2008/2009-es tanév 1. (őszi) félév – 19. századi egyetemes művészet 1. – MÜN-265;

19. századi egyetemes művészet (BA) – BBN-MÜV-381

Szőke Annamária, docens

Péntek, 1000–1130, 112. terem

 

1750 és 1850 közötti képzőművészet (festészet, grafika, szobrászat) legfontosabb irányzatainak (klasszicizmus, romantika, realizmus) és képviselőinek megismertetése, elsősorban a német, francia és angol művészeti fejleményeken keresztül. Különös hangsúlyt kap a Szépművészeti Múzeum gyűjteményeiben található, vonatkozó tárgyanyag. A kötelező irodalom kiegészíti az előadásokon hallottakat, ezen kívül képet ad a korszak összefoglaló művészettörténeti feldolgozásának különféle módszereiről. A kötelező vizsgaanyagban lehetőséget kapnak a hallgatók, hogy egyes olvasmányokban vonzalmaiknak engedve választhassanak ki témaköröket.

 

Órák:

Szeptember 12. – 1.

Szeptember 19. – 2.

Szeptember 26. – 3.

Október 3. – elmarad

Október 10. – 4.

Október 17. – 5.

Október 24. – ?

Október 31. – Őszi szünet

November 7. – 6-7.

November 14. - 8.

November 21. – 9.

November 28. – 10.

December 5. – 11.

December 12. – 12.

  

Kötelező irodalom

Hofmann, Werner: A földi paradicsom. 19. századi motívumok és eszmék. Képzőművészeti Kiadó, Budapest, 1987. (az előadás 2. felének is kötelező irodalma)

 

Zádor Anna: Klasszicizmus és romantika. Corvina, Budapest, 1976.

Bevezetés: A felvilágosodás kora; Az ókor iránti érdeklődés kezdete; Művész és társadalom: oktatás; Winckelmann és Goethe; Angolok Itáliában; A franciák elméleti tevékenysége; A klasszicizmus és a romantika stílusfogalma; A klasszicizmus művészete: Általános korkép; Szobrászat (országonként, t. k.: Houdon, Canova, Thorvaldsen); Festészet (országonként, t. k.: Goya, David); A romantika művészete: Általános korkép; Szobrászat, Festészet (országonként).

 

Novotny, Fritz: Painting and Sculpture in Europe 1780-1880. The Pelican History of Art

Festészet: 2. Klasszicizmus Franciaországban: David; David tanítványai és követői; Prud'hon; Ingres; 3. Klasszicizmus Németországban és Ausztriában: 18. sz.-i kezdetek: Mengs és Carstens; A klassz. elterjedése. 4. Tájképfestészet a klasszicista újjáébredés időszakában. 5. Klasszicizmus más országokban (Hollandia, Ilális, Svájc, Skandinávia). 6. Német romantika és a nazarénusok: Friedrich; Friedrich köre (Carus, Dahl, Kersting, etc.); Runge; Nazarénusok; Olivier testvérek; Romantikus tájképfestészet Salzburgban és Münchenben. 7. Goya. 8. A francia romantikusok: Géricault; Delacroix; Romantikus festészet Delacroix környezetében; Romantikus tájképfestészet; Barbizon; Corot. 9. Korai naturalizmus (biedermeier festészet): Waldmüller; A 'régi bécsi' iskola; Dán biedermeier; Biedermeier Németországban; Blechen. 10. Német biedermeier romantika (Spitzweg, Schwind, Richter, Rethel, etc). 11. Késő romantika és korai realizmus más országokban. Szobrászat: 18. Szobrászat a klasszicizmus időszakában: Houdon; Canova; Thorvaldsen; Sergel; Schadow; A klassz. elterjedése. 19. Szobrászat a romantika és a realizmus idején: Rude – mindenki legalább egy fejezetet választ!

 

Rosenblum, Robert – Janson, H. W.: Art of the 19th Century. Painting and Sculpture. Thames & Hudson, London, 1984. 14-215.

Part I: 1776-1815: Painting: Changes in History Painting; France; J.-L. David; Goya; The Rise of Romanticism in England; The Neoclassic-Romantic Dilemma; Painting in France After David; The Image of the Ruler; Varieties of Landscape Painting; The Nazarenes; Romantic Meditations in Germany and England; Sculpture: England; Scandinavia; France; Canova; Thorvaldsen; Ausrtia and Germany; Part II: 1815-1848: Painting: Retrospection and Introspection: The Congress of Vienna and Late Goya; T. Géricault; Delacroix, Ingres, and the Romantic-Classic Conflict in France; Turner and Romentic Visionaries; Consable and Romantic Naturalism; From History Painting to Biedermeier; Empirical Direction; Social Observer; Sculpture: The Mature Thorvaldsen; England; The United States; Italy; Germany; France; The Romantic Theory of Sculpture – mindenki legalább egy fejezetet választ!

 

Eitner, Lorenz: 19th Century European Painting. David to Cézanne. Revised Edition, 2002. (Első kiadása: An Outline of 19th Century European Painting. Icon Editions, Westview Press, 1992.)

1. Introduction: The Late-Eighteenth-Century Backgroung; The Enlightenment and the Arts; The Classical Revivel; The Arts in France at the End of the Eighteenth Century (1–14.); 2. David and His School (David, Gros, Girodet, Gérard, Guérin, Prud’hon) (15–54); 3. Francisco José de Goya y Lucientes (55–74); 4. British Neoclassicism and William Balke (Hamilton, Wers, Barry, Fuseli, Flaxman, Balke) (75–100); 5. Neoclassicism and the Emergence of Women Artists (Kauffmann, Vigée-Lebrun) (101–114); 6. German Romantics (Runge, Friedrich) (115–132); 7. English Landscape (Constable; Turner) (133–166); 8. French Romantics (Ingres, Géricault, Delacroix) (167–208); 9. French Landscape (Corot, Barbizon, Th. Rousseau) (209–236); 10. Realism (Daumier, Millet, Courbet) (237–280) – mindenki legalább egy fejezetet választ!

 

Eisenman, Stephen F.: Nineteenth Century Art. A Critical History. (Thomas Crow, Brian Lukacher, Linda Nochlin, Frances K. Pohl) Thames and Hudson, London, 1994. 14–143.

Classicism and Romanticism: 1. T. Crow: Patriotism and Virtue: David to the Young Ingres; 2. T. Crow: Classicism in Crisis: Gros to Delacroix; 3. The Tensions of Enlightment: Goya; 4. B. Lukacher: Visionary History Painting: Blake and His Contemporaries; 5. B. Lukacher: Nature Historicized: Constable, Turner, and Romantic Landscape Painting – mindenki legalább egy fejezetet választ!

 

Rosenblum, Robert: Modern Painting and the Northern Romantic Tradition. Friedrich to Rothko. Thames and Hudson, London, 1975. 10–64.

Part I. Northern Romanticism and the resurrection of God: 1. Friedrich and the divinity of landscape; 2. Cosmogonies and mysticism: Blake, Runge, Palmer.

 

Rabinovszky Máriusz: Az akadémiák fejlődéséről. In: R. M.: A művészeti oktatás kezdetei Magyarországon, in: A Magyar Művészettörténeti Munkaközösség Évkönyve 1951. Művelt Nép Könyvkiadó, Bp., 1952. 50–60.

 

Buttlar, Adrian von: Az angolkert. A klasszicizmus és a romantika kertművészete. Balassi Kiadó, Budapest, 1999. – Bevezetés, 9–24.

 

Honour, Hugh: Klasszicizmus. Corvina, Budapest, 1991.

 

Antal Frigyes: Gondolatok a klasszicizmusról és romantikáról. In: A. F.: Stílustörténet - kortörténet. Corvina, Budapest, 1979. 20–52.

 

Jan Bialostocki: Romantikus ikonográfia. In: J. B.: Régi és új a művészettörténetben. Corvina, Budapest, 1982. 239–256.

 

A romantika enciklopédiája. Összeállította: Francis Claudon. Corvina, Budapest, 1990., első három fejezet: 7-59. + a lexikonrész képanyaga, 60–122.

 

Beke László: Caspar David Friedrich. Corvina, Budapest, 1986.

 

Földényi F. László: A lélek szakadéka. Goya Szaturnusza. Jelenkor Irodalmi és Művészeti Kiadó, Pécs, 1993.

 

Források:

Baudelaire, Charles: Mi a romantika?, A színről, Eugene Delacroix, A modern élet heroizmusa, A modern közönség és a fotográfia. in: Válogatott művészeti írásai. Válogatta, fordította, előszóval és jegyzetekkel ellátta: Csorba Géza. A művészettörténet forrásai. Szerk. Vayer Lajos. Képzőművészeti Alap Kiadóvállalata, Budapest, 1964. 29–46., 50–52., 108–112., valamint in: Ch. B.: Művészeti kuriózumok. Válogatta, bevezette és jegyzetekkel ellátta: Julien Cain. Corvina, Budapest, 1988. 24–38., 47–51., 99–102.

 

+ előadások anyaga és a Szépművészeti Múzeum vonatkozó (kiállított) műveinek ismerete