Eötvös Lor�nd Tudom�nyegyetem, Budapest - M�v�szett�rt�neti Int�zet

Nyomtat�si n�zet   |  ENGLISH

KezdőlapAz Int�zetK�pz�si rendKurzusokBA kurzusokAktu�lis kurzusokKor�bbi kurzusokMA kurzusokPhD kurzusokTananyagokMunkat�rsak�szt�nd�jak�gyint�z�sK�ls� linkek
BA-kurzusok a 2010/2011-es tanév õszi szemeszterében

 

BBN-MÛV-471, Emlékmeghatározási és mûelemzési gyakorlatok
Emlékmeghatározási és mûelemzési gyakorlatok
Gosztonyi Ferenc
K 12:00–13:30, 112. terem

A félév célja, hogy a szeminárium kettõs célkitûzésének megfelelõen, minél több mûvel, illetve elemzési stratégiával ismertesse meg a hallgatókat.

A magyar, illetve egyetemes mûtárgyak elemzését (november 2 – november 30) az alábbi könyvek mûtárgyleírásait felhasználva kérem:
Rippl-Rónai József gyûjteményes kiállítása (kiáll. kat., Budapest: Magyar Nemzeti Galéria), szerk. Bernáth Mária – Nagy Ildikó, Budapest 1998
Vaszary János (1867–1939) gyûjteményes kiállítása (kiáll. kat., Budapest: Magyar Nemzeti Galéria), szerk. Gergely Mariann – Plesznivy Edit – Veszprémi Nóra, Budapest 2007
▪ Illyés Mária: XIX. századi francia mûvek, Budapest 2001
Szépmûvészeti Múzeum. Remekmûvek az ókortól napjainkig, fõszerk. Czére Andrea, Budapest 2006 (Ha egy Szépmûvészeti Múzeumbeli mûrõl mindkét kötetben található elemzés, kérem mindkettõt figyelembe venni.)

Jegyszerzés feltételei: Az elvállalt feladatok jó színvonalú, kreatív megoldása (tanulmányok, mûtárgyleírások értelmezõ ismertetése, prezentációkészítés), aktív órai részvétel, illetve a zárthelyi dolgozat megírása. A 100 képet tartalmazó CD-t – a Magyar Nemzeti Galéria és a Szépmûvészeti Múzeum gyûjteményeibõl – a szeptember 28-ai órán adom át. Az írásbelin 30 képet kell meghatározni (mûvész neve, mû címe, évszám). Elérhetõ maximális pontszám: 90. Ponthatárok: 85–90: jeles, 80–84: , 75–89: közepes, 70–74: elégséges, 70 alatt: elégtelen.
A félévi jegy az elõadásra és a zárthelyire kapott jegyek összegének a fele, öttizednél felfelé kerekítek. Háromnál több, igazolatlan hiányzás esetén nem tudok jegyet adni.

IX. 14. Óramegbeszélés
IX. 21. helyett: szeptember 20. 13.30: Bicskei Éva mûvészettörténész (MTA MKI) tárlatvezetése a Magyar Tudományos Akadémia Mûvészeti Gyûjteményében a "Széchenyi emlékezete" címû kiállításon
Cím: 1051 Budapest, Roosevelt tér 9., III. emelet, találkozás 13.30-kor a ruhatárnál
Kedvcsináló
IX. 28. Mintaelemzések I.
▪ Szücs György: "Az »álarcozott halál«", in: Ars Hungarica 25 (1997), 391–408. / Gucsa Magdolna
▪ Csernitzky Mária: "Jablonczai Pethes János búcsúja… Kiss Bálint festményének történeti háttere", in: Mûvészettörténeti Értesítõ 43 (1994), 137–142. / Papp Emese
▪ Imre Györgyi: "A kivonultság világai – Lotz Károly: Alkony", in: uo., 143–148. / Gottfried Júlia
▪ Király Erzsébet: "»Az álnok tükör«. Lyka Károly önarcképérõl", in: uo., 149–153. / Karlik Anett
X. 5. Mintaelemzések II.
▪ Kissné Budai Rita: "Ferenczy Károly: Orfeusz (1894)", in: Ars Hungarica 29 (2001), 255–266. / Zsemberyné Árvai Mária
▪ Passuth Krisztina: "A festõ és modellje. Henri Rousseau: Joseph Brummer portréja (1909). Kép és recepció", in: Mûvészettörténeti Értesítõ 51 (2002), 225–249. / Mártonffy Melinda
▪ Kemény Gyula: "Francia nyomvonalak a magyar Vadak és a neósok festészetében. Egy restaurátor feljegyzései", in: Magyar Vadak Párizstól Nagybányáig 1904–1914 (kiáll. kat., Budapest: Magyar Nemzeti Galéria), szerk. Passuth Krisztina – Szücs György, Budapest 2006, 185–199. / Krasznicová Katarína
X. 12. Mintaelemzések III.
▪ Werner Hofmann: Reggeli a mûteremben, Budapest 1987 / Dillmann Vanda, Rotár Annamária
X. 19. Mintaelemzések IV.
▪ Németh Lajos: Baalbek, Budapest 1980 / Fejes Mariann, Varga Noémi
▪ Mezei Ottó: "Csontváry Kosztka Tivadar: Naptemplom Baalbekben (Szíria)", in: Csontváry-dokumentumok I., szerk. Mezei Ottó, Budapest 1995, 196–212. / Monori Laura
X. 26. Õszi szünet
XI. 2. Rippl-Rónai József mûvei
Nõ fehérpettyes ruhában (1892 [1889]), Kalitkás nõ (1892), Öreganyám (1894), Pierre Bonnard francia festõ arcképe (1897), Szüleim negyvenévi házasság után (1897), Aristide Maillol portréja (1898), Apám és Piacsek bácsi vörösbor mellett (1907), Petrovics Elek és Meller Simon (1910), Párizsi interieur (1910), Modelljeim kaposvári kertemben (1911), Didergõ lány kék gyûrûvel (1916), Petrovics Elek (1925), Osvát Ernõ (1923), Móricz Zsigmond (1923), Szabó Lõrinc (1923), Babits Mihály (1923) / 1–8: Bara Annamária, 9–16: Görbe Márk
XI. 9. Vaszary János mûvei
Aranykor (1898), Rokokó kép (1905), Reggeli a szabadban (1907), Nõ macskával (1909 körül), Profil (1912 körül), Oroszok visszavonulása (1915), Lovasok a parkban (1919), Akt mûteremben (1920 körül), Finálé (1923), Akt Buddhával (1926 körül), Parkban (1928), Golgota (1929–1930), Városi világítás (1930), A pesti Duna-korzó (1934), Az assisi Szent Ferenc-templom (1934), Firenzei hangulat (1936) / 1–8: Balogh Dávid, 9–16: Cseh Borbála
XI. 16. Modern mûvészet a Szépmûvészeti Múzeum gyûjteményeiben I.
Francisco de Goya: A vízhordó leány (1808–1812), Eugène Delacroix: Villámlástól megrettent ló (1825–1829 körül), Jean-François Millet: Anyai gondoskodás (1855–1857 körül), Honoré Daumier: Cirkuszi kikiáltók (1864–1865), Jean Baptiste Camille Corot: Coubroni emlék (1872), Jean-Baptiste Carpeaux: Nevetõ lány rózsákkal (1873 [modell: 1872]), Arnold Böcklin: Tavaszi est (1879), Auguste Rodin: Az örök tavasz (1884 [kivitelezés: 1900]), Franz von Stuck: A Szfinx csókja (1895 ), Giovanni Segantini: Az élet angyala (1894) / 1–5: Madár Mária, 6–10: Magyar Fanni
XI. 23. Modern mûvészet a Szépmûvészeti Múzeum gyûjteményeiben II.
Édouard Manet: Hölgy legyezõvel (1863–1864), Paul Cézanne: Büfé (1874–1877), Uõ.: Provence-i táj (1895–1900 körül), Claude Monet: Három halászhajó (1885), Claude Monet: Virágzó szilvafák (1879), Camille Pissarro: A Pont-Neuf (1902), Vincent van Gogh: A nueneni paplak kertje télen (1884), Paul Gauguin: Fekete sertések (1891), Henri de Toulouse-Lautrec: Angol úr a Moulin Rouge-ban (1892), Ezek a hölgyek az ebédlõben (1893–1895), Pablo Picasso: Szegényes teríték (1904), Anya gyermekével (1905) / 1–6: Kovács Ágnes, 7–12: Pintér Éva
XI. 30. Modern mûvészet a Szépmûvészeti Múzeum gyûjteményeiben III.
Oskar Kokoschka: Veronika kendõje (1909), Egon Schiele: Ölelkezõ lányok (1915), Theo van Doesburg: Nyilazó (1919), Kurt Schwitters: Merz-kompozíció (1922), Marc Chagall: Szamár a háztetõn (1911–1912), Josef Albers: Világosszürke fal (1958), Ilja Kabakov: A légy (1982) / Szirmai Anna
XII. 7. Zárthelyi dolgozat
XII. 14. Dolgozat megbeszélése, összefoglalás, jegybeírás
T�rsoldalak Aria Arthist 2.0 Twitter Digit�lis K�pt�r    © 2007–2009, E�tv�s Lor�nd Tudom�nyegyetem, B�lcs�szettudom�nyi Kar, M�v�szett�rt�neti Int�zetR�gi honlap