Első óra: szeptember 13.
Tervezett tematika
I. Bevezetés
Az ikonográfia (és az ikonológia) fogalma
Téma és jelentés
Képcím
Mire jó az ikonográfia?
II. Gyakran használt szakkifejezések
Attribútum
Megszemélyesítés
Allegória
Szimbólum
Embléma
Tipológia
Ikonográfiai típus
Kerettéma
Motívum
Pátoszformula
Motívumkutatás
III. Minden korszakot érintő általánosságok
A témák megfogalmazásának módjai
Absztrakt fogalmak ikonográfiája
Szakrális és profán ikonográfia
IV. A művészet ikonográfia-története
görögök
hellenizmus
Róma
ókeresztények
középkor
Bizánc
Nyugat
korai középkor
inzuláris (ír, angolszász) művészet
Karoling-kor
Ottó-kor
románkor
gótika
reneszánsz
reformáció
barokk-kor
klasszicizmus és romantika
(ha netán maradna idő, folytatnánk egészen a XX. századig)
Kötelező szakirodalom
▪ Belting, Hans: Kép és kultusz. A kép története a művészet korszaka előtt (1990), Budapest 2000, 3. és 4. fejezet (Miért kellenek a képek? …, Égi csodaképek …), 30–78.
▪ Chastel, André: "Salamon és Sába királynője a középkor ikonográfiájában" (1949), in: Uő.: Fabulák, formák, figurák. Válogatott tanulmányok, Budapest 1984, 35–48.
▪ Panofsky, Erwin: "Ikonográfia és ikonológia: bevezetés a reneszánsz művészet tanulmányozásába" (1939), in: Uő: A jelentés a vizuális művészetekben. Tanulmányok, Budapest 1984, 284–307.
▪ Szőnyi György Endre: Ikonográfia és ikonológia I. Történeti áttekintés és Aby Warburg munkássága, in: Uő: Pictura & scriptura. Hagyományalapú kulturális reprezentációk huszadik századi elméletei (Ikonológia és műértelmezés 10), Szeged 2004, 53–74.
▪ Vanyó László: Az ókeresztény művészet szimbólumai, Budapest 1988, 41–100. (A művészettörténeti fejlődés szakaszai)
▪ Warburg, Aby: "Dürer és az itáliai »antik«". (Leipzig, 1906) in: Uő.: ΜΝΗΜΟΣΥΝΗ – válogatott tanulmányai, Budapest 1995, 148–153.
További tájékozódás végett forduljanak a bővebb, témakörönként tagolt bibliográfiához!
Számonkérés
Írásbeli vizsga a vizsgaidőszakban.
Egy esszéjellegű kérdés a kötelező szakirodalom tárgyköréből, és három a leadott előadások anyagából.