20019/2020-as tanév 2. (tavaszi) félév Aktuális kiállítások látogatása (BMVD-080-66; BBV-080.66) Kedd 16.00–17.30, Terep Vezeti: Szőke Annamária, PhD, egy. docens Az aktuális kiállítás-látogató óra keretében minden alkalommal más-más aktuális kiállításra látogatunk el Budapesten és esetleg vidéken (utóbbi esetben pályázunk az utazási költségek fedezésére). A program a félév folyamán változik, változhat, így a kurzus honlapját rendszeresen nézni kell. Az egyes intézményekbe a belépés ingyenes. A jegyszerzés feltétele: 1. az órák rendszeres látogatása (félév végén mindenkitől elkérem a részvételi listát, minimum az alkalmak fele + 1-en részt kell venni) 2. mindenki felkészül egy adott múzeum, kiállítóhely történetéből, az ott megtekintett gyűjteményi egység történetéből, vagy az ott megtekintett kiállítással kapcsolatos eddig megjelent sajtóanyagból. Kérdéseket fogalmaz meg a kiállítással kapcsolatban. Ezen kérdések közül egyet feltesz az egyes órákon jelen lévő kurátoroknak, vagy – ha ilyenek nincsenek jelen –megbeszélés tárgyává tesz. 3. Félév végén 5 oldalas írásműben foglalja össze a múzeummal /kiállítással kapcsolatos tudnivalókat, és a saját meglátásait. Ennek jellegéről az első gondolatok / kérdések elhangzása után, félév közben konzultálunk. Hallgatók: Munkacsoportok: Gróf Luca Petra – nemzetközi tanulmányok Nagy Vanessza Anna – nemzetközi tanulmányok Sztankovics Brigitta – nemzetközi tanulmányok Lakos Sára Nyina – keleti nyelvek és kultúrák (japán szakirányon) Radács Máté – keleti nyelvek és kultúrák (kínai szakirányon) Tóth Eszter Thulan – keleti nyelvek és kultúrák (kínai szakirányon) Uhrman Ádám – keleti nyelvek és kultúrák (kínai szakirányon) Tereh Natasa Ágnes – magyar Vincze Natália – magyar Mákos Boglárka – magyar Neves Anna – anglisztika Tóth Viktória – anglisztika Szcsotka Zalán László – germanisztika (skandinavisztika) Czirják Ágnes Vanda – újlatin nyelvek és kultúrák (olasz) Pongrácz Panna – újlatin nyelvek és kultúrák (olasz) Baracsi Gabriella – pszichológia Kiss Virág – gyógypedagógia Martzy Kinga – osztatlan tanárképzés Dóczyová Bianka – szabad bölcsészet (esztétika) Dorogi Enikő – szabad bölcsészet Egri Natália – szabad bölcsészet Kanicska Szilveszter – szabad bölcsészet Kernács Rebeka – szabad bölcsészet Koczkás Eszter – szabad bölcsészet Mink Borbála – szabad bölcsészet Pataki Petra – művészettörténet Váczi Mária Borbála – szabad bölcsészet
Segédlet: A kiállítás-kritika általános szempontjai Kidolgozta Aczél Eszter, Révész Emese és Szőke Annamária a Metszéspont02 Egyesület számára (2002) I. A kiállítás létrejöttének oka, körülményei. Milyen kiállítás-típus volt a rendezők célja: tudományos, didaktikus, népszerűsítő vagy egyéb? Milyen közönséget célzott meg a kiállítást, volt-e közönségkutatás? Miért pont ez a fajta kiállítás tűnt a legmegfelelőbbnek? Milyen nehézségekkel találták szembe magukat a rendezetők a kiállítás tervezése, ill. megvalósítása során? Milyen távol áll egymástól az elképzelés és a megvalósítás? II. Múzeum esetében hogyan viszonylik a kiállított anyag a múzeum gyűjtési köréhez. Miért ezek a művek vannak kiállítva? Milyen művészet(történeti) felfogást reprezentál a kiállítás? (a szelekciónak mi volt alapja; tükröződik-e a koncepció az installációban és kiegészítő információkban) Milyen narratívája van a kiállításnak? Milyen képet ad a témául választott művészeti vagy művészettörténeti jelenségről összevetve az eddig megjelent feldolgozásokkal (rész- vagy összefoglaló szakirodalommal)? III. A kiállítás-rendezésről: – az egyes művek bemutatásának módja, restaurálás – a művek összefüggéseinek érzékeltetése, áttekinthetőség (a tárgyak egymáshoz való viszonya) – a termek, terek elrendezése, alakítása – posztamensek, vitrinek (vitrin és tárgy viszonya) – világítás – feliratok (szöveg és tárgy viszony: betűnagyság, olvashatóság) Mennyiben segítik a feliratok a tárgyak és a téma megértését, illetve milyen fajta koncepciót tükröznek? – ismertetők (komputeres, internetes vagy videós kiegészítő információk vannak-e?) – a katalógus és a kiállítás viszonya – múzeumpedagógiai munka – PR-munka: kísérő szövegek (kat. helyett); információ kifelé, média, plakát, képeslap, etc. – a kiállítás készítőinek bemutatkozása a közönség felé IV. A kiállítás pénzügyi feltételei, költségvetés. Cél volt-e, hogy a kiállítás költségei megtérüljenek? |