2010/2011-es tanév 2. (tavaszi) félév

BA – XX. századi művészet (szeminárium) (MÜV–431)

Téma: 20. századi művészeti gyűjtemények, kiállítások, aktualitások

Kedd 16-17.30, Terep

Szőke Annamária docens

 

 

Egy időben és együtt a Gosztonyi Ferenc és a Fehér Dávid által vezetett 20. századi művészet-szemináriummal, a program mindhárom esetben azonos. Az egyes tanárok külön foglalkoznak a szemináriumukra jelentkezett hallgatókkal, a szemináriumi dolgozatokat külön-külön bírálják el.

 

Jegyszerzés feltétele:

1.       az órák rendszeres látogatása

2.       mindenki felkészül egy adott múzeum, kiállítóhely történetéből, az ott megtekintett gyűjteményi egység történetéből, vagy az ott megtekintett kiállítással kapcsolatos eddig megjelent sajtóanyagból. Kérdéseket fogalmaz meg a kiállítással kapcsolatban, amelyekhez támpontokat talál a lentebbi Segédletben. Ezen kérdések közül egyet feltesz az egyes órákon jelen lévő kurátoroknak, vagy – ha ilyenek nincsenek jelen – megbeszélés tárgyává tesz.

3.       Félév végén 5 oldalas írásműben foglalja össze a múzeummal / kiállítással kapcsolatos tudnivalókat, és a saját meglátásait. Ennek jellegéről az első gondolatok / kérdések elhangzása után, félév közben konzultálunk.

 

Kötelező olvasmány:

Andrási Gábor – Pataki Gábor – Szücs György – Zwickl András: Magyar képzőművészet a 20. században. Corvina Kiadó, Budapest, 1999.

 

Dátum

Intézmény

Kiállítás

Hallgató

Február 8.

ELTE BTK

Óramegbeszélés

 

Február 15.

MTA Művészeti Gyűjtemény

Pszeudo 40 Pauer 70

 

Február 16. szerda

Pécs, JPM

A Nyolcak

Papp Emese

Andrusch Virág  

Február 22.

Ludwig Múzeum

Félreérthetetlen mondatok. Az újragondolt gyűjtemény I.

 

Március 1.

MNG

20. századi művészet, 1945 előtt

Szij Barbara 

Március 8.

Ludwig Múzeum

Félreérthetetlen mondatok. Az újragondolt gyűjtemény II.

 

Március 15. – Nemzeti ünnep

 

 

 

Március 22.

MNG

20. századi művészet, 1945 után

Juhász Bálint

Zsemberyné Árvai Mária

Március 29.

Műcsarnok

Egyszerű többség. Fiatal művészcsoportok együttműködése

Szirmai Anna

Madár Mária

Április 5.

Vasarely Múzeum

Állandó gyűjtemény + Transzparencia – Átlátás  

Nagy Eszter

Április 12.

MNG

AKALI 

Nagy Nóra

Merkla Viktorija  

Április 19.

Ludwig Múzeum

 Valami változás - Új szerzemények 2009-2011

Kiss Dóra  

Április 26. – tavaszi szünet

 

 

 

Május 3.

Ludwig Múzeum

Mladen Stilinović retrospektív kiállítása

Schuster Katinka  

Május 10.

Ernst Múzeum

Derkovits ösztöndíjasok

Sparing Stefánia

 

Május 17.

Műcsarnok

Michael Borremans

Perczel Júlia

 

 

Hallgatók, akik nem választottak még:

Vörös Nóra

Pomázi Orsolya

Vásáry Ákos

 

Segédlet:

A kiállítás-kritika általános szempontjai

Kidolgozta Aczél Eszter, Révész Emese és Szőke Annamária a Metszéspont02 Egyesület számára (2002)

 

I.

A kiállítás létrejöttének oka, körülményei.

Milyen kiállítás-típus volt a rendezők célja: tudományos, didaktikus, népszerűsítő vagy egyéb?

Milyen közönséget célzott meg a kiállítást, volt-e közönségkutatás?

Miért pont ez a fajta kiállítás tűnt a legmegfelelőbbnek?

Milyen nehézségekkel találták szembe magukat a rendezetők a kiállítás tervezése, ill. megvalósítása során?

Milyen távol áll egymástól az elképzelés és a megvalósítás?

 

II.

Múzeum esetében hogyan viszonylik a kiállított anyag a múzeum gyűjtési köréhez.

Miért ezek a művek vannak kiállítva?

Milyen művészet(történeti) felfogást reprezentál a kiállítás? (a szelekciónak mi volt alapja; tükröződik-e a koncepció az installációban és kiegészítő információkban)

Milyen narratívája van a kiállításnak?

Milyen képet ad a témául választott művészeti vagy művészettörténeti jelenségről összevetve az eddig megjelent feldolgozásokkal (rész- vagy összefoglaló szakirodalommal)?

 

III.

A kiállítás-rendezésről:

– az egyes művek bemutatásának módja, restaurálás

– a művek összefüggéseinek érzékeltetése, áttekinthetőség (a tárgyak egymáshoz való viszonya)

– a termek, terek elrendezése, alakítása

– posztamensek, vitrinek (vitrin és tárgy viszonya)

– világítás

– feliratok (szöveg és tárgy viszony: betűnagyság, olvashatóság) Mennyiben segítik a feliratok a tárgyak és a téma megértését, illetve milyen fajta koncepciót tükröznek?

– ismertetők (komputeres, internetes vagy videós kiegészítő információk vannak-e?)

– a katalógus és a kiállítás viszonya

– múzeumpedagógiai munka

– PR-munka: kísérő szövegek (kat. helyett); információ kifelé, média, plakát, képeslap, etc.

– a kiállítás készítőinek bemutatkozása a közönség felé

 

IV.

A kiállítás pénzügyi feltételei, költségvetés. Cél volt-e, hogy a kiállítás költségei megtérüljenek?