállítással. Sinkó István hosszú, elemző
szövegében azt írta, „…Magyarországon nincs hagyománya az ilyen típusú
összevetéseket felvállaló – ezért bátor – kiállítási gyakorlatnak. Ugyanakkor
egy fontos, aktuális jelenséget csak ebben a formában érdemes elemezni
[3]A techno-realizmus Hornyik Sándor kifejezése.
A Műértőben 2003. júniusától 2004. januárjáig megjelent írások. .”Az IDŐN TÚL
c. kiállításról publikálók közül Sinkó István is hozzászólt a vitához,
illetve a techno-realizmus vita két másik hozzászólója a szombathelyi
kiállításban is közreműködött – Sturcz János a katalógusban megjelent
szövegével, Lajta Gábor pedig kiállítóként.