2006/7.
2. félév
Marosi
Ernő
112.
tanterem, hétfő, 10.15-11.45
A
bevezető kollégium célja a művészettörténész munkájának, a
művészettörténet-tudomány alapkérdéseinek és sajátos szempontjainak
megismertetése: a szó szoros értelmében bevezetés,
betekintés azokba a szükségképpen első kérdésekbe és szemléletmódokba, amelyek
a művészetről való gondolkodás más formáit megkülönböztetik a
művészettörténet-írástól.
A
félév központi fogalma az emlék (művészeti emlék, „műemlék”) abban az
értelmezésében, amely ennek a fogalomnak tudományos használatát a köznapitól
(emlékkép, emléktárgy, ereklye stb.) megkülönbözteti.
Példaként
a középpontban a jáki Szent György egykori bencés
apátsági templom 13. századi épülete fog állni, amelynek művészettörténeti
problémáira és szakirodalmára az előadások vissza-visszatérnek
és sűrűn hivatkoznak.
Tematika
1.
A művészettörténet fogalma
és a művészettörténész munkája
Művészet,
vagy művészetek? A művészet általános fogalmának kialakulása. Történetek, vagy
történelem? A történetiség mint egységes folyamat
modern fogalmának kialakulása. J. J. Winckelmann mint a művészettörténet megalapítója. A
művészettörténész munkája: a műalkotások felismerése: a lelet és a gyűjteményi
tárgy; a régiségekkel való foglalkozás értelme: az ideális szépség mintaképei;
a műkritika mint felfedezés és a kirekesztés a művészetből (Szinyei Majálisának
esete).
2.
A kvalitásítélet és a
művészet-fogalom viszonya.
A
kvalitás különböző koncepciói: ügyesség, ritkaság, természetábrázolás,
kifejezés, szellemiség. A kvalitásítélet forrásai és rendszerei; egymással
versengő ízlések és stílusok. Kor determinálta kvalitások. A művészetfogalom
történetisége: Belting: a kép korszaka és a művészet
korszaka.
3.
A műalkotás egyidejű
(szinkron) és időbeli/történeti (diakrón) szemlélete.
Riegl emlékkategóriái
4.
Az átlagos és a nagy mű
Művészeti
kultúra, tömegkultúra és a zseniális művészegyéniség. Popper Leó és Tolnai
Károly zsenikultusza. A művészet mint köznyelv,
vizuális kultúra és kommunikáció a művészetben. Az elit és a tömegkultúra
között. Az egyetemes és a sajátos. A nemzeti sajátszerűség a művészetben.
5.
A mű története
mint a mű része
A
történeti állapotok és az eredeti megkülönböztetésének szükségessége. Ideális
rekonstrukció és restaurálás. Restaurálni vagy konzerválni? A rekonstrukcióban
megnyilvánuló értelmezési szándékok. A mű mint
értelmezései történetének hordozója és emléke.
6.
A műalkotás azonosítása
Az
állapot és a forma jellemzése. A műalkotás fizikai sajátosságainak (anyag,
méret, technika) jelentősége és feltárása.
7.
Időmeghatározás („datálás”)
Történeti
források és természettudományos módszerek. A stílustörténeti tapasztalat: a
műértő tudománya.
8.
Az alkotó meghatározása („attribució”)
A
„szerzőség” kérdése. Az alkotó és a munkaszervezet. A műalkotás
mint a saját keletkezéstörténetének tanúja. „Nyombiztosítás”. A stíluskritikai módszer.
9.
Forráskritika
Az
írott és a képi források rendszerezése. Az értelmezés és a befogadás forrásai.
A recepciótörténet szempontjai. A művészettörténet-írás
mint recepciótörténeti jelenség.
Vizsga,
beszámolás
-
A félév során 2-3 írásbeli teszt, különösen az előadások során
bemutatott képek felismerésének ellenörzésére,
-
Szóbeli kollokvium, különös tekintettel a kötelező olvasmányok
ismeretének ellenőrzésére.
Irodalomjegyzék
Marosi
Ernő: Művészettörténet – az emlékezés tudománya? Mindentudás Egyeteme I, Budapest 2003. 81-97 és:
www.mindentudas.hu
(Vigyázat! Igen rossz, gyakran tükörképesen megfordított képek. Viszont ajánlatos
a táblázatok és szkémák átgondolása, az ajánlott
irodalom tanulmányozása.)
Belting, Hans – Dilly, Heinrich – Kemp, Wolfgang – Sauerländer, Willibald – Warnke, Martin (hg.):
Kunstgeschichte. Eine Einführung, Berlin 1985., és számos későbbi kiadás.
Gonda Zsuzsa: Kép a képben. Művész és
közö9nség öt évszázad grafikusművészetében Burgkmairtól
Picassóig, Szépművészeti Múzeum, Budapest 2005.
Emlék márványból vagy
homokkőből. Írások a művészettörténeti gondolkodás történetéből, szerk., ford., előszó:
Marosi E., Budapest 1976
Riegl, Alois: A modern /mű/emlékkultusz lényege és
kialakulása, in uő: Művészettörténeti tanulmányok, szerk. Beke L., Budapest 1998
Bogyay Tamás: A jáki
apátsági templom és Szent Jakab kápolna, Szombathely, é. n.
(1943.)
A jáki
apostolszobrok – Die Apostelfiguren
von Ják, szerk. Szentesi Edit – Ujvári
Péter, Budapest, 1999