2015/2016-os tanév 1. (őszi) félév

BA – Helyszíni gyakorlat (19–21. század) (MÜV-460/a)

Téma: 20. századi művészeti gyűjtemények, kiállítások, aktualitások

Kedd 16-17.30, Terep

Szőke Annamária docens

 

 

Egy időben és együtt a Gosztonyi Ferenc és a Rényi András által vezetett 20. századi művészet-szemináriummal, a program mindhárom esetben azonos. Az egyes tanárok külön foglalkoznak a szemináriumukra jelentkezett hallgatókkal, a szemináriumi dolgozatokat külön-külön bírálják el.

 

Jegyszerzés feltétele:

1. az órák rendszeres látogatása

2. mindenki felkészül egy adott múzeum, kiállítóhely történetéből, az ott megtekintett gyűjteményi egység történetéből, vagy az ott megtekintett kiállítással kapcsolatos eddig megjelent sajtóanyagból. Kérdéseket fogalmaz meg a kiállítással kapcsolatban, amelyekhez támpontokat talál a lentebbi Segédletben. Ezen kérdések közül egyet feltesz az egyes órákon jelen lévő kurátoroknak, vagy – ha ilyenek nincsenek jelen – megbeszélés tárgyává tesz.

3. Félév végén 5 oldalas írásműben foglalja össze a múzeummal / kiállítással kapcsolatos tudnivalókat, és a saját meglátásait. Ennek jellegéről az első gondolatok / kérdések elhangzása után, félév közben konzultálunk.

 

 

Órák:

Dátum

Intézmény

Kiállítás

Hallgató

Szeptember 15.

 

Óramegbeszélés

 

Szeptember 22.

Vasarely Múzeum

OSAS: Gondolatok a négyzet körül.

Kurátor: Maurer Dóra

 

Szeptember 29.

Kassák Múzeum

Jelzés a világba. Háború ∩ Avantgárd ∩ Kassák.

Kurátorok: Dobó Gábor és Szeredi Merse Pál

 

Október 6.

Budapesti Történeti Múzeum Vármúzeuma

Mátyás templom. A budavári Nagyboldogasszony-templom évszázadai.

A kiállítását rendezte: Farbaky Péter, Farbakyné Deklava Lilla, Rákossy Anna, Végh András

 

Október 13.

Új Budapest Galéria

Leopold Bloom Képzőművészeti Díj | 2015.

Kurátorok: Hanka Nóra (Pepper Art Projects), Szegedy-Maszák Zsuzsa

 

Október 20.

tranzit.hu

A közösségi pedagógia erőterei – Kreativitás-gyakorlatok közösségi pedagógia erőterei – Kreativitás-gyakorlatok.

Vezetést tartanak: Hegyi Dóra és László Zsuzsa

 

Október 27

 

Őszi szünet

 

November 3.

Ludwig Múzeum

Ludwig goes pop + The East Side Story!

Kurátorok: Bradák Soma, Popvics Viktória, Timár Katalin

 

November 10.

Kiscelli Múzeum – Fővárosi Képtár

16.30-tól!!!

Képzelt közösségek, magánképzetek. I.

Privát Nacionalizmus Budapest | A Budapest Galéria és a Kiscelli Múzeum – Fővárosi Képtár közös kiállítása. A kiállítás kurátora: András Edit. Társkurátorok: Leposa Zsóka | Zombori Mónika.

Vezetést tart: András Edit.

 

November 17.

Budapest Galéria

1036 Budapest, Lajos utca 158.

Képzelt közösségek, magánképzetek. II.

Vezetést tart: Zombori Mónika.

 

November 24.

Francia Intézet,

Galerie 17 (első emelet)

Képbe zárt írások. Grafikák a Szépművészeti Múzeum – Magyar Nemzeti Galéria gyűjteményéből. Lásd még: itt.

Kurátorok: Bódi Kinga (a vezetést tartja), Bodor Kata, Kumin Mónika.

 

December 1.

MNG

A túlélő árnyéka – Az El Kazovszkij-élet/mű.

Kurátorok: Jerger Krisztina, Rényi András, Százados László.

 

December 8.

ELTE MTI, 112-es terem

A három szeminárium részvevői és a tanárok összefoglaló beszélgetése a kiállításokról. Problémák, kérdések, tapasztalatok.

 

A programba kezdetben beletervezett, de végül is kimaradt A Magányos cédrus – Csontváry géniusza című kiállításhoz (Honvéd Főparancsnokság, Dísz tér) ajánljuk az itt elérhető olvasmányokat:

http://www.jelenkor.net/tarca/263/csontvary-es-a-muanyag-lo

http://www.jelenkor.net/tarca/415/csontvary-es-a-rolling-stones

http://magyarnarancs.hu/kepzomuveszet/ha-torik-ha-szakad-95487

http://hvg.hu/hvgmuerto/20151106_Level_a_szerkesztonek

 

Segédlet:

A kiállítás-kritika általános szempontjai

Kidolgozta Aczél Eszter, Révész Emese és Szőke Annamária a Metszéspont02 Egyesület számára (2002)

 

I.

A kiállítás létrejöttének oka, körülményei.

Milyen kiállítás-típus volt a rendezők célja: tudományos, didaktikus, népszerűsítő vagy egyéb?

Milyen közönséget célzott meg a kiállítást, volt-e közönségkutatás?

Miért pont ez a fajta kiállítás tűnt a legmegfelelőbbnek?

Milyen nehézségekkel találták szembe magukat a rendezetők a kiállítás tervezése, ill. megvalósítása során?

Milyen távol áll egymástól az elképzelés és a megvalósítás?

 

II.

Múzeum esetében hogyan viszonylik a kiállított anyag a múzeum gyűjtési köréhez.

Miért ezek a művek vannak kiállítva?

Milyen művészet(történeti) felfogást reprezentál a kiállítás? (a szelekciónak mi volt alapja; tükröződik-e a koncepció az installációban és kiegészítő információkban)

Milyen narratívája van a kiállításnak?

Milyen képet ad a témául választott művészeti vagy művészettörténeti jelenségről összevetve az eddig megjelent feldolgozásokkal (rész- vagy összefoglaló szakirodalommal)?

 

III.

A kiállítás-rendezésről:

– az egyes művek bemutatásának módja, restaurálás

– a művek összefüggéseinek érzékeltetése, áttekinthetőség (a tárgyak egymáshoz való viszonya)

– a termek, terek elrendezése, alakítása

– posztamensek, vitrinek (vitrin és tárgy viszonya)

– világítás

– feliratok (szöveg és tárgy viszony: betűnagyság, olvashatóság) Mennyiben segítik a feliratok a tárgyak és a téma megértését, illetve milyen fajta koncepciót tükröznek?

– ismertetők (komputeres, internetes vagy videós kiegészítő információk vannak-e?)

– a katalógus és a kiállítás viszonya

– múzeumpedagógiai munka

– PR-munka: kísérő szövegek (kat. helyett); információ kifelé, média, plakát, képeslap, etc.

– a kiállítás készítőinek bemutatkozása a közönség felé

 

IV.

A kiállítás pénzügyi feltételei, költségvetés. Cél volt-e, hogy a kiállítás költségei megtérüljenek?