Zsigó
Bianka
Kis
magyar képregénytörténet a Karton Galériában[1]
Képregény. Művészet vagy
nem művészet? Külföldön és a Karton Galéria számára ez nem kérdés. Ezért a
galéria egy átfogó történeti képet kívánt mutatni a magyar képregény
történetéről.
Nemcsak rajongók jöttek,
a kiállítás látogatottsága bizonyítja, hogy a külföldön oly nagy hagyományokkal
rendelkező műfaj itthon is táptalajra lelt. Nemcsak mint szórakoztató irodalom,
hanem mint művészi igénnyel megalkotott figurális elbeszélés. Míg itthon néhány
kiadvány épp csak elvegetál, külföldön külön, képregényre szakosodott üzletek
várják a műfaj kedvelőit. Grafikusaik művészeti albumokat adnak ki, képregényrajzoló
iskolák nyílnak, ahol a műfaj történeti előzményeit is oktatják. Szaporodnak az
évenként megrendezésre kerülő Comic-fesztiválok és kongresszusok. Itthon az
emberek többsége ebből annyit vesz észre, hogy egyre több a képregény-adaptáció
és anime[2] a
mozikban. A műfaj tehát virágzik határainkon túl, ezért épp ideje volt
áttekinteni az itthoni gyökereket is.
A kiállítás minden
korosztályhoz szólt, mert aki megtanult olvasni, a lapokat látva kellemes
nosztalgia fogta el fiatalkori olvasmányaira emlékezve. A gyerekek számára
pedig játékos kihívást jelentett a színes képekből álló sorozatokban felismerni
a történetet.
A galéria szándéka megnyitásától kezdve, hogy
behozza a köztudatba a képregényt, mint képzőművészeti műfajt. Ez a kiállítás
is tudományos céllal jött létre, hogy történeti szempontból végigkövesse a
magyar képregény történetét. De egyben népszerűsítő tárlat is volt, mert az
ehhez hasonló, a témát történeti szempontból megközelítő kiállítás még nem volt
Magyarországon. A kiállítás didaktikai törekvéseihez mérten kevés volt a
tárlathoz mellékelt információ. Az elképzelésekben szerepelt egy, a
kiállítótérben elhelyezett számítógép üzemeltetése, amelyen a közönség
megismerhette volna a művészek életrajzát és munkásságát, valamint a kiállított
oldalakhoz tartozó egész történetet, de ez a megnyitóig nem készült el, ezért
nem is valósult meg.
A magyar képregény
története bemutatásának legnagyobb nehézségét a tudományos feldolgozás hiánya
jelentette. A kevés szakirodalom mellé Lázár Eszter szervező segítséget kért
Kertész Sándor kutatótól és Kiss Ferenctől, aki tanácsadása mellett saját
gyűjteményével is hozzájárult a kiállításhoz. Ők segítettek a hőskor
megjelenítésében, a kortárs műveknél maguk az alkotók referáltak.
A galéria valódi profilja
a nyomdába adott eredeti grafikai lapok gyűjtése, de az átfogó képhez a
gyűjtemény kiegészítésre szorult, amelyeket a művészek kölcsönöztek a tárlatra.
A kiállítás és a témáról megjelent
szakirodalom egységes képet alkotott, mivel ugyanazon személyek készítették
őket. Precíz képet kaptunk a képregény honi előzményeiről, megfelelően kiemelve
az aranykort, az ezt követő idők bemutatásánál pedig a változatosság volt a
legfőbb szempont.
Az egyes rajzokat fotókarton és
üveglap közé helyezve függesztették fel a falak elé. Kivéve az első teremben,
ahol a 100 éves élclapok és a 20. század első feléből származó kiadványok
vitrinben kaptak helyet, ezzel is érzékeltetve a kiállított művek patináját. A vitrinekben témakörök szerint voltak a
képregények elrendezve, néhol kissé túl zsúfoltan. A világos lapoknak nem volt
keretük, mert a könyvek egymásra csúsztak. A falon a vitrinek mögött plakát
méretben néhány régi újság címlapja hozta vissza a múlt képregényeinek fekete-fehér
hangulatát.
A képek és vitrinek
reflektor megvilágítást kaptak, minden részlet jól megfigyelhető volt.
A kiállítás narratívája
(Kiss Ferenc cikke alapján[3])
időrendben haladt, a kiállítóterek elrendezéséből adódóan lentről felfelé. A
látogató az első teremben a hazánkban megjelent képregény előzményekkel
ismerkedhetett meg. Külön vitrinben kaptak helyet a humoros képregények[4], a
külföldi átvételek[5], a gyerek-, és ifjúsági
képregények[6] valamint a politikai
témájú kiadványok[7]. A falon egy-egy közismert
képregény volt, régi újságok vasárnapi mellékletéből[8].
Emelkedő rámpa vezetett át a következő térbe. Ahogy a látogató haladt felfelé,
szembetalálta magát a magyar képregénnyel. Az előzőekkel szemben ezt már magyar
alkotó írta és rajzolta, valamint fontos újítása volt, hogy a narrátori és a
beszélt szöveg (az utóbbi szóbuborékban) a képkocka belsejébe került. Ez az
1957 januári Pajtásban megjelent Winettou, szövegét Karl May regénye
alapján írta Cs. Horváth Tibor, színes képekkel Zórád Ernő illusztrálta.
Kiadását követően felpezsdült a képregényélet Magyarországon: még ugyanebben az
évben megjelent a Füles, és további kiadványok, amelyekben rendszeresen
jelentek meg képregények Korcsmáros Páltól, Sebők Imrétől és Gugi Sándortól[9]. Ők
voltak a magyar képregény aranykorának első generációs mesterei. Az ő
munkáikkal folytatódott a tárlat, időrendben, a terem bal oldaláról körben
haladva a jobb oldalra, ahol a 80-as, 90-es évek és napjaink grafikusaitól
láthattunk rajzokat[10]. Az emeleti szintre érve betekintést
nyerhettünk a magyar képregény esetleges jövőjébe, megannyi alternatívát
felvillantva: manga[11],
fantasy[12],
mainstream[13], underground[14],
fiktív reklámvilág[15],
experimentális fotókollázs[16]. Készítőik csupa fiatal, tehetséges
grafikusok, akik kiadó hiányában inkább csak hobbiként űzik a
képregényrajzolást.
A kiállítás rendezése
körül tapasztalt kapkodás nyomai a tárlaton is érzékelhetőek voltak. Egy-egy
nem megfelelően elforgatott reflektor üres falfelületet világított meg, mintha
utólag képeket vettek volna ki az eredeti elrendezésből. Ez olyan érzést
kelthetett a látogatóban, hogy nem teljes képet kap a koncepcióról. A felfüggesztett üveglapok és fotókartonok
mérete (és az utóbbiak színe) nem volt egységes, hiányzott az összképet sugalló
közös megjelenítés. Néhány fotókarton kisebb volt, mint az üveglap, ezért egy
másik kartont illesztettek mögé kiegészítésnek, nem egyszer más színűt.
Ami igazán zavaró volt,
az a hiányos feliratozás. Itt veszett el a tárlat didaktikai jellege. A több
képet kiállító művész neve csak egyetlen képe mellett szerepelt, melyek bár
egymást követték, nem volt egyértelmű a közönség számára, melyiket ki rajzolta,
főleg ha más stílusban, más technikával készültek. A feliratok a tárlathoz illő
betűtípussal[17] és megfelelő méretben
készültek, de olyan instabil rögzítéssel[18],
hogy felmerülhetett a látogatóban, hogy hiányuk, hanyagságnak vagy a
véletlennek köszönhető. A feliratokból csak igen keveset tudtunk meg a
kiállított lapokról. Legjobb esetben szerepelt a grafikus és az író neve, a mű
címe, az évszáma, és a kiadás helyszíne. De legtöbbször csak név szerepelt, és
sehol nem említették a technikát. Ez legfőképpen az emeleti munkák esetében
jelentett problémát, ahol a néző sokszor nem tudta eldönteni, hogy szabadkézi
rajzot lát vagy számítógépes grafikát, esetleg ezek egyvelegét.
Katalógus hiányában az
ismertetők sem segítették a téma alapos megismerését. Vezetőként Kiss Ferenc és
Révész Emese[19] cikkét kínálták, de ezek
nem bizonyultak kielégítőnek. A kíváncsi látogató fellapozhatta néhány művész
megjelent képregényét az asztaloknál, de a kortársak esetében csak az
interneten kutathatott. Az ismertetők és programok megtalálhatóak voltak a
galéria honlapján[20],
továbbá a legtöbb fiatal életrajza és munkássága az őket tömörítő Képregény
Akadémia website-járól[21]
tölthető le.
A múzeumpedagógiai munkát
a galéria esetében a hetente szervezett délutáni programok jelentik. A
kiállítás négy hete alatt, minden héten volt program a tárlattal kapcsolatban.
Első héten összeült a képregény-klub, amely eddig is a galériában tartotta
összejöveteleit. A téma Gugi Sándor (kiállító) munkássága volt. Vetítéssel
kiegészített beszélgetés során ismerkedhettek meg az érdeklődök a sokoldalú
művésszel. A következő héten beszélgetést szerveztek a Képregénykiadók
Szövetségével, ezt követően Kiss Ferenc tartott tárlatvezetést. Fehérvári Tamás
tervezett előadása Neonarrációk (Mert nem balról jobbra olvasunk)
címmel, végül elmaradt. Végezetül bemutatkoztak a Képregény Akadémia tagjai,
munkáikat vetítőn mutatták be, és pár szóban összefoglalták a képregény
készítéssel kapcsolatos terveiket.
A kiállításhoz készült plakát Maurits
Cornelius Escher, Egymást alkotó kezek című munkája alapján készült. A
galériatulajdonos, Kozma Péter ötletéből készítette Futaki Attila (kiállító).
Az eredeti képen látható, a papírlapon egymást rajzoló kezek közül a felső és
mögötte a háttér jellegzetesen képregényes rasztertónusokat kapott, ezzel
utalva a képregényrajzolásra.
A megnyitón nem volt
beszéd, a galériában nem is szoktak tartani. A készítők közül Kiss Ferenc és
Kertész Sándor vett részt a programokon.
A tárlat ingyenesen
látogatható volt, pénzügyi hátterét a
galériát működtető cég biztosította.
A galéria elrendezéséből
adódóan otthonos hangulatot áraszt, ám ennek a kiállítások látják kárát. Más
galériákkal ellentétben, itt a kiállítótér és az irodák nem különülnek el
egymástól egyértelműen. Az emeletre lépő látogató bizonytalanul nézte meg a
képeket, és felvilágosítás hiányában lehet, hogy a belső szobába nem is mert
bemenni.
Apró hibái ellenére a kiállítás sikeres volt, a látogatók eljöttek a következő külföldi képregényes tárlatra is. A nagy érdeklődésre való tekintettel, már más galériák és szívesen állítanak ki képregénykészítőktől munkákat[22].
Lásd még : Zsigó
Bianka
[1] 2005.február 23- március 19.
[2] Anime: japán képregény (manga) alapján készült rajzfilm
[3] Kiss Ferenc: A képregény születése és halála Magyarországon in: Beszélő, 2005. Január.114-119.o.
[4] Újidők, Lantos magazin, Pesti hírlap, Urambátyám
[5] Wilhlelm Busch: Marci és Miska, Háry János, Rádió újság, Kis színházi, Füles
[6] Kisdobos, Kincses újság, Hüvelyk Matyi, Tábortűz, Ifjú Sólyom, Tündérvásár, Zane Grey: A fekete völgy diktátora,
[7] Debreceni Dongó, Magvető, Pajtás, Képes szabadföld
[8] Ludas Matyi, Aller képes családi lap
[9] Kiss Ferenc: A képregény születése és halála Magyarországon in: Beszélő, 2005. Január. 116.o.
[10] Szitás György, Sarlós Endre, Rácz Lívia, Fazekas Attila, Vass Mihály, Rőczei György, Rajk László, Fekete Imre
[11] Ábrai Barnabás
[12] Olajos Csaba és Géczi Zoltán
[13] Fehér Zoltán
[14] Filó Vera
[15] Csáki László
[16] Kedves Lili
[17] Comic sans
[18] Blutech gyurma
[19] Révész Emese: Kis magyar képregénytörténet in: Műértő 2005.Március
[20] www.karton.hu
[21] http://mka.wy.hu
[22] 2005. május 23. Retorta Galéria: A Torony.; 2005. június 4. Gödör Klub: A képregény világnapja.