ELTE
2006-2007 tanév
Művészettörténet
tanítás módszertana
Államvizsga tételek
1. A
tantervi szabályozás szintjei: Nemzeti alaptanterv (NAT, 1995, 2003),
kerettanterv, helyi tanterv fogalma, kapcsolódási pontjaik.
A művészettörténet tantárgy helye e rendszerben.
2. Tanterv és tanmenet (mikro tanterv) fogalma és
összefüggése.
A művészettörténet tantárgy-tanmenet összeállításának szerkezeti
és tartalmi szempontjai a tantárggyal speciálisan fejlesztendő
kulcskompetenciák érdekében.
3. A
művészettörténet tantárgy jelenléte az oktatásban, célja és feladata a
különböző iskolatípusokban, különös tekintettel a középiskolára
4. Műelemzés, vagy művészettörténet tanítás problematikája.
A művészettörténet tantárgy integráló szerepe a tudományok,
illetve az egyes tantárgyak között.
5. A
kétszintű érettségi lényege, az oktatásban betöltött szerepe.
A közép- és emeltszintű művészettörténet érettségi
szerkezete, tartalma, az oktatásban lévő funkciója.
6. A
különböző „munkaformák” alkalmazása a művészettörténet tanítása során a
képességfejlesztés érdekében.
A műelemzés módszerei, források használata az oktatásban.
7. A
tanári és a tanulói munka eszközei, segédletei a művészettörténet oktatása, tanulása
során, a szemléltetés pedagógiai-didaktikai megalapozása, a szemléltetés
pszichológiája.
8. Pedagógiai értékelési módok, alkalmazásuk lehetőségei a
művészettörténet tanítása során a következők érdekében:
-- a vizuális- és intellektuális képességfejlesztés
-- a személyiségformálás
-- a tehetséggondozás
9. A
múzeumpedagógia célja, tartalma, módszere és helye a
középiskolai művészettörténet-tanításában a komplex képességfejlesztés
szolgálatára.
Tanulmányutak és múzeumi órák gyakorlatorientált szervezése
10. A
művészettörténet országos középiskolai tanulmányi verseny (OKTV) mint a
tehetségnevelés, -gondozás eszköze: a verseny célja,
szerkezete, tartalma, kapcsolata az érettségivel és a felvételivel.