BA-kurzusok a 2009/2010-es tanév őszi szemeszterében

 
BBN-MŰV-381, 19. századi egyetemes művészet
19. századi egyetemes művészet
Gosztonyi Ferenc, Marosvölgyi Gábor
Sz 16:00–17:30, 112. terem

Kurzusismertető: A tantárgy célkitűzése a 19. század egyetemes (Európa-központú) művészettörténeti jelenségeinek bemutatása a képzőművészet, iparművészet és építészet ágaiban, a jelentősebb alkotók és irányzatok ismertetése. A korszak összetett és ellentmondásos karaktere miatt a hetenkénti előadások nem stíluskategóriák szerinti osztásban, hanem a művészettörténet aktuális és releváns problémáinak, témaköreinek, jelenségeinek mentén épül fel jelentkezésük sorrendjében. Az egyes előadásokon belül az adott téma kifejtése a konkrét művek elemzésén keresztül a témához való változó viszonyok megközelítőleg kronológiai áttekintésével történik.

A teljesítés feltétele: A vizsgázó először egy írásbeli feladatsor megfelelő szintű megoldásával ad számot a korszakra vonatkozó alapvető tényanyag ismeretéről (pl. művészek, művek, események, fogalmak, intézmények, teoretikusok stb.). A követelményeket tételes listán kapják meg a hallgatók, amire a megadott bibliográfia alapján lehet felkészülni. A sikeres írásbeli vizsga a feltétele a szóbeli vizsgának, melyen a vizsgázónak a húzott tétel témakörét kell ismertetni az előzetesen kiosztott tétellista olvasmányjegyzéke és az előadások anyaga alapján. Az értékelés a szóbeli vizsgán nyújtott teljesítmény alapján történik.

Tervezett menetrend

IX. 9. Bevezetés
  A korszak átfogó ismertetése a fontosabb fogalmak viszonyrendszerének vázlatát rávetítve a történelmi, stílustörténeti folyamatok skálájára. Kiindulópontként a Szabadság, a Történelem-tudat és az új Természet-felfogás fogalmai szolgálnak a vázlathoz, mely rámutat ezek megnyilvánulási formáira az egyén, a társadalom/ közösség, a gazdaság és a kultúra/művészet területein, valamint ezek eredetére, összefüggéseire és következményeire.
IX. 16.Az antikvitás kultusza
  Az ókori emlékek archeológiai és művészettörténeti szempontú vizsgálatának megindulása (pl. Winckelmann stb.). Az új leletek és ismeretek hatása a művészetekre, az antik mitológia és az ókori történelem mint a jelen allegóriája (pl. David, Ingres stb.). A reneszánsz antikvitás-képének átértelmeződése, és egy új antikvitás-kép konstruálódása. Az ismeretterjesztés és a mintakép állítás eszközei (pl. albumok, reprodukciók, művészeti akadémiák, múzeumok).
IX. 23.A középkor kultusza
  A középkori, elsősorban gótikus művészet nemzeti kultúraként való felfogása (gótizálás). A középkor-kutatás módszeressé válása. A műemlék fogalmának kialakulása (pl. Viollet-le-Duc), romkultusz. A skandináv és kelta mitológiák, valamint a középkori történelmi legendák téma- és motívumkincsként való felhasználása (pl. Osszián-téma, Arthur-mondakör stb.). Középkori díszítőelemek alkalmazása, a kézműves mesterségek felélesztése (pl. Arts and Crafts-mozgalom). A keresztény művészet eszméinek és témáinak népszerűsége (pl. Chateaubriand, nazarénusok, preraffaeliták).
IX. 30.A fantasztikum a művészetben
  A fantázia mint konstruktív (pl. Piranesi) és dekonstruktív képesség (pl. Gaudi). A képzelőerő működésének módjai és nyomai (pl. Redon). Valóság és fikció keveredése. Az irracionális tartalmak beemelése a művészetbe (pl. (pl. Goya, Füssli stb.). Bizarr témák, groteszk formák esztétikai szerepe (pl. Ensor). Lelki folyamatok felismerése: az álmok, látomások, víziók megjelenítése, a vizionárius művészet kezdetei (pl. Blake, Vernet, Böcklin, Vrubel).
X. 7. A természet felfedezése
  Az ember és természet megváltozott viszonyának (lásd Rousseau) esztétikai következményei. A természettudományos világképek hatása a művészetekre. Az idealizált (mitikus) tájkép (pl. Poussin), az egzisztenciális (kozmikus) tájkép (pl. Caspar David Friedrich) és a realista tájkép (pl. Courbet, Corot stb.). A tájformáló építészet sajátosságai (pl. villaépítészet, vidéki kúriák stb.), a kertépítészet felvirágzása (pl. franciakert, angolkert, műromok, kerti lakok stb.).
X. 14. A "Turner és Itália" kiállítás megtekintése
  A Szépművészeti Múzeumban
X. 21. Az "idegen" kultúrák felfedezése
  Az Európán kívüli országok, népek kultúrájának hatása az európai művészetre. A rokokó kínai divatjától (chinoiserie, kerti pagodák) az egyiptizáláson át az orientalizmusig, japonizmusig. Felfedezőutak, expedíciók, tanulmányutak művészeti következményei. Új témakörök (pl. hárem, odaliszk, sivatagi nomádok, indiánok stb.), új formanyelv (pl. Hokusai-metszetek hatása). A naiv festészet korai példái (pl. H. Rousseau).
X. 28.Őszi szünet
XI. 4. A történelem mítosza
  A "történelmi tudat" kialakulása, a történelmi szemlélet hatása a tudományokra (pl. történeti nyelvészet, evolucionizmus stb.) és a művészetekre. A történelmi jelen felismerése és a jelen mitizálása/heroizálása, aktuálpolitikai események témaként való megjelenése, ceremoniális történelmi díszletek. A történelmi festészet kialakulása és akadémizálódása. Az építészet historizáló tendenciái, az eklektika. A nemzet-tudat kialakulása, a nemzeti ikonográfia kialakítása az egyházi ikonográfiák mintájára. Ellenpontként társadalomkritikai tendenciák, dezilluzionizmus (pl. Daumier, Toulouse-Lautrec stb.).
XI. 11.Struktúraelvű építészet
  A forradalmi építészek terveitől a mérnök építészetig. Városrendezési tervek, körutak, sugárutak, közparkok kialakítása. A polgári társadalom új építészeti igényei, az építészet új funkciói (pl. múzeum, tőzsde, színház/ opera, pályaudvar, könyvtár stb.). Új anyagok és technikák alkalmazása (pl. vasbeton, acéltraverzek, szegecselés, üvegfalak, előregyártott elemek stb.). A funkcionális építészet fellendülése (pl. hídépítészet).
XI. 18.A tárgykultúra változásai
  Az iparművészet formális és funkcionális alakulásának áttekintése a hellenizáló modortól, az etruszk divattól és az empire-tól kezdve a copf, a biedermeier és a neogót, majd a historizáló formajegyeken át a szecessziós ornamentikáig. Tárgy és életforma kölcsönös, egymásra ható változásai.
XI. 25.Művészközösségek
  A civilizációtól a természet felé forduló alkotói szemlélet kollektív példái a művészkolóniákban (pl. barbizoni festők, Pont-Aven, Abramtsevo, Worpswede művésztelepei stb.). A népművészet ihlető szerepe, összművészeti törekvések, a művészet mint életforma és társadalomformáló tevékenység. Eszmék és esztétikai beállítottságok, művészetfilozófiai gondolatok (pl. Ruskin, Morris). A falusi élet és a paraszti munka témái (pl. Bastien-Lepage, Millet stb.).
XII. 2.A festészet forradalma
  A festészet autonómiájának kialakulása. Történelmi reflexiók, parafrázisok (pl. Manet); a modern élet narratívái és zsánerképei (pl. Degas, Renoir stb.). Az impresszionizmus perceptuális szemléletétől (pl. Monet, Pissarro, Sisley stb.) a posztimpresszionista felfedezésekig (pl. Van Gogh, Gauguin, Cézanne stb.). A festészet önálló formanyelvének kialakítása, immanens törvényszerűségeinek felismerése, valamint a pszichés folyamatok ábrázolásának nem leképező, hanem megjelenítő ábrázolása a korai expresszionista törekvésekben (pl. Munch).
XII. 9.A vizuális kultúra átalakulása
  A valóság reprodukálásának formái, az illúziókeltés korai technikái (pl. körkép, dioráma stb.). A világkiállítások spektákulum-jellege. A fotográfiai eljárások hatása a kép-felfogásra és a képzőművészetre (pl. Muybridge, Nadar stb.). A vizuális ingerek fokozódása és a kép közegének változásai (pl. plakát, képes újságok, fotóreprodukciók stb.). Az új műfajok formai sajátosságai, a populáris kultúra hatása a művészetekre. Szöveg és kép szorosabb kapcsolata (pl. illusztráció, plakát, hirdetés, képeslap, karikatúra stb.).