2009/2010-es
tanév 2. (tavaszi) félév
Múzeumismeret,
BA (MÜV-221/e)
Téma:
20. századi művészeti gyűjtemények, kiállítások, aktualitások
Kedd,
16.00–17.30
Szőke
Annamária, docens
Egy
időben és együtt a Gosztonyi Ferenc és a Radák Juca által vezetett 20. századi
művészet-szemináriummal, a program mindhárom esetben azonos. Az egyes tanárok
külön foglalkoznak az ő szemináriumukra jelentkezett hallgatókkal, a
szemináriumi dolgozatokat külön-külön bírálják el. Mint a lentebbi programból
látható, három alkalommal vidéki városokba utazunk el, jó lenne, ha ezekre a
napokra mindenki szabaddá tudná tenni magát. Az ezzel kapcsolatos részleteket
az óramegbeszélésen megbeszéljük.
Jegyszerzés feltétele:
1. az órák rendszeres látogatása
2. mindenki felkészül egy adott múzeum, kiállítóhely
történetéből, az ott megtekintett gyűjteményi egység történetéből, vagy az ott
megtekintett kiállítással kapcsolatos eddig megjelent sajtóanyagból. Kérdéseket
fogalmaz meg a kiállítással kapcsolatban, amelyekhez támpontokat talál a
lentebbi Segédletben. Ezen kérdések közül egyet feltesz az egyes órákon jelen
lévő kurátoroknak, vagy – ha ilyenek nincsenek jelen – megbeszélés tárgyává
tesz.
3. Félév végén 5 oldalas írásműben foglalja össze a múzeummal /
kiállítással kapcsolatos tudnivalókat, és a saját meglátásait. Ennek jellegéről
az első gondolatok / kérdések elhangzása után, félév közben konzultálunk.
Kötelező olvasmány:
Sinkó,
Katalin: Nemzeti Képtár. „Emlékezet és történelem között”. In. A Magyar Magyar Nemzeti Galéria Évkönyve (A Magyar Nemzeti
Galéria kiadványai 2009/5.), Vol. XXVI., No. 11., 2008., Budapest, 2009.
A
jegyszerzés feltétele Gosztonyi Ferencnél
A
jegyszerzés feltétele Radák Jucánál
Órák
/ tervezett programok:
Dátum |
Helyszín |
Kiállítás |
Hallgató |
Február
9. |
ELTE,
112-es terem |
Óramegbeszélés |
|
Február
16. |
Műcsarnok |
Páldi Lívia vezetése |
|
Február
23. |
MNG |
20. századi művészet
kiállítás Zwickl András vezetése |
|
Március
2. |
MNG |
Szabó Melinda |
|
Március
3. (szerda) |
Székesfehérvár |
Szent
István Király Múzeum (Házigazda: Izinger Katalin és
Gärtner Petra): Bolond világ. Gerhes
Gábor kiállítása Új Magyar
Képtár (+ művészkönyv gyűjtemény) — képek Középkori
Romkert – Nemzeti Emlékhely: Aba
Novák Vilmos történelmi seccója Városi Képtár—Deák
Gyűjtemény + Czimra Gyula gyűjteményes emlékkiállítása |
|
Március
16. |
Sasvári
Edit vezetése |
Mondok Zsófia |
|
Március
23. |
Szipőcs Krisztina bevezetője |
Kui Médea |
|
Március
30. |
Állandó kiállítás: Gyűjtők és kincsek. Lichner Magda vezetése. „Kőszálon termett sajgó liliom” – A magyar szecesszió bútortervezői. Somogyi Zsolt vezetése. Tükörben a világ. Kiállítás
az emberi természetről és a fenntartható fejlődésről. Ékszerdoboz Dániából – kortárs dán
ékszerkiállítás |
Balogh Dávid |
|
Április 6.– szünet |
|||
Április
13. |
Szépművészeti
Múzeum |
Geskó Judit előadása |
Barkóczi Flóra |
Április
20. |
Állandó
kiállítás Kép + Vers kiállítás.
Rendezte: Maurer Dóra. |
Megyesi Balázs |
|
Április
27. |
Beszélgetés
Virág Judittal + aktuális aukciós kiállítás |
Vukov Mária |
|
Május
4. |
Képarchitektúra
kiállítás |
Zellei Nóra |
|
Május
12. (szerda) |
Győr |
A Városi
Művészeti Múzeum gyűjteményei: Püspöki udvarbíróház – Borsos Miklós Állandó
Kiállítás és Archívum Esterházy-palota – Radnai-gyűjtemény Zsinagóga – Vasilescu
Gyűjtemény |
Őze Eszter |
Segédlet:
A
kiállítás-kritika általános szempontjai
Kidolgozta
Aczél Eszter, Révész Emese és Szőke Annamária a Metszéspont02 Egyesület számára
(2002)
I.
A
kiállítás létrejöttének oka, körülményei.
Milyen
kiállítás-típus volt a rendezők célja: tudományos, didaktikus, népszerűsítő
vagy egyéb?
Milyen
közönséget célzott meg a kiállítást, volt-e közönségkutatás?
Miért
pont ez a fajta kiállítás tűnt a legmegfelelőbbnek?
Milyen
nehézségekkel találták szembe magukat a rendezetők a
kiállítás tervezése, ill. megvalósítása során?
Milyen
távol áll egymástól az elképzelés és a megvalósítás?
II.
Múzeum
esetében hogyan viszonylik a kiállított anyag a múzeum gyűjtési köréhez.
Miért
ezek a művek vannak kiállítva?
Milyen
művészet(történeti) felfogást reprezentál a kiállítás?
(a szelekciónak mi volt alapja; tükröződik-e a koncepció
az installációban és kiegészítő információkban)
Milyen
narratívája van a kiállításnak?
Milyen
képet ad a témául választott művészeti vagy művészettörténeti jelenségről
összevetve az eddig megjelent feldolgozásokkal (rész- vagy összefoglaló
szakirodalommal)?
III.
A
kiállítás-rendezésről:
–
az egyes művek bemutatásának módja, restaurálás
–
a művek összefüggéseinek érzékeltetése, áttekinthetőség (a tárgyak egymáshoz
való viszonya)
–
a termek, terek elrendezése, alakítása
–
posztamensek, vitrinek (vitrin és tárgy viszonya)
–
világítás
–
feliratok (szöveg és tárgy viszony: betűnagyság, olvashatóság) Mennyiben
segítik a feliratok a tárgyak és a téma megértését, illetve milyen fajta koncepciót tükröznek?
–
ismertetők (komputeres, internetes vagy videós
kiegészítő információk vannak-e?)
–
a katalógus és a kiállítás viszonya
–
múzeumpedagógiai munka
–
PR-munka: kísérő szövegek (kat. helyett); információ
kifelé, média, plakát, képeslap, etc.
–
a kiállítás készítőinek bemutatkozása a közönség felé
IV.
A
kiállítás pénzügyi feltételei, költségvetés. Cél volt-e, hogy a kiállítás
költségei megtérüljenek?