BA-kurzusok a 2011/2012-es tanév őszi szemeszterében

 
BBN-MŰV-121, Ikonográfiai alapismeretek
Ikonográfiai alapismeretek
Eörsi Anna
H 12:00–13:30, Gólyavár, B előadó

Első óra: szeptember 19.

Tervezett tematika:

I. Az ikonográfia (és az ikonológia) fogalma
Téma és jelentés
Ábrahám áldozata jelentései
Az oroszlán jelentései
   Az ikonográfia alkalmazási területei
   Attribútum
   Megszemélyesítés és allegória
Kerettéma
Ábrázolási módok
Absztrakt fogalmak ikonográfiája (számok, formák, színek, anyagok, irányok)

II. A művészet története az ikonográfia tükrében
kezdetek
görögök
hellenizmus
Róma
ókeresztények
középkor
Bizánc
Nyugat
   korai középkor
   inzuláris (ír, angolszász) művészet
   Karoling-kor
   Ottó-kor
   románkor
   gótika
reneszánsz
reformáció
barokk-kor
klasszicizmus és romantika

Számonkérés: Írásbeli vizsga a vizsgaidőszakban. (Egy esszéjellegű kérdés a kötelező szakirodalom tárgyköréből, három a leadott előadások anyagából és egy teszt jellegű kiskérdés.)

Kötelező olvasmányok:

▪ Belting, Hans: A hiteles kép. Képviták, mint hitviták (2005), ford. Hidas Zoltán, Budapest 2009, 131–148. (II.3. A két természet a kereszten; II.4. Fantomkép vagy test? A feltámadott Krisztus)
▪ Bialostocki, Jan: "A Halál kapuja" (1973), ford. Széphelyi F. György, in: Uő.: Régi és új a művészettörténetben, Budapest 1982, 183–205.
▪ Chastel, André: "Két fügefaág" (1976), ford. Görög Lívia, in: Uő.: Fabulák, formák, figurák. Válogatott tanulmányok, Budapest 1984, 246–252.
▪ Dvořák, Max: "A katakombafestmények. A keresztény művészet kezdetei" (1919), ford. Vajda Mihály, in: Uő.: A művészet szemlélete. Válogatott tanulmányok, Budapest 1980, 7–36.
▪ Marosi Ernő: "A honfoglalás a művészetben", in: Magyar Tudomány 41 (1996), 1026–1034.
▪ Panofsky, Erwin: "A neoplatonikus irányzat és Michelangelo" (1939), ford. Ruttkai Veronika, in: Enigma 33 (2002), 85–141.
▪ Pigler Andor: "Evagationes Spiritus. Egy képmagyarázat és adatok az esztergomi Keresztény Múzeum festményeinek történetéhez", in: Archaeológiai Értesítő 46 (1932), 121–136.

Esszékérdések

Az ikonográfia (és az ikonológia) fogalma
Az "Ábrahám áldozata" jelentései
Az ikonográfia alkalmazási területei
Az attribútum
Megszemélyesítés és allegória
Kerettéma
Ábrázolásmódok
Számok és geometriai alakzatok ikonográfiája
Színek és anyagok ikonográfiája
Az építészet ikonográfiája
"Mágikus" kezdetek és a klasszikus görög művészet ikonográfiája
A hellénisztikus művészet ikonográfiája
Róma – a nyilvánosságnak szánt művészet ikonográfiája
Róma – a privátszféra művészetének ikonográfiája
A keresztény művészet kezdetei
Az ókeresztény művészet ikonográfiája (313-tól)
A középbizánci művészet ikonográfiája
A koraközépkori művészet ikonográfiája
A karoling- és Ottó-kori művészet ikonográfiája
A román kor ikonográfiája
A gótikus művészet ikonográfiája
A reneszánsz művészet ikonográfiája
A manierizmus ikonográfiája
A német késő gótikus művészet ikonográfiája
A reformáció
Az ellenreformáció

Röviden megválaszolandó kérdések

Az evangélisták szimbólumai
Mi mindentől függhet egy-egy mű jelentése?
Mit jelent az ikonográfiai jobb oldal fogalma?
Mi a különbség a görögök és a rómaiak vallása között?
Miért nem volt a keresztényeknek két évszázadig művészete?
A képtiltás ellenére miért volt a zsidóknak művészete?
A tipológiai szimbolizmus
Tipológiával kapcsolatos kézirattípusok
Mi jellemzi a középkori művészet szimbolizmusát?
A képrombolás
Maiestas Domini
Mi a legalapvetőbb különbség a bizánci és a nyugati ikonográfia között?
A Panofsky-féle "szétválás-elv"
Mi a legfőbb különbség a román és a gótikus ikonográfia között?
Physiologus
hieroglifa
embléma