BA-kurzusok a 2008/2009-es tanév őszi szemeszterében

 
BBN-MŰV-241, Romanika
A gregoriánus reform, az antikvitás és a művészet
Endrődi Gábor
H 16:00–17:30, 112. terem

A téma: Az az átfogó egyházi reformmozgalom, amely legjelentősebb alakjáról, VII. Gergely pápáról (1073–1085) kapta a nevét, Róma és környéke építészetében és a képzőművészetében is önálló korszakként jelenik meg. A mozgalom vezető egyéniségei által kezdeményezett építkezések és művészeti megrendelések nemcsak ikonográfiai újítások segítségével vesznek részt a pápaság, az egyház és Róma új képének megformálásában, hanem – az egyház Nagy Konstantin korabeli állapotának renovatiójára törekedve – a késő antik művészeti formák felelvenítésével is. Az idő előrehaladtával, illetve a gregoriánus reform kibontakozásával az antikvitás-recepció növekvő intenzitásának és egyre árnyaltabbá válásának vagyunk tanúi: annak, ahogy a művészet fokozatosan meghódítja a politikai "megbízatásával" adekvát kifejezőeszközöket. Az előadásokon ezt a folyamatot igyekszünk végigkövetni, mintegy vezérfonalként használva az 1060-as évektől a 12. század közepéig tartó időszak közép-itáliai művészetét, megpróbálván eközben kitapintani és kitérők segítségével hangsúlyozni a korszak európai művészetének néhány átfogóbb érvényű jelenségét is.

Számonkérés: A kurzus szóbeli vizsgával teljesíthető, amely a következő három részből áll:
1. A vizsgázó tárgyi tájékozottságát, anyagismeretét ellenőrző kérdések. A vizsgának ez a része nem az előadásokon felölelt témakörökre vonatkozik, hanem a romanika egészére, az alábbi könyv teljes szöveg- és képanyaga alapján: Marosi Ernő: A középkor művészete, I: 1000–1250, Budapest 1996.
2. Kérdések az előadások témaköreivel, az ott ismertetett információkkal és értelmezési kontextusukkal kapcsolatban.
3. Beszámoló a szakirodalom alapján. Erre a célra külön irodalomjegyzéket fogok összeállítani (angol, német, francia és olasz nyelvű tételekkel), amelyből a vizsgázó szabadon választ legalább kettőt. E kettőből aztán én valasztom ki a felelet tárgyát. A beszámolóban nemcsak (sőt, nem elsősorban) az olvasmányból kinyert történeti ismereteknek, hanem legfőképpen a kiválasztott publikáció kérdésfeltevésének és érvelésmenetének visszaadására kell törekedni.

Kezdés: Az első óra szeptember 8-án lesz.