BA-kurzusok a 2008/2009-es tanév tavaszi szemeszterében

 
BBN-MŰV-441, Forrásismeret (legújabb kor és jelenkor)
Forrásismeret (legújabb kor és jelenkor)
Rényi András
Cs 17:30–19:00, 110. terem

Ebben a félévben egyetlen szöveggel, Walter Benjamin 1936-ban megjelent A műalkotás technikai sokszorosíthatóságának korszakában című tanulmányával foglalkozunk. Ez a szöveg nemcsak a század modern művészetről való gondolkodásának egyik legnagyobb hatású darabja, történetfilozófiai alapozású állásfoglalás a fasizmussal szemben és a progresszív, avantgarde szellemű "tömegkultúra" mellett, de – minthogy érinti a művészet, az esztétika és politika érintkezésének szinte valamennyi aspektusát, mély hatást gyakorolt a II. világháború utáni korszak művészetére és gondolkodására is. Az órák során fejezetről fejezetre haladva teszünk kísérletet a Műalkotás-tanulmány "szoros" olvasására és művészettörténeti kontextualizálására. Az olvasást és értelmezést vezérlő fő kérdésünk az lehetne: miféle tudás forrása lehet ez a szöveg? Mennyiben és miként igazolódtak mára Benjaminnak a modern korszakkal kapcsolatos feltételezései és a művészet változó szerepére vonatkozó várakozásai?

Források:
Benjamin, Walter: "Das Kunstwerk im Zeitalter seiner technischen Reproduzierbarkeit", in: Uő.: Gesammelte Schriften I,2, szerk. Tiedermann, Rolf – Schweppenhäuser, Hermsnn, Frankfurt a. M. 1980, 471–508.
Walter Benjamin: "A műalkotás a technikai reprodukálhatóság korában", ford. Kurucz Andrea, átdolgozta Mélyi József (a c3 honlapjáról); a korábbi fordítás: "A műalkotás a technikai sokszorosíthatóság korszakában", ford. Barlay László, in: Kommentár és prófécia, szerk. Zoltai Dénes, Budapest 1969, 301–334, 386–394.

Az irodalomjegyzéket később csatolom.

A kurzus teljesítésének feltétele egy referátum ill. rövid dolgozat, amely
▪ ismerteti a Műalkotás-tanulmány egy-egy rövid fejezetének fontosabb megállapításait (ebben szorosan kapcsolódik ;
▪ felfejti a szövegben előforduló terminusok jelentését, elkülöníti ezektől és explikálja a kategória-értékű fogalmakat (aura; kultikus vs. kiállítási érték; egyediség; eredetiség; valódiság stb.)
▪ felfejti és kibontja a szövegben elszórt művészettörténeti hivatkozásokat, tárgyi referenciákat;
▪ kísérletet tesz az adott szövegrészben foglaltak esetleges művészettörténeti relevanciájának feltárására.