BA – Forrásismeret (legújabb kor és jelenkor) (MÜV–441)

20. századi manifesztumok

szerda, 16.00–17.30, 110. terem

Szőke Annamária docens

 

Magyar nyelven megjelent, különböző művészeti irányzatok szempontjából alapvető szövegek olvasása. Mindenki egy szöveget ismertet a félév folyamán, és legalább egy másik szöveghez is hozzászól. Egy alkalommal 2 szövegre kerül sor. Egy témára 45 perc jut (ebből 30 perc a szövegelemzés, 15 perc a hozzászólás). Az időt mérjük, így otthon mindenki úgy készüljön fel, hogy ne legyen csúszás. Jegyzeteket lehet használni, de szabadon kell beszélni. Legegyszerűbb, ha power pointos prezentációt készítenek. Képek vetítésére is kerüljön sor, különösen, ha a szerző konkrét műveket említ. A félév végén írásban le kell adni a beszámolóhoz felhasznált irodalom jegyzékét, valamint digitális formában (emailben elküldve) a képeket, vagy az egész prezentációt. Az osztályzatba beleszámít az órákon való részvétel rendszeressége, valamint az előadás és a hozzászólás felépítettsége, módja, élvezhetősége, problémalátása, sat. Az összes szöveget mindenki elolvassa, igyekszem elérhetővé tenni őket a könyvtárban, illetve letölthető formában.

 

Szövegek elemzési szempontjai:

Ki az író?

Milyen irányzathoz kapcsolódik?

Mi volt ebben a szerepe?

Milyen körülmények között keletkezett az írás?

Hol jelent meg először?

Magyarul hol jelent meg először? Milyen kontextusban?

Milyen jellegű szövegről van szó? (manifesztum, esszé, hitvallás, értekező, érvelő… etc)

Milyen művészetfelfogás, szemlélet, fogalom rajzolódik ki a szövegből?

A gondolatmenet annak legfontosabb pontjait érintő ismertetése

Mik a szöveg legfontosabb állításai és kulcsfogalmai?

A 20. századi egyetemes művészet vizsga kötelező irodalmaiban* mit írtak a szerzőről, és/vagy az irányzatról?

 

*Dempsey, Amy:A modern művészet története. Stílusok + iskolák + mozgalmak. Képzőművészeti Kiadó, Budapest, 2003.

Ruhrberg, Karl – Schneckenburger, Manfred – Fricke, Christine – Honnef, Klaus:Művészet a 20. században. Szerkesztette Ingo F. Walther. Taschen/Vince Kiadó, Budapest, 2004.

 

Órák

Február 15. – Óramegbeszélés

Február 22. – elmarad, készülés

Február 29. – 1. Marinetti, Apollinaire

Március 7. – 2. Kandinszkij, Mondrian

Március 14. – 3. Tzara, Ball

Március 21. – 4. Schlemmer, Moholy-Nagy

Március 28. – 5. Tamkó Sirató, Duchamp

Április 4. – tavaszi szünet

Április 11. – 6. Kaprow, Maciunas

Április 18. – 7. Kosuth, Pauer

Április 25. – 8. Indigo csoport, Beuys

Május 2.– 9. Válogatás a XX. századi modern művészet forrásaiból. Válogatta és szerkesztette: Passuth Krisztina. (Fine Reader)

Május 9.– 10.

Május 16.– 11.

 

Szövegek

 

1. – február 29.

1.

Marinetti, F. T.: A futurizmus megalapítása és kiáltványa. In: A futurizmus. A bevezető tanulmányt írta, a szövegeket válogatta, fordította: Szabó György. Gondolat, Budapest, 1964. 129–138.; valamint in: Mario de Micheli: Az avantgardizmus. Képzőművészeti Alap, Budapest, 1978. 338–342. (Fordította: Szabó György.)

Nagy Kristóf

Hozzászóló: Köller Dalma

 

2.

Apollinaire, Guillaume: Kubizmus. Festészeti tanulmány. (Fordította: Dénes Zsófia.) MA kiadása, 1919.; A kubista festők [etc]. (Fordította: Réz Pál.) In: Guillaume Apollinaire válogatott művei. Válogatta: Réz Pál. Európa Könyvkiadó, 1973. 555–569.; A kubista festők: esztétikai elmélkedések. (Fordította: Keszthelyi Dezső.) Corvina, Budapest, 1965., 1974. 49–63.

Fekete Edit

Hozzászóló: Lucsánszky Ágnes

 

2. – március 7.

3.

Kandinszkij, Vaszilij: A szellemiség a művészetben. Corvina, Budapest, 1987. – Első rész: Általános esztétika, 7–30. (Fordította: Szántó Gábor András.)

Jakab Viktória

Hozzászóló: Gerinczy Veronika

 

4.

Mondrian, Piet: Természetes és absztrakt valóság. In: Hajdu István: Piet Mondrian. Corvina, Budapest, 1987. 41–101.

Köller Dalma

Hozzászóló: Jakab Viktória

 

3. – március 14.

5.

Tzara, Tristan: Dada kiáltvány 1918. In: Mario de Micheli: Az avantgardizmus. Képzőművészeti Alap, Budapest, 1978. 278–285. (Fordította: Szabó György.); In: Tristan Tzara: AA úr az antifilozófus. Dadaista kiáltványok és válogatott versek 1914–1936. Válogatta és fordította: Parancs János. Orpheusz Kiadó, Budapest, 1992. 27–38.; In: Dadaizmus antológia. Szerkesztette, a jegyzeteket és az utószót írta: Beke László. Források a XX. század művészetéhez. Sorozatszerkesztő: Szőke Annamária. Balassi Kiadó, Budapest, 1998. 13–18. (Fordította: Szabó György, Bele László javításaival.)

+

Ball, Hugo: Az első dadaista kiáltvány (Zürich, 1916. július 14.) Fordította: Beke László. In: Dadaizmus antológia. Szerkesztette, a jegyzeteket és az utószót írta: Beke László. Források a XX. század művészetéhez. Sorozatszerkesztő: Szőke Annamária. Balassi Kiadó, Budapest, 1998. 11-12.

Balogh Dávid

Hozzászóló: Nagy Kristóf

 

6.

Breton, André: A szürrealizmus első kiáltványa (Ford. Bajomi Lázár Endre). In: Mario de Micheli: Az avantgardizmus. Képzőművészeti Alap, Budapest, 1978. 296–321.; A szürrealizmus. Vál.: Bajomi Lázár Endre. Gondolat, Budapest, 1979. 167–216.

Kollár Csilla

Hozzászóló: Balogh Dávid

 

4. – március 21.

7.

Schlemmer, Oskar: Ember és műfigura. In: Oskar Schlemmer – Moholy-Nagy László – Molnár Farkas: A Bauhaus színháza. Corvina, Budapest, 1978. 7–24.

Gerinczy Anna

Hozzászóló: Benedek Kata

 

8.

Moholy-Nagy, László: A nagyváros dinamikája. Vázlat egy film forgatókönyvéhez. In: M.-N. L.: Festészet, fényképészet, film. Corvina Kiadó, Budapest, 1978. 120–137.

Gerinczy Veronika

Hozzászóló: Fekete Edit

 

5. – március 28.

9.

Tamkó Sirató Károly: Dimenzionista manifesztum. In: Uő.: A Dimenzionista manifesztum története. A szöveget gondozta és a jegyzeteket írta: Klaniczay Júlia. Artpool – Magyar Műhely Kiadó, Budapest, 2010. 7–15.

http://www.artpool.hu/TamkoSirato/Charles.html

Őze Eszter

Hozzászóló: Gerinczy Anna

 

10.

Duchamp, Marcel: A teremtő aktus. Létünk, XV. évf., 2. sz., Újvidék, 1985. 333–334. (Ford.: Beke László és Sebők Zoltán); Médiatörténeti szöveggyűjtemény I. Összeállította: Peternák Miklós. Magyar Képzőművészeti Főiskola – Barabás Ilona Kft., Budapest, 1994. 7.; Kortárs képzőművészeti szöveggyűjtemény. Jegyzet gyanánt. Válogatta: Tolvaly Ernő. Szerkesztette: Lengyel András, Tolvaly Ernő. A & E ‘93 Kiadó, 1995. 24–25. – http://www.intermedia.c3.hu/mszovgy1/duchamp.htm

+

Duchamp, Marcel: Apropo „Ready made”. Új Symposion 1984/10. 27.; Apropó ready-made. In: Kortárs képzőművészeti szöveggyűjtemény. Jegyzet gyanánt. Válogatta: Tolvaly Ernő. Szerkesztette: Lengyel András, Tolvaly Ernő. A & E ‘93 Kiadó, 1995. 16. (PDF). Az ELTE BTK MTI honlapján – PDF (Szakács Eszter fordítása.)

+

Duchamp, Marcel: A Richard Mutt-ügy; A levél; Az agglegény által meztelenre vetkőztetett menyasszony; Rroze Sélavy. Állogatott vaporizmák. In: Dadaizmus antológia. Szerkesztette, a jegyzeteket és az utószót írta: Beke László. Források a XX. század művészetéhez. Sorozatszerkesztő: Szőke Annamária. Balassi Kiadó, Budapest, 1998. 173–175.; 177–181.

Veress Dániel

Hozzászóló: Kollár Csilla

 

6. – április 11.

11.

Kaprow, Allan: Assemblage, environmentek & happeningek. Artpool, Budapest, 1996., Balassi Kiadó – Artpool – Tartóshullám (Források a XX. századi művészet történetéhez. Szerk. Szőke Annamária), 1998.

http://www.artpool.hu/Kaprow/HappEloszo.html

Benedek Kata

Hozzászóló: Angyalosi Júlia

 

12.

Maciunas, George: Írások, diagramok. Szerkesztette és fordította: Szőke Annamária. Artpool, Budapest, 1993. Újraközölve in: FLUXUS. Interjúk, szövegek, események – esetek. Szerkesztette: Klaniczay Júlia és Szőke Annamária, Artpool Művészetkutató Központ – Ludwig Múzeum–Kortárs Művészeti Múzeum, Budapest, 2008. 116–152. – http://www.artpool.hu/Fluxus/Maciunas/Eloszo.html (Előszó; A fluxus; Neo-Dada a zenében, színházban…; A kiterjesztett művészetek diagramja; Interjú)

Mile Szandra

Hozzászóló: Mellau Thekla

 

7. – április 18.

13.

Kosuth, Joseph: Filozófia utáni művészet. In: J. K.: Művészeti tanulmányok / Texte über Kunst. Knoll Galerie, Wien & Budapest, 1992. 5–29. és 107–130. (PDF); Szedve: itt (PDF)

Salgó Viktória

Hozzászóló: Veress Dániel

 

14.

Pauer Gyula: Első Pszeudo Manifesztum, 1970. Első magyar nyelvű publikálása in: Egyéni utak. Tendenciák 1970-1980 – 5. Kiállítás a Fővárosi Tanács Óbuda Galériájában a Magyar Képző- és Iparművészek Szövetsége Művészeti Író Szakosztálya és a Budapesti Képzőművészeti Igazgatóság rendezésében. Kiállítási katalógus. Összeállította: Forgács Éva és Kovalovszky Márta. Készült az INTERPRESS Kiadó és Nyomda gondozásában, Budapest, 1980. o. n.; valamint in: 70-es évek. Bercsényi 28-30. ’80/2., BME KISZ, Budapest, 1981. október, 24-25.; in: Pauer. Fotó- és szövegdokumentáció. Összeállította: Szőke Annamária. Pauer Gyula kiadása, Budapest, 1985. 19.; in: Szógettó. Válogatás az új magyar avantgarde dokumentumaiból. Jelenlét, 1989/1-2 (14-15). 235.; In: Dokumentumok a Szürenon és kisugárzása című tanulmányhoz. Összeállította: Mezei Ottó. 6. számú dokumentum, Ars Hungarica, 1991/1. 121-122.; in: Balkon, 1993/2., 13.; Antal István - Pauer Gyula: Pauer-versek és -írások. Magyar Műhely Kiadó, Budapest, 2002.; in: Pauer. Összeállította Szőke Annamária. Szerkesztette: Beke László és Szőke Annamária. MTA Művészettörténeti Kutatóintézet, Budapest, 2005. Lásd: itt (németül: PDF)

+

Pauer Gyula: Második Pszeudo Manifesztum (Reklám), 1972. In: 70-es évek. Bercsényi 28-30. ’80/2. BME KISZ, Budapest, 1981. október, 26.; in: Pauer. Fotó- és szövegdokumentáció. Összeállította: Szőke Annamária. Pauer Gyula kiadása, Budapest, 1985. 49.; in: Szógettó. Válogatás az új magyar avantgarde dokumentumaiból. Jelenlét, 1989/01-02 (14-15). 236.; Antal István - Pauer Gyula: Pauer-versek és -írások. Magyar Műhely Kiadó, Budapest, 2002.; Törvénytelen avantgárd. Galántai György balatonboglári kápolnaműterme 1970-1973. Szerkesztette: Klaniczay Júlia és Sasvári Edit. Artpool-Balassi, Budapest, 2003. 134.; in: Pauer. Összeállította Szőke Annamária. Szerkesztette: Beke László és Szőke Annamária. MTA Művészettörténeti Kutatóintézet, Budapest, 2005. Lásd: itt (németül: PDF)

Angyalosi Júlia

Hozzászóló: Salgó Viktória

 

8. – április 25.

15.

Indigo csoport: Önkéntes Törvényhozó Testület Alapítólevele, 1982. In: Kreativitási gyakorlatok, FAFEJ és INDIGO. Erdély Miklós pedagógiai tevékenysége 19751986. Összeállította: Hornyik Sándor és Szőke Annamária. Szerkesztette: Szőke Annamária. Gondolat Kiadó–MTA MTKI–EMA–2B Alapítvány, Budapest, 2008. (PDF) (németül: PDF)

+

„Indigo béke felhívás” (Az Országos Béketanács és az Indigo csoport Nemzetközi Képzőművészeti Pályázatot hirdet a nukleáris veszélyeztetettség tárgyában). In: Kreativitási gyakorlatok, FAFEJ és INDIGO. Erdély Miklós pedagógiai tevékenysége 19751986. Összeállította: Hornyik Sándor és Szőke Annamária. Szerkesztette: Szőke Annamária. Gondolat Kiadó–MTA MTKI–EMA–2B Alapítvány, Budapest, 2008. (PDF) (németül: PDF)

Mellau Thekla

Hozzászóló: Őze Eszter

 

16.

Beuys, Joseph: Felhívás az alternatívára; F. I. U. Freie Internationale Hochschule für Kreativität und Interdisziplinäre Vorschung e. V. A kreativitás és interdiszciplináris kutatás szabad nemzetközi főiskolája, b. e. In: Joseph Beuys (1921-1986). Szerkesztette: Ertsey Attila. Bercsényi 28–30. 1983-87. Budapest, 1987. 120–124.; 144–150.; 151–155. (PDF)

Lucsánszky Ágnes

Hozzászóló: Mile Szandra

 

 

Ajánlott:

Kortárs képzőművészeti szöveggyűjtemény. Jegyzet gyanánt. Válogatta: Tolvaly Ernő. Szerkesztette: Lengyel András, Tolvaly Ernő. A & E ’93 Kiadó, 1995.

Kortárs képzőművészeti szöveggyűjtemény II. Jegyzet gyanánt. Válogatta és szerkesztette: Lengyel András, Tolvaly Ernő. A & E ’93 Kiadó, 2002.

Ennek az antológiának a szedése a félév folyamán:

Válogatás a XX. századi modern művészet forrásaiból. Válogatta és szerkesztette: Passuth Krisztina. Munkatárs: Erőss Nikolett. Készült a T 21300 számú OTKA kutatóprogram keretében az ELTE Művészettörténeti Tanszékén. Kézirat. 2000.

Tartalom

Bevezetés (Passuth Krisztina)

Osztrák és német expresszionizmus (5)

Oskar Kokoschka: A látomás természetéről, 1912. (7-9)

Franz Marc: Németország „vadjai”, 1912. (13-14)

Francia kubizmus (10)

Guillaume Apollinaire: A kubizmus kezdetei, 1912. (19-20)

Guillaume Apollinaire: Az „Aranymetszés”-nél, 1912. (22)

Guillaume Apollinaire: A Függetlenek Szalonja, 1914. (24-27)

Marius de Zayas beszélgetése Picassóval, 1923. (30-32)

Cseh kubizmus (22)

Otto Gutfreund: Sík és tér, 1912. (38-42)

Otto Gutfreund: Gótikus kályhacsempék a Prágai Városi Múzeumban, 1911–1912 (44-45)

Otto Gutfreund: Feljegyzések Donatellóról, 1912. (47)

Otto Gutfreund: Első elmélkedések Donatellóról, 1912. (48-49)

Otto Gutfreund: A szobrászat lényegéről, 1913–1914 (51-53)

Josef Čapek: Természeti népek művészete, 1949. (63-71)

Olasz futurizmus (26)

Guillaume Apollinaire: Az olasz futurista festők, 1912. (75)

Guillaume Apollinaire: A futuristák, 1912. (77-79)

Guillaume Apollinaire: A futurizmus, 1912. (81)

Giacomo Balla - Fortunato Depero: A világegyetem futurista újraépítése, 1915. (84-88)

A futurista filmművészet kiáltványa, 1916. (90-96) – már van fordítása, lásd: itt

Carlo Carrà: Hangok, zörejek és szagok festészete, 1913. (98-102)

Giovanni Papini: A maradi Firenze ellen, 1913. (104-107)

Angol vorticizmus (4)

Henri Gauder-Brzeska: Vortex, 1915. (119)

Wyndham Lewis: A mi vortexünk, 1914. (121-122)

Wyndham Lewis: Egy új korszak gyermekei, 1921. (123)

Svájci, német, román, amerikai dada (20)

Dadaista Manifesztum, 1918. (129-131)

George Grosz: Életrajz helyett, 1925. (134-136)

Raoul Hausmann: Manifesztum a hang törvényszerűségeiről, 1918. (140-141)

Raoul Hausmann: A német nyárspolgár megbotránkozik, 1919. (143-145)

Benjámin Fondane: Sept Manifestes Dada, 1925. (150-151)

Ilarie Voronca: Marcel Iancu, 1924. (153-154)

Ilarie Voronca: Szuprarealizmus és mtegralizmus, 1925. (157-159)

Man Ray: Megtévesztő látszat, 1926. (162-163)

Orosz és internacionális konstruktivizmus (10 + 4)

El Liszickij: Új orosz művészet, 1922. (166-172)

El Liszickij - Hans Arp: Kunstismen, 1925. (175-178) – nem kell szedni (SZA)

El Liszickij: Művészet és pángeometria, 1925. (183-185)

Szerb Zenit mozgalom (12)

Ljubomir Micić: Új művészet, 1924. (189-192)

Ljubomir Micić: Zenitozófia, 1924. (194-198)

Ljubomir Micić: Legenda a „halott mozgalomról", avagy zenitizmus és antizenitizmus között. (200-202)

Németországi Bauhaus (8)

Oskar Schlemmer: Levél Otto Meyernek, 1925. (207-209)

Oskar Schlemmer: Levél Tut-nak, 1927. (211)

Adolf Meyer: A kísérleti ház felépítése, é. n. (1923 k.) (215)

Georg Muche. Az Állami Bauhaus családi háza, 1924. (217-219)

Absztrakt művészet Európában a két világháború között (19)

František Kupka: A szín jelentése és érzékelése, 1923. (224-225)

Wladyslaw Strzemiński: Umizmus a festészetben, 1928. (229-241) – nem kell szedni (SZA)

Mattis Teutsch János: Művészetideológia. Stabilitás és aktivitás a műalkotásban, 1931. (244-248)

Beöthy István: Az Aranysor, 1939. (253-264)

Absztrakt művészet és pop-art Amerikában 1930 után (15 + 6)

Stuart Davis: Az Armory Show, 1945. (268)

Arshile Gorky: Kubizmus és tér, 1931. (274)

Arshile Gorky: Jegyzetek a Garden in Sochi képsorozathoz, 1936 k. (276)

Arshile Gorky: A Repülés: a formák fejlődése az aerodinamikai határok szerint című festmény leírása, 1936 k. (278–281)

Mark Rothko – Adolph Gottlieb: Nyilatkozat, 1943. (283-284)

Mark Rothko: A romantikusokat az inspirálta..., 1947. (287-288)

Claes Oldenburg: Eszmecsere, 1964. (295-296)

Claes Oldenburg: A Hálószobáról, 1966. (299-300) – 299-es oldal hiányzik!!!

Claes Oldenburg: Én olyan művészetet akarok..., 1967. (302-304) – már van fordítása, összevetni!

G. R. Swenson riportja Jasper Johns-sal, 1964. (309-311) – már van fordítása, összevetni!

Jasper Johns vázlatkönyv-jegyzetei, 1965. (313-314)