BA – Szeminárium (szabadon választott) (MÜV–430a)

Téma: Aktuális kiállítások

Kedd 16.00–17.30, Terep

Szőke Annamária

 

Egy időben és együtt a Gosztonyi Ferenc és a Rényi András által vezetett 20. századi művészet-szemináriummal, a program mindhárom esetben azonos. Az egyes tanárok külön foglalkoznak a szemináriumukra jelentkezett hallgatókkal, a szemináriumi dolgozatokat külön-külön bírálják el.

 

Jegyszerzés feltétele:

1.          az órák rendszeres látogatása

2.          mindenki felkészül egy adott múzeum, kiállítóhely történetéből, az ott megtekintett gyűjteményi egység történetéből, vagy az ott megtekintett kiállítással kapcsolatos eddig megjelent sajtóanyagból. Kérdéseket fogalmaz meg a kiállítással kapcsolatban, amelyekhez támpontokat talál a lentebbi Segédletben. Ezen kérdések közül egyet feltesz az egyes órákon jelen lévő kurátoroknak, vagy – ha ilyenek nincsenek jelen – megbeszélés tárgyává tesz.

3.          Félév végén 5 oldalas írásműben foglalja össze a múzeummal / kiállítással kapcsolatos tudnivalókat, és a saját meglátásait. Ennek jellegéről az első gondolatok / kérdések elhangzása után, félév közben konzultálunk.

 

Órák:

Dátum

Intézmény

Kiállítás

Hallgató

Február 12.

SzMM

Cézanne és a múlt

Vezetés: Kovács Zsófia, kurátorasszisztens

Ropos Bernadett

Február 19.

Ludwig Múzeum

Az égbolt másik fele. Válogatás a Ludwig Múzeum gyűjteményéből

Vezetés: Szipőcs Krisztina, kurátor

Szabó Tímea

Zákányi Péter

Február 26.

SzMM

Rodin és a Szépművészeti Múzeum

Vezetés: Tóth Ferenc, kurátor

Így éltek ti /Honoré Daumier (1808–1879)

Vezetés: Gonda Zsuzsa, kurátor

 

 

Keczán Krisztina

Takács Emma

Március 5.

SzMM

Uecker. Képpé formált anyag

Vezetés: Bódi Kinga, kurátor

Szilágyi Róza Tekla

Gyuris Orsolya

Március 12.

MNG

Thorma János, a magyar Barbizon festője

Vezetés: Büki Barbara, kurátor

Farkasdy Melinda

Czottner Zsófia

Március 19.

Vasarely Múzeum

GEO – NEO – POST (OSAS)

 

Bagdi Ünige

Március 26.

Ernst Múzeum

Tükör által homályosan

Vezetés: Rózsás Lívia, kurátor-asszisztens

Horváth Rita

Medve Zsuzsa

Április 2.

 

Tavaszi szünet

 

Április 9.

MKE Barcsay Terem

„A halottak élén” – Major János világa

(Facebook: itt)

Vezetés: Véri Dániel, kurátor

 

Április 16.

MNG

Világmodellek - Műtermi kísérletek és dokumentumok Kondortól napjainkig

Vezetés: Százados László, Kumin Mónika, kurátorok

Oth Viktória

Rácz Ráhel

Április 23.

Ludwig Múzeum

TNPU: Létminimum St.Andard Projekt 1984 W (avagy: Ez lett az egysejtűből)

Vezetés: Kürti Emese, SzA (?)

Grábics Dina

Április 30.

Ludwig Múzeum

A meztelen férfi

Vezetés: ?

Kiss Anikó

Mačković Anna

Május 7.

Paksi Képtár

A konceptualizmus ma. Konceptuális művészet Magyarországon a kilencvenes évek elejétől. Kurátor: Tatai Erzsébet.

 

Kanóc Ildikó

Segédlet:

A kiállítás-kritika általános szempontjai

Kidolgozta Aczél Eszter, Révész Emese és Szőke Annamária a Metszéspont02 Egyesület számára (2002)

 

I.

A kiállítás létrejöttének oka, körülményei.

Milyen kiállítás-típus volt a rendezők célja: tudományos, didaktikus, népszerűsítő vagy egyéb?

Milyen közönséget célzott meg a kiállítást, volt-e közönségkutatás?

Miért pont ez a fajta kiállítás tűnt a legmegfelelőbbnek?

Milyen nehézségekkel találták szembe magukat a rendezetők a kiállítás tervezése, ill. megvalósítása során?

Milyen távol áll egymástól az elképzelés és a megvalósítás?

 

II.

Múzeum esetében hogyan viszonylik a kiállított anyag a múzeum gyűjtési köréhez.

Miért ezek a művek vannak kiállítva?

Milyen művészet(történeti) felfogást reprezentál a kiállítás? (a szelekciónak mi volt alapja; tükröződik-e a koncepció az installációban és kiegészítő információkban)

Milyen narratívája van a kiállításnak?

Milyen képet ad a témául választott művészeti vagy művészettörténeti jelenségről összevetve az eddig megjelent feldolgozásokkal (rész- vagy összefoglaló szakirodalommal)?

 

III.

A kiállítás-rendezésről:

– az egyes művek bemutatásának módja, restaurálás

– a művek összefüggéseinek érzékeltetése, áttekinthetőség (a tárgyak egymáshoz való viszonya)

– a termek, terek elrendezése, alakítása

– posztamensek, vitrinek (vitrin és tárgy viszonya)

– világítás

– feliratok (szöveg és tárgy viszony: betűnagyság, olvashatóság) Mennyiben segítik a feliratok a tárgyak és a téma megértését, illetve milyen fajta koncepciót tükröznek?

– ismertetők (komputeres, internetes vagy videós kiegészítő információk vannak-e?)

– a katalógus és a kiállítás viszonya

– múzeumpedagógiai munka

– PR-munka: kísérő szövegek (kat. helyett); információ kifelé, média, plakát, képeslap, etc.

– a kiállítás készítőinek bemutatkozása a közönség felé

 

IV.

A kiállítás pénzügyi feltételei, költségvetés. Cél volt-e, hogy a kiállítás költségei megtérüljenek?