Speciális kollégium
(újkor) – MÜN-302.02.04
Fejezetek a 16.
századi velencei műgyűjtés és műpártolás történetéből II.
Ágoston Júlia, egy. docens
Az előző szemeszterben megkezdett speciális kurzus folytatása, melynek során előreláthatólag a következő témakörök bővebb kifejtése várható:
Az „északi elem” a velencei gyűjteményekben és recepciója a 15-16. századi velencei festészetben;
Antik gyűjtemények, a Grimani hagyaték története a Sala delle Teste-től a Statuario Pubblicoig;
A Grimani-palota (Santa Maria Formosa) dekorációja és a gyűjtemény
All’antica szobrászat és a gyűjtemények, Simone Bianco, Alessandro Vittoria stb.
A Grimani gyűjtemény recepciójának speciális esetei I, II, III. stb.
Kisebb gyűjtemények - egyéb levéltári források tanulságai
Az előző félévben felhasznált szakirodalom, melynek számottevő része általános érvényű a későbbiek során kiegészül az erre a félévre vonatkozó speciális listával
Molmenti, Pompeo: La storia di Venezia nella vita privata, parte seconda, Lo splendore, Bergamo, 1925
Logan, Oliver: Culture and Society in Venice 1470-1790, The Renaissance and its Heritage, Great Britain, 1972
Tafuri, Manfredo: Venice & the Ranaissance, Cambridge Mass., 1989
Fletcher,
Jennifer: Marcantonio Michiel’s Collection, in: JWCI, XXXVI,
1973, pp. 382-5
Fletcher,
Jennifer: Marcantonio Michiel: His Friends
and Collection, in: BM CXXIIII, 1981,
941, pp. 453-467
Fletcher,
Jennifer: Marcantonio Michiel, ’che ha veduto assai’, in: BM, CXXIIII,
1981, 943, pp. 602-608
Fletcher, Jennifer: Patronage in Venice, in: The Genius of Venice, London, 1983
Fletcher,
Jennifer: The Provenance of Bellini’s ’St
Francis’, in: BM, vol. CXIV, n.
829, April 1972
Anderson, J.: Il collezionismo e la pittura del cinquecento, in: La pitture in Italia, Cinquecento II, Milano, 1987
Anderson,
J.: A Further Inventory of Gabriel Vendramin’s
Collection, in: BM 1979
Anderson, J.:Giorgione. Peintre de la „Breieveté Poétique”,Paris, 1996
Eiche,
Sabine: On the Dispersal of
Cardinal Bembo’s Collections, in: Mitteilungen des Kunsthistorischen Institutes in Florenz, Bd.
XXVII. 1983
Shakeshaft,
Paul: Documents for the History
of Collecting.I,
’To much bewitched with thoes intysing things’: the letters
of James, third Marquis of
Hamilton and Basil, Viscont Feilding, concerning collecting in Venice
1635-1639, in:BM,
1992. Aug.
Battilotti,
Donata – Franco, Maria Teresa: Regesti di committenti e dei primi collezionisti
di Giorgione, in: Antichità viva, XVII, 1978
Lauber, Rosella: Per un ritratto di Gabriele Vendramin. Nuovi conributi. In: Figure di Collezionisti a Venezia tra Cinque e Seicento, a cura di Linda Borean e Stefania Mason, Udine 2002
Lauber, Rosella: „Et e il nudo che ho io in pittura de l’istesso Zorzi” per Giorgione e Mrcantonio Michiel, in: AV, 59 (2002)
Lauber,
Rosella:”Opera perfettissima”.
Marcantonio Michiel e
Pope-Hennessy, John: A Statuette by Antonio Minelli, in: BM, 1952
Borenius, Tancred: More about theAndrea Vendramin Collection, in: BM , LX,1932
Jacobs, Emil: Das Museo Vendramin
und die Sammlung Reynst, in: Repertorium für Kunstwissenschaft,
bd. 46, 1925
Favaretto,
Irene: Inventario delle antichità di casa Mantova
Benavides 1695, in: Bollettino del Museo Civico di
Padova, LXI, 1972, no. 1-2
Ludwig,
Gustav: Archivalische Beiträge zur Geschichte
der venezianischen Malerei, in: Jahrbuch der Preußischen Kunstsammlungen,
XXIV, 1903
Brown, Clifford: An Art auction in Venice in 1506, in: l’arte 1972, 18-19/20
Wilde,
Johannes: Ein unbekanntes Bildnis von Antonello da Messina
in:Jahrbuch den Kunsthistorischen Sammlungen in Wien, IX, 1935
Wilde
János: Néhány velencei női képmás a reneszánsz korából, in:
Petrovics Elek emlékkönyv, Budapest, 1934
Stricchia Santoro, F.: Antonello e L’Europa, Milano 1986
Pächt, Otto & Alexander, J.J.G.: Illuminated Manuscripts in the Bodeleian Library Oxford, II.vol. Italian School, Oxford, 1970
Armstrong, Lilian: Renaissance Miniature Painters and Classical Imagery. The master of the Putti and his Venetian Workshop, London, 1981
Giorgione. Mythos und Enigma, Herausggegeben
von Sylvia Ferino Pagden & Giovanna Nepi Scirè, Kunsthistorisches Museum Wien,
23. März bis 11. Juli 2004
– angolul: Giorgione. Myth and Enigma .stb.
Bellini. Giorgione. Titian and the Renaissance of Venetian Painting,David Alan Brown & Sylvia Ferino Pagden with Jaynie Anderson, Deborah Howard, Peter Humfrey and Mauro Lucco, National Gallery of Art Washington & Kunsthistorishes Museum Vienna, 2006
Meller, Peter:_ I „Tre filosofi” di Giorgione, in: Giorgione e l’umanesimo Veneziano,a cura di Rodolfo Pllucchini, (Civiltà Veneziana Saggi 27), Firenze, MCMLXXXI
Settis, Salvatore: Giorgione e i suoi committenti, in: Giorgione e l’umanesimo Veneziano,a cura di Rodolfo Pallucchini, (Civiltà Veneziana Saggi 27), Firenze, MCMLXXXI
Garas, Klara:
Die Entstehung der Galerie des
Erzherzogs Leopold Wilhelm, in: Jahrbuch der Kunsthistorischen
Sammlungen in Wien, Bd. 63, (N.F.Bd.
XXVII), 1967
Savini – Branca, Simona: Il collezionismo veneziano nel’600, Padova, 1964
Rava, A.: Il „Camerino
delle anticaglie” di Gabriele Vendramin,
in: Nuovo archivio veneto, XXXIX (1920)
Pouncy:
The Miraculous Cross in Titian’s „Vendramin
Family”, in: JWCI, 1938-39
Kaplan,
Paul: The ’Storm of war’: the
Paduan key to Giorgione’s ’Tempesta’, in: Art History, IX,
1986
Jansen,
Dirk Jacob: Jacopo Strada et
le commerce d’art, in: Revue de l’Art, no. 77,
1987
Ciancio,
Valentina: Il mercato e le raccolte d’arte nella Venezia del
primo Seicento: Bartolommeo
della Nave e la sua collezione,
Università degli Studi di Roma ’
Martin, Andrew John.: „Amica e un albergo di virtuosi”. La casa e la collezione di Andrea Odoni, in: Venezia Cinquecento, anno X, n.19, gennaio – giugno 2000
Lorenzo Lotto. Il genio inquieto del Rinascimento, a cura di Peter Humfrey , Mauro Lucco, catal. della mostra (Bergamo, Accademia Carrara…) Milano, 1998. – ugyanez angolul is Washington 1998
Larsson,
L.O.: Lorenzo Lottos Bildnis des Andrea Odoni in Hampton Court.
Eine Typologische und Ikonographische Studie, in: Konsthistorisk Tidskrift, 37,
1968
Coli, Barbara: Lorenzo Lotto e
il ritratto cittadino: Andrea Odoni, in: Il ritratto e la memoria. Materiali
Thornton, Dora: The Scholar in his Study. Ownership and Experience in Renaissance Italy,Yale Univ. Press, New Haven& London, 1997