Szőke Annamária

Szakmai tevékenység (2)

 

  Vissza a publikációkhoz

Kutatás, tagság, díjak 

Fontosabb előadás, felolvasás, megnyitó

 

Kiállításmegnyitó szöveg Sugár János Kiállítás díszlet (Perzsa séta) című kiállításához. Fényes Adolf Terem, 1985. február  13. In: Sugár János összeállítása a Perzsa sétához. É. n. O. n. [2012.] A programról, amelynek alkalmából az anyag a netre felkerült, lásd itt.

Kukorelly Endre: Az irodalom nagy potroha. Irodalmi est. Új Irodalom pódiuma. Almássy téri Szabadidő Központ, 1986. április. 24. Az estet bevezeti: Szőke Annamária.

Erdély Miklós: Tavalyi hó. Előadás a Marcel Duchamp Szimpozionon (találkozó Marcel Duchamp 100. születésnapja alkalmából), Esztétika Tanszék, ELTE, Budapest, 1987. december 11. A szimpozion anyagának feldolgozása az Artpool Művészetkutató Központ honlapján, 2007.

Pauer Gyula – Szőke Anikó: Előadás / beszélgetés a C3-ban 1997. szeptember 26-án, 16.00 és 17.30 között A konceptuális művészet hatása Magyarországon előadássorozat keretében.

„Székely Bertalan családfája.” Kiállítás-megnyitó, Szada, Székely Bertalan kiállítás, rendezte: Kelemenné Boros Zsuzsa. 1998. május 17. Nem jelent meg.

 

Erdély Miklós műveinek restaurálása és rekonstrukciója. Előadás a Erdély Miklós-szimpóziumon, Műcsarnok, 1998. október 28. Megírt változata megjelent a szimpózium anyagát közlő Magyar Műhely 110–111. számában (lásd a Publikációk között)

 

The Horse Locomotion in „Slow-Motion”. Bartholomeus Székely’s Movement Studies. Vetítettképes felolvasás: Thirtieth International Congress of the History of Art / CIHA: Art History for the Millennium: Time, Section 22.: Speed and Pace, Président: László Beke, Vice-Président: Paul Overy, London, 3-8 September 2000. Nem jelent meg.

 

A tanulmányi-kiállítás mint kiállítási forma vagy típus. Előadás a Balatonboglári kiállításhoz kapcsolódó AICA-ülésen, Artpool P60, 2000. szeptember 25. Megjelent az Artpool Művészetkutató Központ honlapján.

Székhely. Vetítettképes felolvasás a Maradandóság és változás című művészettörténeti konferencián, Ráckeve, 2000. október. Nem jelent meg a konferencia anyagát közlő kiadványban (MTA Művészettörténeti Kutatóintézet–Képző- és Iparművészeti Lektorátus, Budapest, 2004.)

 

A bolognai folyamat és a művészettörténész-képzés átalakulása. Beszámoló és vitaindító előadás a Művészettörténet az új művészettörténet után című konferencián, Iparművészeti Egyetem, 2004. november 26. Megírt változata az ELTE BTK MTI honlapján, 2004. Információ az eseményről: itt

Erdély Miklós: Eredeti és másolat, 1974. Vetítettképes előadás az „Imitáció és kreáció”. Másolat, replika, parafrázis a képzőművészetben a középkortól napjainkig című konferencián. Magyar Képzőművészeti Egyetem, 2004. október 28. Nem jelent meg. Információ az eseményről: itt

 

Pauer Gyula pszeudoelőadásai. Vetítettképes előadás az Underground kultúra és alternatív nyilvánosság II. című tudományos konferencián a PTE BTK Kommunikációs Tanszék (Pécs) és az Artpool Művészetkutató Központ (Budapest) szervezésében. Pécsi Kulturális Központ („Dominikánus Ház”), Pécs, 2004. október 30. Nem jelent meg. Információ az eseményről: itt és itt

 

Pauer Gyula és a művészet pszeudo kultusza. Vetítettképes felolvasás a Portré és kultusz című, a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Művészettörténeti Tanszéke által szervezett konferencián, Magyar Nemzeti Galéria, 2006. április. Megjelenés alatt.

 

George Maciunas: Learning Machine. A művészettörténettől a Fluxus-kronológiáig című kiállítás (rendezte: Astrit Schmidt-Burkhardt) megnyitószövege, MTA Művészeti Gyűjtemény, 2006. november 2.

Miklós Erdély: Moral Algebra – Solidarity Action (1972). A case-study (Stuttgart Lecture). Presented on the VRM-Workshop: 28-30. September 2007, Württembergischer Kunstverein Stuttgart. Vivid [Radical] Memory: Research and database project (2006/2007). Conceptual practices from the 1960s to the 1980s under the conditions of communist regimes and military dictatorships in Europe and Latin America. (Manuscript.) Információ az eseményről: itt

Bevezetés (vetítettképes felolvasás ) Altorjay Gábor: 15 akció Marta Minujin-nak (1967) című akciójához. Ősbemutató, 2007. október 12 péntek, 18h, Magyar Képzőművészeti Egyetem Aula és vetítőterem. A programra A mű ideje / a mű az időben. Az Élő (radikális) emlékezet / VIVID [RADICAL] MEMORY című nemzetközi kutatáshoz kapcsolódó rendezvénysorozat keretében került sor (2007. október 11–13.) Információ az eseményről: itt és itt

Erdély Miklós és a Fluxus / Miklós Erdély and the Fluxus. Vetítettképes felolvasás a Fluxus East. Fluxus Networks in Central Eastern Europe című kiállításhoz kapcsolódó Fluxus Symposiumon, Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeum, Budapest, 2008. április 18. Információ az eseményről: itt

Beszélgetés Erdély Miklós Hadititok című művéről a Ludwig Múzeum Is-Is Randevú című programjában. A beszélgetést vezette (és vetítettképes bevezető előadást tartott): Szőke Annamária, meghívott vendégek: Erdély Dániel, Hornyik Sándor, Kapitány András. A Fluxus East. Fluxus Networks in Central Eastern Europe című kiállításhoz is kapcsolódó esemény. Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeum, Budapest, 2008. május 31. A Hadititok rekonstrukciójáról készített film bemutatója (A filmet készítette: Kapitány András. Konzulens: Szőke Annamária. Készült a Ludwig Múzeum– Kortárs művészeti Múzeum Budapest stúdiójában, 2008). A beszélgetésről videofelvétel készült. Információ az eseményről: itt

 

Az Erdély Miklós-hagyaték. Vetítettképes előadás az Erdély 08|80. Szemináriumon. Magyar Képzőművészeti Egyetem Intermédia Tanszéke és az Erdély Miklós Alapítvány (EMA) szervezésében. Magyar Képzőművészeti Egyetem, Intermédia Tanszék, 2008. június 6. Az elhangzott előadás videofelvétele a c3 honlapján. Információ az eseményről: itt (Pdf)

Die Grundsätze der Kunst. Bertalan Székelys Versuch die akademische Tradition neu zu begründen. Vetítettképes felolvasás a Transformationen der Moderne um 1900 – Künstler aus Ungarn, Rumänien und Bulgarien in München című rendezvény keretében. Veranstaltet von der Forschergruppe „Forschungen zur Künstlerausbildung”. Zentralinstitut für Kunstgeschichte, München, 11. bis 12. Juni 2008. Megjelenés alatt. Információ az eseményről: itt

 

Vetítettképes beszámoló a Subversive Praktiken / Practices. Kunst under Bedingungen politischer Repression: 60-er–80er / Südamerika / Europa // Art under Conditions of Political Repression: 60s–80s / South America / Europe című kiállítás magyar szekciójáról. A tranzit.hu által szervezett Párhuzamos kronológiák A kiállítások láthatatlan története című dokumentum- és tanulmányi kiállításhoz kapcsolódó beszélgetés a rekonstrukciós és dokumentációs kiállítások műfajáról. Krétakör Bázis, Budapest, 2009. június 11. Információ az eseményről: itt

 

Produkció, kutatás, interpretáció, előadás, rekonstrukció, (újra) elkészítés (remake), újrajátszás (re-enactment), dokumentáció, restaurálás, prezentáció, multiplika, replika, plágium, másolat, „indigó” – példák az eredetiség és az egyediség auráját nélkülöző (valamint „alkalmi”) műtárgyak megőrzésére (muzealizálására és gyűjtésére), valamint megértésére. Vetítettképes előadás a Művészet és médiatechnikák című nemzetközi szimpóziumon a technikai képek és a (média)művészet aktuális helyzetéről valamint a produkció, a kutatás, a támogatás, a gyűjtés, a megőrzés és a restaurálás kérdéseiről. Magyar Képzőművészeti Egyetem, Budapest, 2009. június 21. Nem jelent meg. Információ az eseményről: itt és itt

 

Rekonstrukció és értelmezés. Vetítettképes felolvasás a Disputatio de Quodlibet – Marosi Ernő tiszteletére rendezett konferencián. ELTE BTK Kari Tanácsterem, 2010. április 22. Nem jelent meg. Információ az eseményről: itt és itt

 

A kiállítás rendezőjeként muzeológiai, archiválási és kutatói művészettörténeti kérdésekre koncentráló szakmai vezetés az MTA Művészeti Gyűjteményben megrendezett PSZEUDO 40 PAUER 70 című időszaki kiállításban. A szakmai vezetést a tárlat rendezésével – többek közt az állandó kiállításba való illesztésével – kapcsolatos megjegyzésekkel Bicskei Éva, a képtár vezetője egészítette ki. A kiállítás zárónapján, 2011. február 28-án. (A vezetésről videofelvételeket készítettek: Szilágyi Kornél, valamint: Spitzer Fruzsina és Gellér Dénes)

 

Tudomány a művészet határain belül Erdély Miklós művészetében. A korábban publikált (lásd a Publikációk között) tanulmány módosított változata. Vetítettképes előadás. Magyar Képzőművészeti Egyetem Doktori Iskola, Elméleti előadások a 2010/2011-es tanév 2. szemeszterében. Tematika: Tudomány és művészet. Feszty-ház, 1063 Budapest Kmety Gy. u. 27. , 2011. április 26. Információ az eseményről: itt

 

(Szecsődy Kristóffal): Erdély Miklós és Wittgenstein / Miklós Erdély und Wittgenstein. Előadás a Wittgenstein munka utánWittgenstein nach der Arbeit című szimpóziumon. Symposium im Österreichischen Kulturforum am 24. Februar 2012. 1068 Budapest, Benczúr utca 16. Partner: Ungarische Wittgenstein Gesellschaft, Forschungsschwerpunkt „Tracing Wittgenstein” der Universität Wien. / Szümpózium az Osztrák Kulturális Fórumban, 2012. február 24., 1068 Budapest, Benczúr u. 16. Partnerek: a Magyar Wittgenstein Társaság és a Bécsi Egyetem „Tracing Wittgenstein“ kutatócsoportja.  Információ az eseményről: itt

 

Exkluzív tárlatvezetés  A hang szabadsága. John Cage a vasfüggöny mögött című kiállításon. Ludwig Múzeum — Kortárs Művészeti Múzeum, 2013.  január 27-én, vasárnap, 16.00 órától. Információ az eseményről: itt

 

Ötletek „hűségre”. Vetítettképes előadás a Dovin Galériában (1052 Budapest, Galamb u. 6.), 2013. március 28. Információ az eseményről: itt, itt.

 

Hova lett a kreativitás? Bevezetés beszélgetéshez a Negyedik modell című program keretében. (Szervezők: Kékesi Zoltán, Kispál Szabolcs, MKE, Az esemény az IM20 - Húsz éves az Intermédia programsorozat része.) Labor, 2013. április 22. Információ az eseményről: itt.

Intermedialität und Interdisziplinarität im Werk des ungarischen Künstlers Miklós Erdély (1928–1986) / Intermediality and Interdisciplinarity in the Work of the Hungarian Artist Miklós Erdély (1928–1986). Vortrag im Rahmen des Lehrveranstaltungsprojekts: “Zweite Öffentlichkeit” der ungarischen Avantgarde. Raumschaffende Medien und Performances in der Gegenkultur der 1960er und 1970er Jahre / The "second public sphere" of the Hungarian avant-garde. Understanding space-constitutive media and performances in the counter-culture of the 1960s and 1970s, Wintersemester 2012/2013 und Sommersemester 2013. Leiterin: Mag. Katalin Cseh. Institut für Theater-, Film- und Medienwissenschaft Universität Wien, 27.05.2013. Információ a projektről: itt.

 

„Valaminek lenni unalom.” Altorjay Gáborral beszélget Szőke Annamária. Az ACAX szervezésében. Kecske utcai Műteremház, Budapest, 2015. február 13.

 

Avatóbeszéd Pauer Gyula Tüntetőtábla-erdő című, újra elkészített műve avatásán. Nagyatád, 2015. október 23.

Az esemény meghívóját lásd itt. Az esemény FB oldala itt.

Miklós Erdély (1928–1986) und die Politik der Formen.  Vortrag mit Dia– und Film-Projizierung im Rahmen der Ringvorlesung Avantgarde – Ästhetik und Politik der Formen. Organisationsteam: Katalin Cseh-Varga, Károly Kókai, Wolfgang Müller-Funk,  Nikolaus Urbanek. Dauer: WS 2015/2016, SS 2016. Finno-Ugristik, Universität Wien, 13.01.2016

 

Tárlatvezetés Uhl Gabriellával Érmezei Zoltán Vissza/Előretekintés című életmű-kiállításában, LUMU, 2016. március 3. Hír az eseményről: itt.

 

Szőke Annamária osztatlan képzéses, MA és PhD egyetemi hallgatókkal közösen végzett (alap)kutatásai az ELTE BTK MTI-ben. Mindenik esetében a koncepció kidolgozása és témavezetés: Szőke Annamária, PhD, adjunktus, majd docens. Mindegyik kutatás lezáratlan. Művészettörténeti konferencia az Eötvös Loránd Tudományegyetem, a Pázmány Péter Katolikus Egyetem és a Károli Gáspár Református Egyetem Művészettörténet Tanszékén oktató tanárok részvételével. ELTE BTK Művészettörténeti Intézet, Fülep Lajos terem (1088 Budapest, Múzeum Krt. 6–8. A épület, 1. em., 112.), 2017. november 17.

 

Fotóalapú művek forgalmazásának anomáliái: egy példa. Vetítettképes előadás az Anomáliák - magyar művészet, történet, kritika, struktúra című konferencia a Műkritikusok Nemzetközi Szövetsége (AICA) Magyar Tagozata, az MTA BTK Művészettörténeti Intézet és az ELTE BTK Művészettörténeti Intézet szervezésében. ELTE BTK Gólyavár Pázmány terem (1088 Budapest, Múzeum krt. 6-8.), 2018. január 12.

 

 

 

Konferencia, szimpózium, kerekasztal-beszélgetés szervezés

 

Erdély Miklós-szimpóziumon. Műcsarnok, 1998. október 28. (Az Erdély Miklós Alapítvány szervezésében.)

 

Krisz–Krasz Kortárs. Konferencia és kiállítás. A Pázmány Péter Katolikus Egyetem Művészettörténet Tanszéke és az Eötvös Lóránd Tudomány Egyetem Művészettörténeti Intézete IV. éves hallgatóinak féléves közös kutatómunkáját lezáró tudományos konferencia és ahhoz kapcsolódó kortárs képzőművészeti kiállítás. Koncepció, szervezés Révész Emesével közösen.A Pázmány Péter Katolikus Egyetem piliscsabai Campusa, 2004. május 5. Meghívó: itt.

 

Művészettörténészek a városban. Kerekasztal-beszélgetés az ELTE BTK Művészettörténeti Intézetében. Fülep Lajos Terem, 2012. május 18.  Meghívó: itt (pdf).  Németh Nóra beszámolója a Muzgón: itt (videófelvétellel és időközben eltűnt hangfelvétellel)

 

1990 után létrejött képzőművészeti egyesületek, szövetségek, társulások, klubok, csoportok, együttműködések, sat című MA szeminárium félévzáró, nyilvános bemutatója. ELTE BTK Művészettörténeti Intézet, Múzeum Krt. 6-8., 1. emelet, 112-es terem, 2013. május 15. Meghívó: itt (pdf).

 

Forrás! Forrás! Forrás! Forráshasználat, forrásértelmezés és forráskritika művészettörténeti és művészeti kutatásokban. AZ ELTE BTK Művészettörténeti Intézet PhD Iskolájának konferenciája, 2014. május 14.  Két féléves előkészítő szemináriumi munka és szervezés Széphelyi F. Györggyel. A koncepció kidolgozása a PhD-hallgatókkal közösen.

BA és MA szakdolgozati konferenciák szervezése az ELTE BTK MTI-ben 2015-től folyamatosan.

 

Anomáliák - magyar művészet, történet, kritika, struktúra című konferencia a Műkritikusok Nemzetközi Szövetsége (AICA) Magyar Tagozata, az MTA BTK Művészettörténeti Intézet és az ELTE BTK Művészettörténeti Intézet szervezésében. ELTE BTK Gólyavár Pázmány terem (1088 Budapest, Múzeum krt. 6-8.), 2018. január 12. (Fb esemény: itt)

 

 

Szerkesztés

 

Cápa. A számot összeállították: Beke László, Sturcz János, Szőke Annamária. Bölcsész Index, az ELTE BTK lapja. Szerkesztők: Bóna László, Gonda Emma, Hollós János, Sükösd Miklós, Szőke Annamária. Szerkesztőbizottság: Beke László, B. Gelencsér Katalin, Csepeli György, György Péter, Heleszta Sándor, Tausz Katalin. Budapest, 1983.

 

Jóvilág. A Bölcsész Index Antológiája. Cápa 2. Szerkesztette: Beke László, Szőke Annamária. Budapest, 1984.

 

Tartóshullám. A Bölcsész Index Antológiája. Jóvilág 2. Cápa 3. Szerkesztette: Beke László, Csanádi Dániel, Szőke Annamária. Budapest, 1985.

 

Erdély Miklós kiállítása (Óbuda Galéria - Óbuda Pincegaléria, 1986. ápr. 11-máj. 5.). Katalógus. Szerkesztette: Beke László, Szőke Annamária, Török Tamás. A Budapest Galéria és a Műcsarnok Soros Alapítvány Művészeti Dokumentációs Központ Kiadványa, Budapest, 1986.

 

Hasbeszélő a gondolában. A Tartóshullám antológiája (Jóvilág 3) (Cápa 4). Szerkesztette: Beke László, Csanády Dániel, Szőke Annamária. Bölcsész Index, Budapest, 1987.

 

Székely Bertalan: A mozgás hogyan látszik?; A lónak rajzolása; Verfahren zur Konstruierung von Zootropischen Bändern der Pferdegangarten, gegründet auf der Mareyschen Zeitmessung, der Beobachtung der Natur, und bei Galop, petit Galop und grand Trot auf Muybridges Photographien (a szöveget gondozta: Zwickl Ottó és András) című, kéziratban fennmaradt írásainak, valamint Etienne-Jules Marey Székely Bertalanhoz írt leveleinek a sajtó alá rendezése. In: Székely Bertalan mozgástanulmányai. Szerkesztette Szőke Annamária, Beke László. Magyar Képzőművészeti Főiskola–Balassi Kiadó–Tartóshullám, Budapest, 1992. 75–96.

Tartóshullám könyvek. Szerkesztette: Beke László, Csanády Dániel, Szőke Annamária, 1990–1994.; Beke László, Szőke Annamária, 1994–2006.

George Maciunas. Írások, diagramok. Szerkesztette és fordította: Szőke Annamária. Artpool, Budapest, 1993. Újrakiadása in: FLUXUS 2008. Lásd lentebb.

1998: közreműködés a Nappali Ház című folyóirat szerkesztésében

 

Kaprow, Allan: Assemblage, environmentek & happeningek. Szerkesztette és az utószót írta: Szőke Annamária. Fordította: Horányi Attila. Források a XX. századi művészet történetéhez. Sorozatszerkesztő: Szőke Annamária. Artpool – Balassi Kiadó – Tartóshullám, 1998.

Székely Bertalan: Az alapelvek kereséséről általában, a mennyezetről című, kéziratban fennmaradt írásának sajtó alá rendezése (az eredetileg német nyelven írt szöveget fordította: Kiséry András).* In: Székely Bertalan (1835–1910) kiállítása. Kiállítási katalógus. A Magyar Nemzeti Galéria kiadványai 1999/2. Sorozatszerkesztő: Nagy Ildikó. Magyar Nemzeti Galéria, Budapest, 1999. 275–292. *Újraközölve in: Székely Bertalan mennyezettervei és mennyezet-elmélete. Székely Bertalan műteremház füzetek 4. A Székely Bertalan mennyezettervei című, 2007. május 13június 8. között Szadán megrendezett kiállítás kísérő kiadványa. Szerkesztette: Szőke Annamária. Székely Bertalan Művészeti Központ, Szada, 2007. 33–52.

 

A performance-művészet. Válogatta, szerkesztette, az előszót írta: Szőke Annamária. Források a XX. századi művészet történetéhez. Sorozatszerkesztő: Szőke Annamária. Balassi Kiadó, Budapest, 2000.; 2001.

A Források a XX. századi művészetéhez sorozat (Balassi Kiadó) szerkesztője, 1998-tól. Megjelent kötetek:

Dobai János: Adalbert Stifter egy portréjáról. Művészettörténeti Értesítő, 2000/1–2. 55–66. Fordította: Kiséry András. Szerkesztette: Szőke Annamária. (Eredeti megjelenés: Johannes Dobai: Über ein Porträt Adalbert Stifters. Jahrbuch des Oberöstereichischen Musealvereines, Band 105. Linz, 1960. 119–137.)

 

A Mintarajztanodától a Képzőművészeti Főiskoláig. Az Orsz. Magy. Kir. Mintarajztanoda és Rajztanárképezde, a későbbi Mintarajziskola és Rajztanárképző, majd Képzőművészeti Főiskola rajztanárjelöltjeinek, rajztanárjelöltnőinek és művésznövendékeinek az iskola tantervét illusztráló munkái, valamint az iskola könyvtárában található kézikönyvek, mintakönyvek, mintalapok, metszetek, fotók, reprodukciók és szemléltető eszközök bemutatója az 1871 és 1908/1921 közötti időszakból. (A Barcsay Teremben 2001. nov. 26.–2002. jan. 8. között megrendezett kiállítás katalógusa és tanulmánykötet.) Szerkesztette: Blaskóné Majkó Katalin és Szőke Annamária. Magyar Képzőművészeti Egyetem, Budapest, 2002.

 

Az ELTE BTK Művészettörténeti Intézet honlapjának szerkesztése 2004 és 2007 között

Pauer Gyula műveinek jegyzéke. Írta és szerkesztette: Szőke Annamária. Műcsarnok, Budapest, 2005.

 

Pauer retrospektív. Ismertető szövegek az egyes termekhez, műcsoportokhoz és művekhez. Írta, válogatta, szerkesztette: Szőke Annamária. Műcsarnok, Budapest, 2005. / Gyula Pauer (1941). A short guide to his work in English. Written and edited by Annamária Szőke. Translated by Ilona Molnár. Műcsarnok, Budapest, 2005.

 

Pauer. Összeállította Szőke Annamária. Szerkesztette: Beke László és Szőke Annamária. MTA Művészettörténeti Kutatóintézet, Budapest, 2005.

 

Kreativitási gyakorlatok, FAFEJ és INDIGO. Erdély Miklós pedagógiai tevékenysége 19751986. Összeállította: Hornyik Sándor és Szőke Annamária. Szerkesztette: Szőke Annamária. Gondolat Kiadó–MTA MTKI–EMA–2B Alapítvány, Budapest, 2008. (+ számos forrásközlés szöveggondozása)

 

FLUXUS. Interjúk, szövegek, események – esetek. Szerkesztette: Klaniczay Júlia és Szőke Annamária. Artpool Művészetkutató Központ, Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeum, Budapest, 2008.

 

Miklós Erdély. Edited by Annamária Szőke. Georg Kargl Fine Arts, Vienna – Kisterem, Budapest – tranzit.hu, Budapest –Miklós Erdély Foundation (EMA), Budapest, 2008.

 

Friedrich Waidacher: Az általános muzeológia kézikönyve. Metamuzeológia, történeti muzeológia, elméleti muzeológia. Fordította: Mélyi József. Szerkesztette: Szőke Annamária. Oktatási segédanyag: Készült a „TÁMOP-4.1.2-08/2/A/KMR-2009-0052 – Muzeológiai alprojekt” keretében. ELTE BTK Művészettörténeti Intézet, Budapest, 2011.

 „Kicsit úgy nézte ezeket a dolgokat, mint a tyúk a piros kukoricát…” Erdély Miklós Kondor Béla és az avantgárd kapcsolatáról – archív interjúszöveg 1983-ból. A beszélgetést készítette: Rényi András. A szöveget gondozta, jegyzetekkel ellátta: Szőke Annamária. Műút, Új folyam 2013. LVIII/1., 2013.03.7. 50–58. Online verzió:

Tanulmányok. Filozófiatudományi Doktori Iskola, Művészettörténet-tudományi Doktori Iskola. Asterikos. Az Eötvös Loránd Tudományegyetem Bölcsésztudományi Kar Doktori Iskolák tanulmányai, 4. Főszerkesztő: Bárdosi Vilmos. Szerkesztők: Szőke Annamária, Ullmann Tamás. Budapest, 2013. (A Művészettörténet-tudományi Doktori Iskola fejezet tanulmányai: 271–338. oldal.)

 

EM MOMA (válogatás, Sebők: EM szerk.)

 

 

 

Fordítás

 

Nitsch, Hermann: Jeruzsálem meghódítása. In: Másvilág. Szerkesztette: Bóna László, Horváth Tibor. Bölcsészindex, Budapest, 1985. 69–71.

 

Interjú Hermann Nitschcsel (Beke Lászlóval); Sylvère Lotringer: Egy hasbeszélő vallomásai. In: Hasbeszélő a gondolában. A Tartóshullám antológiája (Jóvilág 3) (Cápa 4). Szerkesztette: Beke László, Csanády Dániel, Szőke Annamária. Bölcsész Index, Budapest, 1987. 133–137.; 139–149.

 

George Maciunas. Írások, diagramok. Szerkesztette és fordította: Szőke Annamária. Artpool, Budapest, 1993. Részben újra megjelent in: FLUXUS. Interjúk, szövegek, események – esetek. Szerkesztette: Klaniczay Júlia és Szőke Annamária. Artpool Művészetkutató Központ, Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeum, Budapest, 2008. 117–131.

(Ivacs Ágnessel:) Allan Kaprow: A nem-színházi performance (1976). In: A performance-művészet. Válogatta, szerkesztette, az előszót írta: Szőke Annamária. Források a XX. századi művészet történetéhez. Sorozatszerkesztő: Szőke Annamária. Balassi Kiadó, Budapest, 2000.; 2001.

(Ivacs Ágnessel:) Jerome Rothenberg: Új modellek, új nézőpontok: jegyzetek a performance poétikája elé (1977). In: A performance-művészet. Válogatta, szerkesztette, az előszót írta: Szőke Annamária. Források a XX. századi művészet történetéhez. Sorozatszerkesztő: Szőke Annamária. Balassi Kiadó, Budapest, 2000.; 2001.

(Ivacs Ágnessel:) Dick Higgins: A posztmodern performance jellegzetességei és általános ismérvei (1978). In: A performance-művészet. Válogatta, szerkesztette, az előszót írta: Szőke Annamária. Források a XX. századi művészet történetéhez. Sorozatszerkesztő: Szőke Annamária. Balassi Kiadó, Budapest, 2000.; 2001.

 

 

Kiállítás

(rendezés, társrendezés, közreműködés)

 

Székely Bertalan mozgástanulmányai. A kiállítást rendezte: Szőke Annamária. Magyar Képzőművészeti Egyetem, Barcsay terem, Budapest, 1991. (Katalógus: lásd a publikációk és a szerkesztések között)

 

Erdély Miklós (1928–1986). A kiállítást rendezte: Kovács Péter, Kovalovszky Márta, Ladányi József, Sasvári Edit. Csók István Képtár; István Király Múzeum, Székesfehérvár, 1991. október 26december 31. – közreműködés a kiállítás előkészítésében (Katalógussal)

 

Miklós Erdély. Opre dagli anni ’50 al 1986. Spicchi dell’Est, srl Galleria d’Arte, Róma, 1992. május–július – a kiállítás rendezése és a Südstrand című installáció rekonstrukciója Szegedy-Maszák Zoltánnal (Katalógussal)

 

1993 – a FLUXUS éve az Artpoolban. Artpool Művészetkutató Központ, Budapest, 1993. – George Maciunas első magyarországi kiállítása. Diagramok, ccV TRE, Fluxus levélpapír és boríték, Fluxpost bélyegek, groteszk álarc, Fluxus házasság (dokumentumok), 1993. március 19–május 14. Diagramok kiállítási rész rendezése

 

Galántai György kiállítása. A kiállítást rendezte: Galántai György. Ernst Múzeum, Budapest, 1993. – kiállításának tudományos előkészítése, közreműködés a rendezésben (Leporelló: lásd a publikációk között)

 

Jenseits von Kunst / A művészeten túl. A kiállítást rendezte: Peter Weibel. Ludwig Múzeum, Budapest, 1996. október 18–november 24. – Erdély Miklós Hadititok című installációijának rekonstrukciója Kapitány Andrással (Katalógus: lásd a publikációk között)

 

Diagramok: gondolat-térképek című műhelykiállítás rendezése az Ernst Múzeumban megrendezett Kartográfosuk című nemzetközi kiállítás keretében, Budapest, 1998. április 4május 3. (Katalógus: lásd a publikációk és a szerkesztések között)

 

Erdély Miklós retrospektív kiállítása. (A kiállításra az EMA-val való együttműködés keretében került sor.) Koncepció, rendezés: Beke László, Peternák Miklós, Szőke Annamária. Tudományos előkészítés: Szőke Annamária. Erdély Miklós Installációinak rekonstrukciója: Szőke Annamária, Kapitány András. Műcsarnok, Budapest, 1998. (Leporellóval)

 

Székely Bertalan kiállítás. A kiállítást rendezte: Bakó Zsuzsanna. Magyar Nemzeti Galéria, Budapest, 1999. – a rendező egyik munkatársaként a Székely Bertalan mennyezetterveit bemutató rész rendezése (Katalógus: lásd a publikációk között)

 

Intuíció, innováció, invenció. A kiállítást rendezte: Beke László. Műcsarnok, Budapest, 2000. március 30–május 14. – Erdély Miklós fotómozaik-munkái dokumentációjának az installálása

 

Erdély Miklós kiállítás. A kiállítást rendezte: Brendel János. Galeria u Jezuitów, Poznań, 2000. január 4–17.; Varsawa; Konsulat Generalny Republiki Wegierskiej, Kraków, 2000. márc. 1–18. – az EMA munkatársaként közreműködés a kiállítás előkészítésében és a Kalcedoni zsinat című installáció rekonstruálásában Poznańban

 

A Mintarajztanodától a Képzőművészeti Főiskoláig. Az Orsz. Magy. Kir. Mintarajztanoda és Rajztanárképezde, a későbbi Mintarajziskola és Rajztanárképző, majd Képzőművészeti Főiskola rajztanárjelöltjeinek, rajztanárjelöltnőinek és művésznövendékeinek az iskola tantervét illusztráló munkái, valamint az iskola könyvtárában található kézikönyvek, mintakönyvek, mintalapok, metszetek, fotók, reprodukciók és szemléltető eszközök bemutatója az 1871 és 1908/1921 közötti időszakból. A kiállítást rendezte: Majkó Katalin, Szőke Annamária, Zsákovics Ferenc. Magyar Képzőművészeti Egyetem, Barcsay terem, Budapest, 2001. november 26.–2002. január 8. (Katalógus: lásd a publikációk és a szerkesztések között)

Pauer Gyula retrospektív. A kiállítást rendezte: Rauschenberger János. Textuális kurátor: Szőke Annamária. Műcsarnok, Budapest, 2005. július 15–augusztus 28. Információ az eseményről: itt (Katalógus, vezető: lásd a publikációk és a szerkesztések között)

 

A Székely Bertalan mennyezettervei. A kiállítás anyagát válogatta: Szőke Annamária. A kiállítást rendezte: Juhászné B. Erzsébet et al. Szada, Székely Bertalan műteremház (Műteremház Galéria), 2007. május 13június 8. (Katalógus: lásd a publikációk és a szerkesztések között)

 

A [VRM] Élő [Radikális] Emlékezet című nemzetközi kutatási projekthez (2006. november–2007. november) kapcsolódó rendezvénysorozat nyitó kiállítása: A mű ideje / a mű az időben. The Time of an Artwork / The Artwork through Time. Opening Exhibition of an Event Series for the International Research Project [VRM] Vivid [Radical] Memory (November 2006–November 2007). Kurátor / Curator: Peternák Miklós. Labor (A C3 Alapítvány, a Fiatal Képzőművészek Stúdiója és a Magyar Képzőművészeti Egyetem együttműködése / Collaboration between the C3 Foundation, the Young Artists’ Studio, and the Hungarian Academy of Fine Arts), Budapest, 2007. október 12–november 25. – Erdély Miklós Szolidaritási akció című művének rekonstrukciója. Információ az eseményről: itt

 

Kontakt. Válogatás az Erste Bank művészeti gyűjteményéből. Kurátorok: Hegyi Dóra és Zólyom Franciska. Kortárs Művészeti Intézet, Dunaújváros, 2008. május 6–június 13. / Kontakt. Works from the Art Collection of Erste Bank Group. Concept: Dóra Hegyi, Franciska Zólyom. Institute of Contemporary Art, Dunaújváros (Hungary), 2008. 6 May–13 June 2008. – Erdély Miklós Szolidaritási akció című műve rekonstrukciójának installálása. Információ az eseményről: itt

 

Erdély Miklós és az Indigo. Fotókiállítás. Az Erdély Miklós Alapítvánnyal együttműködésben. Kisterem Budapest, 2008. május 15–június 13. / Miklós Erdély und die Indigo Gruppe. Fotoarbeiten aus den 70er und 80er Jahren. In Zusammenarbeit mit Kisterem Budapest und der EMA-Erdély Miklós Stiftung. Georg Kargl Box, Wien, 2008. július 1–augusztus 23. – a kiállítás előkészítése az EMA részéről. Információ az eseményről: itt és itt (Katalógus: lásd a publikációk és a szerkesztések között)

 

Subversive Praktiken / Practices. Kunst under Bedingungen politischer Repression: 60-er--80er / Südamerika / Europa // Subversive Practices. Art under Conditions of Political Repression. 60s–80s / South America / Europe. Idea and Concept: Iris Dressler, Hans D. Christ. Cocurators: Ramón Castillo / Paulina Varas; Fernando Davis; Cristina Freire; Sabine Hänsgen; Miguel Lopez / Emilio Tarazona; Ileana Pintilie Teleaga; Valentín Roma / Daniel García Andújar; Annamária Szőke / Miklós Peternák; Anne Thurmann-Jajes. Württembergischer Kunstverein, Stuttgart, 2009. május 30–augusztus 2. Információ az eseményről: itt(Katalógus: lásd a publikációk között)

 

Art Always Has Its Consequences exhibition. Curated by Dóra Hegyi & Zsuzsa László (tranzit.hu), Magdalena Ziółkowska & Katarzyna Słoboda (Muzeum Sztuki, Łódź), kuda.org, What, How & for Whom / WHW. former Museum of Contemporary Art, Zagreb, 2010. május 08–június 2. – Erdély Miklós Szolidaritási akció című műve rekonstrukciójának installálása. Információ az eseményről t. k.: itt (Katalógus: lásd a publikációk között)

 

PSZEUDO 40 PAUER 70. Kettős jubileum! A kiállítás anyagát válogatta és a kiállítást rendezte: Szőke Annamária. Társrendező: Rauschenberger János. Külön köszönet a rendezésben nyújtott közreműködéséért Bicskei Évának. MTA Művészeti Gyűjtemény, Budapest, 2010. november 30–2011. február 28. Információ az eseményről: itt (Digitális katalógus: nem készült el még végső formájában.)

 

Erdély Miklós: Eredeti és másolat; Erdély Miklós: Indigórajzok. A kiállítások megrendezésére az Erdély Miklós Alapítvány (EMA) közreműködésével került sor. Kisterem, Vintage Galéria, Budapest, 2011. március 22–április 15. – a kiállítás előkészítése az EMA részéről. Információ az eseményről: itt és itt (Digitális katalógus: lásd a publikációk és a szerkesztések között)

 

Miklós Erdély: The Original and the Copy + Indigo Drawings. (The Honourable Mention Recipient of the 29th Biennial). Kurátor. The 30th Biennial of Graphic Arts Ljubljana keretében a Museum of Contemporary Art Metelkova (MSUM) épületében, 2013. szeptember 14–november 24. Információ az eseményről: itt és itt.

 

Csutak Magda: A nulla megközelítése. Kurátor Csutak Magdával. MAGMA, Sepsiszentgyörgy, 2014. szeptember 11.–október 12.

Erdély Miklós: Bitumenképek és művek az Armageddon sorozatból. Kisterem Galéria, Budapest, 2015. március 27április 22. A kiállítás előkészítése az EMA keretében.

Az Offbiennálé keretében: Kreativitás & Vizualitás [1975–1977, 2015]. 2B Galéria, 1092 Budapest Ráday u. 47., 2015. április 24–május 8. Rendezők, szervezők: Király Judit, Majsai Réka, Szőke Annamária, a kiállítás koordinátora. Asszisztens: Barkóczi Flóra. Partnerek: C³ Kulturális és Kommunikációs Központ Alapítvány / C³ Center for Culture & Communication, Erdély Miklós Alapítvány. Információ az eseményről: itt.

 

 

 

Munkahelyek, tanulmányok

 

19731977: Szerb Antal Gimnázium, Budapest

19771978, 1978–1979 (megszakításokkal): Soproni Központi Bányászati Múzeum, gyakornok

1979: Országos Műemléki Felügyelőség (+ Liszt Ferenc Múzeum, Fabricius Ház), Sopron, gyakornok

1979–1985: ELTE BTK, Budapest: művészettörténet–történelem, majd (1982-től) művészettörténet–esztétika szakos tanulmányok

1984/5-ös tanév: ELTE BTK Művészettörténeti Tanszék: demonstrátor

1985–1987: ELTE BTK Művészettörténeti Tanszék (Magyar Képzőművészeti Alap ösztöndíjjal)

1985–1987: MTA Művészettörténeti Kutatócsoportja, Adattár (szerződéssel)

1987–1990: ELTE BTK Művészettörténeti Tanszék (TMB ösztöndíjjal)

1990: MTA Művészettörténeti Kutatóintézet (egy hónapos megbízás)

1991-1999: ELTE BTK Művészettörténeti Tanszék: tanársegéd

1995–1998: PhD továbbképzés az ELTE BTK Művészettörténeti doktori iskolájában

1999–2006: ELTE BTK Művészettörténeti Tanszék / Intézet: adjunktus

2006-tól: ELTE BTK Művészettörténeti Intézet: docens

 

Oktatás

 

1986 ősz, 1988 tavasz–ősz: ELTE BTK Művészettörténeti Tanszék

1990/1991: Képzőművészeti Főiskola, megbízott előadó

1990 ősz: Iparművészet Főiskola, Menedzser képző

1991 tavaszától folyamatosan: ELTE BTK Művészettörténeti Tanszék, majd Intézet. Részleteket lásd:

 

 

 

Vissza a publikációkhoz

Kutatás, tagság, díjak