2006/2007-es tanév 1. (őszi) félév – 19. századi egyetemes művészet 1.
Szőke Annamária, docens
Péntek 10.00–11.30
1750 és 1850 közötti képzőművészet (festészet, grafika, szobrászat) legfontosabb irányzatainak (klasszicizmus, romantika, realizmus) és képviselőinek megismertetése, elsősorban a német, francia és angol művészeti fejleményeken keresztül. Különös hangsúlyt kap a Szépművészeti Múzeum gyűjteményeiben található, vonatkozó tárgyanyag. A kötelező irodalom kiegészíti az előadásokon hallottakat, ezen kívül képet ad a korszak összefoglaló művészettörténeti feldolgozásának különféle módszereiről. A kötelező vizsgaanyagban lehetőséget kapnak a hallgatók, hogy egyes olvasmányokban vonzalmaiknak engedve választhassanak ki témaköröket. Jelen félév folyamán kötelező kiemelt témaként szerepelnek a MNG-ben látható, Nemzeti kincsek Németországból. Luthertől a Bauhausig című kiállítás vonatkozó művei.
Órák:
Szeptember 15. – óramegbeszélés, Nemzeti kincsek Németországból
Szeptember 22. – Szépművészeti Múzeum anyaga
Szeptember 29. – Akadémiák és akadémizmus
Október 6. – Nemzeti kincsek Németországból
Október 13. – „Vonal-kultusz” I.
Október 20. – Vonal-kultusz” II.
Október 27. – J._L. David
November 3. – őszi
szünet
November 10. – David tanítványok
November 17. – Nazarénusok; Hivatalos festészet Németországban
November 24. – A realizmus jelentkezése a német művészetben
December 1. – A realizmus jelentkezése a francia művészetben
December 8. – Courbet realizmusa
December 15. – Manet realizmusa
Kiemelt téma:
Nemzeti kincsek Németországból. Luthertől a Bauhausig című kiállítás (MNG, október 1-ig) – vonatkozó tárgyanyaga (felsorolva lásd lennebb), a Parkok és kertek című film, a kiállítás német és magyar nyelvű katalógusából a vonatkozó ismertetők.
Katalógusok:
Nemzeti
kincsek Németországból. Luthertől a Bauhausig.
A Magyar Nemzeti Galéria és a Konferenz Nationaler Einrichtungen
kiállítása. Katalógus. A Magyar Nemzeti Galéria kiadványai 2006/3. Budapest,
2006.
Nationalschätze aus Deutschland. Von Luthet zum Bauhaus. Hrsg. von Konferenz Nationaler Kultureinrichtungen. Prestel Verlag, München, Berlin, London, New York, 2005.
Kötelező irodalom
Hofmann, Werner: A földi paradicsom. 19. századi motívumok és eszmék. Képzőművészeti Kiadó, Budapest, 1987. (az előadás 2. felének is kötelező irodalma)
Zádor Anna: Klasszicizmus és romantika. Corvina, Budapest, 1976. (építészet kivételével)
Bevezetés: A felvilágosodás
kora; Az ókor iránti érdeklődés kezdete; Művész és társadalom: oktatás; Winckelmann és Goethe; Angolok Itáliában; A franciák
elméleti tevékenysége; A klasszicizmus és a romantika stílusfogalma; A klasszicizmus művészete: Általános
korkép; Szobrászat (országonként, t.k.: Houdon, Canova, Thorvaldsen); Festészet (országonként, t.k.:
Goya, David); A
romantika művészete: Általános korkép; Szobrászat, Festészet (országonként).
Novotny, Fritz: Painting and Sculpture in Europe 1780-1880. The Pelican History of Art
Festészet:
2.
Klasszicizmus Franciaországban:
David; David tanítványai és
követői; Prud'hon; Ingres;
3. Klasszicizmus Németországban és
Ausztriában: 18. sz-i kezdetek: Mengs és Carstens; A klassz. elterjedése. 4. Tájképfestészet a klasszicista újjáébredés
időszakában. 5. Klasszicizmus más
országokban (Hollandia, Ilális, Svájc,
Skandinávia). 6. Német romantika és a nazaránusok: Friedrich; Friedrich köre (Carus, Dahl, Kersting, etc.); Runge; Nazarénusok; Olivier testvérek; Romantikus tájképfestészet Salzburgban
és Münchenben. 7. Goya.
Rosenblum, Robert – Janson, H. W.: Art of the 19th Century. Painting and Sculpture. Thames & Hudson, London, 1984. 14-215.
Part I: 1776-1815: Painting: Changes in History Painting; France; J.-L. David; Goya; The Rise of Romanticism in England; The Neoclassic-Romantic Dilemma; Painting in France After David; The Image of the Ruler; Varieties of Landscape Painting; The Nazarenes; Romantic Meditations in Germany and England; Sculpture: England; Scandinavia; France; Canova; Thorvaldsen; Ausrtia and Germany; Part II: 1815-1848: Painting: Retrospection and Introspection: The Congress of Vienna and Late Goya; T. Géricault; Delacroix, Ingres, and the Romantic-Classic Conflict in France; Turner and Romentic Visionaries; Consable and Romantic Naturalism; From History Painting to Biedermeier; Empirical Direction; Social Observer; Sculpture: The Mature Thorvaldsen; England; The United States; Italy; Germany; France; The Romantic Theory of Sculpture – mindenki legalább egy fejezetet választ!
Eitner, Lorenz: 19th Century European Painting. David to Cézanne. Revised Edition, 2002. (Első kiadása: An Outline of 19th Century European Painting. Icon Editions, Westview Press, 1992.)
1. Introduction: The Late-Eighteenth-Century Backgroung; The Enlightenment and the Arts; The Classical Revivel; The Arts in France at the End of the Eighteenth Century (1-14.); 2. David and His School (David, Gros, Girodet, Gérard, Guérin, Prud’hon) (15-54); 3. Francisco José de Goya y Lucientes (55-74); 4. British Neoclassicism and William Balke (Hamilton, Wers, Barry, Fuseli, Flaxman, Balke) (75-100); 5. Neoclassicism and the Emergence of Women Artists (Kauffmann, Vigée-Lebrun) (101-114); 6. German Romantics (Runge, Friedrich) (115-132); 7. English Landscape (Constable; Turner) (133-166); 8. French Romantics (Ingres, Géricault, Delacroix) (167-208); 9. French Landscape (Corot, Barbizon, Th. Rousseau) (209-236); 10. Realism (Daumier, Millet, Courbet) (237-280) – mindenki legalább egy fejezetet választ!
Eisenman, Stephen F.: Nineteenth Century Art. A Critical History. (Thomas Crow, Brian Lukacher, Linda Nochlin, Frances K. Pohl) Thames and Hudson, London, 1994. 14-143.
Classicism and Romanticism: 1. T. Crow: Patriotism and Virtue: David to the Young Ingres; 2. T. Crow: Classicism in Crisis: Gros to Delacroix; 3. The Tensions of Enlightment: Goya; 4. B. Lukacher: Visionary History Painting: Blake and His Contemporaries; 5. B. Lukacher: Nature Historicized: Constable, Turner, and Romantic Landscape Painting – mindenki legalább egy fejezetet választ!
Rosenblum, Robert: Modern Painting and the Northern Romantic Tradition. Friedrich to Rothko. Thames and Hudson, London, 1975. 10–64.
Part I. Northern Romanticism and the resurrection of God: 1. Friedrich and the divinity of landscape; 2. Cosmogonies and mysticism: Blake, Runge, Palmer.
Rabinovszky Máriusz: Az akadémiák fejlődéséről. In: R. M.: A művészeti oktatás kezdetei Magyarországon, in: A Magyar Művészettörténeti Munkaközösség Évkönyve 1951. Művelt Nép Könyvkiadó, Bp., 1952. 50–60.
Buttlar, Adrian von: Az angolkert. A klasszicizmus és a romantika kertművészete. Balassi Kiadó, Budapest, 1999. – Bevezetés, 9-24.
Honour, Hugh: Klasszicizmus. Corvina, Budapest, 1991.
Antal Frigyes: Gondolatok a klasszicizmusról és romantikáról. In: A. F.: Stílustörténet - kortörténet. Corvina, Budapest, 1979. 20–52.
Jan Bialostocki: Romantikus ikonográfia. In: J. B.: Régi és új a művészettörténetben. Corvina, Budapest, 1982. 239–256.
A romantika enciklopédiája. Összeállította: Francis Claudon. Corvina, Budapest, 1990., első három fejezet: 7-59. + a lexikonrész képanyaga, 60–122.
Beke László: Caspar David Friedrich. Corvina, Budapest, 1986.
Földényi F. László: A lélek szakadéka. Goya Szaturnusza. Jelenkor Irodalmi és Művészeti Kiadó, Pécs, 1993.
Források:
Baudelaire, Charles: Mi a romantika?, A színről, Eugene Delacroix, A modern élet heroizmusa, A modern közönség és a fotográfia. in: Válogatott művészeti írásai. Válogatta, fordította, előszóval és jegyzetekkel ellátta: Csorba Géza. A művészettörténet forrásai. Szerk. Vayer Lajos. Képzőművészeti Alap Kiadóvállalata, Budapest, 1964. 29–46., 50–52., 108–112., valamint in: Ch. B.: Művészeti kuriózumok. Válogatta, bevezette és jegyzetekkel ellátta: Julien Cain. Corvina, Budapest, 1988. 24–38., 47–51., 99–102.
+ előadások anyaga és
a Szépművészeti Múzeum vonatkozó (kiállított) műveinek
ismerete
Nemzeti kincsek Németországból. Luthertől a Bauhausig című
kiállítás (MNG, október 1-ig)
– vonatkozó tárgyanyaga
Bloemen, Jan
Frans van (1662-1749): Római táj, 1740 körül (Kulturstiftung Dessau Wörlitz)
Maron, Anton von
(1733-1808): Bildnis Johann
Joachim Winckelmann
(replika), 1768 (Kulturstiftung Dessau
Wörlitz; Staatliche Galerie Moritzburg, Halle)
Hackert,
Jakob Philipp (1737-1807):
Táj a Nemi-tóval, 1770-80-as évek (Klassik Stiftung Weimar, Kunstsammlungen)
Franke,
Johann Heinrich Christoph (1738-1792): III. Lipót Frigyes Ferenc, anhalt-dessaui herceg képmása, 1775 körül (Kulturstiftung Dessau Wörlitz)
Houdon,
Jean-Antoine (1741-1828): Jean-Jacques
Rousseau, 1778 (Stiftung Schloss
Friedenstein Gotha - Schlossmuseum)
Heinsius,
Johann Ernst (1731-1794):
Anna Amália, szász-weimar-eisenachi hercegnő,
1779-1780 körül (Klassik Stiftung
Weimar, Kunstsammlungen)
Taessert,
Jean-Pierre (1727-1788): Moses
Mendelsohn, 1785 (Alte Nationalgalerie Berlin, Staatliche
Museen zu Berlin)
Kauffmann,
Angelika (1741-1807): Kornélia a Gracchusok anyja,
1785 (The Virginia Museum of
Fine Arts, Richmond, Virginia, USA, Amerika)
Goethe, Johann Wolfgang von (1749-1832): Maecenas
villája Tivoli mellett, 1787 (Klassik Stiftung Weimar, Graphische Sammlungen)
Hackert,
Jakob Philipp (1737-1807):
Táj Vietrinél, 1790 (Klassik
Stiftung Weimar, Graphische Sammlungen)
Trippel,
Alexander (1744-1793): Johann Gottfried
Herder, 1790 (Klassik Stiftung Weimar, Goethe Nationalmuseum)
Graff,
Anton (1736-1813): A lipcsei szatócsmesterek
sorozatból: Johann Ernsst Hoffmann, Carl Christian Heinrich Rost, Johann Christoph Fal(c)ke, 1791 körül - 1794 körül
- 1798 (Museum der bildenden Künste, Leipzig (A lipcsei ipari és kereskedelmi kamara letétje) )
Goethe, Johann Wolfgang von (1749-1832): Tárgyak színtani kísérletekhez,
1791-től (Klassik Stiftung Weimar, Goethe Nationalmuseum)
Dannecker,
Johann Heinrich
(1758-1841): Friedrich Schiller, 1796-1806 (Klassik Stiftung Weimar, Goethe Nationalmuseum)
Kolbe,
Heinrich (1771-1836): Hektór
búcsúja Andromachétól, 1800 (Klassik
Stiftung Weimar, Graphische Sammlungen)
Hoffmann,
Joseph (1764-1812): Rhesus
király halála, 1800 (Klassik Stiftung
Weimar, Graphische Sammlungen)
Friedrich,
Caspar David (1774-1840)
után Christian Friedrich
(1799-1843): Nő kiszáradt fákkal és pókhálóval, 1800 körül (Kupferstich-Kabinett,
Staatliche Kunstsammlungen Dresden)
Friedrich,
Caspar David (1774-1840)
után Christian Friedrich
(1799-1843): Nő hollóval a szakadéknál, 1800 körül (Kupferstich-Kabinett,
Staatliche Kunstsammlungen Dresden)
Friedrich,
Caspar David (1774-1840)
után Christian Friedrich
(1799-1843): Önarckép, 1800 körül (?) (Kupferstich-Kabinett,
Staatliche Kunstsammlungen Dresden)
Hagemann,
Carl Friedrich (1773-1806):
Immanuel Kant, 1801 (Alte Nationalgalerie Berlin, Staatliche
Museen zu Berlin)
Houdon,
Jean-Antoine (1741-1828): Joseph
Jérome Lalande, csillagász,
1802 (Lindenau-Museum, Altenburg.
Németország, Európa)
Runge,
Philipp Otto (1777-1810):
Napszakok: A reggel, A nappal, Az este, Az éjszaka,
1805 (Stiftung Moritzburg -
Kunstmuseum des Landes Sachsen-Anhalt)
Reinhart,
Johann Christian
(1761-1847): Táj Merciriusszal, Argusszal
és Ióval, 1805 (Museum der bildenden Künste,
Leipzig)
Schadow,
Johann Gottfried
(1764-1850): Christoph Martin Wieland,
1805 (Klassik Stiftung Weimar, Goethe Nationalmuseum)
Kersting,
Georg Friedrich
(1785-1847): Johann Friedrich
Matthäi a műtermében, 1812 (Kunstsammlungen
Chemnitz)
Schnorr
von Carolsfeld, Julius
(1794-1872): Szent Rókus alamizsnát oszt, 1817 (Museum
der bildenden Künste, Leipzig)
Olivier,
Johann Heinrich Ferdinand (1785-1841): A salzburgi kapucinus kolostor
kertje, 1820 (Museum der bildenden Künste, Leipzig)
Kersting,
Georg Friedrich
(1785-1847): Férfi a dombtetőn, 1820 körül (Klassik Stiftung Weimar, Kunstsammlungen)
Carus,
Carl Gustav (1789-1869):
Sziklák, 1821 (Kunstsammlungen Chemnitz)
Horny,
Franz Theobald (1798-1824):
A Lirital és a Volskerberge,
1822 körül (Klassik Stiftung
Weimar, Kunstsammlungen)
Schnorr
von Carolsfeld, Julius
(1794-1872): Rommező Juno Lacinia
agrigentói temploma előtt, 1826 (Kupferstich-Kabinett,
Staatliche Kunstsammlungen Dresden)
Schnorr
von Carolsfeld, Julius
(1794-1872): Táj Frascatinál a Villa Borghese felől, 1826 (Kupferstich-Kabinett,
Staatliche Kunstsammlungen Dresden)
Oehme,
Ernst Ferdinand (1797-1855):
Colditz kastélya, 1828 (Galerie
Neue Meister, Staatliche Kunstsammlungen Dresden)
Oehme,
Ernst Ferdinand
(1797-1855): Prozession im Nebel, 1828 (Galerie Neue Meister, Staatliche Kunstsammlungen Dresden)
Richter,
Adrian Ludwig (1803-1884):
Reggel Palestrinánál, 1828-1829 (Galerie
Neue Meister, Staatliche Kunstsammlungen Dresden)
Blechen,
Carl (1798-1840): Vihar a vesztőhely környékén, 1835
körül (Galerie Neue Meister,
Staatliche Kunstsammlungen Dresden)
Schinkel,
Karl Friedrich (1781-1841) : Tervek a weimari Residenzschloss Goethe-galériájához, 1836 (Klassik Stiftung Weimar, Grapgische Sammlungen)
Rottmann,
Carl (1797-1850): Szikion romjai a Parnasszus
látképével (Vázlat a Szikion-Parnasszus című falképhez
[1839] a müncheni Hofgarten árkádjait díszítő
Görögország-ciklusból), 1838-1839 (Museum der bildenden Künste,
Leipzig)
Rauch,
Christian Daniel
(1777-1857): Johann Wolfgang
Goethe portrébüsztje, 1839 (Klassik
Stiftung Weimar, Kunstsammlungen)
Richter,
Adrian Ludwig (1803-1884):
Esti áhitat (Esti harangszó), 1842 (Museum der bildenden
Künste, Leipzig)
Delaroche,
Hippolyte Paul (1797-1856):
Napóleon 1814. március 1-én Fontainebleau-ban
tudomást szerez a szövetségesek bevonulásáról Párizsba, 1845 (Museum der bildenden
Künste, Leipzig)
Krüger,
Franz (1797-1857): IV. Frigyes Vilmos a
dolgozószobájában, 1846 körül (Stiftung Preußische Schlösser und Gärten Berlin-Branderburg)
Rietschel,
Ernst (1804-1861): Terv Lessing
szobrához, 1848 (Skulpturensammlung, Staatliche Kunstsammlungen Dresden)
Schrader,
Julius Friedrich Anton (1815-1900): II. Frigyes a kolíni
csata után, 1849 előtt (Museum der
bildenden Künste, Leipzig)
Rietschel,
Ernst (1804-1861): Liszt Ferenc (1811-1886), 1854 (Skulpturensammlung, Staatliche Kunstsammlungen Dresden)
Heidel,
Hermann (1810-1865): Georg Friedrich Händel. A hallei Händel-emlékmű modellje,
1855-1856 körül (Händel-Haus, Halle)
Schwind,
Moritz von (1804-1871): Szent Erzsébet kesztyűje,
1856 (Klassik Stiftung Weimar, Kunstsammlungen)
Rietschel,
Ernst (1804-1861): A Goethe és Schiller emlékművéhez
készült öntőminta másolata, 1856-1857 (Skulpturensammlung,
Staatliche Kunstsammlungen Dresden)
Seffner,
Carl Ludwig (1861-1932):
Terv a Bach-emlékműhöz, 1896 (Stiftung
Bach-Archiv, Leipzig)