Eötvös Lor�nd Tudom�nyegyetem, Budapest - M�v�szett�rt�neti Int�zet

Nyomtat�si n�zet   |  ENGLISH

KezdőlapAz Int�zetK�pz�si rendKurzusokBA kurzusokAktu�lis kurzusokKor�bbi kurzusokMA kurzusokPhD kurzusokTananyagokMunkat�rsak�szt�nd�jak�gyint�z�sK�ls� linkek
BA-kurzusok a 2009/2010-es tanév õszi szemeszterében

 

BBN-MÛV-251, Gótika
A bécsi St. Stephan
Endrõdi Gábor
H 10:15–11:45, 112. terem

A téma: Ha olyan – elsõ látásra az építészettörténeten kívül állónak tûnõ – szempontokból szemléljük, mint az épület puszta mérete vagy az általa vonzott reprezentációs igények, akkor a bécsi Szent István-székesegyház mindenképpen Közép-Európa legjelentõsebb templomai közé tartozik a középkor második felében. Jelentõségének megfelel intenzív kutatása is. Éppen ezért feltûnõ azonban az a szerény szerep, amelyet a Stephansdom a mûvészettörténeti összefoglalásokban játszik. Ennek oka alighanem a templom komplex építéstörténetében keresendõ: ez az építéstörténet gyakorlatilag a gótika egész történetét átfogja, nagyjából egyenletes elolszlásban, de bármennyire is jelentõsek az egyes periódusokhoz kötõdõ építkezések önmagukban is, egyikük sem kínálkozik az adott periódus mûvészettörténeti profiljának ideáltipikus megjelenítésére. A Stephansdom mint egy kurzus témája egyrészt arra kínál lehetõséget, hogy mintegy lóugrásban végignyargaljunk a gótika történetén, közben idõszakonként más és más általánosabb problémára való kitekintéssel támogatva meg az építéstörténet ismertetését. Figyelmünk elõterében másrészt az épület történetének a folyamatossága áll majd, illetõleg az az eleven organizmus, amelyként az épületet ez a folyamatosság bemutatja. Egy-egy jelentõs templomépületet (és egyúttal egyházi intézményt) ugyanis történeti önreferencialitása és az abból táplálkozó gravitációs erõ tesz többek között mûvészettörténeti tényezõvé is – a félév során ezt a tézist igyekszünk kifejteni, illetve kijátszani a népszerû gótika-recepció katedrális-eszméjével szemben.

Számonkérés: A kurzus szóbeli vizsgával teljesíthetõ, amely a következõ három részbõl áll:
1. A vizsgázó tárgyi tájékozottságát, anyagismeretét ellenõrzõ kérdések. A vizsgának ez a része nem az elõadásokon felölelt témakörökre vonatkozik, hanem a gótika egészére, az alábbi könyvek jelzett szakaszai, valamint vonatkozó képanyaga alapján: Marosi Ernõ: A középkor mûvészete, I: 1000–1250, Budapest 1996, 103–122, 154–171; Marosi Ernõ: A középkor mûvészete, II: 1250–1500, Budapest 1997, 11–254. (Az elsõ kötetbõl kijelölt szakaszt, valamint a második kötetbõl az itáliai trecentóra vonatkozó részeket, tehát az 55-tõl a 93. oldalig terjedõ szakaszt – mivel a szakirányosok ebbõl külön fognak vizsgázni – csak a minorosoktól kérdezem.)
2. Kérdések az elõadások témaköreivel, az ott ismertetett információkkal és értelmezési kontextusukkal kapcsolatban.
3. Beszámoló a szakirodalom alapján. Erre a célra külön irodalomjegyzéket fogok összeállítani (angol, német, francia és olasz nyelvû tételekkel), amelybõl a vizsgázó szabadon választ legalább kettõt. E kettõbõl aztán én valasztom ki a felelet tárgyát. A beszámolóban nemcsak (sõt, nem elsõsorban) az olvasmányból kinyert történeti ismereteknek, hanem legfõképpen a kiválasztott publikáció kérdésfeltevésének és érvelésmenetének visszaadására kell törekedni.

A félév BA-kurzusai Az oktató honlapja   A kurzushoz tartozó oldalak Kurzusleírás Tervezett menetrend Irodalom
 © 2007–2009, E�tv�s Lor�nd Tudom�nyegyetem, B�lcs�szettudom�nyi Kar, M�v�szett�rt�neti Int�zetR�gi honlap