EÖTVÖS LORÁND TUDOMÁNYEGYETEM PEDAGÓGIAI ÉS
PSZICHOLÓGIAI KAR
1075
Budapest, Kazinczy u. 23-27.
telefon:
461-4500/3466, 3476 fax: 461-4586 e-mail: tanarkepzes@ppk.elte.hu
http://www.ppk.elte.hu
Témajegyzék
a tanári képesítővizsga pedagógiai-pszichológiai
részéhez
1. A család és az iskola kapcsolata
2. A tanórai és a
tanórán kívüli pedagógiai tevékenység
3. Szervezési módok,
módszerek a nevelés-oktatás folyamatábal1
4. Konfliktusok az
iskolában
5. Pedagógiai
értékelés, különös tekintettel a tanuló teljesítményének értékelésére 6. A
központi, tervezést befolyásoló dokumentumok hatása a gyakorlatra
7. Terv és valóság a
pedagógiában
8. Adaptivitás az
oktatásban
9. Tanulási nehézségek
tünetei, okai, korrekciója. A hatékony tanulás
10. Tehetségnevelés az
iskolában
11. Multikulturális és
interkulturális nevelés
12. A tanári és
tanu.1ói munka eszközei, segédletei az oktatásban
13. Jogok és
kötelességek az iskolában. A törvényi előírások és az iskolák valósága 14. Az
iskola aktuális és távlatos hatása a tanulók és a tanárok testi-lelki
egészégére 15. "Hagyományos" és "alternatív" iskolák
16. Az optimális
iskolamodell jellemzői
Szempontok a témák kifejtéséhez
Az alábbiakban az egyes
témákhoz kapcsolódóan - csupán orientálási
céllal - kérdéseket szempontokat adunk.
1. A
család és az iskola kapcsolata
Az iskola mint a családi nevelés segítője, kiegészítője, korrigálója. A család és az iskola kapcsolatának megtapasztalt hagyományos és új (szerű) módjai, fórumai. A család diszfunkcionális működése. Gyermekvédelem az iskolában. Pedagógiai szakszolgálatok a család és az iskola segítésére. Az osztályfőnök szerepe a család és az iskola kapcsolatában. "Sikamlós témák" az osztályfőnöki órán. A szaktanár osztályfőnöki szerep ben.
2. A
tanóraÍ és a tanórán kívüli tevékenység
A tanítási óra menetének, felépítésének megtapasztalt változatai. Mi motiválta a tanulókat a tanítási órán? Intrinzikus és extrinzikus motivációs tényezők az oktatásban. A házi feladat szerepe az oktatás folyamatában. A tanulók önálló tanulási szokásai. Az iskolai könyvtár és a könyvtári órák szerepe az oktatásban. A tanulmányi kirándulás lehetséges szerepe a pedagógiai folyamatban. Projektoktatás az elméletben és a gyakorlatban. Az erdei iskolában rejlő pedagógiai lehetőségek, különös tekintettel a környezeti nevelésre. A szakkörök lehetséges szerepe az oktatásban. A tanulók, tanárok, szÜlők, valamint az iskolafenntartó viszonya a tanórán és iskolán kívÜli tevékenységekhez.
3. Szervezési módok, módszerek a nevelés oktatás
folyamatában
A frontális munka, csoportmunka, a párban folyó oktatás és az egyéni
munka kÜlönböző változatainak értelmezése. A megismert iskolákban milyen
szervezési módok alkalmazását ismerte meg? Milyen érvekkel, ellenérvekkel
találkozott az egyes megoldásokkal kapcsolatban a tanárok és a tanulók körében?
Saját gyakorlatában milyen megoldásokat választott? Milyen közvetlen és
közvetett tapasztalatai vannak az egyes szervezési módok megtervezésévei,
megszervezésével, irányításával, értékelésével kapcsolatban? Direkt és indirekt
nevelési módszerek értelmezése, jelenlétÜk és indokoltságuk a pedagógiai
folyamatban. A tanítási és tanulási módszerek az oktatásban, kÜlönös
tekintettel a verbális közlés, a megbeszélés, a bemutatás és a tevékenykedtetés
módszereire. Milyen szempontok határozták meg a tanárok és a tanulók
módszerválasztását?
4. Konfliktusok az iskolában
A pedagógiai konfliktus értelmezése. A pedagógiai konfliktus fajtái
jelentőségÜk. kiterjedtségÜk, illetve a résztvevők szerint. Konfliktusmegoldási
stratégiák. A konfliktus jelentősége a nevelés-nevelődés folyamatában.
Egy - egyéni pedagÓgiai vagy tanítási
gyakorlatában - tapasztalt, esetleg
résztvevőként átélt konfliktus bemutatása, elemzése az okoktól a megoldásig.
5.A pedagógiai értékelés, különös tekintettel a
tanulók teljesítményének értékelésére
A pedagógiai értékelés fogalma. Minőségbiztosítás az iskolában. A
pedagógusok részvétele a minőségbiztosítás folyamatában. Az iskolaértékelés
mint az innováció egyik lehetséges forrása. A tanulói teljesítmény értékelése
mint viszonyítás. A diagnosztikus, a formáló-segítő és az összegező-lezáró
értékelés közötti kÜlönbség. Az értékelés fajtáinak funkciói, módszerei. A
teljesítményértékelés milyen fajtáival találkozott az iskolában. mihez
viszonyítottak, mire használták az értékelést, milyen módszereket alkalmaztak a
tanárok? Hogyan reagáltak a teljesítmény értékelésére a tanulók, a szÜlők?
6.A központi, tervezést befolyásoló dokumentumok
hatása a gyakorlatra
A jelenleg érvényes központi tanterv jellemzése. A megismert
intézmények tanárai hogyan viszonyulnak a NAT-hoz, a helyitanterv-készítés
kötelezettségéhez? Milyen stratégiával készÜlt az első helyi tanterv (1998.), s
azóta hogyan oldják meg a helyi tanterv módosításait? Miben fedezhető fel az
iskola pedagógiai programja és a helyi tanterv belső kapcsolatrendszere saját
szakterületét tekintve? Mit tapasztalt a helyi tanterv és a használt tankönyv
használatának viszonyára vonatkozóan?
7. . Terv és valóság
a pedagógiában
Milyen hatással van a megismert iskola pedagógiai programja az
intézmény életére? Milyen távlati és napi tervezési gyakorlat jellemző a
megismert pedagógusok munkájára? Saját tervezésében mi jelentette a legnagyobb
gondot? Milyen viszony volt saját tervei (például óravázlata) és a megvalósult
gyakorlat között? Miből adódtak az eltérések, és hogyan értelmezi ezeket? A
zárt és a nyílt, kreatív oktatás tervezésének milyen sajátosságaival
szembesült?
8.Adaptivitás az oktatásban Az
egységesség, a pluralizmus, a szegregáció, az inkluzivitás, a szelekció, a
differenciálás, az adaptivitás értelmezése a pedagógiában. A fenti
szakkifejezésekkel leírható jelenségek, folyamatok azonosítása, elemzése saját
egyéni pedagógiai és tanítási gyakorlatához kapcsolódva.
9.Tanulási nehézségek tünetei, okai, korrekciója. A
hatékony tanulás
A tanulási nehézségek tünetei, a teljesítményromlás első jelei. Az
alulteljesítő gyermek. A lehetséges okok a szakirodalom szerint (a figyelem
zavarai, a diszlexia, a diszgráfia, a diszkalkulia; részképesség zavar;
normatív és akcidentális krízisek stb.), a tanulási nehézségek okainak
feltételezése a tanárok, a tanulók és a szülők körében. A tanulási nehézségek
korrekciójának megismert módjai (pl. korrepetálás, a szÜlők részéről
magántanár alkalmazása stb.). Együttműködés más szakemberekkel
(iskolapszichológus. nevelési tanácsadó, speciális szakpedagógus) a tanulási
problémával kÜzdő gyermekek érdekében. A hatékony tanulás feltételei. Az
eredményes tanulás tanításának milyen módjaival találkozott?
10. Tehetségnevelés az iskolában
Intelligencia, kreativitás. A tehetség fogalma; a tehetséges tanuló
felismerése. A tehetségnevelés hazai megoldásainak bemutatása: gyorsítás,
elkÜlönítés, dÚsítás. Tehetséggondozó programok. A tehetséges gyermek
beilleszkedés ének elősegítése. A "tehetségnevelő" tanár jellemzői. Egyéni
pedagógiai és tanítási gyakorlatában a tehetségnevelés milyen megoldásaival
találkozott? Saját szakterületén milyen tehetségnevelési törekvéseket ismert
meg?
11. Multikulturális és interkulturális nevelés
A multikulturális és az interkulturális nevelés értelmezése.
Tolerancia; előítélet, sztereotípia, diszkrimináció. Cigány tanulók az
iskolában. Magyarországon élő nemzetiségek képzési feltételei, sajátos
lehetőségei az oktatásban. A hazánkban - főleg az utolsó évtizedben - egyre nagyobb
számban megjelenő más anyanyelvű tanulók helyzete a közoktatásban. Olyan
pedagógiai jelenségek, folyamatok bemutatása, amelyekkel ebben a témakörben
egyéni pedagógiai és tanítási gyakorlata során szembesült.
12. A tanári és a tanulói munka segédletei, eszközei
az oktatásban
A szaktárgyában megismert taneszközök bemutatása, a
tanításban-tanulásban betöltött szerepük, hatékonyságuk értékelése. Saját
készítésű taneszköz bemutatása, értékelése. Mit jelent a szabad
tankönyvválasztás általában, illetve speciálisan saját szakterÜletén,
abban/azokban az iskolá/kban, amelyeket megismert? A tanítási gyakorlata során
megismert tankönyvekről kialakított véleménye (hogyan segítik a tanítást, a
tanulást). Ismeretei és tapasztalatai szerint milyen a megfelelő (tanítás során
is felhasználható, tanulható is) tankönyv? A legÚjabb taneszközök (multimédia,
internet, CD-ROM) az iskolában - álom?, valóság?
13. Jogok és kötelességek az iskolában. Törvényi előírások és az
iskolák valósága
A közoktatási törvény a tanulók, tanárok, szÜlők jogairól és
kötelességeiről. érdekérvényesítési lehetőségeiről. Az iskola Szervezeti és
MÜködési Szabályzata. A tanárok iskolán belül szakmai szerveződései:
munkaközösségek; egy osztályban tanító pedagógusok együttműködése. A szülők szervezetei:
iskolaszék és munkaközösség; hatáskörük, működésük. A tanulói autonómia
lehetőségei és korlátai. Az autonómia tanulása, az autonómiát támogató tanári
magatartás. A diákok önszerveződése (DÖK), a segítő pedagógus feladatai. Az
iskolai szabályozás értékközvetítő, magatartásformáló szerepe; a
házirend mint - az iskolák többségében - a magatartás értékelésének alapja. Egyéni és
tanítási gyakorlata során megismert intézmény/ek jellemzése a fenti szempontok
szerint.
14. Az iskola aktuális és távlatos hatása a tanulók és a pedagógusok
testi-lelki egészségére
A testi egészséget veszélyeztető körülmények az iskolában (bútorok,
világítás, tér, mozgási lehetőség, étkezés, időbeosztás stb.) A pedagógus
lehetőségei az oktatási körülmények alakításában. A tanuló egészséges
fejlődését veszélyeztető, a pedagógiai hatásrendszerből eredő, relatív és
abszolút ártalmak. A kirekesztés mint iskolai ártalom. Túlterheltek?
alulterheltek?, rosszul terheltek a tanulók? A testi-lelki egészségromlás
tünetei. Iskolai tapasztalatai a tanulók életmódjával, egészség-magatartásával
kapcsolatban. Mit tapasztalt a drogveszély (alkohol, cigaretta, kábítószer)
iskolai megelőzésévei illetve kezelésével kapcsolatban? Gyermekvédelem az
iskolában. A gyermekvédelmi felelős megismert tevékenységköre. A pedagógus
pálya foglalkozási ártalmai. A kiégéshez vezető út. Rekreációs formák,
megküzdési stratégiák.
15. "Hagyományos" és "alternatív"
iskolák
A hagyományosság és az alternativitás értelmezése a mai hazai iskolákra
vonatkoztatva. Valamely jól megismert (hagyományosnak vagyalternatívnak
tekinthető) iskola bemutatása önállóan választott, az iskola koncepciója és
működése szempontjából meghatározónak tartható szempontok szerint.
16. Az optimális iskolamodell jellemzői
Az optimális iskolamodell elméletileg leírható jellemzői és a megismert
valóság. Milyen módon lehetne a valóságot az optimális modellhez közelíteni?
Szakterületén versengő módszertani irányzatok jellemzése, az optimális
iskolamodell szempontjából való elemzése.
Javasolt összefoglaló szakmunkák
a tanári képesítővizsga pedagógiai-pszichológiai
részéhez*
BÁBOSIK ISTVÁN (1999):
A nevelés elmélete és gyakorlata. Bp., Nemzeti Tankönyvkiadó Rt. BÁBOSIK
ISTVÁN (2003): Alkalmazott neveléseImélet. Bp., OKKER
BÁBOSIK ISTVÁN: NeveléseImélet.
Budapest, 2004. Osiris Kiadó.
BÁBOSIK ISTVÁN - KÁRPÁTI ANDREA szerk. (2002): Összehasonlító
pedagógia. Bp., BIP Kiadó
BAGDY EMŐKE (1986): Családi szocializáció és személyiségzavarok. Bp.,
Tankönyvkiadó
BODZSÁR ÉVA (2003): Humánbiológia: Életkorok biológiája. 1. A
pubertáskor. Bp., Eötvös Kiadó
BUDA BÉLA (1986): A személyiségfejlődés és a nevelés
szociálpszichológiája. Bp., Tankönyvkiadó
FALUS Iv ÁN (szerk.): Didaktika. Elméleti alapok a tanítás
tanulásához. Budapest, 2004.Nemzeti Tk.kiadó.
FALUS IVÁN - KIMMEL MAGDOLNA (2003): A portjólió. Bp., Gondolat
Kiadói Kör, EL TE BTK.
HALÁSZ GÁBOR - LANNERT
Judit szerk. (2003): Jelentés a közoktatásról... Bp., OKI
HUNYADY GYÖRGYNÉNÉ - M. NÁDASI MÁRIA (alkotó
szerk.): Osztályozás? Szöveges értékelés?!
Budapest, 2004. Dinasztia Kiadó.
HUNYADY GYÖRGYNÉNÉ -
M. NÁDASI MÁRIA (2004): Pedagógiai tervezés. Comenius Bt.
KULCSÁR ZSUZSANNA szerk. (1999): Morális fejlődés,
empátia, altruizmus. Bp.,' EL TE Eötvös Kiadó
Közoktatási törvény (Az 1993. évi LXXIX. törvény a közoktatásról.)
MÉSZÁROS ARANKA szerk. (1999): Az iskola szociálpszichológiai
jelenségvilága. Bp., EL TE, Eötvös
Kiadó
M. NÁDASI MÁRIA
(2000): Adaptivitás az oktatásban. Comenius Bt.
M. NÁDASI MÁRIA (2003): Projektoktatás. Bp., Gondolat Kiadói Kör
NAHALKA ISTVÁN (2003): Túl afalakon. Bp., Gondolat Kiadói Kör
NÉMETH ANDRÁS - PUKÁNSZKY BÉLA: A pedagógia problématörténete. Budapest,
2004. Gondolat Kiadó.
. A választott téma feldolgozása folyamán a hallgató természetesen
felhasználhat korábbi tanulmányai, él szakmódszertan tanulmányozása során
megismert, ajanlott vagy éppen önállóan felfedezett szakirodalmat is. Az itt
felsorolt összefoglaló munkák további tájékozódásra alkalmas bibliográfiát is
tartalmaznak.
N. KOLLÁR KATALIN - SZABO ÉVA (szerk.): Pszichológia
pedagógusoknak. Budapest, 2004. Osiris
Kiadó.
PETRINÉ F. JUDIT
(2004): Problémaközpontú csoportmunka. Bp., Gondolat Kiadói Kör RÁcz
JÓZSEF szerk. (2001): Devianciák. Bp., Új Mandátum
RANSCHBURG JENŐ
(2001): Szeretet, erkölcs, autonómia. 5. kiadás Bp., OKKER Oktatási Kft.
RANSCHBURG JENŐ (2001): Félelem, harag, agresszió. 10. kiadás
Bp., Nemzeti Tankönyvkiadó
SZEKSZÁRDI JÚLIA. szerk. (2001): Nevelési kézikönyv nem csak
osztályfőnököknek. Bp., OKI Dinasztia
SZIV ÁK JUDIT (2003): A
rejlektív gondolkodás fejlesztése. Bp., Gondolat Kiadói Kör, EL TE BTK.
VÁMOS ÁGNES (2003): Metafora a pedagógiában. Bp., ELTE BTK
Neveléstudományi Tanszék új Pedagógiai Szemle (www.oki.hu.) Iskolakultúra
(www.iskolakuItúra.hu.)