BA-kurzusok a 2010/2011-es tanév őszi szemeszterében

 
BBN-MŰV-271, Itáliai reneszánsz
Itáliai reneszánsz
Pócs Dániel
Cs 8:30–10:00, 112. terem

Vizsgakövetelmények

A vizsga első részében emlékmeghatározási gyakorlatként az alább felsorolt művészek életművéből három kép felismerése szükséges (képanyag: Web Gallery of Art):

▪ Lorenzo Ghiberti
▪ Donatello
▪ Masaccio
▪ Masolino
▪ Domenico Veneziano
▪ Andrea del Castagno
▪ Paolo Uccello
▪ Fra Angelico
▪ Filippo Lippi
▪ Piero della Francesca
▪ Andrea Mantegna

A szóbeli vizsga második részéhez az előadások anyaga, a kötelező irodalom és egy szabadon választott irodalom ismerete szükséges.

Kötelező irodalom:

▪ Alberti, Leon Battista: A festészetről ford. Hajnóczi Gábor, Budapest 1997 (Bevezető tanulmány is!)
Botticellitől Tizianóig. Az itáliai festészet két évszázadának remekművei (kiáll. kat., Budapest: Szépművészeti Múzeum), szerk. Sallay Dóra – Tátrai Vilmos – Vécsey Axel, Budapest, 2009, 19–111. (Szőnyi György Endre, Mészáros F. István, Jernyei Kiss János, Jill Dunkerton, Mauro Lucco és Nicoletta Pons tanulmányai)
▪ Gombrich, Ernst H.: "The Early Medici as Patrons of Art", in: Uő.: Norm and Form, London 1966, 35–57.
▪ Gombrich, Ernst H.: "A művészi haladás reneszánsz koncepciója és e gondolat utóélete", in: Uő.: Reneszánsz tanulmányok, szerk. Zádor Anna, Budapest 1985, 80–94.
A reneszánsz művészet történetének olvasókönyve. XV. század, szerk. Hajnóczi Gábor, Budapest 2004 (Ghiberti és Manetti)
▪ Vayer Lajos: Az itáliai reneszánsz művészete Budapest 1982 (Quattrocento festészet és szobrászat fejezetek)

Kötelezően választható irodalom:

▪ Baxandall, Michael: Reneszánsz szemlélet – reneszánsz festészet, Budapest 1986
▪ Blunt, Anthony: Művészet és teória Itáliában (1450–1600), Budapest 1990
▪ Boskovits, Miklós: "Quello ch'e dipintori oggi dicono della prospettiva. Contributions to Fifteenth Century Italian Art Theory", Acta Historiae Artium 1962, 241–260; 1963, 139–162.
▪ Comanducci, Rita Maria: "»L'altare nostro de la Trinità«: Masaccio's Trinity and the Berti Family", in: The Burlington magazine 145 (2003), Nr. 1198, 14–21.
▪ Gardner von Teuffel, Christina: "Masaccio and the Pisa Alterpiece: A New Approach", Jahrbuch der Berliner Museen 19 (1977), 23–68.
▪ Sperling, Christine M.: "Donatello's Bronze »David« and the Demands of Medici Politics", in: The Burlington Magazine 134 (1992), Nr. 1069, 218–224.
▪ McHam, Sarah Blake: "Donatello's Bronze »David« and »Judith« as Metaphors of Medici Rule in Florence", in: The Art Bulletin 83 (2001), 32–47.
▪ Molho, Anthony: "The Brancacci Chapel: Studies in its Iconography and History", in: Journal of the Warburg and Courtauld Institutes 40 (1977), 50–98.
▪ Plozer, Joseph: "Masaccio and the Late Antique", The Art Bulletin 53 (1971), 36–40.
▪ Poeschke, Joachim: Donatello and His World. Sculpture of the Italian Renaissance, New York 1993.
▪ Vayer Lajos: Masolino és Róma, Budapest 1962.