2009/2010-es tanév 2. (tavaszi) félév

Forrásismeret: modern és jelenkori művészet, BA (MÜV-441/b)

Források a 20. századi művészethez

Hétfő, 16.30–18.00, 112. terem

Szőke Annamária, docens

 

 

Magyar nyelven megjelent, különböző művészeti irányzatok szempontjából alapvető szövegek olvasása. Mindenki két szöveget (vagy szöveg-együttest) ismertet a félév folyamán (az egyik ’45 előtti: A–R, a másik ’45 utáni: I–XVII, a szövegeket sorshúzással osztjuk szét), és legalább két másik szöveghez is hozzászól. Egy alkalommal 3-4 szövegre kerül sor. Egy témára 30-22 perc jut (ebből 20-15 perc a szövegelemzés, 10-7 perc a hozzászólás). Az időt mérjük, így otthon mindenki úgy készüljön fel, hogy ne legyen csúszás. Jegyzeteket lehet használni, de szabadon kell beszélni. Legegyszerűbb, ha power pointos prezentációt készítenek. Képek vetítésére is kerüljön sor, különösen ha a szerző konkrét műveket említ. A félév végén írásban le kell adni a beszámolóhoz felhasznált irodalom jegyzékét, valamint digitális formában (emailben elküldve) a képeket, vagy az egész prezentációt. Az osztályzatba beleszámít az órákon való részvétel rendszeressége, valamint az előadás és a hozzászólás felépítettsége, módja, élvezhetősége, problémalátása, sat. Az összes szöveget mindenki elolvassa, igyekszem elérhetővé tenni őket a könyvtárban, illetve letölthető formában.

 

Szövegek elemzési szempontjai:

Ki az író?

Milyen irányzathoz kapcsolódik?

Mi volt ebben a szerepe?

Milyen körülmények között keletkezett az írás?

Hol jelent meg először?

Magyarul hol jelent meg először? Milyen kontextusban?

Milyen jellegű szövegről van szó? (manifesztum, esszé, hitvallás, értekező, érvelő… etc)

Milyen művészetfelfogás, szemlélet, fogalom rajzolódik ki a szövegből?

A gondolatmenet annak legfontosabb pontjait érintő ismertetése

Mik a szöveg legfontosabb állításai és kulcsfogalmai?

A 20. századi egyetemes művészet vizsga kötelező irodalmaiban* mit írtak a szerzőről, és/vagy az irányzatról?

 

*Dempsey, Amy: A modern művészet története. Stílusok + iskolák + mozgalmak. Képzőművészeti Kiadó, Budapest, 2003.

Ruhrberg, Karl – Schneckenburger, Manfred – Fricke, Christine – Honnef, Klaus: Művészet a 20. században. Szerkesztette Ingo F. Walther. Taschen/Vince Kiadó, Budapest, 2004.

 

Órák:

február 8. –      elmarad

február 15. –    Óramegbeszélés

február 22. –    1. – 3 szöveg

március 1. –     2. – 3 szöveg

március 8. –     3. – 3 szöveg

március 15. – nemzeti ünnep

március 22. –   4. – 3 szöveg

március 29. –   5. – 3 szöveg

április 5. – tavaszi szünet

április 12. –      6. – 3 szöveg

április 19. –      7. – 4 szöveg

április 26. –      8. – 4 szöveg

május 3. –        9. – 4 szöveg

május 10. –   10. – 4 szöveg

 

Hallgatók (17):

Brunner Attila –                       R5 – Duchamp; Kaprow

Fecske Fanni –                         N13 – Moholy-Nagy; Bacon

Hajdu Laura –                            G4 – Klee; Artaud

Haraszti Zsófia –                      E3 – Mondrian; Sontag

Juhos Rózsa –                            L7 – Breton; Vautier

Kocsis Alexandra Szilvia –    M6 – Aragon; Maciunas

Kovács Veronika –                  C15 – Kandinszkij; Paik

Kusler Ágnes –                        H2 – Bauhaus; Moore

Rajkai Magdolna –                  D12 – expresszionizmus; Beuys

Szabó Gergely Zoltán –          F14 – dadaizmus; landart

Szeredi Merse Pál –                 I11 – konstruktivizmus; pop art

Szücs Luca –                             O8 – Léger; Higgins

Tóth Bernadett –                      K17 – Schlemmer; Manovich

Tóth Zsófia –                             A1 – Marinetti; fotóelmélet

Vásáry Ákos –                         Q9 – Wright; Filliou

Vass Júlia –                               B16 – Apollinaire; Dubois

Zsemberi Laura –                     P10 – Kepes; Brecht

 

Szövegek és órabeosztás:

 

1. – február 22.

A Tóth Zsófia

Marinetti, F. T.: A futurizmus megalapítása és kiáltványa. In: A futurizmus. A bevezető tanulmányt írta, a szövegeket válogatta, fordította: Szabó György. Gondolat, Budapest, 1964. 129–138.; valamint in: Mario de Micheli: Az avantgardizmus. Képzőművészeti Alap, Budapest, 1978. 338–342. (Fordította: Szabó György.)

B Vass Júlia

Apollinaire, Guillaume: Kubizmus. Festészeti tanulmány. (Fordította: Dénes Zsófia.) MA kiadása, 1919.; A kubista festők [etc]. (Fordította: Réz Pál.) In: Guillaume Apollinaire válogatott művei. Válogatta: Réz Pál. Európa Könyvkiadó, 1973. 555–569.; A kubista festők: esztétikai elmélkedések. (Fordította: Keszthelyi Dezső.) Corvina, Budapest, 1965., 1974. 49–63.

C Kovács Veronika

Kandinszkij, Vaszilij: A szellemiség a művészetben. Corvina, Budapest, 1987. – Első rész: Általános esztétika, 7–30. (Fordította: Szántó Gábor András.)

 

2. – március 1.

D Rajkai Magdolna

Franz Marc: Németország „vadjai” (1912). In: Válogatás a XX. századi modern művészet forrásaiból. Válogatta és szerkesztette: Passuth Krisztina. Munkatárs: Erőss Nikolett. Készült a T 21300 számú OTKA kutatóprogram keretében az ELTE Művészettörténeti Tanszékén. Kézirat. 2000. 13–14. (Fordította: Székely Katalin.) (PDF)

Marc, Franz: Szellemi javak. In: Az expresszionizmus. A bevezető tanulmányt írta, a szövegeket válogatta, fordította Koczogh Ákos. Gondolat, Budapest, 19813. 142–145.

Marcke, August: Maszkok. In: Az expresszionizmus. A bevezető tanulmányt írta, a szövegeket válogatta, fordította Koczogh Ákos. Gondolat, Budapest, 19813. 146–150.

Kandinszkij, Vaszilij: A formakérdésről (Részletek). In: Az expresszionizmus. A bevezető tanulmányt írta, a szövegeket válogatta, fordította Koczogh Ákos. Gondolat, Budapest, 19813. 151–154.

E Haraszti Zsófia

Mondrian, Piet: Természetes és absztrakt valóság. In: Hajdu István: Piet Mondrian. Corvina, Budapest, 1987. 41–101.

F Szabó Gergely Zoltán

Tzara, Tristan: Dada kiáltvány 1918.; La revue Dada 2; Az absztrakt szív naptára; Gáz-szív; A Dada-mozgalom elnökei; Világosan. In: Dadaizmus antológia. Szerkesztette, a jegyzeteket és az utószót írta: Beke László. Források a XX. század művészetéhez. Sorozatszerkesztő: Szőke Annamária. Balassi Kiadó, Budapest, 1998. 13–18.; 39.; 133–134.; 151–161.; 169–172; 207.

 

3. – március 8.

G Hajdu Laura

Klee, Paul: A természet tanulmányozásának útjai.; Eligazodás a mű terében.; A vándorló nézőpont. A tevékeny, mű-alkotó mozgás. Mozgáscentrumok. út és mű azonossága.; Statikus és dinamikus egyensúlymozgások.; A formaalkotás elsődleges energiái; a formaképző és formatagoló természet primer erői; lineáris energiák és síkforma; rész és egész.; Az individuális és strukturális tagolás szerves összecsapása.; A képalkotó eszközök és téri rendjük – áttekintés és orientáció. (Ford. Tandori Dezső) In: A Bauhaus. Válogatás a mozgalom dokumentumaiból. Szerk Mezei Ottó. Gondolat, Budapest, 1975. 122–154.

H Kusler Ágnes

A műhelymunka elméleti-gyakorlati kérdései. In: A Bauhaus. Válogatás a mozgalom dokumentumaiból. Szerk Mezei Ottó. Gondolat, Budapest, 1975. 173–238.

I Szeredi Merse Pál

A konstruktivizmus. Válogatás a mozgalom dokumentumaiból. Válogatta és szerkesztette, a bevezető tanulmányt írta: Bajkay Éva. Gondolat, Budapest, 1979.

Malevics, Kazimir: A kubizmustól és futurizmustól a szuprematizmusig (1915), 53–60. (Fordította: Szeredás Ágnes.)

Malevics, Kazimir: Szuprematismus (1919), 61–63. (Fordító megnevezése nélkül magyarul közölte: Egység, 1922. szept. 16.)

Tatlin, V.: Az új típusú emlékmű (1919), 68–69. (Fordította: Szeredás Ágnes.)

Tatlin, V.: Az előttünk álló feladat (1920), 73. (Fordította: Szeredás Ágnes.)

El Liszickij: Proun (1920), 75–77. (Fordította: Mácza János, Ma, 1922. aug. 1.)

Gabo, Naum - Pevsner, A.: Realista manifesztum (1920), 78–81. (Fordító megnevezése nélkül magyarul közölte: Egység, 1922. május) (A realizmus kiáltványa címmel in: Mario de Micheli: Az avantgardizmus. Képzőművészeti Alap, Budapest, 1978. 364-368.)

Rodcsenko, Alexander – Sztyepanova, V.: A konstruktivisták csoportjának programja (1920), 82–84. (A produktivista csoport programja címmel in: Mario de Micheli: Az avantgardizmus. Képzőművészeti Alap, Budapest, 1978. 370–371.

El Liszickij: Unovisz a világépítés szuprematizmusa (1920), 85–90.

Malevics, Kazimir: Unovisz (1921), 91–92.

Tatlin, V.: Művészetet a technikába (1932), 122–124.

 

4. – március 22.

K Tóth Bernadett

Schlemmer, Oskar: Ember és műfigura. In: Oskar Schlemmer – Moholy-Nagy László – Molnár Farkas: A Bauhaus színháza. Corvina, Budapest, 1978. 7–24.

L Juhos Rózsa

Breton, André: A szürrealizmus első kiáltványa (Ford. Bajomi Lázár Endre). In: Mario de Micheli: Az avantgardizmus. Képzőművészeti Alap, Budapest, 1978. 296–321.; A szürrealizmus. Vál.: Bajomi Lázár Endre. Gondolat, Budapest, 1979. 167–216.

M Kocsis Alexandra

Aragon, Louis: Kihívás a festészethez. In: L. A.: A kollázs. Corvina, Budapest, é. n. (1965) 22–46.

 

5. – március 29.

N Fecske Fanni

Moholy-Nagy, László: A nagyváros dinamikája. Vázlat egy film forgatókönyvéhez. In: M.-N. L.: Festészet, fényképészet, film. Corvina Kiadó, Budapest, 1978. 120–137.

O Szücs Luca

Léger, Fernand: A festő szeme. Válogatás a művész írásaiból. (Fordította: Réz Pál.) Gondolat, Budapest, 1976.

Jegyzet a képzőművészet jelenlegi helyzetéről, 39–43.

                 Jegyzet a gépi elemről, 44–46.

                 A gép esztétikája: a gyárilag előállított tárgy, a kézműves és a művész, 47–56.

                 A gép esztétikája: a mértani rend és az igazság, 57–61.

P Zsemberi Laura

Kepes György: Művészet és tudomány. In: A világ új képe a művészetben és a tudományban. Corvina, Budapest, 1979. 11–17. – http://members.iif.hu/visontay/ponticulus/rovatok/hidverok/kepes.html + a könyv felépülése (képek1; képek2)

 

6. – április 12.

Q Vásáry Ákos

Frank Lloyd Wright: Az új építészet. Alapelvek (1957). In: A mérhető és a mérhetetlen. Építészeti írások a huszadik századból. Szerkesztette: Kerékgyártó Béla. Typotex Kiadó, Budapest, 2004. (2. bővített kiadás.) 120–134.

R Brunner Attila

Duchamp, Marcel: A teremtő aktus. Létünk, XV. évf., 2. sz., Újvidék, 1985. 333–334. (Ford.: Beke László és Sebők Zoltán); Médiatörténeti szöveggyűjtemény I. Összeállította: Peternák Miklós. Magyar Képzőművészeti Főiskola – Barabás Ilona Kft., Budapest, 1994. 7.; Kortárs képzőművészeti szöveggyűjtemény. Jegyzet gyanánt. Válogatta: Tolvaly Ernő. Szerkesztette: Lengyel András, Tolvaly Ernő. A & E ‘93 Kiadó, 1995. 24–25.-- http://www.intermedia.c3.hu/mszovgy1/duchamp.htm

Duchamp, Marcel: Apropo Ready made”. Új Symposion 1984/10. 27.; Apropó ready-made. In: Kortárs képzőművészeti szöveggyűjtemény. Jegyzet gyanánt. Válogatta: Tolvaly Ernő. Szerkesztette: Lengyel András, Tolvaly Ernő. A & E ‘93 Kiadó, 1995. 16. (PDF) – Az ELTE BTK MTI honlapján: PDF (Szakács Eszter fordítása.)

Duchamp, Marcel: A Richard Mutt-ügy; A levél; Az agglegény által meztelenre vetkőztetett menyasszony; Rroze Sélavy. Állogatott vaporizmák. In: Dadaizmus antológia. Szerkesztette, a jegyzeteket és az utószót írta: Beke László. Források a XX. század művészetéhez. Sorozatszerkesztő: Szőke Annamária. Balassi Kiadó, Budapest, 1998. 173–175.; 177–181.

(Kiegészítésként használandó: Duchamp, Marcel: Az eltűnt idő mérnöke. Beszélgetések Pierre Cabanne -nal. Képzőművészeti Kiadó, Budapest, 1991.)

I. Tóth Zsófia

Fotóelméleti szöveggyűjtemény. Összeállította: Bán András és Beke László. Enciklopédia Kiadó, Budapest, 1997.

Tristan Tzara: A fényképezés a visszájáról (Fordította: Schulcz Katalin), 89–90.

Raoul Hausmann–Werner Gräff: Hogyan lát a fotóművész? (Fordította: Schulcz Katalin), 91–98.

Alexander Rodcsenko: Nyílt tudatlanság vagy közönséges trükk? (Fordította: Schulcz Katalin), 104–105.

Salvador Dali: A fényképezés, a szellem tiszta alkotása (Fordította: Schulcz Katalin), 106–107.

Raoul Ubac: A fénycsapda (Fordította: Schulcz Katalin), 108–110.

Karel Teige: Fotó és művészet – válasz Max Bilinek (Fordította: Schulcz Katalin), 116–122.

Andy Warhol: Társasági Kór (Fordította: Wessely Anna), 273–274.

 

7. – április 19.

II. Kusler Ágnes

Moore, Henry: A szobrászatról. In: H. M.: A szobrászatról. Helikon Kiadó, Budapest, 1985. 11–52.

III. Haraszti Zsófia

Sontag, Susan: Happening: a radikális mellérendelés művészete. In: S. S.: A pusztulás képei. Modern Könyvtár 215. Európa Kiadó, Budapest, 1971. 262–276. (PDF)

Lebel, Jean Jaques: Megjegyzések a politikai utcaszínházról. In: A dráma művészete ma. Válogatta, szerkesztette, az előszót és a bevezetőt írta Ungvári Tamás. Gondolat, Budapest, 1974. 468–476. (PDF)

IV. Hajdu Laura

Artaud, Antonin: A peyotl rítusa a tarahumaráknál (Ford.: Köböl Anna.); Nitsch, Hermann: A művészet fejlődése a kezdetektől napjainkig (Ford.: Széphelyi F. György). In: Kapcsolatok. Múltidézetek. A 20. századi művészet és az ezoterikus hagyomány. A tanulmányokat válogatta és a bevezetőket írta Beke László. Művelődési Intézet, Budapest, 1980. 26–33.; 34–44. (PDF)

V. Brunner Attila

Kaprow, Allan: A nem-színházi performance. In: A performance elmélete. Válogatta, szerkesztette, az előszót írta: Szőke Annamária. Balassi Kiadó (Források a XX. század művészetéhez), Budapest, 2000.; 2001. 46–66.– http://www.artpool.hu/performance/kaprow.html

 

8. – április 26.

VI. Kocsis Alexandra

Maciunas, George: Írások, diagramok. Szerkesztette és fordította: Szőke Annamária. Artpool, Budapest, 1993. Újraközölve in: FLUXUS. Interjúk, szövegek, események – esetek. Szerkesztette: Klaniczay Júlia és Szőke Annamária, Artpool Művészetkutató Központ – Ludwig Múzeum–Kortárs Művészeti Múzeum, Budapest, 2008. 116–152. – http://www.artpool.hu/Fluxus/Maciunas/Eloszo.html (Előszó; A fluxus; Neo-Dada a zenében, színházban…; A kiterjesztett művészetek diagramja; Interjú)

VII. Juhos Rózsa

Válogatás Ben Vautier írásaiból. Artpool, Budapest, 1993. Újraközölve in: FLUXUS. Interjúk, szövegek, események – esetek. Szerkesztette: Klaniczay Júlia és Szőke Annamária, Artpool Művészetkutató Központ – Ludwig Múzeum–Kortárs Művészeti Múzeum, Budapest, 2008. 191–232. – http://www.artpool.hu/Fluxus/Ben/Benhu.html

VIII. Szücs Luca

Higgins, Dick: Néhány gondolat a fluxus kontextusáról (1978); Intermédia; Az öt művészettörténeti tradíció; Művészeti játékok. In: FLUXUS. Interjúk, szövegek, események – esetek. Szerkesztette: Klaniczay Júlia és Szőke Annamária, Artpool Művészetkutató Központ – Ludwig Múzeum–Kortárs Művészeti Múzeum, Budapest, 2008. 91–115. –

www.artpool.hu/Fluxus/antologia.html

IX. Vásáry Ákos

Filliou, Robert: Tervek és elvek. In: FLUXUS. Interjúk, szövegek, események – esetek. Szerkesztette: Klaniczay Júlia és Szőke Annamária, Artpool Művészetkutató Központ – Ludwig Múzeum–Kortárs Művészeti Múzeum, Budapest, 2008. 43–62. – www.artpool.hu/Fluxus/antologia.html

 

9. – május 3.

X. Zsemberi Laura

Irmeline Lebeer interjú George Brechttel. In: Kortárs képzőművészeti szöveggyűjtemény. Jegyzet gyanánt. Válogatta: Tolvaly Ernő. Szerkesztette: Lengyel András, Tolvaly Ernő. A & E ‘93 Kiadó, 1995. 196–204.

Michael Nyman: Interjú George Brechttel. In: FLUXUS. Interjúk, szövegek, események – esetek. Szerkesztette: Klaniczay Júlia és Szőke Annamária, Artpool Művészetkutató Központ – Ludwig Múzeum–Kortárs Művészeti Múzeum, Budapest, 2008. 7–42. – www.artpool.hu/Fluxus/antologia.html

XI. Szeredi Merse Pál

Mi a pop art? Jim Dine, Robert Indiana, Jasper Johns, Roy Lichtenstein, Claes Oldenburg, Andy Warhol, Tom Wesselmann nyilatkozatai (Fordította Farkas István és Gáthy Vera). In: Képzőművészeti Almanach 2. Corvina Kiadó, Budapest, 1970. 74–92.; Johns, Indiana, Lichtenstein, Warhol interjú magyarul In: Kortárs Kortárs képzőművészeti szöveggyűjtemény. Jegyzet gyanánt. Válogatta: Tolvaly Ernő. Szerkesztette: Lengyel András, Tolvaly Ernő. A & E ’93 Kiadó, 1995. 34–36, 38–40, 42–45, 48–52.

XII. Rajkai Magdolna

Beuys, Joseph: „A misztériumok a főpályaudvaron vannak”. Spiegel-beszélgetés Joseph Beuys-szal az antropozófiáról és az emberiség jövőjéről; Felhívás az alternatívára; F. I. U. Freie Internationale Hochschule für Kreativität und Interdisziplinäre Vorschung e. V. A kreativitás és interdiszciplináris kutatás szabad nemzetközi főiskolája, b. e. In: Joseph Beuys (1921-1986). Szerkesztette: Ertsey Attila. Bercsényi 28–30. 1983-87. Budapest, 1987. 120–124.; 144–150.; 151–155. (PDF)

(Kiegészítésként használandó: Harlan, Volker: Mi a művészet? Műhelybeszélgetés Beuysszal. Metronóm Kiadó, Budapest, 2001.)

XIII. Fecske Fanni

Sylvester, David: Beszélgetések Francis Baconnel. „Az ember, mint a sors labdája” – Francis Bacon életrajz- és recepciómontázs. Enigma, 1995/3. 74–109.

 

10. – május 10.

XIV. Szabó Gergely Zoltán

Mimézis, avagy a táj funkciója (Beszélgetés Barbara és Michael Leisgen-nel). In: Kapcsolatok. Múltidézetek. A 20. századi művészet és az ezoterikus hagyomány. A tanulmányokat válogatta és a bevezetőket írta Beke László. Művelődési Intézet, Budapest, 1980. 73–77. (Fordította: Birkás Ákos.) (PDF)

Smithson, Robert: (1966). In: Kortárs képzőművészeti szöveggyűjtemény II. Jegyzet gyanánt. Válogatta és szerkesztette: Lengyel András, Tolvaly Ernő. A & E ’93 Kiadó, 2002. 61–65.

Heizer, Michael: Képmagyarázat. In: A neoavantgarde. A bevezető tanulmányt írta Szabolcsi Miklós. A szövegeket és a képeket válogatta, szerkesztette, az antológia jegyzeteit készítette Krén Katalin, Marx József. Gondolat, Budapest, 1981. 287.

Schum, Gerry: Bevezető a land art tévékiállításhoz (Az adás bevezető része) (Ford.: Hajdu Miklós) (PDF); Leering, Jean: A land art tévékiállítás megnyitóbeszéde (Ford.: Hajdu Miklós) (PDF). In: Videóművészet. Szerkesztette: Bán András és Beke László. A videó világa. Szerkeszti Zelnik József. Népművelési Intézet - Népművészeti és Közművelődési Információs és Módszertani Központ „Selyemgombolyító”, Budapest, é. n. [1983.] 129–132.

XV. Kovács Veronika

Paik, Nam June: Nem-időbeli információ (Ford.: Lugosi László). In: Videóművészet. Szerkesztette: Bán András és Beke László. A videó világa. Szerkeszti Zelnik József. Népművelési Intézet – Népművészeti és Közművelődési Információs és Módszertani Központ „Selyemgombolyító”, Budapest, é. n. [1983.] 103–106. – http://www.intermedia.c3.hu/mszovgy1/paik.htm

XVI. Vass Júlia

Dubois, Philippe: Festészet és videográfia – tükör és nárcizmus. In: Videóművészet. Szerkesztette: Bán András és Beke László. A videó világa. Szerkeszti Zelnik József. Népművelési Intézet – Népművészeti és Közművelődési Információs és Módszertani Központ „Selyemgombolyító”, Budapest, é. n. [1983.] 52–56. (PDF)

XVII. Tóth Bernadett

Lev Manovich: Az űr feltérképezése: a perspektíva, a radar és a 3-dimenziós számítógépes grafika: http://www.c3.hu/perspektiva/dokumentumokframe.html

Lev Manovich: Digitális valóság. In: Buldózer. Médiaelméleti antológia. Válogatta és szerkesztette Ivacs Ágnes és Sugár János. Média Research Alapítvány, Budapest, 1997. 147–151.

 

 

Ajánlott:

Kaprow, Allan: Assemblage, environmentek & happeningek. Artpool, Budapest, 1996., Balassi Kiadó – Artpool – Tartóshullám (Források a XX. századi művészet történetéhez. Szerk. Szőke Annamária), 1998.– http://www.artpool.hu/Kaprow/HappEloszo.html

 

Antin, David: Idegen az ajtóban. In: Idegen az ajtóban. Újfajta jelölési rendszerek a huszadik század második felének művészetében és irodalmában. Szerkesztette, fordította és az előszót írta Koppány Márton. Források a XX. század művészetéhez. Sorozatszerkesztő: Szőke Annamária. Artpool – Balassi Kiadó, Budapest, 1999. 11–33. – http://www.thing.net/~grist/ld/koppany/antin-h.htm

 

Kosuth, Joseph: Filozófia utáni művészet. In: J. K.: Művészeti tanulmányok / Texte über Kunst. Knoll Galerie, Wien & Budapest, 1992. 5–29. és 107–130. (PDF)

 

Kortárs képzőművészeti szöveggyűjtemény. Jegyzet gyanánt. Válogatta: Tolvaly Ernő. Szerkesztette: Lengyel András, Tolvaly Ernő. A & E ’93 Kiadó, 1995.

 

Kortárs képzőművészeti szöveggyűjtemény II. Jegyzet gyanánt. Válogatta és szerkesztette: Lengyel András, Tolvaly Ernő. A & E ’93 Kiadó, 2002.