Eötvös Lor�nd Tudom�nyegyetem, Budapest - M�v�szett�rt�neti Int�zet

Nyomtat�si n�zet   |  ENGLISH

KezdőlapAz Int�zetK�pz�si rendKurzusokBA kurzusokAktu�lis kurzusokKor�bbi kurzusokMA kurzusokPhD kurzusokTananyagokMunkat�rsak�szt�nd�jak�gyint�z�sK�ls� linkek
BA-kurzusok a 2008/2009-es tanév õszi szemeszterében

 

BBN-MÛV-121, Ikonográfia
Ikonográfia
Eörsi Anna
Cs 10:30–12:00, D ép., félem.

Elsõ óra: szeptember 11.

Bevezetés

1.
Az ikonográfia a mûvészettörténetnek az a területe, ami a mûvek témájával és jelentésével foglalkozik.
Hogy milyen nehézségek leselkednek arra, aki adekvát módon akarja megérteni a képek jelentését, azt jól érzékelteti Ernst Gombrich következõ anekdotája. A második világháborúban egy angol tudós "Híreket kérek Maudról" szövegû táviratot kapott a neves dán fizikustól, Niels Bohrtól. Bohr akkoriban az atommaghasadás problémáival foglalkozott, úgyhogy az angol tudós meg volt gyõzõdve arról, hogy a táviratban, kódolt nyelven, az atomfizikával kapcsolatos kérdés rejtõzik (MAUD = Military Application of Uranium Disintegration). Nos tévedett: Bohr Dél-Angliában élõ idõs dajkájáról szeretett volna híreket kapni. Az ikonográfus (és az ikonológus) efféle – azonban mûvészileg megformált – "üzeneteket" értelmez. Nem zárhatjuk ki, teszi hozzá Gombrich, hogy Bohrt mind a két kérdés: a dajka is, és az atomkutatás is érdekelte. (Mindenesetre kollégája olyan "jól" fejtette meg a táviratot, hogy késõbb valóban ez lett az atombomba katonai alkalmazásának rövidített neve.) Gombrich máshol ugyanerrõl a dilemmáról – az értelmezés nehézségeirõl – így nyilatkozik: "Soha nem lehetünk biztosak, de közelíthetünk a bizonyossághoz… Olyan ez, mint a detektívregényben: ha csak egy nyomravezetõ jel van, mindig gondolhatjuk, hogy másvalaki volt a gyilkos. De ha sok jel mutat egy irányba, lassanként egyre jobban szûkíthetõ a tévedés lehetõsége."

2.
Az ikonográfiai (és ikonológiai) szempontú kutatások célja az, hogy feltárják a mûvek jelentését, és ennek szerteágazó implikációit. Olyan kérdésekre keresnek választ, hogy egyes képek/témák hogyan alakultak ki, hogyan hagyományozódtak tovább, hogy mi minden történt velük idõbeli/térbeli vándorlásaik során: hogyan alakultak át, hogyan hatottak egymásra, hogyan keveredtek egymással, hogyan torzultak, hogyan nyerték vagy nem nyerték vissza eredeti identitásukat. Hogyan jelentették ugyanazt más formában, hogyan tért el értelmük az azonos forma burkában? Mit jelentettek a különbözõ kultúrákban és civilizációkban? Mindez felveti az antikvitás továbbélésének speciális témakörét, valamint a különbözõ kultúrák, vallások hitek egymásra hatásának kérdéseit.
Az ikonográfia és ikonológia azt is vizsgálja, hogy hogyan alakult a tematika, ha a mû a vallás vagy a politika szolgálatában állt, és hogyan akkor, amikor a mûvészi szempont minden egyebet háttérbe szorított. A képek jelentése függhet az adott mû funkciójától is: az egyes specifikus területeknek (pl. síremlék), vagy mûfajoknak (pl. portré, csendélet) is megvannak a maguk specifikus ikonográfiai problémái – jellemzõi.
Az sem mindegy, hogy egy adott ábrázolás egy-egy nagyobb együttesen belül hol helyezkedik el: értelemszerûen más szempontok érvényesülnek pl. egy padlómozaik tematikájának tervezésekor, és megint mások akkor, amikor pl. egy boltozat képeit kell elkészíteni – az egyikre rálépnek, a másik sok esetben magát a Mennyet szimbolizálja. Az ikonográfiai és ikonológiai szempontú kutatások számos tanulsággal szolgálhatnak az építészet, vagy a különbözõ mûfajokban felhasznált anyagok vizsgálata során is.
Az ikonográfia és ikonológia tárgykörébe tartozik az is, hogy a mûvészet története során mikor milyen volt a kép és a szó kapcsolata; elõfordult, az ábrázolás többé-kevésbé hûen követett szóbeli vagy írásbeli instrukciókat, más esetekben csak nagyon laza volt köztük az összefüggés, végül számos esetben a képi megformálás jóval megelõzte a verbális megfogalmazást. Koronként is, mûfajonként is változhat, hogy a mûvek inkább az illusztráció szándékával készültek-e, avagy eleve szimbólumoknak szánták õket.
Fontos hangsúlyozni, hogy a mûalkotások tematikáját, jelentését nem lehetséges az adott mû stílusától függetlenül vizsgálni és megérteni. A kettõ: az ikonográfia/ikonológia és a stílus egymástól valójában elválaszthatatlanok. (Adott esetben kifejezetten a tartalom függvényében választanak stílusfajtát a mûvészek.)

3.
A kurzus célja, hogy megismertesse a hallgatókat ezzel a szakterülettel: terminológiájával, alkalmazási területeivel, szépségeivel és veszélyeivel. Mindeközben megpróbáljuk "újra elevenné tenni a halott idõt" (Panofsky).
Cesare Ripa azért állította össze az újkor egyik elsõ ikonográfiai kézikönyvét, az Iconologiát (1593), mert konstatálta, hogy egyfajta humanista mûveltség hiányában érthetetlenné kezd válni a szimbólumok/allegóriák általánosan használt nyelve. Ez – a kultúra megõrzése – a lényege, a fõ hajtóereje mind a mai napig minden ikonográfiai/ikonológiai stúdiumnak.
A tantárgy azért is kiválóan alkalmas az általános mûveltség cizellálására, mert sok érintkezési pontja van a rokon tudományokkal, így pl. a történelemmel, a régészettel, az esztétikával, a filozófiával, a néprajzzal, az irodalom-, vallás- és kultúrtörténettel, a pszichológiával. Arra is szolgál, hogy meggyõzze a hallgatókat: érdemes komoly erõfeszítéseket tenni annak érdekében, hogy egy-egy mû újabb és újabb jelentésrétege feltárulásának örömében részesülhessenek. (Egyúttal önfegyelemre is tanít; az újabb és újabb jelentésrétegek lehetõsége érvényességüknek azért még nem bizonyítéka. "Az ikonográfiában, akárcsak az életben a bölcs az, aki tudja, hol van a határ" – írja Gombrich.)

4.
A kurzus idén két fõ részbõl áll. Bevezetõ gondolatok után elõször az ikonográfiával kapcsolatban gyakran használt alapfogalmakról, (illetve közismert fogalmak mûvészettörténeti jelentésérõl) lesz szó; ilyenek pl: attribútum, szimbólum, megszemélyesítés, allegória, exemplum, tipológia, ikonográfiai program, ikonográfiai típus, kerettéma, motívum.
Az absztrakt formák jelentésének rövid áttekintése után áttérünk a második fõ témánkra: végigtekintünk a mûvészet történetén ikonográfiai szempontból; megnézzük – a teljesség igénye nélkül, csak a legfontosabb tendenciákra koncentrálva – , hogy a különbözõ korok milyen képanyagot használtak, illetve hogy milyen eszméket és tartalmakat fejeztek ki a rájuk jellemzõ képanyaggal.
Amennyiben a félév végén marad egy kis idõnk, belepillantunk az ikonográfiának mint mûvészettörténeti módszernek a történetébe.

5.
(Majdnem) minden témakörhöz tartozik egy bibliográfia, ami távolról sem teljes, de tartalmazza azokat a publikációkat, amelyeket az elõadásra készülve elolvastam.


A számonkérés

Írásbeli vizsga a vizsgaidõszakban.

Kétfajta kérdésre lehet számítani:
1. Fõleg (nem kizárólag) esszéjellegû kérdések a leadott anyag alapján.
2. Fõleg (nem kizárólag) esszéjellegû kérdések az alábbi olvasmányok alapján:

▪ Bialostocki, Jan: "A Halál kapuja" (1973), in: Uõ.: Régi és új a mûvészettörténetben, Budapest 1982, 183–205.
▪ Burke, Peter: Az olasz reneszánsz (1988), Budapest 1994, 168–180 (7. Ikonográfia).
▪ Chastel, André: "Szent Antal megkísértése, avagy a melankolikus álma" (1936), in: Uõ.: Fabulák, formák, figurák. Válogatott tanulmányok, Budapest 1984, 49–59.
▪ Sedlmayr, Hans: "Jan Vermeer: A Festõmûvészet dícsérete" (1951), in: Képek és nézõk, szerk. Kampis Antal – Németh Lajos, Budapest, 1973, 144–153.
▪ Tolnay Károly: "A Sixtus-kápolna boltozata. (Értelmezési kísérlet)" (1936), in: Uõ.: Teremtõ géniuszok. Van Eycktõl Cézanne-ig, Budapest 1987, 76–95.

A félév BA-kurzusai Az oktató honlapja
 © 2007–2009, E�tv�s Lor�nd Tudom�nyegyetem, B�lcs�szettudom�nyi Kar, M�v�szett�rt�neti Int�zetR�gi honlap