2006/2007-es tanév 1. (őszi) félév – 19. századi egyetemes művészet 1.

Szőke Annamária, docens

Péntek 10.00–11.30

 

1750 és 1850 közötti képzőművészet (festészet, grafika, szobrászat) legfontosabb irányzatainak (klasszicizmus, romantika, realizmus) és képviselőinek megismertetése, elsősorban a német, francia és angol művészeti fejleményeken keresztül. Különös hangsúlyt kap a Szépművészeti Múzeum gyűjteményeiben található, vonatkozó tárgyanyag. A kötelező irodalom kiegészíti az előadásokon hallottakat, ezen kívül képet ad a korszak összefoglaló művészettörténeti feldolgozásának különféle módszereiről. A kötelező vizsgaanyagban lehetőséget kapnak a hallgatók, hogy egyes olvasmányokban vonzalmaiknak engedve választhassanak ki témaköröket. Jelen félév folyamán kötelező kiemelt témaként szerepelnek a MNG-ben látható, Nemzeti kincsek Németországból. Luthertől a Bauhausig című kiállítás vonatkozó művei.

 

Órák:

Szeptember 15. – óramegbeszélés, Nemzeti kincsek Németországból

Szeptember 22. – Szépművészeti Múzeum anyaga

Szeptember 29. – Akadémiák és akadémizmus

Október 6. – Nemzeti kincsek Németországból

Október 13. – „Vonal-kultusz” I.

Október 20. – Vonal-kultusz” II.

Október 27. – J._L. David

November 3. – őszi szünet

November 10. – David tanítványok

November 17. – Nazarénusok; Hivatalos festészet Németországban

November 24. – A realizmus jelentkezése a német művészetben

December 1. – A realizmus jelentkezése a francia művészetben

December 8. – Courbet realizmusa

December 15. – Manet realizmusa

 

Kiemelt téma:

 

Nemzeti kincsek Németországból. Luthertől a Bauhausig című kiállítás (MNG, október 1-ig)vonatkozó tárgyanyaga (felsorolva lásd lennebb), a Parkok és kertek című film, a kiállítás német és magyar nyelvű katalógusából a vonatkozó ismertetők.

 

Katalógusok:

Nemzeti kincsek Németországból. Luthertől a Bauhausig. A Magyar Nemzeti Galéria és a Konferenz Nationaler Einrichtungen kiállítása. Katalógus. A Magyar Nemzeti Galéria kiadványai 2006/3. Budapest, 2006.

 

Nationalschätze aus Deutschland. Von Luthet zum Bauhaus. Hrsg. von Konferenz Nationaler Kultureinrichtungen. Prestel Verlag, München, Berlin, London, New York, 2005.

 

Kötelező irodalom

 

Hofmann, Werner: A földi paradicsom. 19. századi motívumok és eszmék. Képzőművészeti Kiadó, Budapest, 1987. (az előadás 2. felének is kötelező irodalma)

 

Zádor Anna: Klasszicizmus és romantika. Corvina, Budapest, 1976. (építészet kivételével)

Bevezetés: A felvilágosodás kora; Az ókor iránti érdeklődés kezdete; Művész és társadalom: oktatás; Winckelmann és Goethe; Angolok Itáliában; A franciák elméleti tevékenysége; A klasszicizmus és a romantika stílusfogalma; A klasszicizmus művészete: Általános korkép; Szobrászat (országonként, t.k.: Houdon, Canova, Thorvaldsen); Festészet (országonként, t.k.: Goya, David); A romantika művészete: Általános korkép; Szobrászat, Festészet (országonként).

 

Novotny, Fritz: Painting and Sculpture in Europe 1780-1880. The Pelican History of Art

Festészet: 2. Klasszicizmus Franciaországban: David; David tanítványai és követői; Prud'hon; Ingres; 3. Klasszicizmus Németországban és Ausztriában: 18. sz-i kezdetek: Mengs és Carstens; A klassz. elterjedése. 4. Tájképfestészet a klasszicista újjáébredés időszakában. 5. Klasszicizmus más országokban (Hollandia, Ilális, Svájc, Skandinávia). 6. Német romantika és a nazaránusok: Friedrich; Friedrich köre (Carus, Dahl, Kersting, etc.); Runge; Nazarénusok; Olivier testvérek; Romantikus tájképfestészet Salzburgban és Münchenben. 7. Goya. 8. A francia romantikusok: Géricault; Delacroix; Romantikus festészet Delacroix környezetében; Romantikus tájképfestészet; Barbizon; Corot. 9. Korai naturalizmus (biedermeier festészet): Waldmüller; A 'régi bécsi' iskola; Dán biedermeier; Biedermeier Németországban; Blechen. 10. Német biedermeier romatika (Spitzweg, Schwind, Richter, Rethel, etc). 11. Késő romantika és korai realizmus más országokban. Szobrászat: 18. Szobrászat a klasszicizmus időszakában: Houdon; Canova; Thorvaldsen; Sergel; Schadow; A klassz. elterjedése. 19. Szobrászat a romantika és a realizmus idején: Rude mindenki legalább egy fejezetet választ!

 

Rosenblum, RobertJanson, H. W.: Art of the 19th Century. Painting and Sculpture. Thames & Hudson, London, 1984. 14-215.

Part I: 1776-1815: Painting: Changes in History Painting; France; J.-L. David; Goya; The Rise of Romanticism in England; The Neoclassic-Romantic Dilemma; Painting in France After David; The Image of the Ruler; Varieties of Landscape Painting; The Nazarenes; Romantic Meditations in Germany and England; Sculpture: England; Scandinavia; France; Canova; Thorvaldsen; Ausrtia and Germany; Part II: 1815-1848: Painting: Retrospection and Introspection: The Congress of Vienna and Late Goya; T. Géricault; Delacroix, Ingres, and the Romantic-Classic Conflict in France; Turner and Romentic Visionaries; Consable and Romantic Naturalism; From History Painting to Biedermeier; Empirical Direction; Social Observer; Sculpture: The Mature Thorvaldsen; England; The United States; Italy; Germany; France; The Romantic Theory of Sculpturemindenki legalább egy fejezetet választ!

 

Eitner, Lorenz: 19th Century European Painting. David to Cézanne. Revised Edition, 2002. (Első kiadása: An Outline of 19th Century European Painting. Icon Editions, Westview Press, 1992.)

1. Introduction: The Late-Eighteenth-Century Backgroung; The Enlightenment and the Arts; The Classical Revivel; The Arts in France at the End of the Eighteenth Century (1-14.); 2. David and His School (David, Gros, Girodet, Gérard, Guérin, Prud’hon) (15-54); 3. Francisco José de Goya y Lucientes (55-74); 4. British Neoclassicism and William Balke (Hamilton, Wers, Barry, Fuseli, Flaxman, Balke) (75-100); 5. Neoclassicism and the Emergence of Women Artists (Kauffmann, Vigée-Lebrun) (101-114); 6. German Romantics (Runge, Friedrich) (115-132); 7. English Landscape (Constable; Turner) (133-166); 8. French Romantics (Ingres, Géricault, Delacroix) (167-208); 9. French Landscape (Corot, Barbizon, Th. Rousseau) (209-236); 10. Realism (Daumier, Millet, Courbet) (237-280) mindenki legalább egy fejezetet választ!

 

Eisenman, Stephen F.: Nineteenth Century Art. A Critical History. (Thomas Crow, Brian Lukacher, Linda Nochlin, Frances K. Pohl) Thames and Hudson, London, 1994. 14-143.

Classicism and Romanticism: 1. T. Crow: Patriotism and Virtue: David to the Young Ingres; 2. T. Crow: Classicism in Crisis: Gros to Delacroix; 3. The Tensions of Enlightment: Goya; 4. B. Lukacher: Visionary History Painting: Blake and His Contemporaries; 5. B. Lukacher: Nature Historicized: Constable, Turner, and Romantic Landscape Paintingmindenki legalább egy fejezetet választ!

 

Rosenblum, Robert: Modern Painting and the Northern Romantic Tradition. Friedrich to Rothko. Thames and Hudson, London, 1975. 10–64.

Part I. Northern Romanticism and the resurrection of God: 1. Friedrich and the divinity of landscape; 2. Cosmogonies and mysticism: Blake, Runge, Palmer.

 

Rabinovszky Máriusz: Az akadémiák fejlődéséről. In: R. M.: A művészeti oktatás kezdetei Magyarországon, in: A Magyar Művészettörténeti Munkaközösség Évkönyve 1951. Művelt Nép Könyvkiadó, Bp., 1952. 50–60.

 

Buttlar, Adrian von: Az angolkert. A klasszicizmus és a romantika kertművészete. Balassi Kiadó, Budapest, 1999. – Bevezetés, 9-24.

 

Honour, Hugh: Klasszicizmus. Corvina, Budapest, 1991.

 

Antal Frigyes: Gondolatok a klasszicizmusról és romantikáról. In: A. F.: Stílustörténet - kortörténet. Corvina, Budapest, 1979. 20–52.

 

Jan Bialostocki: Romantikus ikonográfia. In: J. B.: Régi és új a művészettörténetben. Corvina, Budapest, 1982. 239–256.

 

A romantika enciklopédiája. Összeállította: Francis Claudon. Corvina, Budapest, 1990., első három fejezet: 7-59. + a lexikonrész képanyaga, 60–122.

 

Beke László: Caspar David Friedrich. Corvina, Budapest, 1986.

 

Földényi F. László: A lélek szakadéka. Goya Szaturnusza. Jelenkor Irodalmi és Művészeti Kiadó, Pécs, 1993.

 

Források:

Baudelaire, Charles: Mi a romantika?, A színről, Eugene Delacroix, A modern élet heroizmusa, A modern közönség és a fotográfia. in: Válogatott művészeti írásai. Válogatta, fordította, előszóval és jegyzetekkel ellátta: Csorba Géza. A művészettörténet forrásai. Szerk. Vayer Lajos. Képzőművészeti Alap Kiadóvállalata, Budapest, 1964. 29–46., 50–52., 108–112., valamint in: Ch. B.: Művészeti kuriózumok. Válogatta, bevezette és jegyzetekkel ellátta: Julien Cain. Corvina, Budapest, 1988. 24–38., 47–51., 99–102.

 

+ előadások anyaga és a Szépművészeti Múzeum vonatkozó (kiállított) műveinek ismerete

 


Nemzeti kincsek Németországból. Luthertől a Bauhausig című kiállítás (MNG, október 1-ig) – vonatkozó tárgyanyaga

 

 

Bloemen, Jan Frans van (1662-1749): Római táj, 1740 körül (Kulturstiftung Dessau Wörlitz)

 

Maron, Anton von (1733-1808): Bildnis Johann Joachim Winckelmann (replika), 1768 (Kulturstiftung Dessau Wörlitz; Staatliche Galerie Moritzburg, Halle)

 

Hackert, Jakob Philipp (1737-1807): Táj a Nemi-tóval, 1770-80-as évek (Klassik Stiftung Weimar, Kunstsammlungen)

 

Franke, Johann Heinrich Christoph (1738-1792): III. Lipót Frigyes Ferenc, anhalt-dessaui herceg képmása, 1775 körül (Kulturstiftung Dessau Wörlitz)

 

Houdon, Jean-Antoine (1741-1828): Jean-Jacques Rousseau, 1778 (Stiftung Schloss Friedenstein Gotha - Schlossmuseum)

 

Heinsius, Johann Ernst (1731-1794): Anna Amália, szász-weimar-eisenachi hercegnő, 1779-1780 körül (Klassik Stiftung Weimar, Kunstsammlungen)

 

Taessert, Jean-Pierre (1727-1788): Moses Mendelsohn, 1785 (Alte Nationalgalerie Berlin, Staatliche Museen zu Berlin)

 

Kauffmann, Angelika (1741-1807): Kornélia a Gracchusok anyja, 1785 (The Virginia Museum of Fine Arts, Richmond, Virginia, USA, Amerika)

 

Goethe, Johann Wolfgang von (1749-1832): Maecenas villája Tivoli mellett, 1787 (Klassik Stiftung Weimar, Graphische Sammlungen)

 

Hackert, Jakob Philipp (1737-1807): Táj Vietrinél, 1790 (Klassik Stiftung Weimar, Graphische Sammlungen)

 

Trippel, Alexander (1744-1793): Johann Gottfried Herder, 1790 (Klassik Stiftung Weimar, Goethe Nationalmuseum)

 

Graff, Anton (1736-1813): A lipcsei szatócsmesterek sorozatból: Johann Ernsst Hoffmann, Carl Christian Heinrich Rost, Johann Christoph Fal(c)ke, 1791 körül - 1794 körül - 1798 (Museum der bildenden Künste, Leipzig (A lipcsei ipari és kereskedelmi kamara letétje) )

 

Goethe, Johann Wolfgang von (1749-1832): Tárgyak színtani kísérletekhez, 1791-től (Klassik Stiftung Weimar, Goethe Nationalmuseum)

 

Dannecker, Johann Heinrich (1758-1841): Friedrich Schiller, 1796-1806 (Klassik Stiftung Weimar, Goethe Nationalmuseum)

 

Kolbe, Heinrich (1771-1836): Hektór búcsúja Andromachétól, 1800 (Klassik Stiftung Weimar, Graphische Sammlungen)

 

Hoffmann, Joseph (1764-1812): Rhesus király halála, 1800 (Klassik Stiftung Weimar,  Graphische Sammlungen)

 

Friedrich, Caspar David (1774-1840) után Christian Friedrich (1799-1843): Nő kiszáradt fákkal és pókhálóval, 1800 körül (Kupferstich-Kabinett, Staatliche Kunstsammlungen Dresden)

 

Friedrich, Caspar David (1774-1840) után Christian Friedrich (1799-1843): Nő hollóval a szakadéknál, 1800 körül (Kupferstich-Kabinett, Staatliche Kunstsammlungen Dresden)

 

Friedrich, Caspar David (1774-1840) után Christian Friedrich (1799-1843): Önarckép, 1800 körül (?) (Kupferstich-Kabinett, Staatliche Kunstsammlungen Dresden)

 

Hagemann, Carl Friedrich (1773-1806): Immanuel Kant, 1801 (Alte Nationalgalerie Berlin, Staatliche Museen zu Berlin)

 

Houdon, Jean-Antoine (1741-1828): Joseph Jérome Lalande, csillagász, 1802 (Lindenau-Museum, Altenburg. Németország, Európa)

 

Runge, Philipp Otto (1777-1810): Napszakok: A reggel, A nappal, Az este, Az éjszaka, 1805 (Stiftung Moritzburg - Kunstmuseum des Landes Sachsen-Anhalt)

 

Reinhart, Johann Christian (1761-1847): Táj Merciriusszal, Argusszal és Ióval, 1805 (Museum der bildenden Künste, Leipzig)

 

Schadow, Johann Gottfried (1764-1850): Christoph Martin Wieland, 1805 (Klassik Stiftung Weimar, Goethe Nationalmuseum)

 

Kersting, Georg Friedrich (1785-1847): Johann Friedrich Matthäi a műtermében, 1812 (Kunstsammlungen Chemnitz)

 

Schnorr von Carolsfeld, Julius (1794-1872): Szent Rókus alamizsnát oszt, 1817 (Museum der bildenden Künste, Leipzig)

 

Olivier, Johann Heinrich Ferdinand (1785-1841): A salzburgi kapucinus kolostor kertje, 1820 (Museum der bildenden Künste, Leipzig)

 

Kersting, Georg Friedrich (1785-1847): Férfi a dombtetőn, 1820 körül (Klassik Stiftung Weimar, Kunstsammlungen)

 

Carus, Carl Gustav (1789-1869): Sziklák, 1821 (Kunstsammlungen Chemnitz)

 

Horny, Franz Theobald (1798-1824): A Lirital és a Volskerberge, 1822 körül (Klassik Stiftung Weimar, Kunstsammlungen)

 

Schnorr von Carolsfeld, Julius (1794-1872): Rommező Juno Lacinia agrigentói temploma előtt, 1826 (Kupferstich-Kabinett, Staatliche Kunstsammlungen Dresden)

 

Schnorr von Carolsfeld, Julius (1794-1872): Táj Frascatinál a Villa Borghese felől, 1826 (Kupferstich-Kabinett, Staatliche Kunstsammlungen Dresden)

 

Oehme, Ernst Ferdinand (1797-1855): Colditz kastélya, 1828 (Galerie Neue Meister, Staatliche Kunstsammlungen Dresden)

 

Oehme, Ernst Ferdinand (1797-1855): Prozession im Nebel, 1828 (Galerie Neue Meister, Staatliche Kunstsammlungen Dresden)

 

Richter, Adrian Ludwig (1803-1884): Reggel Palestrinánál, 1828-1829 (Galerie Neue Meister, Staatliche Kunstsammlungen Dresden)

 

Blechen, Carl (1798-1840): Vihar a vesztőhely környékén, 1835 körül (Galerie Neue Meister, Staatliche Kunstsammlungen Dresden)

 

Schinkel, Karl Friedrich (1781-1841) : Tervek a weimari Residenzschloss Goethe-galériájához, 1836 (Klassik Stiftung Weimar, Grapgische Sammlungen)

 

Rottmann, Carl (1797-1850): Szikion romjai a Parnasszus látképével (Vázlat a Szikion-Parnasszus című falképhez [1839] a müncheni Hofgarten árkádjait díszítő Görögország-ciklusból), 1838-1839 (Museum der bildenden Künste, Leipzig)

 

Rauch, Christian Daniel (1777-1857): Johann Wolfgang Goethe portrébüsztje, 1839 (Klassik Stiftung Weimar, Kunstsammlungen)

 

Richter, Adrian Ludwig (1803-1884): Esti áhitat (Esti harangszó), 1842 (Museum der bildenden Künste, Leipzig)

 

Delaroche, Hippolyte Paul (1797-1856): Napóleon 1814. március 1-én Fontainebleau-ban tudomást szerez a szövetségesek bevonulásáról Párizsba, 1845 (Museum der bildenden Künste, Leipzig)

 

Krüger, Franz (1797-1857): IV. Frigyes Vilmos a dolgozószobájában, 1846 körül (Stiftung Preußische Schlösser und Gärten Berlin-Branderburg)

 

Rietschel, Ernst (1804-1861): Terv Lessing szobrához, 1848 (Skulpturensammlung, Staatliche Kunstsammlungen Dresden)

 

Schrader, Julius Friedrich Anton (1815-1900): II. Frigyes a kolíni csata után, 1849 előtt (Museum der bildenden Künste, Leipzig)

 

Rietschel, Ernst (1804-1861): Liszt Ferenc (1811-1886), 1854 (Skulpturensammlung, Staatliche Kunstsammlungen Dresden)

 

Heidel, Hermann (1810-1865): Georg Friedrich Händel. A hallei Händel-emlékmű modellje, 1855-1856 körül (Händel-Haus, Halle)

 

Schwind, Moritz von (1804-1871): Szent Erzsébet kesztyűje, 1856 (Klassik Stiftung Weimar, Kunstsammlungen)

 

Rietschel, Ernst (1804-1861): A Goethe és Schiller emlékművéhez készült öntőminta másolata, 1856-1857 (Skulpturensammlung, Staatliche Kunstsammlungen Dresden)

 

Seffner, Carl Ludwig (1861-1932): Terv a Bach-emlékműhöz, 1896 (Stiftung Bach-Archiv, Leipzig)