Eörsi Anna
Az apa, a fiú és az első fontos lépés.
Megjegyzések Nanni di Banco Quattro
santi coronati-jának ikonográfiájához.
I.
Az Orsanmichele északi oldalán levő tabernákulumot 1409-1416/7 között készítette Nanni di Banco az Arte dei Maestri di Pietra e di Legname megbízásából.[1] (1. kép) A négy ókeresztény mártír életnagyságú szobra oszlopokkal tagolt, függönnyel díszített fülkében áll. A tabernákulum oromzatát az áldó Krisztus félalakja díszíti. A talapzati zóna két sarkára borított címerpajzson a céh emblémája, a balta látható. A predellasáv magasreliefjén egy építő- és szobrászműhely életének négyféle tevékenysége elevenedik meg. (2. kép)
A négy mesterember közül kettő – kettő egymás felé fordulva dolgozik, a bal oldali pár állva, a jobb oldali ülve. A bal szélső kőműves falat emel, felé néző, fúrót tartó kőfaragó társa egy csavart oszlopot készít. Az utóbbinak hátat fordító, támlás széken ülő építész baljában szögletes vonalzót tart, míg a jobbjában levő körzőt egy oszlopfő aljához illeszti. A jobbszélső szobrász két kezével felemel egy kalapácsot; előtte az immár elkészült műve, egy putto figurája.(3. kép)
A ’szobor-a-szoborban’ putto egy ferdén
felállított, talapzattal is ellátott sima állványon fekszik. Alkotójához képest
monumentális alakja majdnem körplasztikus. Fejét, sőt, némiképp testét is a
háttérsíktól az utca felé elfordítja. Jobb lábát kinyújtja, jobb könyökét
behajlítva az állványnak támasztja, tenyere combtövéhez simul. Bal lábával lépő
mozdulatot tesz, bal kezét felemelt combjára helyezi. (4. kép)
A predellasáv stílusát is és ikonográfiáját is a művészettörténészek régóta kapcsolatba hozták Andrea Pisano Campanilét díszítő, artes mechanicae-t ábrázoló reliefjeivel, amelyek valószínűleg Giotto elképzelései alapján készültek az 1334-7 között.[2] Különösen kézenfekvőnek tűnt Nanni puttófaragóját a Sculpturaval összevetni. (5. kép). Herbert von Einem részletekbe menőkig elemezte a két relief hasonló és eltérő vonásait.[3] Mindkettőt egyszerre tartotta a szobrász-foglalkozás, azaz egy mesterség portréjának, és egy mesterség, azaz a Szobrászat megszemélyesítésének. Azonban míg Pisano esetében a készüló szobor attribútumként alá van rendelve alkotójának, Nanninál a mű és megalkotója szinte egyenrangúak. Míg a ’szobor-a-szoborban’ a Trecento művön körplasztikus, addig a Quattrocentoban állványával együtt van ábrázolva. Ezt az állványt von Einem azzal a kőtömbbel azonosította, amelyből az amúgy teljesen elkészült fanciullo vétetett. Vagyis – Alberti De statuaja egy mondatára hivatkozva – a kőtömbből kiszabadított szobor neoplatonikus toposzával hozta kapcsolatba Nanni szobrát. A puttót életre keltő művész nemcsak mesterember, hanem egyben Teremtő is.[4] A mű – írja von Einem – ha önarcképnek nem tekinthető is, vallomás a reneszánsz új művészete és művésze mellett.
Nem vagyok meggyőződve arról, hogy a puttószobor tartására szolgáló sima kőlapot valóban ama kőtömbként kell-e értelmeznünk, amelyből a művész kibontotta a benne rejlő, szunnyadó életet. Nem tűnik elég megnyugtatónak Nanni di Banco 1417-ben elkészült műve értelmezésekor Alberti legkorábban 1430 körül (de valószínűleg sokkal később) írt traktátusára hivatkozni.
Herbert von Einem végkövetkeztetéseivel azonban egyetértek. Szerintem is számolnunk kell – a stiláris kapcsolatokon túl – a Campanilén dolgozó Andrea Pisano hatásával. Nanni művének szerintem is lényegi eleme a művét életre hívó Teremtő gondolata; az ábrázolás hátterében valóban lehetnek neoplatonikus gondolatok is. A szobrász szerintem is utal sajátmagára is a művében. Én is azt gondolom, hogy a mű hitvallás a reneszánsz művészetfelfogás mellett. Mindehhez azonban a magyarázatot máshol keresem, mindennek tartalmát, részleteiben is, egészében véve is másban látom.
II.
Azt gondolom, hogy Nanni szobrászát a Campanilén nemcsak a Sculpturához fűzik szoros szálak, hanem az Ádám teremtését ábrázoló hexagonhoz is.(6. kép) Ebben az esetben hasonlít a két alak léptéke. Az éppen elkészült puttó testhelyzete az éppen életre kelő Ádám testhelyzetére emlékeztet: mindkettő a néző felé eső lábát kinyújtja, a másikat pedig – élete első mozdulataként – behajlítja. Mindkettő behajlított könyökkel támaszkodik egy ferde síkra. A teremtmény mindkét esetben egy fölé hajoló, erősen koncentráló lénynek köszönheti életét.
Mint ismeretes, a nyugati kultúrában a legkülönfélébb változatokban élt tovább a Teremtő mint építész, mint szobrász vagy mint festő ősi mítosza – toposza.[5] Ennek értelmében az Istent számos esetben a halandó építészhez[6] (7. kép), ritkábban a halandó szobrászhoz vagy a festőhöz hasonlították.
A szobrászat esetében éppen az ember teremtése játszott ebben szerepet. Amikor Isten a földnek porából megalkotta az embert (Ádám neve a.m. „föld”), akkor végső soron szobrászi tevékenységet végzett.[7] Az ember teremtése korai ábrázolásai és az embert agyagból megformáló Prométheusz ábrázolások között sok a hasonlóság.[8] Mindazonáltal – több okból, de legfőképp a második parancsolat miatt – Isten szobrászként való ábrázolása a középkor szobrászatában, kiváltképp önálló motívumként nemigen fordul elő.[9] „Ne facies tibi sculptile” rendelete értelmében nemcsak magát a szabadon álló, életnagyságú alak megformálását mellőzték a középkor kőfaragói, de a sculptor fogalmát még a mesterségük megnevezésében is kerülték.[10]
Ezért aztán nem meglepő, hogy artes mechanicae illusztrációi között jóval hamarabb találkozunk a festészet, mint a szobrászat képviselőjével.[11] A Trecento források sem a szobrászattal, hanem túlnyomó részt a festészettel foglalkoznak.[12] Talán először a firenzei Campanile említett reliefciklusán válik ez a két műfaj egymással is, és az építészettel is egyenrangú partnerré – az utóbbinak, a geometriához való közelsége és a vitruviusi hagyomány miatt, mindig is kiemelt volt a helye. (8. kép)
A Campanile enciklopedikus programjában a három műfaj: a festészet, a szobrászat és az építészet képviselője három Genezis-epizód (Ádám és Éva teremtése, az első munka) továbbá a bolygók, az erények, a szabad művészetek és a szentségek megszemélyesítői illetve képviselői társaságában nemcsak a hasznos emberi tevékenységek sorát gyarapítja, de visszautal a történet legelejére, a teremtés isteni aktusára is.[13] Az ember teremtése és a szobrász közötti párhuzam – a teremtmény formai és méretbeli különbségei ellenére – csírájában tehát már magán a Campanilén is megfogalmazódik.
III.
Ezen az úton megy tovább Nanni di Banco. Jóval azelőtt, hogy a humanisták a kreáció vagy az isteni fogalmát a művészekre alkalmazták volna,[14] jóval azelőtt, hogy a reneszánsz művészetelméletben Prométheuszt szobrászművészként emlegették volna,[15] az ő puttófaragója mögött ott rejlik az embert teremtő Isten eszméje. Elvégre az életre keltés közös nevezője a teremtés aktusának, Prométheusz művészi teljesítményének[16], és Nanni művének a kőállványról éppen lelépni készülő puttóval.
Hogy Nanni szobrásza hátterében valóban ott rejlik a Teremtő eszméje – képe, arra nemcsak az a tény utal, hogy kompozíciója emlékeztet az ember Logosz, illetve Prométheusz [17] általi teremtésére.
A szobrásszal szemben ülő, körzőt és szögletes vonalzót tartó építész figurája is ismerős a Campaniléről. (8. kép) Itt, az artes mechanicae képviselőjeként, hasonló attribútumokkal (vonalzó helyett rajztáblával) ül ugyancsak támlás széken, ugyancsak görbe háttal az Építészet megszemélyesítője.[18] Az ikonográfiai típus pedig, ahová mindketten tartoznak nem más, mint magának a világot teremtő-tervező Atyának, a Deus artifexnek a képe.[19] (7. kép) Vagyis a Quattro santi coronati talapzatának jobb felén az egymással szemben dolgozó építész és szobrász alakja felidézi a teremtés két mozzanatát, a világét és az emberét.
Amúgy kik ők? A Campanile vonatkozó megszemélyesítései közül Vasari a festőt Apellésznek, a szobrászt Pheidiásznak, az építészt Euklidesznek tartja.[20] Nanni di Banco esetében efféle utalás lehetősége sohasem merült fel. Egyesek a négy mesterembert magával a négy koronás szenttel azonosították, mások a kő- és fafaragó céh korabeli képviselőit látták bennük.[21] Az alábbiakban kifejtem, hogy mindegyik verzióban lehet igazság, de mindemellett minden okunk megvan a kő- és fafaragó céh emblematikus műalkotásán személyes utalásokat is keresni. Több mint valószínű, hogy – ha tükörképszerűen pontos önarcképről nem is beszélhetünk – a szobrászban Nanni di Banco saját magára is utalt.[22] Egyetértek Bergsteinnel, aki az éppen elkészült puttóban is önéletrajzi célzást lát: utalást a szobrász legkorábbi művére, a dóm északi karzata nyugati ablaka alatti aszimmetrikus, fejét a néző felé kifordító, jobbját csípőjére tevő atlasz-puttójára.[23] (9. kép) Nanni szobrásza közeli rokona a korabeli Madonnát festő szent Lukácsoknak: ki-ki a maga módján saját mesterségéről, azon belül pedig sajátmagáról ad számot.[24] Sőt, a rokonság annyiban is fennáll, hogy adott esetben – pl. Rogier van der Weydenében – a szent Lukács jelmezébe bújt festő is magával a Teremtővel konkurál.[25]
Ha jobban megnézzük a predella építész-figuráját, látnunk kell, hogy
alakja enervált: segédeszközeit nem annyira használja, mint inkább mintha
fáradtan rájuk támaszkodna. Szeme nem(csak) a lefelé nézéstől tűnik csukottnak.
Még ruharedői megformálása is eltér a többiekétől: a sok aláhulló ruharedőből
hiányzik a vitalitás. Azt gondolom, hogy a világteremtő Atyaistenként megjelenő
építészben Nanni apjára emlékezik, Antonio di Bancora, a firenzei dóm capomaestrojára.[26]
Apjára, akitől mesterségét tanulta, apjára, akivel egész életében együtt
dolgozott. Apjára, aki 1372-től a Santi
Quattro Coronati pártfogása alatt álló céh tagja volt, és aki történetesen éppen
a tabernákulum megrendelése valószínű idején, 1408-9-ben és 1410-11-ben töltött
be konzuli hivatalt a céhben.[27]
Nanni ebbéli funkciójában is követte apját. [28] 1412-ben
ketten együtt szereztek márványt Pisából, ugyanebben az évben az apa
dokumentáltan az Orsanmichelen dolgozott .[29] Antoniot
1413 december 23-án nevezték ki a dóm főépítészének; 1415-ben ebbéli
funkciójában halt meg.[30]
Mindezek alapján érthető, hogy mit keres itt ez az építész, miért utal alakja
az Atyára, és hogy miért olyan erőtlen:
Nanni di Banco emléket állít apjának, aki a tabernákulum munkálatai közben
hunyt el. (Apa és fia együttes ábrázolása Ghiberti bronzkapui
portrészignatúrájára emlékeztet, ahol az apa az, aki saját önarcképe mellett
fia képmását is megörökíti. Míg Nanni a Teremtővel von párhuzamot, addig
Ghiberti, prófétafejek közé helyezve saját és fia portréját, az új művészet
prófétája szerepét ölti sajátmagára és a fiára.[31])
Ahogy a Campanile sorozatán, (8., 10. kép) úgy a Quattro santi talapzatán is két külön ábrázolás képviseli az
építészet elméleti-tudományos és gyakorlati oldalát. Ott is itt is az utóbbira egy
fal felhúzása utal. Ezúttal is hatott Andrea Pisano Nannira: mindkét esetben a
bal szélső figura két kézzel éppen helyre tesz egy követ; mindkét művön egymás
felé fordulnak a kőművesek, akik
viszonylag kis léptékűek. (Nanniéi is; v.ö. alakjukat az ülőkével.) Nem
zárhatjuk ki annak lehetőségét, hogy az Orsanmichele talapzatán a két bal oldali
munkás – ha nem is egyenként azonosíthatóan, de általánosságban – Nanni
kőfaragó őseire utal.[32]
Továbbá ha már ősökről szólunk és előképeket keresünk, itt említem meg,
hogy a kevés fennmaradt középkori kőszobrász ábrázolás között viszonylag nagy a
száma olyanoknak, amelyek esetében a készülő vagy elkészült munka éppen egy
oszlop/fő.[33] (10. kép) Már-már úgy
tűnik, mintha a „foglalkozás-portré” egy standard motívumáról lenne szó.
És miben áll múltra vonatkoztatottságuk? Tógaszerű ruhájuknak, a római
„szakrális belső teret”[36]
felidéző függönnyel díszített környezetüknek valóban csak az lenne a funkciója,
hogy a szobrász aktualizálja általuk a dicső római múltat? Nem hinném. Ők
éppúgy a négy koronás szent képviselői is, ahogy a talapzati zóna sem csak a
céhtagok napi munkáját idézi fel, hanem egyúttal a patrónus – mártírok
legendáját is.
Források hiányában nem tudjuk, hogy a kő- és fafaragók céhében mennyire
ismerték a Quattro Santi Coronati legendájának részleteit, miért és mennyiben
tekintették őket ősüknek, követendő példaképüknek.[37] Az
alábbiakban Nanni di Banco tabernákuluma vizsgálata segítségével keresek
választ ezekre – és az előző bekezdésben feltett – kérdésekre.
V.
King szerint az alsó négy jelenet – a Passio Quator Coronatorum szövegét követve, folyamatos
narratívaként – felidézné azokat az építő- és díszítőmunkákat, amelyeket a
szentek Diocletianus számára készítettek. Okfejtése számomra nem meggyőző;
önkényesnek tűnik a szöveghelyek és a képek között vont analógiák sora.[40]
King a falat felhúzó kőművest a szöveg legelső, bevezető mondatára
vonatkoztatja: amikor amikor Docletianus
Pannoniában tartózkodott hogy jelenlétében nyissanak meg kőbányákat,
összegyűjtötte a kőmunkásokat, és talált közöttük négy nagyon ügyeset, név
szerint Claudiust, Castoriust, Simpronianust és Nicostratust, akik kiválóak
voltak a kőfaragás (quadrataria)
mesterségében.[41] Vitathatónak tartom a mi muratorenk és ezen szöveghely
kapcsolatát: az ars quadrataria
szobrász-mestersterséget jelent, ahogy maga a Passio is elejétől a végéig kiváló
szobrászokként emlékezik meg a négy
mártírról. Mint említettem, a tabernákulum talapzati zónáján a falat felhúzó
kőműves egyrészt az építkezésekkel is foglalkozó céh fontos tevékenységére,
másrészt Nanni saját kőműves őseire utal. Amennyiben a talapzati zónán csakugyan egy a szentekkel
kapcsolatos eseménysorra akart volna emlékezni, akkor elsőként a Napistent
ábrázoló faragványt idézte volna fel, a négy kőfaragó sokat emlegetett első
sikeres munkáját.[42]
Az oszlopot faragónak és az oszlopfőt kimérőnek – túl azon, illetve
azzal szoros összefüggésben, hogy mesterségük címere van előttük – valóban
lehet köze a legendához, hiszen az oszlop-motívum a történet lényeges eleme.[43] A Nap
négyesfogata után Diocletianus pannóniai templomába négy kedvelt szobrászától
porfir oszlopfőket rendelt.[44]
Emiatt a feladat miatt mentek el sokadmagukkal a porfirbányába, ahol
megtérítették egy kőfaragó társukat, a porfirból leveles-díszes kagylókat, pompás
medencéket[45], faragtak, segítettek új
hívük megkeresztelésében. Majd sűrű imádkozás kíséretében újabb csodás levéldíszes
kagylókat készítettek; furcsa viselkedésük, mesteri tudásuk, és a császár
elégedettsége kivívták felügylőik (phylosofi)
idegenkedését, irigykedését, haragját.[46] A
császár ezután újra oszlopokat rendelt, levéldíszes fejezetekkel, kimondottan a
négy keresztény szobrásztól.[47] A
kemény porfirból három hónap alatt elkészült az első mestermívű oszlop.[48] A
következőt még rövidebb idő alatt tudták remekbe faragni.[49] Művészetük
sikerének titka, hogy kizárólag csak egymás tanácsait fontolták meg, és Krisztus
nevében dolgoztak.[50]
Talán nemcsak a talapzati zóna két középső mesterembere, de a fenti
tabernákulum is utalhat a Passio e
helyeire. (1. kép) Mindegyik szent egy korinthoszi fejezetű oszlop előtt áll.
Ezek az oszlopok – amellett, hogy a kitartás, az állhatatosság szimbólumai
egyfelől, és a még-nem-teljesen- szabadonállás jelei másfelől – utalhatnak
Diocletianus palotájának gyönyörű oszlopaira is; együtt az antikizáló
függönnyel felidézhetik magát a császári palotát, ahol egymással tanácskozik a
négy hitében kitartó kiváló szobrász.
King szerint a talapzat negyedik mesterembere „egyikét faragná azoknak
a vidám Cupidoknak, meztelen Ámornak, amilyeneket a négy koronás készített,
mielőtt megkapták a fatális Aszklépiosz-megrendelést.”[51] A
továbbiakban császár valóban rendelt tőlük „kagylókat viktóriákat, cupidokat,”
majd egy Aszklépiosz szobrot; az előbbieket elkészítették, az utóbbit nem, de
később Diocletianus örömére még mindenféle állattal díszített tárgyat-kutat is
kifaragtak.[52]
Valószínűtlennek tartom, hogy szobrász-alteregoja megalkotásakor Nanni
di Banco ezt a történet egésze szempontjából hangsúlytalan utalást emelte volna
ki. A puttó motívum hátterében nagyon áttételesen talán ott van ez a szöveghely
is, de lényegét máshol keresném.
A négy vértanú történetének az a legfontosabb mozzanata, hogy a
keresztény kőfaragók minden munkát elvégeztek egy kivétellel: emberalak szobrát nem voltak hajlandóak
kifaragni. „Halandó ember képmását sohasem készítjük el, mert írva vagyon:
Hasonlók legyenek azokhoz készítőik és mindazok, akik bíznak bennök”[53]
Bálvány kifaragására ( és imádására) semmiképp sem kaphatóak. Ez az ő
történetük lényege. A szűkszavú Legenda aurea is pl. azzal az egy mozzanattal
magyarázza mártírhalálukat, hogy Diocletianus kérése ellenére „nem faragtak idolt,
semnem áldoztak neki.”[54]
Ennek fényében meglepő,
hogy a szobrász a céh tabernákulumának talapzatán egy közel életnagyságú, éppen
megelevenedni tűnő, majdnem körplasztikus emberalakot farag.
Hogyan lehetséges ez?
Amikor Nanni di Banco tervezgette a tabernákulum díszét, akkor feltehetően
két fő szempontot tartott szem előtt: tekintettel kellett lennie a szentek
legendájára is, és érvényre kellett juttatnia a haladó céhbelieknek, a kor
vezető szobrászainak óriási jelentőségű törekvését: a szabadon álló szobor
újdonság számba menő műfajának megteremtését. Az utóbbi felé vezető úton az ő
négy fülkében álló szentje is fontos állomás. A négy mártír – láttuk – tógaszerű öltözékükben egyszerre utal
Diocletianus kiváló, eltökélt szobrászaira és a firenzei Arte dei Pietra e Legname konzuljaira.
Mi más lenne adekvátabb dísze az anekdotikusabb hangvételű talapzati
zónának, mint egy olyan ábrázolás, ami egyszerre utal a mártírok történetének
legfontosabb mozzanatára és egyúttal a kor legkiválóbb szobrászainak legfőbb
törekvésére? Mert Nanni puttófaragója ilyen. Szemben ókeresztény őseivel ő kifarag
egy majdnem életnagyságú, majdnem teljesen körplaszitkus figurát; nem ama Aszkléposzt
– hiszen az azért a történet durva meghamisítása lenne, hanem, némi
csúsztatással, egy puttót. Egy puttót, ami történetesen az ő saját első
kőszobrászatban megtett lépéseire emlékeztet. (9.kép) Egy puttót, ami, épp
feléledve, élete első lépésére készül.
A puttó kapcsán egyéb vonatkozásokban is jogos első lépésről beszélni. Egyrészt
azért, mert a putto bűntelen kisgyerek, ártatlan paradicsomi lény[55]; –
alakja egyébként ennyiben is kapcsolódik a teremtésbeli Ádámhoz, az emberiség
tiszta, romlatlan kezdetéhez. A putto továbbá annyiban is kezdetet jelent, hogy
a reneszánsz művészet egyik vadonatúj, antik mintákat követő témáját képviseli.
Ez az az idő, a XV. század eleje, amikor a putto, ’az illegalitásból visszatér,
és … bosszút áll mindenütt jelenvalóságával’[56].
A puttó
reneszánsz-korabeli újraéledését, mint oly sok más újdonságot, általában
Donatello számlájára írják, pedig a szobrászcéh ezen programatikusnak
tekinthető ábrázolása felér megannyi – és tegyük hozzá: többnyire későbbi –
Donatello-puttóval.[57]
Karaktere is más, mint a nagy rivális kisgyerekeié: szárnyai nincsenek; szemben
a többiekkel ő semmiképp sem tekinthető spiritellonak,
hiszen egy szobrász kalapácsa alól kerül ki.
Nem mintha ez lenne az
első hangsúlyozottan kőből készült puttóábrázolás. Utoljára azonban a puttó a
trecentoban petrifikálódott, akkor, amikor még ’illegalitásban’ volt, akkor,
amikor a kőszobor még a pogány idollal volt azonos.[58]
A Campanile sokat emlegetett reliefjén (5. kép) a készülő körplasztikus
figura másképp mentesül az idol-jellegtől. Egyrészt kis méretével, másrészt
azáltal, hogy a szobrász nem tényleges aktot, hanem az arányos test
Polükleitosz-féle kánon-modelljét mintázza.[59]
Visszakanyarodva a szobrászok patrónusszentjeihez: Nanni szobrásza
előzményei sorában megemlítendő a „S Claudius” feliratú, koronát viselő mártír
is, aki a velencei Doge palota földszinti loggiájának egyik oszlopfőjén,
egyikeként a pannóniai mártíroknak, egy kőlapon fekvő kis, felöltözött figurát
farag.[60] (12.
kép) Műve nem több, mint a kőfaragó mesterség attribútuma.
Mindezen előzményekkel szemben Nanni di Banco hasonmása, egyikeként a
négy ókeresztény mártírnak, céhe fülkéjének talapzatán egy éppen életre kelő,
nagyléptékű meztelen fiúcska körplasztikus szobrát faragja ki – vagyis
voltaképp egy idolt. Ókeresztény elődeivel ellentétben ezt ő megteheti, hiszen
puttójával a korabeli szobrászat legújabb, szenzációszámba menő törekvésire utal.
A ’szobor a szoborban’ életre kelése nemcsak a
szobor és a szobrászat autonómmá válásának jele. Szemben előképeivel,
Ádámmal és a Prométheusz formázta emberrel ennek a puttónak – szobor lévén – nincs,
illetve nem lenne szüksége még külön lélekre is ahhoz, hogy életre keljen. Őt –
itt csatlakozom Herbert van Einemhez – a művészet ereje élteti. Az ars immár nemcsak mesterséget jelent,
hanem művészetet is.
Amiért pannóniai elődeinek mártíromságot kellett szenvedniük, azt a XV.
századi firenzei felvállalja, mintegy levéve az átkot a pogány idolról.[61] Úgyhogy
itt, rendhagyó módon maga a pártfogolt halandó az, aki mintegy oltalma alá
veszi patrónusszentjeit.
Összefoglalás
Az Orsanmichele tabernákulumának
talapzati zónáján a szobrász ábrázolására nemcsak – mint Herbert von Einem
gondolta – a Sculptura hatott a
Campanile hexagonjai közül, hanem az Ádám teremtése relief is. A puttót faragó
mester – Nanni di Banconak nem tükörképszerűen pontos, de eszmei önarcképe –
felidézi az embert teremtő Isten képzetét.
Teremtménye, a puttó emlékeztet a szobrász egy korai művére, a firenzei dóm
egy atlasz-figurájára.
A vele szemben dolgozó
építész ábrázolása mögött a világot tervező Istent típusa rejlik; Nanni ezzel a
figurával egyúttal emléket állít apjának, Antonio di Banconak, aki a
tabernákulum készülése közben, a dóm capomaestrojaként
halt meg. A bal oldali kőműves- és oszlopfaragó mester esetleg a család kőfaragó
őseit idézi.
Amikor Nanni di Banco
tervezgette a tabernákulum díszét, akkor feltehetőleg két fő szempontot tartott
szem előtt: tekintettel kellett lennie a szentek legendájára is, és érvényre
kellett juttatnia a haladó céhbelieknek, a kor vezető szobrászainak óriási
jelentőségű törekvését: a szabadon álló szobor újdonság számba menő műfajának
megteremtését. A tógaszerű
öltözékben társalgó négy mártír egyszerre utal Diocletianus kiváló, eltökélt
szobrászaira és a firenzei Arte dei
Pietra e Legname konzuljaira. Fülkéjük dísze utalhat azokra a pompás
palotákra, amelyeket ők Diocletianus parancsára és megelégedésére kifaragtak. A
talapzati zónán készülő oszlopok a mártírok legendájában nagy hangsúllyal
szereplő mesteri oszlopfaragó képességükre emlékeztethetnek.
Nanni di Banco hasonmása egy éppen életre kelő, nagyléptékű meztelen
fiúcska körplasztikus szobrát faragja ki – olyasmit, aminek készítése az ókeresztény
szentek számára tabunak számított. Elődeivel ellentétben ő faraghat ilyen
művet, hiszen puttójával a korabeli szobrászat legújabb, szenzációszámba menő
törekvésire, a szobor és a szobrászat autonómmá válására utal. A putto
mindemellett a reneszánsz művészet egyik vadonatúj, antik mintákat követő
témáját képviseli.
Szemben előképeivel, Ádámmal, és a Prométheusz formázta emberrel ennek
a puttónak – szobor lévén – nincs, illetve nem lenne szüksége még külön lélekre
is ahhoz, hogy életre keljen. Őt a művészet ereje élteti. Az ars immár nemcsak mesterséget jelent,
hanem művészetet is.
Amiért pannóniai elődeinek mártíromságot kellett szenvedni, azt a XV.
századi firenzei felvállalja, mintegy levéve az átkot a pogány idolról. Úgyhogy
itt, rendhagyó módon maga a pártfogolt halandó az, aki mintegy oltalma alá
veszi patrónusszentjeit.
Képek
1. Nanni di Banco: Quattro santi coronati tabernákuluma. Firenze, Orsanmichele, 1409 – 1416/7
2.
Nanni di Banco: Quattro
santi coronati tabernákuluma, részlet. Firenze, Orsanmichele, 1409 – 1416/7
3.
Nanni di Banco: Quattro
santi coronati tabernákuluma, részlet. Firenze, Orsanmichele, 1409 – 1416/7
4. Nanni di Banco: Quattro santi coronati tabernákuluma, részlet. Firenze, Orsanmichele, 1409 – 1416/7
5.
Andrea Pisano: Sculptura.
1334-7. Firenze, Museo dell’Opera del Duomo
9.
Nanni di Banco: atlasz-puttó. 1407-8. Firenze, Santa
Maria del Fiore
Megjelent: Művészettörténeti Értesítő LIV/2005,
287-299.
[1] Bergstein, M.: The Sculpture of Nanni di Banco. Princeton
University Press 2000, Cat. No. I.
[2] Becherucci, L.-Brunetti, G.: Il Museo dell’Opera del Duomo a
Firenze I. Firenze 1969, 232-
A Campanile reliefjeinek programjához: Michalsky, T.: Der Reliefzyklus des
Florentiner Domcampanile oder die Kunst der Bildhauer, sich an der
Heilgeschichte zu beteiligen. In: Artes in Mittelalter, Hg. U. Schaefer, Berlin 1999, 324 –
[3] Einem, H. von: Bemerkungen zur Bildhauerdarstellung des Nanni di
Banco. In: Festschrift für Hans Sedlmayr, Hgg. K. Oettinger, M. Rassen, München 1962, 68-79.
[4] „Der Künstler ist nicht nur Handwerker sondern zugleich Schöpfer” i.m. 78. Herbert von Einem felveti, hogy Nanni di Bancora esetleg későrómai Prometheusz szarkofágok is hathattak.
A vonatkozó Alberti hely: „Alii solum detrahentes
veluti qui superflua discutiendo qaesitam hominis figuram intra marmoris glebam
inditam atque absconditam producunt in lucem. Hos quidem sculptatores appellamus…”(L. B. Alberti: De statua,
in: Leon Battista Albertis kleinere kunstheoretische Schriften, hg. V. H. Janitschek, Quellenschriften für Kunstgeschichte XI, Bécs 1877,
171).
[5] Schlosser, J. von: Die Kunstliteratur. Ein Handbuch zur Quellenkunde der neueren Kunstgeschichte. Bécs 1924, 48; Kris, E. – Kurz, O.: Die Legende vom Künstler. Bécs 1934, 47-65; Curtius, E. R.: Europäische Literatur und lateinisches Mittelalter. Tübingen-Basel (1948) 1993, 527-9; Ohly, F.: Deus Geometra. Skizzen zur Geschichte einer Vorstellung von Gott. In: Tradition als historische Kraft. Interdisziplinäre Forschungen zur Geschichte des früheren Mittelalters, Hgg. N. Kamp und J. Wollasch, Berlin, New York 1982, 1-42; Marosi E.: A középkori művészet történetének olvasókönyve. Budapest 1997, 14; Sander, J.: Gott als Künstler, der Künstler als Heiliger Lukas. In: Wettstreit der Künste. Malerei und Skulptur von Dürer bis Daumier, Hgg. E. Mai, K. Wettengl, München – Köln 2002, 70 -74 további irodalommal.
[6] Bible moralisée, Bécs,
Nationalbibliothek Cod. 2554, fol.1v. 13.sz. vége. További példák: Binding, G.: Der mittelalterliche
Baubetrieb in zeitgenossischen Abbildungen. Darmstadt 2001 N° 73, 246, 247,
258, 279, 283, 313b, 351, 405, 461, 471, 538, 551, 555, 613,
[7] Curtius i.m. 527; Schade, H.:
Das Paradies und die Imago Dei. Eine Studie über die frühmittelalterlichen
Darstellungen von der Erschaffung des Menschen als Beispiele einer
sakramentalen Kunst. In: Wandlungen des Paradiesischen und Utopischen. Studien
zum Bild eines Ideals, Berlin 1966 (Probleme der Kunstwissenschaft 2), 132; Ld.
pl. Hrabanus Maurus: „De plastis:…Nam
et impressa argilla formam aliquam facere, plastis est, unde et protoplastus
est dictus homo, qui ex limo primus est conditus.” (De universo lib. XXI.
VIII).
[8] Raggio, O.: The Myth of Prometheus. Its survival and metamorphoses
up to the eighteenth century. Journal of the Warburg and Courtauld Institutes 21. 1958, 44-62, 48; Schade i.m. 146-156; Kaiser-Minn, H.: Die Erschaffung des
Menschen auf den spätantiken Monumenten des 3. und 4. Jahrhunderts. Jahrbuch
für Antike und Christentum, Ergänzungsband 6. 1981; Büchsel, M.: Die Schöpfungsmosaiken von San Marco. Die Ikonographie
der Erschaffung des Menschen in der frühchristlichen Kunst. Städel-Jahrbuch 13. 1991, 29-80, 48-52.
[9] Részlegesen (mert narratív
ciklus része) kivételt képez a chartres-i északi kapu bal bélletének Teremtés
sorozata, ahol Isten szobrászként háromszor is megjelenik: az égitesteket és az
embert megformázóként, illetve oldalán az ember ideájával. Az utalást és a
vonatkozó szakirodalmat (Kalinowski, L.:
L’idée de l’homme dans l’esprit divin à Chartres in: Études d’art
médiéval offertes à Louis Grodecki , réunies par S. Mc K. Crosby et al
Paris 1981, 219-228) Marosi Ernőnek köszönöm.
[10] Camille, M.: The Gothic Idol. Ideology and Image-making in Medieval Art. Cambridge University Press 1989, 41. Pygmalion történetének egyetlenegy középkori szobrászati ábrázolását sem ismerem.
[11] Pl a reini ciszter kolostor XIII. század elején készült mintakönyvében (Wien, Österr. Nationalbibliothek, Cod. Vid. 507) egyebek mellett van festő, írnok, kovács, ács – szobrász azonban nincs. Hasonló a helyzet Brunetto Latini Livre dou Tresorja 1300 körüli délfrancia illusztrációjával (London, British Library Ms. Add. 30024 fol. 1v): a „harperie”, „ecriture”, „peinterie”, „forgerie”, „charpenterie” stb közül a szobrászat hiányzik. (Mindkettőhöz: Zahlten, J.: Humana inventa. Zur künstlerischen Darstellung der artes mechanicae in: Scientia und ars im Hoch- und Spätmittelalter, vol. 1-2. Hgg. I Craemer-Ruegenberg und A. Speer, Berlin, New York 1994, vol. 2. 1008-1022).
A szobrászat „hátrányos helyzetének” nem mond ellent,
hogy egyes középkori szobrászok önmagukat mindenható zsenivé stilizálva
szignálták műveiket – amelyek természetesen nem szabadonálló körplasztikák
voltak. (Claussen, P.C.: Früher
Künstlerstolz. Mittelalterliche Signaturen als Quelle der Kunstsoziologie. In:
Bauwerk und Bildwerk im Hochmittelalter. Anschauliche Beiträge zur Kultur- und
Sozialgeschichte, Hg,. K. Clausberg et al. Giessen 1981, 7-34).
[12] Petrarca
szobrászatot méltató sorai a De remediis
utriusque fortunaeban kivételnek számítanak. A Trecentoból és a
Quattrocentoból Isten-mint-festő ábrázolásról tudok, Isten-mint-szobrászéról
azonban nem. (Asemissen, H. U.:
Malerei als Thema der Malerei Berlin 1994, 27: „Gott als Maler”.)
(Nem tudom, hogy ok, okozat, vagy egyik sem, de tény, hogy a szobrászoknak nem volt olyan elegáns patrónusszentjük, mint amilyen a festőknek szent Lukács.)
[13] Michalsky i.m. i.h. joggal hívja fel a figyelmet arra, hogy a
Campanile Genezis jelenetei közül hiányzik a Kiűzetés, tehát a program sokat
idézett Schlosser-féle magyarázata
némi módosításra szorul: az emberi munkának (velük a művészeteknek) itt nem annyira a büntetés-, mint inkább a
teremtés jellege a hangsúlyos. (Schlosser,
J. von: Giusto’s Fresken in Padua und die Vorläufer der Stanza della
Segnatura. Jahrbuch der Kunsthistorischen Sammlungen des allerhöchster
Kaiserhauses 17. 1896, 13-100, 67), v.ö. Frugoni,
C.: A Distant City. Images of Urban Experience int he Medieval Word (Torino
1983) Princeton University Press 1991, 175: „Human creativity comes to have a
place beside that of the divinity…”.
[14] Kemp, M.: From „Mimesis” to „Fantasia”: the Quattrocento Vocabulary
of Creation, Inspiration and Genius int he Visual Arts. Viator 8. 1977,
347-398.
[15] Steiner, R.: Prometheus. Ikonologische und anthropologische Aspekte der bildenden Kunst vom 14. bis zum 17. Jahrhundert. München 1991, 61 (Pomponius Gauricus De sculptura 1504).
[16] Az élés, az életszerűség, mint a Prométheusz – művésztoposz jellemzője: Steiner i.m. 40, 61/2.
[17] Büchsel i.m. 49 „Protoplastenhandhaltung”-nak nevezi a Prometheus által formázott ember jellegzetes gesztusát, azt, hogy a bal kezét a combjára helyezi. Nem zárnám ki annak lehetőségét, hogy Nanni di Banco puttója bal kezét efféle Prométheusz-szarkofág(ok) ismeretében mintázta meg. (pl. Madrid, Prado, Büchsel i.m. Abb. 22).
[18] Vasari az alakot tévesen Luca della Robbiának adja, a Geometria megszemélyesítésének tartja,
és Euklidesszel azonosítja: Vasari, G.: Le
Vite de’più eccellenti Pittori, Scultori, ed Architettori, con nuove
annotazioni…di G. Milanesi, tomo II Firenze 1906, 169 (Vita di Luca della Robbia). Kreytenberg, G.: Andrea Pisano und die
toskanische Skulptur des 14. Jahrhunderts. München 1984,
A Nanni di Bancoval foglalkozó szakirodalomban egyedül Planiscignál találtam utalást arra, hogy a Campanile Építésze hatott Nanniéra, i.m. 35.: „Il bassorilievo…trae le sue origini dai bassorilievi ..del Campanile…Anque qui scorgiamo l’architetto intento a prendere delle misure, lo scultore a lavorare intorno ad una statua.”
[19] Simson, O. von: The Gothic Cathedral. Origins of Gothic Architecture and the Medieval Concept of Order. (New York 1956), Bollingen Series XLVIII, Princeton 1974, 35; Gerstenberg, K.: Die deutschen Bildhauerbildnisse des Mittelalters. Berlin 1966, 34; Friedman, J. B.: The Architect’s Compass in Creation Miniatures of the Later Middle Ages. Traditio 30. 1974, 419-429; Lowden, J.: The making of the Bible moralisées 2 vols, Pennsylvania State University, University Park Pa 2000, I..41-50, 87.
Andrea Pisano reliefje mint Deus artifex: Michalsky i.m.
334: Der älteste der drei Künstler, der architekt, wird bei einer dezidiert intellektuellen Tätigkeit
gezeigt, der Zirkelmessung nämlich, die auch als Darstellungsformel für die
göttliche Erschaffung der Welt diente.”
[20] Vasari i.m. i.h., ld. 18. jegyzetet. Pfisterer
szerint a Sculptura
megszemélyesítése nem Pheidiászt,
hanem Polykleitoszrt idézi. (Pfisterer,
U.: Phidias und Polyklet von Dante bis Vasari: Zu Nachruhm und
künstlerischer Rezeption antiker Bildhauer in der Renaissance. Marburger Jahrbuch für Kunstwissenschaft
26. 1999, 61-91.)
[21] Az előbbi véleményen van pl. Schubring (aki még a négy koronás szent nevét is szétosztja a négy munkás között) i.m. 14; Heydenreich, L. H.: Italienische Renaissance. Anfänge und Entfaltung in der Zeit von 1400 bis 1460 München 1972, 162.
Kortárs mesterembereknek tartja őket Pachaly, G.: Nanni di Antonio Banco. Aus der Entwicklung der Skulptur von Florenz. Heidelberg 1907, 60; Einem i.m. 68; Horster, M.: Nanni di Banco: „Quattro Coronati”. Mitteilungen des Kunsthistorischen Institutes in Florenz 31. 1987, 59-80, 60; Bergstein, M.: La vita civica di Nanni di Banco. Rivista d’arte 39. 1987, 55-77, 70; Bergstein i.m. (2000) 120.
[22] Ugyanezen a véleményen
van Wulff i.m. 157, és őrá hivatkozva
Schubring, P.: Italienische Plastik
des Quattrocento. Wildpark, Potsdam 1915 (Handbuch der Kunstwissenschaft), 14; Goldscheider, L.: Fünfhundert
Selbstporträts von der Antike bis zur Gegenwart. Bécs 1936, 13; Einem i.m. 79, Bergstein i.m. (1987) 74; Bergstein
i.m. (2000) 22: („The Quattro Coronati
is a profoundly self-referential work…”).
[23] Bergstein, M.: Two Early Renaissance Putti: Niccolò di
Pietro Lamberti and Nanni di Banco. Zeitschrift für Kunstgeschichte 52. 1989,
82-88, 86.
[24] Szt. Lukácshoz: Panofsky, E.: Early Netherlandish Painting. Its Origin and Character. 2 vols. Harward University Press 1953, vol. 1. 253-4.
[25] Eörsi, A.: The Incarnation of the Word and of the Form. Some
Thoughts about St Luke the painter and about some Painters as St Luke. Acta
Historiae Artium 44. 2003, 47-57, 52-3.
[26] Ld. ugyanezt az
azonosítást kommentár nélkül: Wulff
i.m. i.h., Schubring i.m. i.h. Goldscheider i.m.i.h. Bergstein i.m. (2000)
Antonio di Bancoról: Wundram, M.: Antonio di Banco. Mitteilungen des kunsthistorisches Institutes in Florenz 10. 1961, 23-32; Bergstein i.m. (1987) 59-63.
Lowden
szerint a bécsi Bible moralisée
címlapján (8. kép) az orbist rajzoló
Istenalak egyúttal arra a miniátorra is utal, aki kötetre olyannyira jellemtő
medalionokat megtervezte (i.m. 88).
[27] Bergstein i.m. (2000) Doc. 68, 72, 85. 1410/11-ben a négy konzul közül egy másik is Nanni rokona, anyai nagybátyja volt. (Bergstein i.m. 22.) Nem lehetséges-e vajon, hogy a tabernákulum megrendelésével kapcsolatos dokumentáció teljes hiánya kapcsolatban van azzal is, hogy a családtagok szóban tárgyalták meg a részleteket?
[28] Bergstein i.m. (2000) Doc. 88 (1411 januártól 1412 áprilisig), Doc. 106 (1414 május-augusztus), Doc. 129 (1416 január – 1417 április), Doc. 148 (1419 szeptember – december).
[29] Bergstein i.m. (2000) Doc. 96, 98.
[30] Bergstein i.m. (2000) Doc. 115, 116.
[31] Ghiberti bronzkapui portréihoz: Krautheimer, R., Krautheimer-Hess, T.: Lorenzo Ghiberti. Princeton 1956, 9-10; Woods-Mardsen, J.: Renaissance Self-Portraiture. The Visual Construction of Identity and the Social Status of the Artist. New Haven, London 1998, 64.
Az egy családba tarozó itáliai mesteremberek köreiben
régóta szokás volt, hogy – feliratokkal – dokumentálják a családtagok
összetartozását, ld. Körner, H.:
„Johannes arte secundus”? Randbemerkungen zur Genter Altarinschrift. Pantheon 41.
1983, 40-44.
[32] Bergstein i.m. (1987) 74 még Nanni felmenői nevével is
megajándékozza őket: „Il rilievo…descrive quindi le attività degli
antenati dell’artista: Banco di Falco, Agostino di Falco, Jacopo di
Niccolò Succhielli ed Antonio di Banco.” Tekintettel arra, hogy a
puttófaragót magával Nannival azonosítja, négy ember tartozik öt névhez.
[33] Modena, dóm, Porta dei
Principi, XII. sz. eleje (Il Duomo di Modena/The Cathedral of Modena, a cura di
Ch. Frugoni 1-3, Modena 1999, vol. 3, 242. kép); Maastricht, dóm,
kóruskörüljáró, XII. sz. utolsó negyede: Heimo oszlopfőt ad át Máriának (Legner, A.: Romanische Kunst in
Deutschland. München 1996, Abb. 7); oszlopfő, Toulouse, XII. sz. utolsó negyede
(Ornamenta Ecclesiae. Kunst und Künstler der Romanik, Hg. von A. Legner 3 Bd. Köln 1985, Bd. 1, Abb.
B54; Clermont-Ferrand, Notre-Dame du Port, kóruskörüljáró, XII. sz. (u.o. Abb.
227.o.); Velence, Palazzo Ducale, földszinti loggia, 1341-
[34] Pl. Seymour, Ch. Jr.: Sculpture in Italy 1400-1500. Harmondsworth 1966 (The Pelican History of Art) 63: „It is impossible to avoid the impression of identity between such an evocation of a heroic Roman or Early Christian past and the fifteenth-century ’present’, which in Florence still at this moment was dominated by a drive to defend …of a republican citizen’s liberty.”
A konzuli hivatal és a négy szobor kapcsolatához: Horster i.m. 71-2; Bergstein i.m. (1987) 74; Bergstein
i.m. (2000) 22.
[35] Ez a javaslat már
elhangzott: Vaccarino, P.: Nanni.
Firenze, 1950, 39; Bergstein i.m.
(2000)
[36] Horster i.m. 65.
[37] Mindössze annyi biztos, hogy három évtizeddel a céh tabernákulumának elkészülte után Antoninus püspök kifejezetten a márvánnyal dolgozó és figurális szobrokat készítő mesterségben tartja őket járatosnak (Summa theologica, pars III, titulus 8, cap. 4, § VIII: De Architectis:…”Alii diversa inde opera exacta perficiunt, alii statuas et figuras sculptunt, út etiam marmoraii….In ha carte periti fuerunt sancti quattuor Coronati.” Sancti Antonii archiepiscopi florentini Summa theologica, vol. 4, Verona, 1740, vol. 3. 319).
A négy koronás szenthez: Bashir-Hecht, H.: Quattuor coronati in: Lexikon der christlichen
Ikonographie 8 Bd. hg. von E. Kirschbaum
und W. Braunfels, Rom - Freiburg –
Basel - Wien 1968-76, vol. 8, 235-
[38] Bergstein i.m. (1987) 69; (2000) 119
[39] King, C.: „Narrative in the representation of the Four Crowned Martyrs: Or San Michele and the Doge’s Palace”. Arte cristiana No 743 (1991) 81-89. Véleményét elfogadja Zervas, D. F.: Orsanmichele a Firenze/Orsanmichele Florence 2 vols. Modena 1996, I. 487.
[40] Kingnek az a narratíva melletti érve (i.m. 87.o.), miszerint az
Orsanmichele többi fülkéje predelláján is a vonatkozó szent legendája kapott
helyet kiesik, tekintettel arra, hogy Nannié volt az első figurális jelenetet
tartalmazó tabernákulum. A szerző cikke elején és végén utal ugyan arra, hogy a
négy szent története érintkezik a kultuszszobor-problematikával, de Nanni
reliefjével kapcsolatban ez a gondolat nem merül fel, illetve amennyiben mégis,
az az én alábbi értelmezésemmel éppen ellentétes (King i.m. 81. 88).
[41] „Tempore quo Diocletianus perrexit Pannoniis ad metalla diversa sua praesentia de montibus abscidenda, factum est dum omnes artifices metalli congregaret, invenit inter eos magnae peritiae artis inbutos homines nomine Claudium, Castorium, Simpronianum et Nicostratum, mirificos in arte quadrataria.” Acta sanctorum novembris III a Carolo de Smedt et al. Bruxelles 1910 (a továbbiakban AASS), 765A szöveg folytatása: „Hii occulte christiani erant…et quidquid artis operabanzur in sculptura, in nomine domini Iesu Christi sculpebant.” (v.ö. u.i. 3.j.: „In Passione nostra quadratarius, ars quadrataria pro sculptore et sculptura usurpatur.”)
[42] AASS i.m. 766 §1,2, 768 § 4.
[43] King i.m. 88: „The second workman who carves a twisted column with a bowdrill may perhaps refer to the decorative pieces ordered by Diocletian for his temple which involved entwining ornament. The third workman mesure a foliate capital of the sort which the Four Crowned Saints had made..” (Az „entwining” megfelelőjét nem találom a szövegben).
[44] „Desidero peritiam artis vestre capitella columnarum ex monte porfyritico incidi.” (AASS 767 §3).
[45] AASS 767- 770 § 5: „concas sigillis ornatas…..concas et lacus cum sigillis et cantharis…”
[46] AASS 770-771 § 8-9.
[47] AASS 771-2 § 10: „volo columnas cum capita foliata abscidi de monte porfyretico dicantibus Claudio, Simproniano, Nicostrato et Castorio.”
[48] AASS 771 § 12 „Explicita una columna mirifica arte perfecta…”
[49] AASS 772 § 12 „Et dantes opera cum summo studio intra dies viginti et sex inciderunt aliam columnam.”
[50] AASS 772 § 12 „Ita sculpentes facturas diversi operis, dabant studium, et bene sequebatur ars consilio eorum, qui nihil per peritiam artis phylosofie faciebant, nisi in nomine Christi operabantur nitidae.”
Csábító lenne az újra meg újra visszatérő Teremtőre való hivatkozást kapcsolatba hozni a talapzati zóna Teremtőre való vizuális utalásaival, de itt a belemagyarázás veszélye forog kockán.
[51] King i.m. 88. „..the fourth is carving one of the joyeful
Cupidines, a naked Amor, of the sort which the Four Crowned Saints had made
before being given the fatal commission for Aesculapius.”
[52] AASS 772 § 13: „Et fecerunt concas, victorias, cupidines et Asclepium simulacrum non fecerunt.” (A cupidok általában meztelenek, vidámak, de erről szövegben nincs szó) „..leones fundentes aquam et aquilas et cervos …”
[53] AASS 774 § 15: „imaginem vero hominis miserrimi numquam faciemus, quia sic scriptum est: Similis illis fiant qui faciunt ea, et omnes qui confidunt in eis. Ps. 113.8.”
[54] Jacobus de Voragine, Legenda Aurea, vulgo historia lombardica
dicta, ed. Th. Graesse, Breslau 1890, 740. Albert
Ilg is hangsúlyozza, hogy az egyetlen lényeges különbség az elkészített és
el nem készített faragványok között, hogy míg az előbbiek pusztán relief-díszek voltak, addig
az utóbbi körplasztikus kultuszkép. (Ilg,
A.: Die passio sanctorum quatuor coronatum. Mittheilungen des K. K.
Central-Commission zur Erforschung und Erhaltung der Baudenkmale 17. 1872, XLIX
).
[55] Messerer, W.: Kinder ohne Alter. Putten in der Kunst der Barockzeit. Regensburg 1962, 16-18.
[56] Panofsky, E.: Renaissance and renascences in Western Art. (Stockholm
1960) New York 1972, 149.
[57] A putto-reneszánszhoz és
Donatello szerepéhez pl. Bode, W. von:
Versuche der Ausbilding des Genre in der florentiner Plastik des Quattrocento. Jahrbuch
der Königlichen Preussischen Kunstsammlungen 11. 1890, 98; Dempsey, Ch.:
Inventing the Renaissance Putto. The University of North Carolina Press 2001,
1-62: „Donatello and the Invention of the Putto” (Az az értésem, Dempsey túlságosan egyoldalúan tartja spiritellonak a reneszánsz puttót – ez
is oka lehet annak, hogy Nanni puttófaragóját említésre sem méltatja. A könyvet
Pócs Dánielnek köszönöm.)
Jól látja Nanni puttója jelentőségét Pfisterer: „Anscheinend galt im primo quattrocento der Putto tatsächlich
als eine der neuen, signifikanten Aufgaben der Skulptur. Auch wenn alle Schriftquellen
schweigen, veranschaulicht dies die Darstellung eines Bildhauers auf dem Relief
der Santi Quattro Coronati … Nanni di
Banco, der grosse Gegenspieler Donatellos bei der Wiederbelebung der Antike,
läßt hier einen der Schutzpatrone der Steinmetzen nicht mehr den traditionellen
Kruzifix…sondern jetzt einen kleinen Knaben herausarbeiten…” (Pfisterer, U.: Donatello und die
Entdeckung der Stile 1430-1445. München 2002, 113.)
[58] Assisi alsó templom,
Utolsó vacsora-pavilonján, Pilátus palotáján ld. Panofsky i.m.(1960) 148-9. Dempsey i.m. 28.
[59] Pfisterer (i.m. 1999) 68.
Itt említem meg az ugyancsak Pfisterer által
közölt reliefet (u.i. 5.kép) a perugiai Palazzo dei Priori szemöldökén: a
hatszögletű képmezőben a Szobrászat
megszemélyesítője meztelen, hozzá képest viszonylag nagyméretű figurát
farag. Műve kőből van, hiszen kőből készült, de az ábrázolásban semmi nem utal
arra, hogy más lenne a valóságfoka, mint az őt kifaragó megszemélyesítésnek. A
kisméretű relief mindazonáltal Nanni puttófaragójának fontos előzménye.
Ugyanezen kapu bal oldalán mintha lenne még egy szobrász-ábrázolás: egy kalapot viselő férfi egyik kezében kalapácsot, a másikban apró figurát tart (Gabrielli, A.: Sculture toscane nel Dugento e nel Trecento. Firenze, 1969 fig. 353.)
[60] Wolters i.m. 213. kép; King i.m. 86.
[61] A folyamathoz: Camille i.m. 339-349 („The Renaissance of the Pagan Idol”).
A négy koronás vértanú legendájában az is vonzó
lehetett a kor vezető művészei számára, hogy módfelett autonómak, karakának
voltak: szembeszálltak közvetlen főnökeikkel, nemcsak a hit, de a kőfaragás
kérdéseiben is. (Azonban arról se feledkeznünk meg, hogy ugyanennek a céhnek a
konzuljai lesznek azok, akik 1434-ben díjhátralék miatt bebörtönöztetik
Brunelleschit.)