2004/2005-ös tanév, 1. félév (2004 ősz) -
Speciális kollégium 3-4. (1900
előtti és utáni művészet)
Szőke Annamária,
adjunktus
„Aktuális kiállítások/Mai magyar művészet.”
Kiállításlátogatások heti rendszerességgel Beke Lászlóval és a M.
Képzőművészeti Egyetem hallgatóival közösen.
Kedd, 16.00–17.30
Megadott szempontok alapján egy-egy
aktuális/ideiglenes- vagy esetleg állandó kiállítást elemzünk. A
gyakorlatok
művész-növendékekkel közösen zajlanak, ami lehetőséget nyújt a
kiállítás és a
művek elemző- és történeti megközelítésén kívül más – a gyakorló művész
számára
fontos – szempontú vizsgálatára is. Mivel az órák aktuális eseményekhez
kapcsolódnak, előfordulhat, hogy egy-egy program hirtelen alakul ki,
így igen
fontos, hogy a résztvevők különösen figyeljenek a híradásokra a félév
folyamán.
Feladat: a meglátogatott intézményekről és a megnézett kiállításokról
maximum
15 perces bevezető előadások tartása, amelyek alapján félév végére kb.
5
oldalas kritikai beszámolót kell írni.
Programok:
|
Dátum |
Galéria |
Kiállítás |
Bevezető |
2 |
szept. 21. |
Kieselbach Gal. |
Modern magyar festészet 1919-1964 |
nincs |
3 |
szept. 28. |
Ludwig Múzeum |
Kassák Ház Stúdió fotókiáll. |
Schneller János |
4 |
okt. 5. |
N & n Galéria 1. |
2004. velencei biennálé 1. |
Guba Anna |
5 |
okt. 12. |
Barcsay Terem |
Eredeti és másolat |
Kokas Nikolett |
6 |
okt. 19. |
Knoll Galéria |
Tony Cragg |
Lakner Csilla |
7. |
okt. 26. |
Műcsarnok |
Szappanopera |
|
8 |
nov. 2. |
A.P.A. |
Megyik - Haász |
|
9 |
nov. 9. |
|
|
|
10 |
nov. 16. |
|
|
|
11 |
nov. 23. |
KogArt |
Hencze Tamás |
|
12 |
nov. 30. |
Pintér Sonja Galéria |
Berhidi Mária |
Szabó Noémi |
13 |
dec. 7. |
|
|
|
14 |
dec. 14. |
|
|
|
Segédlet:
A kiállításkritika
általános szempontjai
Kidolgozta Aczél
Eszter,
Révész Emese és Szőke Annamária a Metszéspont02 Egyesület számára
(2002. jan.
28.)
I.
A kiállítás létrejöttének oka, körülményei.
Milyen kiállítás-típus volt a rendezők célja: tudományos, didaktikus, népszerűsítő vagy egyéb?
Milyen közönséget célzott meg a kiállítást, volt-e közönségkutatás? Miért pont ez a fajta kiállítás tűnt a legmegfelelőbbnek?
Milyen nehézségekkel találták szembe magukat a rendezetők a kiállítás tervezése, ill. megvalósítása során? Milyen távol áll egymástól az elképzelés és a megvalósítás?
II.
Múzeum esetében hogyan viszonylik a kiállított anyag a múzeum gyűjtési köréhez.
Miért ezek a művek vannak kiállítva?
Milyen művészet(történeti) felfogást reprezentál a kiállítás? (a szelekciónak mi volt alapja; tükröződik-e a koncepció az installációban és kiegészítő információkban)
Milyen narratívája van a kiállításnak?
Milyen képet ad a témául választott művészeti vagy művészettörténeti jelenségről összevetve az eddig megjelent feldolgozásokkal (rész- vagy összefoglaló szakirodalommal)?
III.
A kiállításrendezésről:
– az egyes művek bemutatásának módja, restaurálás
– a művek összefüggéseinek érzékeltetése, áttekinthetőség (a tárgyak egymáshoz való
viszonya)
– a termek, terek elrendezése, alakítása
– posztamensek, vitrinek (vitrin és tárgy viszonya)
– világítás
– feliratok (szöveg és tárgy viszony: betűnagyság, olvashatóság) Mennyiben segítik a
feliratok a tárgyak és a téma megértését, illetve milyen fajta koncepciót tükröznek?
– ismertetők (kompjúteres, internetes vagy videós kiegészítő információk vannak-e?)
– a katalógus és a kiállítás viszonya
– múzeumpedagógiai munka
– PR munka: kísérő szövegek (kat. helyett); információ kifelé, média, plakát, képeslap, etc.
– a kiállítás készítőinek bemutatkozása a közönség felé
IV.
A kiállítás pénzügyi feltételei, költségvetés. Cél volt-e, hogy a kiállítás költségei megtérüljenek?