KezdÅ‘lapAz Int�zetK�pz�si rendKurzusokBA kurzusokAktu�lis kurzusokKor�bbi kurzusokMA kurzusokPhD kurzusokTananyagokMunkat�rsak�szt�nd�jak�gyint�z�sK�ls� linkek | BA-kurzusok a 2010/2011-es tanév õszi szemeszterében
BBN-MÛV-271, Itáliai reneszánsz Itáliai reneszánsz Pócs Dániel Cs 8:30–10:00, 112. terem
Vizsgakövetelmények
A vizsga elsõ részében emlékmeghatározási gyakorlatként az alább felsorolt mûvészek életmûvébõl három kép felismerése szükséges (képanyag: Web Gallery of Art):
▪ Lorenzo Ghiberti
▪ Donatello
▪ Masaccio
▪ Masolino
▪ Domenico Veneziano
▪ Andrea del Castagno
▪ Paolo Uccello
▪ Fra Angelico
▪ Filippo Lippi
▪ Piero della Francesca
▪ Andrea Mantegna
A szóbeli vizsga második részéhez az elõadások anyaga, a kötelezõ irodalom és egy szabadon választott irodalom ismerete szükséges.
Kötelezõ irodalom:
▪ Alberti, Leon Battista: A festészetrõl ford. Hajnóczi Gábor, Budapest 1997 (Bevezetõ tanulmány is!)
▪ Botticellitõl Tizianóig. Az itáliai festészet két évszázadának remekmûvei (kiáll. kat., Budapest: Szépmûvészeti Múzeum), szerk. Sallay Dóra – Tátrai Vilmos – Vécsey Axel, Budapest, 2009, 19–111. (Szõnyi György Endre, Mészáros F. István, Jernyei Kiss János, Jill Dunkerton, Mauro Lucco és Nicoletta Pons tanulmányai)
▪ Gombrich, Ernst H.: "The Early Medici as Patrons of Art", in: Uõ.: Norm and Form, London 1966, 35–57.
▪ Gombrich, Ernst H.: "A mûvészi haladás reneszánsz koncepciója és e gondolat utóélete", in: Uõ.: Reneszánsz tanulmányok, szerk. Zádor Anna, Budapest 1985, 80–94.
▪ A reneszánsz mûvészet történetének olvasókönyve. XV. század, szerk. Hajnóczi Gábor, Budapest 2004 (Ghiberti és Manetti)
▪ Vayer Lajos: Az itáliai reneszánsz mûvészete Budapest 1982 (Quattrocento festészet és szobrászat fejezetek)
Kötelezõen választható irodalom:
▪ Baxandall, Michael: Reneszánsz szemlélet – reneszánsz festészet, Budapest 1986
▪ Blunt, Anthony: Mûvészet és teória Itáliában (1450–1600), Budapest 1990
▪ Boskovits, Miklós: "Quello ch'e dipintori oggi dicono della prospettiva. Contributions to Fifteenth Century Italian Art Theory", Acta Historiae Artium 1962, 241–260; 1963, 139–162.
▪ Comanducci, Rita Maria: "»L'altare nostro de la Trinità«: Masaccio's Trinity and the Berti Family", in: The Burlington magazine 145 (2003), Nr. 1198, 14–21.
▪ Gardner von Teuffel, Christina: "Masaccio and the Pisa Alterpiece: A New Approach", Jahrbuch der Berliner Museen 19 (1977), 23–68.
▪ Sperling, Christine M.: "Donatello's Bronze »David« and the Demands of Medici Politics", in: The Burlington Magazine 134 (1992), Nr. 1069, 218–224.
▪ McHam, Sarah Blake: "Donatello's Bronze »David« and »Judith« as Metaphors of Medici Rule in Florence", in: The Art Bulletin 83 (2001), 32–47.
▪ Molho, Anthony: "The Brancacci Chapel: Studies in its Iconography and History", in: Journal of the Warburg and Courtauld Institutes 40 (1977), 50–98.
▪ Plozer, Joseph: "Masaccio and the Late Antique", The Art Bulletin 53 (1971), 36–40.
▪ Poeschke, Joachim: Donatello and His World. Sculpture of the Italian Renaissance, New York 1993.
▪ Vayer Lajos: Masolino és Róma, Budapest 1962.
| T�rsoldalak
Aria
Arthist 2.0
Twitter
Digit�lis K�pt�r
|