Ikonográfiai segéd- és kézikönyvek, lexikonok, szótárak

 

- Auerhammer, H.: Lexikon der christlichen Ikonographie, I. Bd. Bécs, 1959-67

- Biedermann, H.: Szimbólumlexikon (München, 1989) Budapest, Corvina, 1996 (ford. Havas L., Körber Á.)

- Cabrol, F.- Leclerq, H. M.: Dictionnaire d’archéologie chrétienne et de liturgie. 15 vols. Paris, 1907-1953

- Carr-Gomm, Sarah: Szimbólumok a művészetben (Duncan Baird Publisher LTD 1995) Budapest, Holnap kiadó, 2001 (ford. Bánki Vera)

- Champeaux, G. de, Sterckx, Dom S.: Introduction au mondes des symboles. Paris, Zodiaque, 1966

- Chapeaurouge, D. de: Einführung in die Geschichte der christlichen Symbole. Darmstadt, 1991

- Chevalier, J., Gheerbrandt, A.: Dictionnaire des Symboles. Paris, Éd. Robert Laffond, 1969

- Dávid K.: A teremtett világ misztériuma. Bibliai jelképek kézikönyve. Budapest, Szt. István Társulat, 2002

- Diós I. (szerk) A szentek élete. Szent István társulat, Budapest, 1984

- Erffa, H. M. von: Ikonologie der Genesis. München, 1 (1989), 2. (1995)

- Every, G.: Keresztény mitológia (London, 1970) Budapest, 1991

- Ferguson, G.: Signs and Symbols in Christian Art. New York, Oxford University Press, 1954

- Forstner, D., Becker, R.: Neues Lexikon christlicher Symbole, Innsbruck, Wien, 1991

- Friedman, J. B.: Wegmann, J. M.: Medieval Iconography. A Research Guide. New York, London, 1998

- Garnier, F.: Le langage de l’image au Moyen Âge. I. Signification et Symbolique. II. Le Grammaire des Gestes. Paris, 1982

- Garnier, F.: Thesaurus iconographique: Système descriptif de représentations. Paris, Le Léopard d’or, 1984

- Hall, J.: Dictionary of Subjects and Symbols in Art. New York, 1979

- Henkel, A., Schöne, A.: Emblemata. Handbuch zur Sinnbildkunst des 16. und 17. Jahrhunderts Stuttgart, 1967

- Hunger, H.: Lexikon der griechischen und römischen Mythologie. Wien, Hollinek, 1959

- Kaftal, G.: Iconography of Saints  4 kötet, Firenze, 1952-1985

- Kirschbaum, E., Bandmann, G., Braunfels, W. et al eds.  Lexikon der christlichen Ikonographie. 1- 8. Freiburg im Breisgau, Basel, Wien 1968-1976

- Künstle, K.: Ikonographie der christlichen Kunst. 2 Bd. Freiburg-im-Breisgau, 1926-1928

- Lexikon Iconographicum Mythologiae Classicae I-IX. Zürich-München, 1981-1999

- Mâle, E.: L’art religieux du XIIe siècle en France. Paris, 1922

- Mâle, E.: L’art religieux du XIIIe siècle en France. Paris, 1898

- Mâle, E.: L’art religieux de la fin du moyen âge en France. Paris, 1908

- Mâle, E.: L’art religieux après le Concile de Trente. Paris, 1932

- Marle, R. van: Iconographie de l’art profane au Moyen Age et à la Renaissance et la décoration des demeures, 2 kötet, Hága, 1931-2

- Millet, G.: Recherches sur l’iconographie de l’Évangile au XIV, XV, XVIe siècle. Paris, 1914

- Onasch, K.: Liturgie und Kunst der Ostkirche in Stichworten unter Berücksichtigung der Alten Kirche. Lipcse, Koehler & Amelang, 1981

- Pál J., Újvári E.(szerk.): Szimbólumtár. Jelképek, motívumok, témák az egyetemes és a magyar kultúrából. Budapest, Balassi Kiadó 1997

- Pigler, A.: Barockthemen. Eine Auswahl von Verzeichnissen zur Ikonographie des 17. und 18. Jahrhunderts. 3 köt Budapest, Akadémiai Kiadó, 1974 (2. kiad)

- Réau, L.: Iconographie de l’art chrétien. 3 rész, 6 kötet, Paris, Press Univ. De France, 1955-1959

- Roscher, W. H.: Ausführliches Lexikon der griechischen und römischen Mythologie, 1-10, Leipzig, Teubner, 1884-1937

- Schiller, G.: Ikonographie der christlichen Kunst. 5 rész, 7 kötet és Index, Gütersloh, 1966-1991

- Schmidt, O. et al.: Reallexikon zur deutschen Kunstgeschichte, Stuttgart, 1937-

- Seibert, J.(szerk): A keresztény művészet lexikona. (Freiburg im Breisgau, 1980) Budapest, Corvina, 1986 (ford. Harmathné Szilágyi Anikó)

- Tervarent, G. de: Attributs et symboles dans l’art profane 1450-1600. Dictionnaire d’un langage perdu. 2 vols. Travaux d’humanisme et de Renaissance, no. 29, Genf, Droz, 1958-9

- Verebélyi I., Arató M. O.(szerk.): Liturgikus lexikon. A katolikus egyház liturgiája. Budapest, Ecclesia, 1989

- Waal, van de H: ICONCLASS: An Iconographic Classification System. Amsterdam, 1973-85

 

Ikonogáfia és ikonológia -általános szakirodalom

 

- Appuhn, H.: Einführung in die Ikonographie der mittelalterlichen Kunst in Deutschland Darmstadt, 1980 (2. kiad.)

- Bauer, H.: Ikonologie. In: Die Religion in Geschichte und Gegenwart. Handwörterbuch für Theologie und Religionswissenschaft, 3. Aufl. Tübingen, 1957-, Bd. 3. 1959, 674-6

- Bauer, H., Kunsthistorik, Eine kritische Einführung in das Studium der Kunstgeschichte, München , 1976, 93-99

- Bätschmann, O.: Bevezetés a művészettörténeti hermeneutikába. Képek elemzése (Darmstadt, 4. kiadás, 1992) Budapest, 1998, 58-79 ff. (ford. Bacsó B., Rényi A.)

- Białostocki, J.: Iconografia e Iconologia. In: Enciclopedia universale dell’arte, 15 vols. Venezia-Roma, 1958 – 1967, vol. 7 (1958) 163-177 (Iconography and Iconology, in: Encyclopedia of Word Art, vol.7. New York, 1963, 769-785)

- Białostocki, J.: Ikonográfia, in: Pál J. (szerk): Az ikonológia elmélete 1-2. Szöveggyűjtemény az irodalom és a képzőművészet szimbolizmusáról. (Ikonológia és műértelmezés 1.) JATEPress, Szeged, 1986, 2. kötet, 337-383 (Rácz Margit ford.)

(Iconography in: Dictionary of the History of Ideas. Studies of Selected Pivotal Ideas, ed. Ph. W. Wiener, New York, 1973, vol. 2. 524-41, Skizze einer Geschichte der beabsichtigten und der interpretierenden Ikonographie, in: Kaemmerling, E.. (szerk..): Ikonographie und Ikonologie. Theorien, Entwicklung, Probleme. Bildende Kunst als Zeichensystem 1. Köln, 1979, 15-63)

- Bialostocki, J.: Régi és új a művészettörténetben. (Művészet és elmélet, szerk. Marosi E.) Budapest, 1982

- Büttner, F., Gottdank, A.: Einführung in die Ikonographie. Wege zur Deutung von Bildinhalten. München, 2006

- Cassidy, B. (ed.) Iconography at the Crossroads. Princeton, 1993

- Chapeaurouge, D. de: Wandel und Konstanz in der Bedeutung entlehnter Motive. Wiesbaden, Franz Steiner Verlag, 1974

- Cieri Via, C.: Nei dettagli nascosto. Per una storia del pensiero iconologico. Roma, La Nuova Italia Scientifica, 1994

- Eberlein, J. K.: Inhalt und Gehalt: Die ikonographisch-ikonologische Methode.. in: Kunstgeschichte. Eine Einführung. (Hgg. H. Belting, H. Dilly, W. Kemp, M. Warnke) Berlin, Reimer 1988, 169 – 190

- Forssmann, E.: Ikonologie und allgemeine Kunstgeschichte. Zeitschrift für Ästhetik und allgemeine Kunstwissenschaft 11/1966, 132-169 (átdolg. újraközlés in: Kaemmerling, E.. (szerk..): Ikonographie und Ikonologie. Theorien, Entwicklung, Probleme. Bildende Kunst als Zeichensystem 1. Köln, 1979, 257-300

- Frugoni, C.: Iconografia e iconologia in: Enciclopedia dell’arte medievale vols12, Roma, 1991-2002, vol. 7 (1996), 282-286

- Gombrich, E.: Symbolic Images. Studies in the art of the Renaissance. Oxford, New York, 1972

- Heckscher, W. S.: The Genesis of Iconology. In: Stil und Überlieferung in der Kunst des Abendlandes. Akten des 21. Internazionalen Kongresses für Kunstgeschichte in Bonn 1964 Bd. 3. Theorien und Probleme, Berlin, Gebr. Mann, 1967 ) 239- 261 (németül: Die Genesis der Ikonologie. In: - Kaemmerling, E.. (Hg.): Ikonographie und Ikonologie. Theorien, Entwicklung, Probleme. Bildende Kunst als Zeichensystem 1. Köln, 1979, 112-164)

- Hermerén, G.: Representation and Meaning in the Visual Arts. A Study in the Methodology of Iconography and Iconology. Lund Studies in Philosophy 1. Lund, 1969

- Hoogewerff, G. J.: L’iconologie et son importence pour l’étude systhématique de l’art chrétien (Oslo, 1928) Rivista di Archeologia Cristiana 8/1931, 53-82 (németül in: Kaemmerling, E.. (szerk..): Ikonographie und Ikonologie. Theorien, Entwicklung, Probleme. Bildende Kunst als Zeichensystem 1. Köln, 1979, 81-111)

- Hourihane, C.(ed.) : Image and Belief. Studies in Celebration of the Eightieth Anniversary of the Index of Christian Art. Princeton, 1999

 

- Kaemmerling, E.. (szerk..): Ikonographie und Ikonologie. Theorien, Entwicklung, Probleme. Bildende Kunst als Zeichensystem 1. Köln, 1979

- Kiss A. A., Szőnyi Gy. E. (szerk.): Szó és kép. A művészi kifejezés szemiotikája és ikonográfiája. Tanulmányok. (Ikonológia és műértelmezés 9) JATEPress, Szeged, 2003

- Kopp- Schmidt, G.: Ikonographie und Ikonologie. Eine Einführung. Köln, 2004

- Krautheimer, R.: Introduction to an „Iconography of  Mediaeval Architecture”. Journal of the Warburg and Courtauld Institutes 5/1942, 1-33

- Lash, W.P.: Iconography and iconology, in: The Grove Dictionary of Art in 34 vols.  ed. J. Turner, Oxford University Press, 2003, vol. 15, 89-98

-Libman, B.: Ikonologie. Kunst und Literatur 14/1966, 128-43 (Kaemmerling, E.. (szerk..): Ikonographie und Ikonologie. Theorien, Entwicklung, Probleme. Bildende Kunst als Zeichensystem 1. Köln, 1979, 301-328)

- Panofsky, E.: Studies in Iconology; Humanistic Themes in the Art of the Renaissance. New York, 1939

- Panofsky, E.: Meaning in the Visual Art.  Papers in and on Art History. Garden City, Gloucester, 1957

- Panofsky, E.: A jelentés a vizuális művészetekben. Tanulmányok. Budapest, Gondolat, 1984 (ford. Tellér Gyula, Beke László utószavával)

- Pál J. (szerk): Az ikonológia elmélete 1-2. Szöveggyűjtemény az irodalom és a képzőművészet szimbolizmusáról. (Ikonológia és műértelmezés 1.) JATEPress, Szeged, 1986

- Pochat, G.: Der Symbolbegriff in der Ästhetik und Kunstwissenschaft. (1982) Köln, 1983

- Réau, L.: Az ikonográfia meghatározása és alkalmazásai (Paris, 1955) in: - Pál J. (szerk): Az ikonológia elmélete 1-2. Szöveggyűjtemény az irodalom és a képzőművészet szimbolizmusáról. (Ikonológia és műértelmezés 1.) JATEPress, Szeged, 1986, 2. köt.268-290 (Albert Sándor ford.)

- Sedlmayr, H.: Jan Vermeer: A Festőművészet dícsérete (Berlin, 1951) in: Kampis A., Németh L. szerk.: Képek és nézők. Budapest, 1973, 144-153 (Vajda E. ford.)

- Sinding-Larsen, S.: Iconography and Ritual. A Study of Analitical Perspectives. Oslo, 1984

- Szilárdfy Z.: Ikonográfia – Kultusztörténet. Képes tanulmányok. Budapest, Balassi 2003

- Szőnyi György Endre: Pictura & scriptura. Hagyományalapú kulturális reprezentációk huszadik századi elméletei. (Ikonológia és műértelmezés  10.) JATEPress, Szeged, 2004

- van Straten, R.: Einführung in die Ikonographie. Berlin, Reimer 1989 (angolul: An Introduction to Iconography. Amsterdam, 1994)

- Telesko, W.: Einführung in die Ikonographie der barocken Kunst. Bécs, Köln, Weimar, 2005

- Warburg, A. M.: MΝΗΜΣΥΝΗ - válogatott tanulmányai. Budapest, Balassi, Magyar Képzőművészeti Főiskola, 1995 (szerk. Széphelyi F. György)

- Wirth, J.: L’image médiévale. Naissance et développements VIe – XVe siècle. Paris, Méridien Klincksieck, 1989

 

 

Ganymedes bibliográfia

 

- Forsyth, I. H.: The Ganymede Capital at Vézelay. Gesta, 15/1976, 241-246

- Kempter, G.: Ganymed: Studien zur Typologie, Ikonographie, Ikonologie. Köln, 1980

- Kolve, V.A.: Ganymede/Son of Getron: Medieval Monasticism and the Drama of Same-Sex Desire. Speculum 73/1998, 1014-1067

- Panofsky, E.: A neoplatonikus irányzat és Michelangelo. (New York, 1939) Enigma 33/2002, 124-129 (Ruttkai Veronika ford.)

- Russell, M.: The iconography of Rembrandt’s Rape of Ganymede, Simiolus, 9/1977, 3-18

- Saslow, J. M.: Ganymede in the Renaissance: homosexuality in art and society. New Haven, 1986

        - Worley, M. P.: The Image of Ganymede in France, 1730-1820: The Survival of a Homoerotic Myth. The Art Bulletin 76/1994, 630-643

 

 

Attribútum

 

- Denoël, Ch.: L'apparition des attributs individuels des saints dans l'art médiéval. Cahiers de civilisation médiévale, Xe-XIIe siècles 50/2007, 149-160

- Estivill, D.: Circa l’interpretazione iconografica degli attributi dei santi. Arte cristiana 89/2001, 369-74.

- Gombrich, E.: Icones Symbolicae. Philosophies of Symbolism and their Bearing on Art. (1948, 1972) In: Symbolic Images. Studies int he art of the renaissance II. Oxford, New York, Phaidon Press 1978, 132-134 (magyarul in:  Pál J. szerk: Az ikonológia elmélete 1-2. Szöveggyűjtemény az irodalom és a képzőművészet szimbolizmusáról. Ikonológia és műértelmezés 1. JATEPress, Szeged, 1986, vol. 1. 49-52, Hegyi György fordítása).

 - Réau, L.: Iconographie de l’art chrétien. 3 rész, 6 kötet, Paris, Press Univ. De France, 1955-1959, 1. 416-30.

 - Volp, R., Kaute, L.: Attribute. In: Lexikon der christlichen Ikonographie, Bde I-VIII, hgg. von E Kirschbaum, G. Bandmann, W. Braunfels, et al. Rom, Freiburg, Basel, Wien, 1968-1976, vol. 1. 197-201.

 - Wentzel, H.: Attribut. In: Reallexikon zur Deutschen Kunstgeschichte, begonnen von O. Schmitt, fortgesetzt von E. Gall, L. H. Heydenreich. Stuttgart 1937- vol. 1. 1212-1220.

 

Szimbólum

 

- Biedermann, H.: Előszó. In: Szimbólumlexikon (München, 1989) Budapest, Corvina, 1996, 5-9

- Cassirer, E.: A szimbolikus formák filozófiájából.. In: A jel tudománya. Szerk. Horányi Ö., Szépe Gy. Budapest, Gondolat, 1975, 121-135

- Champeaux, G. de, Sterckx, D. S.: Introduction au mondes des symboles. Paris, Zodiaque, 1966

- Chapeaurouge, D. de: Einführung in die Geschichte der christlichen Symbole. Darmstadt, 1991, 1-11

- Eco, U.: Művészet és szépség a középkori esztétikában (Milano, 1987) Budapest, Európa, 2002 (ford.Sz. Márton Ibolya) 104-157

- Eco, U.: Two Models of Interpretation. In: uő: Theof Interpretation. Indiana University Press, 1990, 8-22

- Fontana, D.: Jelképek, jelképrendszerek és jelentéseik (London, 1993) Budapest, Tercium, 1995

- Gombrich, E,H.: The Use of Art for the Study of Symbols, American Psychologist 20/1965, 34-50

- Gombrich, E.: Introduction: Aims and Limits of Iconology. In: Symbolic Images. Studies int he Art of the Renaissance. London, Phaidon, 1972, 13-05 (németül in: : Kaemmerling, E.. (szerk..): Ikonographie und Ikonologie. Theorien, Entwicklung, Probleme. Bildende Kunst als Zeichensystem 1. Köln, 1979, 406-409

- Gombrich, E.: „Icones Symbolicae” : A szimbolikus kifejezés filozófiái és ezek hatása a művészetre („Icones Symbolicae”: Philosophies of Symbolism and their Bearing on Art, in: Symbolic Images. Studies int he Art of the Renaissance. London, Phaidon, 1972, 123-198) in: Pál J. (szerk): Az ikonológia elmélete 1-2. Szöveggyűjtemény az irodalom és a képzőművészet szimbolizmusáról. (Ikonológia és műértelmezés 1.) JATEPress, Szeged, 1986

Vol. 1. 33-159, ford. Novák György

- Jaffé, A.: A vizuális művészetek szimbolizmusa, in: Jung, C. G.: Az ember és szimbólumai. (London, Aldus Books, 1964) Budapest, Göncöl kiadó, 1993, 231-278, ford. Dr. Matolcsi Ágnes

- Kapitány Á., Kapitány G. (szerk.) „Jelbeszéd az életünk”. A szimbolizáció története és kutatásánal módszerei. Budapest, 1995

- Ladner, G. B.: Medieval and Modern Understanding of Symbolism: A Comparison. Speculum. A Journal of Medieval Studies 54/1979, 223-256

- Lurker, M.: Bibliographie zur Symbolkunde. 3 vols. Baden-Baden, Heitz, 1964-8

- Ohly. F.: A szavak szellemi jelentése a középkorban (1959) in: Pál J. (szerk): Az ikonológia elmélete 1-2. Szöveggyűjtemény az irodalom és a képzőművészet szimbolizmusáról. (Ikonológia és műértelmezés 1.) JATEPress, Szeged, 1986, 1. 229-265

- Pál J., Újvári E. Előszó, in: Szimbólumtár. Jelképek, motívumok, témák az egyetemes és a magyar kultúrából. Budapest, Balassi Kiadó 1997, 6-17

- Wirth, J: Symbol. In: The Grove Dictionary of Art 34 vols. Ed. J. Turner, Oxford University Press, 2003, vol. 30. 163-168

- Wittkower, R.: Interpretation of Visual Symbols in the Arts. Studies in Communications 1/1955, 109-124, újraközölve in uő: Allegoriy and the Migration of Symbols, London, 1977, 173-187, (németül in: Kaemmerling, E.. (szerk..): Ikonographie und Ikonologie. Theorien, Entwicklung, Probleme. Bildende Kunst als Zeichensystem 1. Köln, 1979, 226-256)

 

Motívum

 

- Brendel, O. J.: A Kneeling Persian: Migration of a Motif. In: Essays in the History of Art Presented to Rudolph Wittkower 2 vols. London, 1967, 1. 62-70.

- Chapeaurouge, D. de: Wandel und Konstanz in der Bedeutung entlehnter Motive. Wiesbaden, 1974

- Claussen, P.C.: Ein freies Knie. Zum Nachleben eines antiken Maiestas-Motivs. Wallraf-Richartz Jahrbuch 39/1977, 11-27

- Feist, P. H.: Motivkunde als kunstgeschichtliche Untersuchungsmethode Wissenschaftliche Zeitschrift der Humboldt-Univ. zu Berlin : Ges.- und sprachwiss. Reihe ; 10/1961,2/3, 58-270

- Grote, L. (szerk.) Beiträge zur Motivkunde des 19. Jahrhunderts . Forschungsunternehmen der Fritz Thyssen-Stiftung, Arbeitskreis Kunstgeschichte] München : Prestel-Verlag, 1970 (Studien zur Kunst des neunzehnten Jahrhunderts ; 6)

- Ladendorf, H.: Die Motivkunde und die Malerei des 19. Jahrhundert. In: Festschrift Dr. h. c. Eduard Trautscholdt zum siebzigsten Geburtstag am 13. Januar 1963 ed. Heinz Ladendorf, 1965, 173-188

- Pinder, W.: Antike Kampmotive in neuerer Kunst. Münchner Jahrbuch der bildenden Kunst 5/1928, 353-375

- Tikkanen, J. J.: Die Beinstellungen in der Kunstgeschichte. Ein Beitrag zur Geschichte der Künstlerischen Motive. Acta Societatis Scientiarum Fennicae 42/1912, 1-197

- Tikkanen, J. J.: Zwei Gebärden  mit dem Zeigefinger. Acta Societatis Scientiarum Fennicae 43. 1913

- Warburg, A. M. Dürer és az itáliai „antik” (1905) in: MΝΗΜΣΥΝΗ –Aby M. Warburg válogatott tanulmányai. Budapest, Balassi, Magyar Képzőművészeti Főiskola, 1995, szerk. Széphelyi F. György, ford. Adamik L., Hajnóczy G., Széphelyi F. Gy., 148-153 (ford. Széphelyi F. Gy.)

 

Ikonográfiai típus

 

 - Chapeaurouge, D. de: Wandel und Konstanz in der Bedeutung entlehnter Motive.        Wiesbaden, Franz Steiner Verlag, 1974

 - Eörsi A.: „Simul habuit gaudium et dolorem in summo”. Mária néhány különös ábrázolásáról. In: Maradandóság és változás. Művészettörténeti konferencia, Ráckeve, 2000, szerk. Bodnár Szilvia et al. Budapest, 2004 85-104

 - Osten, G. von: der: Job and Christ: The Development of a Devotional Image  Journal of the Warburg and Courtauld Institutes 16/1953),153-158.

 - Panofsky, E.: Imago Pietatis. Ein Beitrag zur Typengeschichte des Schmerzenmannes  und der "Maria mediatrix". Festschrift für Max J. Friedlander zum 60. Geburststage, Leipzig, 1927, 261-30

 - Saxl, F.: Mithras: Typengeschichtliche Untersuchungen. Berlin, 19- Seidel, M.: Ubera Matris. Die vielschichtige Bedeutung eines Symbols in der mittelalterlichen Kunst. Städel-Jahrbuch 6/1977, 41-98

 

   Dürer: Melencholia I:

 

       - Hoffmann, K.: Dürers „Melencholia” in: Kunst als Bedeutungsträger: Gedenkschrift für Günter Bandmann, hg. W. Busch et al. Berlin, 1978, 251-277

       - Panofsky, E., Saxl, F.: Dürers „Melencholia I” Eine quellen- und typengeschichtliche Untersuchung. Lipcse, Berlin, 1923

 

Kerettéma

 

- Białostocki, J.: A „kerettémák” és az archetipikus képek. in: u.ő: Régi és új a művészettörténetben. Budapest 1982, ford. Tóth S (Stil und Ikonographie: Studien zur Kunstwissenschaft, Drezda, 1966, Köln, 1982, 144-60)

- Chapeaurouge, D. de: Wandel und Konstanz in der Bedeutung entlehnter Motive. Wiesbaden, Franz Steiner Verlag, 1974

- Frenzel,E.: Stoff, Motiv- und Symbolforschung. Stuttgart, 1970 (3.kiad.

- Marosi E.: Bevezetés a művészettörténetbe, művészettörténet szakos hallgatók számára. Budapest, Tankönyvkiadó, 1973, 21

- Saxl, F.: Continuity and Variation in the Meaning of Images. In: Lectures 2 vols, London, 1957, I., 1-12

 

Megszemélyesítés

 

- Deubner, L. Personifikationen abstrakter Begriffe. In: Ausführliches Lexikon der Griechischen und Römischen Mythologie, ed. W. H. Roscher, Lipcse, 1902-1909, 3: 2: 2068-2169

- Gombrich, E.H.: Personification. In: Classical Influences on European Culture A.D. 500-1500. Proceedings of an International Conference Held at King’s College, Cambridge April 1969 ed. By R. R. Bolgar, Cambridge University Press, 1971, 247-257

- Gombrich, E.: Icones Symbolicae. Philosophies of Symbolism and their Bearing on Art. Journal of the Warburg and Courtauld Institutes 11/1948, 163-193, repr. In: Symbolic Images. Studies in the art of the renaissance II. Oxford, New York, Phaidon Press 1978, 132-134; magyarul in:  Pál J. szerk: Az ikonológia elmélete 1-2. Szöveggyűjtemény az irodalom és a képzőművészet szimbolizmusáról. Ikonológia és műértelmezés 1. JATEPress, Szeged, 1986, vol. 1. 33-159, Hegyi György fordítása

- Lüdicke-Kraute, L.- Holl, O.: Personifikationen. In:  Kirschbaum, E., Bandmann, G., Braunfels, W. et al eds.  Lexikon der christlichen Ikonographie. 1- 8. Freiburg im Breisgau, Basel, Wien 1968-1976, vol. 3. 394-407

- Ripa, C.: Iconologia (1603) Budapest, 1997 (ford., jegyz., utószó: Sajó Tamás)

- Straten, R. van: An Introduction to Iconography. Amsterdam, 1994, 25-36

- Webster, T. B. L.: Personification as a Mode of Greek Thought. The Journal of the Warburg and Courtauld Institutes 17/1954, 10-21

 

Allegória

 

- Burckhardt, J.: Die Allegorie in den Künsten. Berlin, Leipzig, 1933

- Eco, U.: Művészet és szépség a középkori esztétikában (Milano, 1987) Budapest, Európa, 2002 (ford.Sz. Márton Ibolya) 104-157

- Fletscher, A.: Allegory. The Theory of a Symbolic Mode. Cornell University 1964

- Fónagy I., Benedek A.: allegória. In: Világirodalmi Lexikon 1. köt. Főszerk Király I. Budapest, Akadémiai, 1970, 213-218

- Held, J: Allegorie in: Reallexikon zur Deutschen Kunstgeschichte, begonnen von O. Schmitt, fortgesetzt von E. Gall, L. H. Heydenreich. Stuttgart 1937- vol. 1. 346-365

- Hinks, R.: Myth and Allegory in Ancient Art. Studies of the Warburg Institute 4. London, 1939

- Kőszeghy P.-Marosi E.: allegória in: Magyar Művelődéstörténeti Lexikon I. (főszerk. Kőszeghy P.) Budapest, Balassi 2003, 88-90

- Kraute, L.: Allegorie. Lexikon der christlichen Ikonographie. 1- 8. eds. Kirschbaum, E., Bandmann, G., Braunfels, W. et al.  Freiburg im Breisgau, Basel, Wien 1968-1976, vol. 1. Sp. 97-100

- Lash, W.F.: Allegory, in: The Grove Dictionary of Art in 34 vols.  ed. J. Turner, Oxford University Press, 2003, vol. 1. 651-662

- Mâle, É.: L’Art religieux après le Concile de Trente. Paris, 1932, 426-428

- Straten, R. van: An Introduction to Iconography. Amsterdam, 1994, 37-44

- Tuve, R.: Allegorical imagery. Some medieval bools and their posterity. Princeton, Princeton University Press, 1966

 

            Herrad de Landsberg: Hortus deliciarium allegóriáihoz:

 

-         Ettlinger, L. D.: Muses and Liberal Arts. Two Miniatures from Herrad of Landsberg’s Hortus Deliciarium, in: Essays in the History of Art Presented to Rudolf Wittkower, 2 vols. ed. D. Fraser et al. New York, 1967, vol. 1., 29-39

-         Saxl, F.: Illustrated Medieval Encyclopaedias 2, The Christian Transformation, in: Lectures, London, 1957, 242-254

 

(ld. még: Antikvitás utóélete bibliográfiát)

 

  Exemplum

 

 

- Büttner, F., Gottdank, A.: Einführung in die Ikonographie. Wege zur Deutung von Bildinhalten. München, 2006, 216-224

- Donato, M. M.: Gli eroi romani tra storia ed exemplum . I primi cicli umanistici di Uomini Famosi, in Memoria dell'antico nell'arte italiana, a cura di S. Settis, II, I generi e i temi ritrovati, Torino, Einaudi, 1985, 97-152.

- Lumpe, A.: Exemplum in: Reallexikon für Antike und Christentum, Stuttgart, 1966

- Randall, L.M.C.: Exempla as a Source of Gothic Marginal Illumination, Art Bulletin, 39/1957, 97- 107.

- Velden, Hugo van der: Cambyses for exemple: the origins and functions o fan exemplum iustitiae in Netherlandish art of  the fifteenth, sixteenth and seventeenth centuries. Simiolus 23/1995, 5-39

- Walter, I.: „Der Teufel soll dich holen!” Die Madonna del Soccorso als Bildexempel. Städel-Jahrbuch 14/1993, 133-145  

 

 

 

Tipológiai szimbolizmus a művészetben

 

- Bloch, P.: Typologie in: Kirschbaum, E., Bandmann, G., Braunfels, W. et al eds.  Lexikon der christlichen Ikonographie. Freiburg im Breisgau, Basel, Wien 1968 IV. 395-403

- Bloch, P.: A tipologikus művészet. (Berlin, 1969) in: Fabiny T. (szerk.): A tipológiai szimbolizmus. A bibliai és az irodalmi hermeneutika történetéből. Szeged, 1988 (Ikonológia és Műértelmezés 4.), 189-208 (Bernáth Gy. ford.)

- Boreczky A.: Imitation und Invention. Beobachtungen zur Entstehungsgeschichte der Budapester Concordantiae-Caritatis-Handschrift. Acta Historiae Artium, 41/1999-2000,.1-62

- Fabiny T.: Előkép és beteljesülés: a tipológiai szimbolizmus a hermeneutika történetében. In:  Fabiny T. (szerk.): A tipológiai szimbolizmus. A bibliai és az irodalmi hermeneutika történetéből. Szeged, 1988 (Ikonológia és Műértelmezés 4.), 13-15

- Fabiny T.: A bárány mint tipológiai szimbólum in:  Kapitány Á., Kapitány G. (szerk.) „Jelbeszéd az életünk”. A szimbolizáció története és kutatásánal módszerei. Budapest, 1995, 2. 172-199

- Guldan, E.: Eva und Maria. Eine Antithese als Bildmotiv. Graz-Köln, 1966

- Kemp, W.: The Narratives of Gothic Stained Glass. München, Schirmer, 1987, 42-90

- Kemp, W.: Christliche Kunst. Ihre Anfänge, ihre Strukturen. München, 1994

- Lützeler, H.: Kunsterfahrung und Kunstwissenschaft 3 Bd. Freiburg im Breisgau, 1975, Bd. 2. 938

- Marrow J.H.:Passion Iconography in Northern European Art of the Late Middle Ages and Early Renaissance. Kortrijk, 1979

- Ohly, F.: Halbbiblische und ausserbiblische Typologie (1975) in: uő: Schriften zur mittelalterlichen Bedeutungsforschung. Darmstadt, 1977, 361-400

- Réau, L.: Iconographie de l’art chrétien. 3 rész, 6 kötet, Paris, 1955-1959, 1. köt. 192-222

- Röhrig, F.: Der Verduner Altar. Bécs, 1955

- Soltész E.: Biblia pauperum. Budapest, 1966

- Wehli T., Zentai L.: Biblia pauperum és előtte a Vita et Passio Christi képei a Szépművészeti Múzeum kódexében. Budapest, 1988

 

A „szándékolt (implikált)” ikonográfia története, általános

 

- Arnulf, A.: Das Bild als Rätsel. Zur Vorstellung der versteckten und mehrfachen Bildbedeutung von der Antike bis zum 17. Jahrhundert. Münchner Jahrbuch der Bildenden Kunst, 53/2002, 103-162

- Belting, H.: Kép és kultusz. A kép története a művészet korszaka előtt (München, 1990) Budapest, Balassi, 2000

- Białostocki, J.: Ikonográfia. In: Pál J. (szerk): Az ikonológia elmélete 1-2. Szöveggyűjtemény az irodalom és a képzőművészet szimbolizmusáról. (Ikonológia és műértelmezés 1.) JATEPress, Szeged, 1986, 2. 337-383 (bibliográfia nélkül, Rácz Margit fordítása) angolul: Iconography. In: Dictionary of the History of Ideas. Studies of Selected Pivotal Ideas, ed. Ph. P. Wiener, New York, 1973, vol.2. 524-541; németül: Kaemmerling, E.. (Hg.): Ikonographie und Ikonologie. Theorien, Entwicklung, Probleme. Bildende Kunst als Zeichensystem 1. Köln, 1979, 15-63)

- Białostocki, J.: Romantikus ikonográfia. (Drezda, 1966) In: uő: Régi és új a művészettörténetben, Budapest, 1982, 239-258 (ford. Tóth S.)

- Büttner, F., Gottdank, A.: Einführung in die Ikonographie. Wege zur Deutung von Bildinhalten. München, 2006, 27-44

- Clark, K.: Nézeteim a civilizációról. (London, 1969) Budapest, Gondolat, 1985 (ford. Falvay M.)

- Gilbert, C.: On Subject and Not-Subject in Italian Renaissance Pictures. The Art Bulletin, 34/1952, 202-216

- Gombrich, E.: A művészet története (London, 1972) Budapest, Gondolat, 1975

- Grabar, A.: Les voies de la création en iconographie chrétienne. Paris, 1979

- Hinks, R.: Myth and Allegory in Ancient Art. London, 1939

- Kopp- Schmidt, G.: Ikonographie und Ikonologie. Eine Einführung. Köln, 2004, 32-43, 181-2

- Langdon, H.: Genre in: The Dictionary of Art. Ed. Jane Turner. 34 vols. New York: Grovearts Dictionaries, 1996, vol, 12, 286-298

- Panofsky, E.: Renaissance and Renascences in Western Art. Stockholm, 1960

.-Ringbom, S.: Icon to Narrative. The Rise of the Dramatic Close-up in 15th century Devotional Painting. Ǻbo, 1965

- Schöne, W. et al. Das Gottesbild im Abendland. Witten, Berlin, 1957

- Settis, S.: The Iconography of Italian Art 1100-1500: An Approach. In: History of Italian Art 2 vols. pref. P. Burke, trans. E. Bianchini, ed. E. Bianchini, C. Dorey,  (Einaudi, 1979) Cambridge, 1994, vol. 2. 119- 259

- Steinberg, L.: The Sexuality of Christ in Renaissance Art and in Modern Oblivion. University of Chicago Press, 1996 (2.kiad-

- Westermann, M.: After Iconography and Iconoclasm: Current Research in Netherlandish Art, 1566-1700, The Art Bulletin 84/2002, 351-372

- Wirth, J.: Le dogme en image: Luther et l’iconographie. Revue de l’art 52/1981, 9-23

- Wirth, J.: L’Image mediévale. Naissance et développements (IVe-XVe siècle) Paris, 1989

- Wolf, N.: Die Macht der Heiligen und ihrer Bilder. Stuttgart, 2004

 

- Történelem- Kép. Szemelvények múlt és művészet kapcsolatából Magyarországon. Magyar Nemzeti Galéria 2000. márc.17-szept. 24., kiáll. kat. Budapest, 2000

 

 Görög-római művészet

 

- Brilliant, R.: Roman Art from the Republic to Constantine. London, Phaidon Press, 1974

- Castiglione L.: Görög művészet. Budapest, Képzőművészeti Alap Kiadóvállalata, 1961

- Castiglione L.: A római köztársaságkor művészete. Budapest, Gondolat és Képzőművészeti Alap, 1961

- Castiglione L.: Római művészet. Budapest, Corvina, 1971

- Castiglione L.: Hellénisztikus művészet. Budapest, Corvina, 1980

- Cumont, F.: Recherches sur le symbolism funéraire des Romains. Paris, 1942

- Grassi, E.: A szépség ókori elmélete. (Köln, Dumont, 1980) Pécs, Tanulmány kiadó, 1997

- Himmelmann, N.: Über Hirten-Genre in der antiken Kunst. Opladen, Westdeutscher Verlag, 1980

- Himmelmann, N.: Ideale Nacktheit. Opladen, Westdeutscher Verlag, 1985

- Hinks, R.: Myth and Allegory in Ancient Art. London, 1939

- Irmscher, J., Johne, R.(szerk.) Antik lexikon. (Lipcse, 1987, 9. kiadás) Budapest, 1993

- Kerényi K.: Görög mitológia. Budapest, Gondolat, 1977

- Kerényi K.: Mi a mitológia? Tanulmányok a homerosi himnuszokhoz.. Budapest, Szépirodalmi, 1988

- Koortbojian, M.: Myth, Meaning and Memory on Roman Sarkophagi. Berkeley, Los Angeles, London. 1995

- Maróti E., Horváth I. K., Castiglione L.: A régi Róma aranykora. Budapest, Gondolat, 1967

- Panofsky, E.: Tomb Sculpture. Its Changing Aspects from Ancient Egypt to Bernini. London, 1964, 1-38

- Petz V.: Ókori lexikon. 4 köt. Budapest (Franklin – társulat, 1902), Könyvértékesítő vállalat, 1984

- Riegl, A.: A későrómai iparművészet (Bécs, 1927) Budapest, Corvina, 1989 (ford. Rajnai László)

- Ritoók Zs., Sarkady J., Szilágyi J. Gy.: A görög kultúra aranykora. Homérosztól Nagy Sándorig. Budapest, Gondolat 1984 (2. átdolg. kiadás), Osiris, 2006 (3.átdolg kiadás)

- Rodenwaldt, G.: Interpretatio christiana. Archäologischer Anzeiger III/IV, 1933, 401-405

- Saxl, F.: Frühes Christentum und spätes Heidentum in ihren künstlerischen Ausdrucksformen. Wiener Jahrbuch für Kunsgeschichte 2/1923, 63-121

- Simon, E.: Augustus. Kunst und Leben in Rom um die Zeitenwende 1986

- Steward, P.: Roman Art. Greece & Rome 34. Oxford University Press 2004

- Szilágyi J. Gy.: Görög művészet. Budapest, Akadémiai 1954

- Szilágyi J. Gy.: A görög művészet virágkora. Budapest, Gondolat és Képzőművészeti Alap 1958

- Szilágyi J. Gy.: Etruszk művészet. Budapest, Gondolat és Képzőművészeti Alap, 1959

- Szilágyi J. Gy.: Görög művészet a hellénisztikus korszakban. Budapest, Gondolat és Képzőművészeti Alap, 1959

- Szilágyi J. Gy. (szerk.) A görög művészet világa. A görög képzőművészetek archaikus és klasszikus korának írott forrásairól. 1-2 Budapest, 1962

- Szilágyi J. Gy.: Az etruszkok világa. Budapest, 1989

- Szilágyi J. Gy.: Antik művészet. Vezető az antik Gyűjtemény állandó kiállításához. Budapest, szépművészeti Múzeum, 2002

- Szilágyi J. Gy.: Szirénzene. Ókortudományi tanulmányok. Budapest, Osiris 2005

- Trencsényi-Waldapfel I.: Mitológia. Budapest, 1963 (5.kiadás)

- Zanker, P.: The Power of Images in the Age of Augustus. Ann Arbor, University of Michigan Press 1988

- Zanker, P.: The Mask of Sokrates. The Image of the Intellectuel in Antiquity. University of California Press 1996

 

 

 

A keresztény ikonográfia kezdetei

 

- Belting, H.: Kép és kultusz. (München, 1990) Budapest, 2000, 30-148

- Engemann, J.: Deutung und Bedeutung frühchristlicher Bildwerke. Darmstadt, 1997

- Grabar, A.: Christian Iconography. A Study of Its Origins. Princeton Universizy Press, 1968 (Bollingen Series XXXV)

- Klauser, Th.: Studien zur Entstehungsgeschichte der christlichen Kunst I-IX, Jahrbuch für Antike und Christentum 1/1958- 9/1967

- Ladner, G. B.: Handbuch der frühchristlichen Symbolik: Gott, Kosmos, Mensch. Stuttgart, Zürich, 1992. (God, Cosmos, and Humankind. The World of Early Christian Symbolism. University of California Press, 1995.)

- Lawrence, M.: Three Pagan Themes in Christian Art. in: De Artibus Opuscula XL, Essays
in Honor of Erwin Panofsky, M. Meiss ed. 2 vols. (New York I96I) vol. I. 323-334, Vol. 2, Plates 1-25 (pp. 100-105)

- Redl K.: Az égi és a földi szépről. Források a későantik és a középkori esztétika történetéhez. Budapest, 1988

- Vanyó László: Az ókeresztény művészet szimbólumai. Budapest, 1988

- Vladár G.: "Ne csinálj magadnak faragott képet." Az ószövetségi képtilalom és a keresztény ikonográfia kezdetei. Pannonhalmi Szemle 11/2003. 3. 6-19.

- Weitzmann, K.: Spätantike und frühchristliche Buchmalerei. München, 1977

- Weitzmann, K., Kessler, H.: The Frescoes of the Dura Synagogue and Christian Art (Dumbarton Oaks Studies 28), Washington DC, 1990

 

 

Bizánc

 

- Belting, H.: Kép és kultusz. A kép története a művészet korszaka előtt (München, 1990) Budapest, Balassi, 2000, 1-309

- Bugár M. István (szerk.): Szakrális képzőművészet a keresztény ókorban 1-2. Paulus Hungarus, Kairosz Kiadó Budapest, 2004

- Cunningham, M.: Hit a bizánci világban (Oxford, 2002) Budapest, Scholar kiadó 2003

- Faludy A.: Bizánc festészete és mozaikművészete. Budapest, Corvina, 1982

- Grabar, A.: L’iconoclasme byzantine. Dossier archéologique. Paris, 1957

- Grabar, A.: Christian Iconography. A Study of Its Origins. Princeton Universizy Press, 1968 (Bollingen Series XXXV)

- Kádár Z.: Bizánci művészet Budapest, Corvina, 1987

- Kitzinger, E.: The Cult of Images in the Age before Iconoclasm Dumbarton Oaks Papers, 8/1954 (1954),83-150

- Lazarev, V.: Bizánci festészet (Moszkva, 1971) Budapest, Magyar Helikon, 1979

- Onasch, K.: Liturgie und Kunst der Ostkirche in Stichworten unter Berucksichtigung der Alten Kirche. Lipcse, 1981

- Redl K.: Az égi és a földi szépről. Források a későantik és a középkori esztétika történetéhez. Budapest, 1988

- Uszpenszkij, L.A.: Az ikon teológiája. (Paris, 1982) Budapest, Kairosz, 2003(ford. Kriza Ágnes)

 

Koraközépkor

 

   -Elbern, V.H.: Der Adelhausener Tragaltar. Erlangen, 1954

   -Elbern, V. H.: Fructus operis. Kunstgeschichtliche Aufsätze aus fünf Jahrzehnten. Zum 80. Geburstag des Vervassers in Verbindung mit der Görres-Gesellschaft, hgg von P. Skubiszewski. Schnell&Steiner, 2002:

            - Die Stele von Moselkern und die Ikonographie des frühen Mittelalters (99-137)

            - Bildstruktur – Sinnzeichen – Bildaussage. Zusammenfassende Studie zur unfigürlichen Ikonographie im frühen Mittelalter (189-209)

 

 

Középkor

 

- Belting, H.: Das Bild und sein Publikum im Mittelalter. Form und Funktion früher Bildtafeln der Passion. Berlin, 1981

- Belting, H.: Kép és kultusz. A kép története a művészet korszaka előtt (München, 1990) Budapest, Balassi, 2000, 310-484

- Berliner, R: The Freedom of Medieval Art. Gazette des Beaux-Arts, 28/1945, 263-288 

- Bezold, F.von: Das Fortleben der antiken Götter im mittelalterlichen Humanismus. Bonn, Leipzig, 1922

- Büttner, E. O.: Imago pietatis. Motive der christlichen Ikonographie als Modelle zur Verähnlichung. Berlin, 1983

- Camille, M.: Image on the Edge: the Margins of. Medieval Art, London, 1992.

- Chance, J.: Medieval Mythography. From Roman North Africa to the school of Chartres, A.D. 433-1177. Gainesville, University Press of Florida, 1994

- Chastel, A.: Le dictum Horatii quidlibet audendi potestas et les artistes. In: uő: Fables, formes et figures 2 köt. Paris, 2000, I. 363-377

- Eco, U.: Művészet és szépség a középkori esztétikában (1987). Budapest, 2002 (ford. Sz. Márton Ibolya)

        - Gilbert, C.E.: A Statement of the Aesthetic Attitude around 1230, Hebrew University Studies in Literature and the Arts 13 (1985): 125-152.

- Hamburger, J.: The Visual and the Visionary: the Image in Late Medieval Monastic Devotions. Viator 20/1989, 161-182

- Hamburger, J.: The Use of Image in the Pastoral Care of Nuns: The Case of Heinrich Suso and the Dominicans. The Art Bulletin 71/1989. 20-46

- Haussherr R: Über die Christus-Johannes-Gruppen, Zum Problem >Andachtsbilder< und deutsche Mystik. In: Beiträge zur Kunst des Mittelalters, Festschrift H. Wentzel, Berlin, 1975, 79-103

- Jirousek, C. S.: Christ and St. John the Evangelist as a Model of Medieval Mysticism. Cleveland Studies in the History of Art 6/2001, 6-27

- Kemp, W.: The Narratives of Gothic Stained Glass. Cambridge University Press 1997

- Liebeschütz, H.: Fulgentius metaforalis: Ein Beitrag zur Geschichte der antiken Mythologie im Mittelalter. Leipzig, Berlin, Teubner, 1926

- Mâle, E.: L’art religieux du XIIIe siècle en France. Paris, 1898

- Mâle, E.: L’art religieux de la fin du moyen âge en France. Paris, 1908

- Mâle, E.: L’art religieux du XIIe siècle en France. Paris, 1922

- Marosi E.: Kép és hasonmás. Művészet és valóság a 14-15. századi Magyarországon. Budapest, Akadémiai 1995

- Marosi E.: A középkori művészet történetének olvasókönyve. XI-XV.század. Budapest, 1997

- Panofsky, E.: Abbot Suger ont he Abbey Cgurch of St.-Denis and its Art Treasures. Princeton University Press 1946

- Panofsky, E.: Renaissance and Renascences in Western Art. Stockholm, 1960

- Ps. Bonaventura: Meditationes vitae Christi, ed. I. Ragusa, R. Green, Princeton, 1961

- Redl K.: Az égi és a földi szépről. Források a későantik és a középkori esztétika történetéhez. Budapest, 1988

- Ringbom, S.: Devotional Images and Imaginative Devotions. Notes on the Place of Art in Late Medieval Private Piety. Gazette des Beaux-Arts 73/1969, 159-170

       - Settis, S.: The Iconography of Italian Art 1100-1500: An Approach. In: History of Italian Art 2 vols. pref. P. Burke, trans. E. Bianchini, ed. E. Bianchini, C.    Dorey,  (Einaudi, 1979) Cambridge, 1994, vol. 2. 119- 259

- Seznec, J.: La survivance des dieux antiques. (Studies of the Warburg Institutes, XI.), London, 1940

- Wirth, J.: L’image médiévale. Naissance et développements VIe – XVe siècle. Paris, Méridien Klincksieck, 1989

- Wirth, J.: L’Image à l’époque romane. Paris, 1999

- Wolf, N.: Die Macht der Heiligen und ihrer Bilder. Stuttgart, 2004

 

 

Reneszánsz

 

 

- Alberti, L.B.: A festészetről (Della pittura, 1436) Budapest, 1997, ford. Hajnóczi Gábor

- Allen, D. C.: Mysteriously Meant. The Rediscovery of Pagan Symbolism and Allegorical Interpretation in the Renaissance. Baltimore-London, Hopkins University Press, 1970

- Blume, D.: Antike und Christentum in: Natur und Antike in der Renaissance, Ausstellung im Liebighaus Museum alter Plastik Frankfurt am main, 5. December, 1985-2. März, 1986, vorw. H. beck, B.C. Bol, 84-129

- Burke, P.: Az olasz reneszánsz (1988), Budapest, 1994, 168-180 (ford.Bérczes Tibor)

- E. H. Gombrich, “Botticelli's Mythologies: A Study in the Neo-Platonic Symbolism of his Circle,” Journal of the Warburg and Courtauld Institutes, 8 (1945), 7-60

- Guthmüller, B.: Studien zur antiken Mythologie in der italienischen Renaissance. Weinheim, Acta Humaniora, 1986

- Klibansky, R., Panofsky, E., Saxl, F.: Saturn and Melancholy. New York, 1964

- Panofsky, E.: Renaissance and Renascences in Western Art. Stockholm, 1960

- Settis, S.: The Iconography of Italian Art 1100-1500: An Approach. In: History of Italian Art 2 vols. pref. P. Burke, trans. E. Bianchini, ed. E. Bianchini, C. Dorey,  (Einaudi, 1979) Cambridge, 1994, vol. 2. 119- 259

- Seznec, J.: La survivance des dieux antiques. (Studies of the Warburg Institutes, XI.), London, 1940

- Seznec, J.: Myth in the Middle Ages and the Renaissance, in: The Dictionary of the History of Ideas, ed. P. P. Wiener, New York, 1973-4, vol. 3, 286-294

- Wind,E.: Pagan Mysteries in the Renaissance. New Haven, Yale University Press, 1958

- Wittkover, R.: Transformations of Minerva in Renaissance Imagery (1938-9) in.: u.ő: Allegory and the Migration of Sym

 

 

Antikvitás utóélete, általános bibliográfia

 

   - Adhémar, J.: Influences antiques dans l’art du Moyen-Âges français. (Studies of the Warburg Institutes VII.) London, 1939

   - Allen, D. C.: Mysteriously Meant. The Rediscovery of Pagan Symbolism and Allegorical Interpretation in the Renaissance. Baltimore-London, Hopkins University Press, 1970

   - Bezold, F.von: Das Fortleben der antiken Götter im mittelalterlichen Humanismus. Bonn, Leipzig, 1922

   - Bolgar, R.R.: The Classical Heritage and Its Beneficiaries. New York, 1954

   - Chance, J.: Medieval Mythography. From Roman North Africa to the school of Chartres, A.D. 433-1177. Gainesville, University Press of Florida, 1994

   - Guthmüller, B.: Studien zur antiken Mythologie in der italienischen Renaissance. Weinheim, Acta Humaniora, 1986

   - Killy, W.: Mythographie der frühen Neuzeit. Ihre Anwendung in der Künsten. Wiesbaden, Harrasowitz, 1984

   - Klibansky, R., Panofsky, E., Saxl, F.: Saturn and Melancholy. New York, 1964

   - Ladendorf, H.: Antikenstudium und Antikenkopie. Berlin, 1953

   - Liebeschütz, H.: Fulgentius metaforalis: Ein Beitrag zur Geschichte der antiken Mythologie im Mittelalter. Leipzig, Berlin, Teubner, 1926

   - Panofsky, E.: Renaissance and Renascences in Western Art. Stockholm, 1960

   - Saxl, F.: Rinascimento dell’Antichità. Studien zu den Arbeiten A. Warburgs. Repertorium für Kunstwissenschaft 43/1922, 220-272

   - Seznec, J.: La survivance des dieux antiques. (Studies of the Warburg Institutes, XI.), London, 1940

   - Seznec, J.: Myth int he Middle Ages and the Renaissance, in: The Dictionary of the History of Ideas, ed. P. P. Wiener, New York, 1973-4, vol. 3, 286-294

   - Springer, A.: Nachleben der Antike im Mittelalter. Bonn, 1886

   - Wind,E.: Pagan Mysteries in the Renaissance. New Haven, Yale University Press, 1958

   - Wittkover, R.: Transformations of Minerva in Renaissance Imagery (1938-9) in.: u.ő: Allegory and the Migration of Symbols. London, Thames and Hudson, 129-142

 

 

Az „interpretáló ikonográfia” története, általános

 

- Appuhn, H.: Einführung in die Ikonographie der mittelalterlichen Kunst in Deutschland Darmstadt, 1980 (2. kiad.)

- Białostocki, J.: Iconografia e Iconologia. In: Enciclopedia universale dell’arte, 15 vols. Venezia-Roma, 1958 – 1967, vol. 7 (1958) 163-177 (Iconography and Iconology, in: Encyclopedia of Word Art, vol.7. New York, 1963, 769-785)

- Białostocki, J.: Ikonográfia, in: Pál J. (szerk): Az ikonológia elmélete 1-2. Szöveggyűjtemény az irodalom és a képzőművészet szimbolizmusáról. (Ikonológia és műértelmezés 1.) JATEPress, Szeged, 1986, 2. kötet, 337-383 (Rácz Margit ford.) angolul:

Iconography in: Dictionary of the History of Ideas. Studies of Selected Pivotal Ideas, ed. Ph. W. Wiener, New York, 1973, vol. 2. 524-41, Skizze einer Geschichte der beabsichtigten und der interpretierenden Ikonographie, in: Kaemmerling, E.. (szerk..): Ikonographie und Ikonologie. Theorien, Entwicklung, Probleme. Bildende Kunst als Zeichensystem 1. Köln, 1979, 15-63)

- Bialostocki, J.: Régi és új a művészettörténetben. (Művészet és elmélet, szerk. Marosi E.) Budapest, 1982

- Büttner, F., Gottdank, A.: Einführung in die Ikonographie. Wege zur Deutung von Bildinhalten. München, 2006

- Cassidy, B. (ed.) Iconography at the Crossroads. Princeton, 1993

- Chapeaurouge, D. de: Wandel und Konstanz in der Bedeutung entlehnter Motive. Wiesbaden, Franz Steiner Verlag, 1974

- Cieri Via, C.: Nei dettagli nascosto. Per una storia del pensiero iconologico. Roma, La Nuova Italia Scientifica, 1994

- Eberlein, J. K.: Inhalt und Gehalt: Die ikonographisch-ikonologische Methode.. in: Kunstgeschichte. Eine Einführung. (Hgg. H. Belting, H. Dilly, W. Kemp, M. Warnke) Berlin, Reimer 1988, 169 – 190

- Forssmann, E.: Ikonologie und allgemeine Kunstgeschichte. Zeitschrift für Ästhetik und allgemeine Kunstwissenschaft 11/1966, 132-169 (átdolg. újraközlés in: Kaemmerling, E.. (szerk..): Ikonographie und Ikonologie. Theorien, Entwicklung, Probleme. Bildende Kunst als Zeichensystem 1. Köln, 1979, 257-300

- Frugoni, C.: Iconografia e iconologia in: Enciclopedia dell’arte medievale vols12, Roma, 1991-2002, vol. 7 (1996), 282-286

- Gombrich, E.: Symbolic Images. Studies in the art of the Renaissance. Oxford, New York, 1972

- Heckscher, W. S.: The Genesis of Iconology. In: Stil und Überlieferung in der Kunst des Abendlandes. Akten des 21. Internazionalen Kongresses für Kunstgeschichte in Bonn 1964 Bd. 3. Theorien und Probleme, Berlin, Gebr. Mann, 1967 ) 239- 261 (németül: Die Genesis der Ikonologie. In: - Kaemmerling, E.. (Hg.): Ikonographie und Ikonologie. Theorien, Entwicklung, Probleme. Bildende Kunst als Zeichensystem 1. Köln, 1979, 112-164)

- Hermerén, G.: Representation and Meaning in the Visual Arts. A Study in the Methodology of Iconography and Iconology. Lund Studies in Philosophy 1. Lund, 1969

- Hoogewerff, G. J.: L’iconologie et son importence pour l’étude systhématique de l’art chrétien (Oslo, 1928) Rivista di Archeologia Cristiana 8/1931, 53-82 (németül in: Kaemmerling, E.. (szerk..): Ikonographie und Ikonologie. Theorien, Entwicklung, Probleme. Bildende Kunst als Zeichensystem 1. Köln, 1979, 81-111)

- Kaemmerling, E.. (szerk..): Ikonographie und Ikonologie. Theorien, Entwicklung, Probleme. Bildende Kunst als Zeichensystem 1. Köln, 1979

- Kiss A. A., Szőnyi Gy. E. (szerk.): Szó és kép. A művészi kifejezés szemiotikája és ikonográfiája. Tanulmányok. (Ikonológia és műértelmezés 9) JATEPress, Szeged, 2003

- Kopp- Schmidt, G.: Ikonographie und Ikonologie. Eine Einführung. Köln, 2004

- Krautheimer, R.: Introduction to an „Iconography of  Mediaeval Architecture”. Journal of the Warburg and Courtauld Institutes 5/1942, 1-33

- Lash, W.P.: Iconography and iconology, in: The Grove Dictionary of Art in 34 vols.  ed. J. Turner, Oxford University Press, 2003, vol. 15, 89-98

-Libman, B.: Ikonologie. Lunst und Literatur 14/1966, 128-43 (Kaemmerling, E.. (szerk..): Ikonographie und Ikonologie. Theorien, Entwicklung, Probleme. Bildende Kunst als Zeichensystem 1. Köln, 1979, 301-328)

- Panofsky, E.: Studies in Iconology; Humanistic Themes in the Art of the Renaissance. New York, 1939

- Panofsky, E.: Meaning in the Visual Art.  Papers in and on Art History. Garden City, Gloucester, 1957

- Panofsky, E.: A jelentés a vizuális művészetekben. Tanulmányok. Budapest, Gondolat, 1984 (ford. Tellér Gyula, Beke László utószavával)

- Pál J. (szerk): Az ikonológia elmélete 1-2. Szöveggyűjtemény az irodalom és a képzőművészet szimbolizmusáról. (Ikonológia és műértelmezés 1.) JATEPress, Szeged, 1986

- Réau, L.: Az ikonográfia meghatározása és alkalmazásai (Paris, 1955) in: - Pál J. (szerk): Az ikonológia elmélete 1-2. Szöveggyűjtemény az irodalom és a képzőművészet szimbolizmusáról. (Ikonológia és műértelmezés 1.) JATEPress, Szeged, 1986, 2. köt.268-290 (Albert Sándor ford.)

- Schmidt, P.: Aby M. Warburg und die Ikonologie. Mit einem Anhang unbekannter Quellen zur Geschichte der Internationalen Gesellschaft für Ikonographische Studien von Dieter Wuttke. Bamberg: Wendel 11989, Wiesbaden: Harrassowitz 21993 (GRATIA. Bamberger Schriften zur Renaissanceforschung 20).

- Sedlmayr, H.: Jan Vermeer: A Festőművészet dícsérete (Berlin, 1951) in: Kampis A., Németh L. szerk.: Képek és nézők. Budapest, 1973, 144-153 (Vajda E. ford.)

- Sinding-Larsen, S.: Iconography and Ritual. A Study of Analitical Perspectives. Oslo, 1984

- Szilárdfy Z.: Ikonográfia – Kultusztörténet. Képes tanulmányok. Budapest, Balassi 2003

- Szőnyi György Endre: Pictura & scriptura. Hagyományalapú kulturális reprezentációk huszadik századi elméletei. (Ikonológia és műértelmezés  10.) JATEPress, Szeged, 2004

- van Straten, R.: Einführung in die Ikonographie. Berlin, Reimer 1989 (angolul: An Introduction to Iconography. Amsterdam, 1994)

- Warburg, A. M.: MΝΗΜΣΥΝΗ - válogatott tanulmányai. Budapest, Balassi, Magyar Képzőművészeti Főiskola, 1995 (szerk. Széphelyi F. György)

- Wirth, J.: L’image médiévale. Naissance et développements VIe – XVe siècle. Paris, Méridien Klincksieck, 1989

- Wolf, N.: Die Macht der Heiligen und ihrer Bilder. Stuttgart, 2004

 

Warburgról

 

 - Bacsó B.: „Érzéki ráeszmélés” és a kifejezés megértése – Mit értünk, amikor látunk valamit? Enigma 46/2005, 66-76

- Białostocki, J.: Aby Warburgs Botschaft: Kunstgeschichte oder Kulturgeschichte? Voträge und Ansätze-verein für Hamburgische Geschichte 23/1981, 25-43

- Bing, G.: A. M. Warburg (Firenze, 1966) Enigma 46/2005, 47-65 (ford. Galamb Z.)

- Bredekamp, H., Diers, M., Schoell-Glass, Ch. (szerk.) Aby Warburg. Akten des internationalen Symposions, Hamburg, 1990

- Cieri Via, C.: Nei dettagli nascosto. Per una storia del pensiero iconologico. Roma, La Nuova Italia Scientifica, 1994, 25-47

- Ferretti, S.: Il demone della memoria. Simbolo e tempo storico in Warburg, Cassirer, Panofsky. Marietti, Casale Monferrato, 1984

- Ferretti, S.: Cassirer, Panofsky, and Warburg. New Haven, London, Yale University Press, 1989

- Ginzburg, C.: Da A. Warburg a E. H. Gombrich. Note su un problema di metodo. Studi medievali ser. III. 7/1966, 1015-1065

- Gombrich, E. H.: Aby Warburg. An Intellectual Biography. London, 1970

(németül Frankfurt am Main 1981)

- Gombrich, E.H.: Aby Warburg emlékezete. (Hamburg, 1966) In: u.ő.: Reneszánsz tanulmányok, szerk Zádor Anna, Budapest, 1985, 100-112 (ford. Szaszovszky J.)

- Heckscher, W. S.: The Genesis of Iconology. In: Stil und Überlieferung in der Kunst des Abendlandes. Akten des 21. Internationalen Kongresses für Kunstgeschichte in Bonn, 1964, Bd.3, 239-263, németül in: Kaemmerling, E.. (szerk..): Ikonographie und Ikonologie. Theorien, Entwicklung, Probleme. Bildende Kunst als Zeichensystem 1. Köln, 1979, 112-164

- Heckscher, W. S.: Petites Perceptions: an Account of Sortes Warburghiane The Journal of Medieval and Renaissance Studies 4/1974, 128-

- Hofmann, W., Syamken, G., Warnke, M.: Die Menschenrechte des Auges. Über Aby Warburg. Frankfurt am Main, Europäische Verlagsanstalt, 1980

- Landauer, C.: Das Nachleben Aby Warburg. Kritische Berichte 19/1981, 67-71

- Lash, W. P.: Iconography and Iconology, in: The Grove Dictionary of Art in 34 vols.  ed. J. Turner, Oxford University Press, 2003, vol. 15, 90-91

- Marosi E.: Előszó. Emlék márványból vagy homokkőből. Öt évszázad írásai a művészettörténet történetéből (vál. ford. jegyz. Marosi E.) Budapest, Corvina, 1976, 100 -102, 433

- Podro, M.: The Critical Historians of Art.New Haven, London, Yale University Press, 1982, 158-177

- Radnóti S.: A pátosz és a démon – Aby Warburgról. In: Aby Warburg: Pogány-antik jóslás Luther korából. (Hamburg, 1920) Budapest, Helikon, 1986, 105-11 (németül: Acta Historiae Artium 31/1985; újraközlés: u.ő: „Tisztelt közönség, kulcsot te találj”. Budapest, Gondolat, 1990, 112-131)

- Rényi A.: Kontúrvázlat, árnyalás nélkül. Előszó a válogatáshoz. Enigma 33/2002, 11-12

- Rényi A.: Az elfojtott pátosz formulái – Aby Warburg Rembrandtról: recepcióesztétika és művészettörténet. Enigma 46/2005, 77- 135

- Saxl, F.: Die Bibliothek Warburg und ihr Ziel. Vorträge der Bibliothek Warburg 1/1922

- Schäfer, K.-H., Gombrich, E. H., Heise, C. G.: Aby Warburg zum Gedächtnis. Hamburg, 1966 (Hamburger Universitätsreden 34.)

- Schmidt, P.: Aby M. Warburg und die Ikonologie. Mit einem Anhang unbekannter Quellen zur Geschichte der Internationalen Gesellschaft für Ikonographische Studien von Dieter Wuttke. Bamberg: Wendel 11989, Wiesbaden: Harrassowitz 21993 (GRATIA. Bamberger Schriften zur Renaissanceforschung 20).

- Szőnyi György Endre: Pictura & scriptura. Hagyományalapú kulturális reprezentációk huszadik századi elméletei. (Ikonológia és műértelmezés  10.) JATEPress, Szeged, 2004, 53-74

- Tatár Gy.: Kronoszt fölfalják gyermekei. Gondolatok Aby Warburg könyvéről. In: u.ő: Pompeji és a Titanic. Budapest, 1993, 99-107

- Warnke, M.: Aby Warburg (1866-1929) in: Heinrich Dilly szerk. Altmeister moderner Kunstgeschichte, Berlin, 1990, 117-130

- Wind.E.: Warburg kultúratudomány-fogalma és jelentősége az esztétika számára (Hamburg, 1931) in: Enigma 46/2005, 32-46, ford. Széphelyi F. Gy.

- Wuttke, D. (szerk.) Aby M. Warburg: Ausgewählte Schriften und Würdigungen. 2. Verbesserte Auflage, Baden-Baden, 1980 (Saecula Spiritalia 1.)

 

Warburg művei magyarul

 

- Pogány-antik jóslás Luther korából. (Hamburg, 1920) Budapest, Helikon, 1986 (ford. Adamik L.)

- MΝΗΜΣΥΝΗ –Aby M. Warburg válogatott tanulmányai. Budapest, Balassi, Magyar Képzőművészeti Főiskola, 1995 (szerk. Széphelyi F. György, ford. Adamik L., Hajnóczy G., Széphelyi F. Gy.)

- Burckhardt és Nietzsche. Enigma 46/2005, 5-7 (ford. Széphelyi F.Gy.)

- Dolgozó parasztok burgundi falikárpitokon Enigma 46/2005, 8-15 (ford. Széphelyi F.Gy.)

- Manet: Reggeli a szabadban – Pogány természetistenek formameghatározó szerepe a modern természetkép kialakulásában. Enigma 46/2005, 16-22 (ford. Széphelyi F.Gy.)

 

 

 

Panofskyról

 

-          

- Bätschmann, O.: Beiträge zu einem Übergang von der Ikonologie zu kunstgeschichtlicher Hermeneutik. In: Kaemmerling, E.. (szerk..): Ikonographie und Ikonologie. Theorien, Entwicklung, Probleme. Bildende Kunst als Zeichensystem 1. Köln, 1979, 460-484

- Beke L.: Panofsky és az ikonológia. In: Erwin Panofsky: A jelentés a vizuális művészetekben. Tanulmányok. Budapest, Gondolat, 1984 (ford. Tellér Gyula) 382- 396

- Białostocki, J.: Erwin Panofsky (1892-1968), a gondolkodó, a történész, az ember (1979) in: u.ő: Régi és új a művészettörténetben. Budapest, Corvina, 1982, 126-163 (ford. H. Jankowski)

- Cieri Via, C.: Nei dettagli nascosto. Per una storia del pensiero iconologico. Roma, La Nuova Italia Scientifica, 1994, 67-82; 122-134

- Dittmann, L.: Zur Kritik der kunswissenschaftlichen Symboltheorie (1967) in:: Kaemmerling, E.. (szerk..): Ikonographie und Ikonologie. Theorien, Entwicklung, Probleme. Bildende Kunst als Zeichensystem 1. Köln, 1979, 329-352

- Ferretti, S.: Il demone della memoria. Simbolo e tempo storico in Warburg, Cassirer, Panofsky. Marietti, Casale Monferrato, 1984

- Ferretti, S.: Cassirer, Panofsky, and Warburg. New Haven, London, Yale University Press, 1989

-Gombrich, E.H.: Obituary, Erwin Panofsky The Burlington Magazine 1968, 356-60

- Heckscher, W.: Erwin Panofsky: A Curriculum Vitae. Record of the Art Museum, Princeton University 29/1969, 3-19

- Holly, M. A.: Panofsky and the Foundation of Art History. Ithaca, New York, Cornell University Press, 1984

- Janson, H. W.: Erwin Panofsky. Years Book of the American Philosophical Society 1969, 151-60

- Lash, W. P.: Iconography and iconology, in: The Grove Dictionary of Art in 34 vols.  ed. J. Turner, Oxford University Press, 2003, vol. 15, 89-91

- Lavin, I. (ed.): Meaning int he visual arts: views from the outside: a centennial commemoration of Erwin Panofsky (1892-1968). Princeton, 1995

- Mannings, D.: Panofsky and the Interpretation of Pictures. The British Journal of Aesthetics 13/1973, 146-162 (németül in: Kaemmerling, E.. (szerk..): Ikonographie und Ikonologie. Theorien, Entwicklung, Probleme. Bildende Kunst als Zeichensystem 1. Köln, 1979, 434-459)

- Podro, M.: The Critical Historians of Art.New Haven, London, Yale University Press, 1982, 178-208

- Radnóti S.: A vad befogadás. Erwin Panofsky kritikai méltatása művészetfilozófiai szempontból. Világosság 1984 (németül: Acta Historiae Artium 29/1983, 117-153, újraközlés: u.ő: „Tisztelt közönség, kulcsot te találj”. Budapest, Gondolat, 1990, 132-194)

- Recht, R.: La méthode iconologique d’Erwin Panofsky. Critique 24/1968, 315-23

- Reudenbach, B. (Hg,) Erwin Panofsky. Beiträge der Symposions, Hamburg, 1992, Berlin, Akademie verlag, 1994

- Rényi A.: Kontúrvázlat, árnyalás nélkül. Előszó a válogatáshoz. Enigma 33/2002, 12-15

- Szőnyi György Endre: Pictura & scriptura. Hagyományalapú kulturális reprezentációk huszadik századi elméletei. (Ikonológia és műértelmezés  10.) JATEPress, Szeged, 2004, 75-96

- van Straten, R.: Panofsky and the ICONOCLASS. Artibus et historiae 13/1986, 165-181

 

 

Panofsky magyarul

 

-         A jelentés a vizuális művészetekben. Tanulmányok. Budapest, Gondolat, 1984 (ford. Tellér Gyula, Beke László utószavával) (13 tanulmány)

-         Dürer művészetelmélete, különös tekintettel az olaszok művészetelméletéhez való viszonyára (Berlin, 1915, részlet, ford. Marosi E.) in: Marosi E.: Emlék márványból vagy homokkőből. Öt évszázad írásai a művészettörténet történetéből. Budapest, 1976, 385-390

-         Az emberi arányok stílustörténete (1921) Budapest, Magvető, 1976 (Vekerdy László ford.)

-         Idea. Adalékok a régebbi művészetelmélet fogalomtörténetéhez. (Leipzig, Berlin, 1924) Budapest, Corvina, 1998 (Szántó Tamás fordítása)

-         A mozgókép stílusa és közege (1934) in: A film és a többi művészet, szerk. Kenedi J., Budapest, 1977, 154-176

-         A neoplatonikus irányzat és Michelangelo. (New York, 1939) Enigma 33/2002, 85-142 (Ruttkai Veronika ford.)

-     Idő atya. (New York, 1939) in: Pál J. (szerk): Az ikonológia elmélete 1-2. Szöveggyűjtemény az irodalom és a képzőművészet szimbolizmusáról. (Ikonológia és műértelmezés 1.) JATEPress, Szeged, 1986, 2. kötet, 450-483 (Lazúr Brigitta fordítása)

-         Gótikus építészet és skolasztikus gondolkodás (Latrobe Pa. 1951) Budapest, Corvina, 1986 (Szegedy-Maszák Mihály ford.)

 

 

 

Panofsky kritika

 

 

- Alpers, S.: Hű képet alkotni. Holland művészet a XVII. században (Chicago, 1983) Budapest, Corvina, 2000, ford. Várady Szabolcs (13-24)

- Berliner, R.: Bemerkungen zu einigen Darstellungen des Erlösers als Schmerzensmann. Das Münster 9/1956, 97-117

- Białostocki, J.: Erwin Panofsky (1892-1968), a gondolkodó, a történész, az ember (1979) in: u.ő: Régi és új a művészettörténetben. Budapest, Corvina, 1982, 147-151 (ford. H. Jankowski)

- Dittmann, L.: Zur Kritik der kunswissenschaftlichen Symboltheorie (1967) in:: Kaemmerling, E.. (szerk..): Ikonographie und Ikonologie. Theorien, Entwicklung, Probleme. Bildende Kunst als Zeichensystem 1. Köln, 1979, 329-352

- Forssmann, E.: Ikonologie und allgemeine Kunstgeschichte. Zeitschrift für Ästhetik und allgemeine Kunstwissenschaft 11/1966, 132-169 (átdolg. újraközlés in: Kaemmerling, E.. (szerk..): Ikonographie und Ikonologie. Theorien, Entwicklung, Probleme. Bildende Kunst als Zeichensystem 1. Köln, 1979, 257-300

- Gombrich, E.: Aims and Limits of Iconology; Introduction. In: Symbolic Images. Studies in the Art of the Renaissance. London, Phaidon, 1972, 1-22 (németül in: : Kaemmerling, E.. (szerk..): Ikonographie und Ikonologie. Theorien, Entwicklung, Probleme. Bildende Kunst als Zeichensystem 1. Köln, 1979, 377-433

- E. Gombrich, D. Eribon: Miről szólnak a képek? (Paris, 1991) Budapest, Balassi – Tartóshullám, 1999 (Klimó Ágnes ford.) 144-9

- Hasenmueller, Ch.: Panofsky, Iconography, and Semiotics. The Journal of Aesthetics and Art Criticism 34/1978/3

- Ihmdal, M.: Giotto. Arenafreskók. Ikonográfia, ikonológia, ikonika.(1988) Budapest, 2003 (ford.Kerekes A.)

- Ihmdal, M.: Ikonika. Képek és szemlélésük (1994) in: Kép, fenomén, valóság, szerk. Bacsó B. Budapest, Kijárat, 1997, , 254-273

- Iversen, M.: Retrieving Warburg’s Tradition (1993) in: Preziosi, D. (ed.) The Art of Art History: A Critical Anthology. Oxford, Oxford University Press, 1998. 215-25

- Klein, R.: Considérations sur les fondements de l’iconographie. In: Ermeneutica e tradizione, Atti del III Colloquio internazionale sulla Tematica della demitizzazione, 1963, Archivio di Filozofia 1963, 419-36 (angolul: Thoughts on Iconography in  u.ő: Form and Meaning.Writings ont he Renaissance and Modern Art, Princeton, Princeton University Press, 1979, 143-160

- Pächt, O.: Az ikonológia kritikája. Enigma 33/2002, 143-156, (ford. Havas L.) (Pächt, O.: Methodisches zur kunsthistorischen Praxis, ed. J. Oberhaidacher, A. Rosenauer, G. Schikola, München, Prestel, 1977, 235-250, Kaemmerling, E.. (szerk..): Ikonographie und Ikonologie. Theorien, Entwicklung, Probleme. Bildende Kunst als Zeichensystem 1. Köln, 1979, 353-375)

- Pächt, O.: Panofsky’s ’Early Netherlandish Painting’ – II. The Burlington Magazine 98/1956, 267-279

- Pächt, O.: Künstlerische Originalität und ikonographische Erneuerung. In: Stil und Überlieferung in der Kunst des Abendlandes. Akten des 21. Internazionalen Kongresses für Kunstgeschichte, Bonn, 1964, Bd. III. Berlin, 1967, 262-271 (újraközölve: u.ő: Methodisches zur kunsthistorischen Praxis, ed. J. Oberhaidacher, A. Rosenauer, G. Schikola, München, Prestel, 1977, 153-164

- Previtali, G.: Il significato nelle arti visive di Erwin Panofsky. Paragone 161/1963, 68-72

- Radnóti S.: A vad befogadás. Erwin Panofsky kritikai méltatása művészetfilozófiai szempontból. Világosság 1984 (németül: Acta Historiae Artium 29/1983, 117-153, újraközlés: u.ő: „Tisztelt közönség, kulcsot te találj”. Budapest, Gondolat, 1990, 132-194)

- Schmidt, P.: Aby M. Warburg und die Ikonologie. Mit einem Anhang unbekannter Quellen zur Geschichte der Internationalen Gesellschaft für Ikonographische Studien von Dieter Wuttke. Bamberg, 1989, 40-46

 

 

 

 

 

        A vizsgakérdések között lesznek esszé- és tesztjellegűek; felölelik az egész leadott anyagot, továbbá az alábbi tanulmányokat is ismerni kell.  

 

       - Warburg, A.:Dürer és az itáliai „antik” (1905) (in: uő: Válogatott tanulmányok, Budapest, 1995, 148-153)

       - Tolnay K.: A van Eyck fivérek Isten Báránya szárnyasoltára (1938) (in: uő: Teremtő géniuszok, van Eycktől Cézanne-ig, Budapest, 1987, 5-17)

             - Panofsky, E.: Ikonográfia és ikonológia: bevezetés a reneszánsz művészet tanulmányozásába (1939) (in: uő: A jelentés a vizuális művészetekben,         Budapest, 1984, 284-307)

             - Chastel, A.: Salamon és Sába királynője a középkor ikonográfiájában (1949) (in: uő: Fabulák, formák, figurák, Budapest, 1984, 35-48)