BA-kurzusok a 2009/2010-es tanév őszi szemeszterében

 
BBN-MŰV-241, Romanika
Romanika
Marosi Ernő
H 8:30–10:00, 112. terem

A kollégium a középkori művészettörténet kérdéskörének és anyagának egyik alapvető, hagyományos stúdiuma. Tárgyának meghatározására a „romanika”, „román kor”, „románkori művészet” egyezményes terminusa szolgál (ellentétben a másikkal, a gotikával), amelyet semmiképpen sem párjával ellentétben, formális meghatározottságában kívánunk bemutatni, hanem mint kronológiailag a korábbit, s a 12. századtól kezdve mint stiláris alternatívát, amely bizonyos önállósággal jelentkezik. A cél a romanika monumentális, épületdíszítő szobrászata kialakulásának és központjainak megismertetése.

Tematika

1. Antikvitás és korai középkori hagyomány: a romanika elhatárolása a karoling és az Ottó-kori hagyománytól
2. Az invesztitúraharc a művészetben: a kép monumentalizálása
3. A monumentális kép igényének kialakulása Németországban, az Ottó-kor végén
4. Az alapvető funkciókörök: chapiteau historié, kisarchitektúra, homlokzatdíszítés
5. Előképek a kisművészetekben és átmenet
6. Az invesztitúraharc kora Dél-Itáliában
7. Zarándoktemplomok és képi díszük
8. Emilia
9. Cluny III. és Burgundia
10. Németországi központok

Az előadások látogatása melegen ajánlott, tekintettel arra, hogy a hatalmas anyag tárgyalásának szempontjai ott konkretizálódnak, s a beszámolók is az előadások anyagához kapcsolódnak.

Vizsga, beszámolás

▪ Szóbeli kollokvium, különös tekintettel a kötelező olvasmányok ismeretének ellenőrzésére. Különös hangsúllyal esik latba a magyar fordításban elérhető források ismerete és önálló értelmezése
▪ Képfelismerés és -elemzés az előadások anyagából
▪ A fenti tematika egyben a kollokvium fő témaköreit jelzi

Irodalomjegyzék

A középkori művészet történetének olvasókönyve. XI-XV. század, szerk. Marosi Ernő, Budapest 1997 (a vonatkozó részek).
▪ Marosi Ernő: A középkor művészete I. 1000–1250, Budapest 1997 (csak kronológiai vezérfonálként, vázlatként).
▪ Barral i Altet, Xavier: Romanische Kunst I. Mittel- und Südeuropa 1060–1220, München 1983.
▪ Barral i Altet, Xavier – Avril, François – Gaborit-Chopin, Danielle: Romanische Kunst II. Nord- und Westeuropa 1060–1220, München 1984.
▪ Grodecki, Louis – Taralon, Jean – Mütherich, Florentine – Wormald, Francis: Die Zeit der Ottonen und Salier, München 1973.
▪ Fillitz, Hermann: Das Mittelalter I, Berlin 1969.
▪ Hearn, Millard F.: Romanesque Sculpture. The Revival of Monumental Stone Sculpture in the Eleventh and Twelfths Centuries, Oxford 1989.
▪ Ruprecht, Bernhard: Romanische Skulptur in Frankreich, München 1975.
▪ Budde, Rainer: Deutsche romanische Skulptur 1050–1250, München 1979.