2014/2014-es tanév 1. (őszi) félév

BA – Helyszíni gyakorlat (19–21. század) (MÜV-460/a)

Téma: 20. századi művészeti gyűjtemények, kiállítások, aktualitások

Kedd 16-17.30, Terep

Szőke Annamária docens

 

 

Egy időben és együtt a Gosztonyi Ferenc és a Rényi András által vezetett 20. századi művészet-szemináriummal, a program mindhárom esetben azonos. Az egyes tanárok külön foglalkoznak a szemináriumukra jelentkezett hallgatókkal, a szemináriumi dolgozatokat külön-külön bírálják el.

 

Jegyszerzés feltétele:

1.       az órák rendszeres látogatása

2.       mindenki felkészül egy adott múzeum, kiállítóhely történetéből, az ott megtekintett gyűjteményi egység történetéből, vagy az ott megtekintett kiállítással kapcsolatos eddig megjelent sajtóanyagból. Kérdéseket fogalmaz meg a kiállítással kapcsolatban, amelyekhez támpontokat talál a lentebbi Segédletben. Ezen kérdések közül egyet feltesz az egyes órákon jelen lévő kurátoroknak, vagy – ha ilyenek nincsenek jelen – megbeszélés tárgyává tesz.

3.       Félév végén 5 oldalas írásműben foglalja össze a múzeummal / kiállítással kapcsolatos tudnivalókat, és a saját meglátásait. Ennek jellegéről az első gondolatok / kérdések elhangzása után, félév közben konzultálunk.

 

Órák:

 

  

Dátum

Intézmény

Kiállítás

Hallgató

Szeptember 17.

Szépművészeti Múzeum

Egon Schiele és kora.

Kurátor: Bodor Kata

 

Szeptember 24.

Gallery8 – Roma Kortárs Művészeti Tér

Többszörös expozíció - A roma holokauszt emlékezete - kortárs reflexiók.

Kurátor: Szász Anna Lujza

 

Október 1.

MODEM

Debrecen

Körkörös romok. Ország Lili falai

Kurátor: Farkas Zsófia.

Still. Fotográfia a múzeumban.

Kurátor: Perenyei Mónika

 

Október 8.

Magyar Nemzeti Galéria

MONET, GAUGUIN, SZINYEI MERSE, RIPPL-RÓNAI - Impresszionista és posztimpresszionista remekművek a jeruzsálemi Izrael Múzeum, a Magyar Nemzeti Galéria és a Szépművészeti Múzeum gyűjteményeiből

Kurátorok: Gergely Mariann és Plesznivy Edit

 

Impressziók – papíron 1820-1920. Akvarellek, rajzok és grafikák a Magyar Nemzeti Galéria és a Szépművészeti Múzeum gyűjteményeiből

Kurátorok: Földi Eszter és Hessky Orsolya

Takács Beáta    

Október 15.

Trafó Galéria

A császár új ruhája.

Kurátor: Szalai Borbála.

Szilágyi Eszter

Kanóc Ildikó  

Október 22.

IMM

Maestri Az olasz design mesterei

Vezetés: Prékopa Ágnes

A Bigot-pavilon – szecessziós épületkerámiák Párizsból

Kurátor: Balla Gabriella

 

Október 29.

 

Őszi szünet

 

November 5.

Magyar Fotográfusok Háza a Mai Manó Házban

Fotográfia felsőfokon. Válogatás Howard Greenberg gyűjteményéből.

Társkurátor a budapesti kiállításon: Kincses Károly

 

November 12.

MNG

Chagall – Háború és béke között

Ámos Imre, a „magyar Chagall” -- a háború örvényében 1937-1944.

Kurátor: Kolozsvári Mariann

Guba Erzsébet

November 19.

Bálna

Budapesti merítés – 2013.

Kurátorok: Andrási Gábor, Fitz Péter és Török Tamás

 

November 26.

Hopp F. K-Á. Múzeum

Hagyomány és átváltozás - Jávai wayang bábok és Gaál József kortárs alkotásai a Hopp Ferenc Kelet-ázsiai Művészeti Múzeumban

Kurátorok: Brittig Vera, Gaál József

 

December 3.

MNG

Lépésváltás - Az 1945 utáni magyar művészet újrarendezett állandó kiállítása

Kurátor: Petrányi Zsolt.

 

December 10.

Szépművészeti Múzeum

Caravaggiótól Canalettóig. Az itáliai barokk és rokokó festészet remekművei

Kurátor: Dobos Zsuzsanna

 

  

Segédlet:

A kiállítás-kritika általános szempontjai

Kidolgozta Aczél Eszter, Révész Emese és Szőke Annamária a Metszéspont02 Egyesület számára (2002)

 

I.

A kiállítás létrejöttének oka, körülményei.

Milyen kiállítás-típus volt a rendezők célja: tudományos, didaktikus, népszerűsítő vagy egyéb?

Milyen közönséget célzott meg a kiállítást, volt-e közönségkutatás?

Miért pont ez a fajta kiállítás tűnt a legmegfelelőbbnek?

Milyen nehézségekkel találták szembe magukat a rendezetők a kiállítás tervezése, ill. megvalósítása során?

Milyen távol áll egymástól az elképzelés és a megvalósítás?

 

II.

Múzeum esetében hogyan viszonylik a kiállított anyag a múzeum gyűjtési köréhez.

Miért ezek a művek vannak kiállítva?

Milyen művészet(történeti) felfogást reprezentál a kiállítás? (a szelekciónak mi volt alapja; tükröződik-e a koncepció az installációban és kiegészítő információkban)

Milyen narratívája van a kiállításnak?

Milyen képet ad a témául választott művészeti vagy művészettörténeti jelenségről összevetve az eddig megjelent feldolgozásokkal (rész- vagy összefoglaló szakirodalommal)?

 

III.

A kiállítás-rendezésről:

– az egyes művek bemutatásának módja, restaurálás

– a művek összefüggéseinek érzékeltetése, áttekinthetőség (a tárgyak egymáshoz való viszonya)

– a termek, terek elrendezése, alakítása

– posztamensek, vitrinek (vitrin és tárgy viszonya)

– világítás

– feliratok (szöveg és tárgy viszony: betűnagyság, olvashatóság) Mennyiben segítik a feliratok a tárgyak és a téma megértését, illetve milyen fajta koncepciót tükröznek?

– ismertetők (komputeres, internetes vagy videós kiegészítő információk vannak-e?)

– a katalógus és a kiállítás viszonya

– múzeumpedagógiai munka

– PR-munka: kísérő szövegek (kat. helyett); információ kifelé, média, plakát, képeslap, etc.

– a kiállítás készítőinek bemutatkozása a közönség felé

 

IV.

A kiállítás pénzügyi feltételei, költségvetés. Cél volt-e, hogy a kiállítás költségei megtérüljenek?