Eötvös Lor�nd Tudom�nyegyetem, Budapest - M�v�szett�rt�neti Int�zet

Nyomtat�si n�zet   |  ENGLISH

KezdőlapAz Int�zetK�pz�si rendKurzusokBA kurzusokAktu�lis kurzusokKor�bbi kurzusokMA kurzusokPhD kurzusokTananyagokMunkat�rsak�szt�nd�jak�gyint�z�sK�ls� linkek
BA-kurzusok a 2011/2012-es tanév õszi szemeszterében

 

BBN-MÛV-121, Ikonográfiai alapismeretek
Ikonográfiai alapismeretek
Eörsi Anna
H 12:00–13:30, Gólyavár, B elõadó

Elsõ óra: szeptember 19.

Tervezett tematika:

I. Az ikonográfia (és az ikonológia) fogalma
Téma és jelentés
Ábrahám áldozata jelentései
Az oroszlán jelentései
   Az ikonográfia alkalmazási területei
   Attribútum
   Megszemélyesítés és allegória
Kerettéma
Ábrázolási módok
Absztrakt fogalmak ikonográfiája (számok, formák, színek, anyagok, irányok)

II. A mûvészet története az ikonográfia tükrében
kezdetek
görögök
hellenizmus
Róma
ókeresztények
középkor
Bizánc
Nyugat
   korai középkor
   inzuláris (ír, angolszász) mûvészet
   Karoling-kor
   Ottó-kor
   románkor
   gótika
reneszánsz
reformáció
barokk-kor
klasszicizmus és romantika

Számonkérés: Írásbeli vizsga a vizsgaidõszakban. (Egy esszéjellegû kérdés a kötelezõ szakirodalom tárgykörébõl, három a leadott elõadások anyagából és egy teszt jellegû kiskérdés.)

Kötelezõ olvasmányok:

▪ Belting, Hans: A hiteles kép. Képviták, mint hitviták (2005), ford. Hidas Zoltán, Budapest 2009, 131–148. (II.3. A két természet a kereszten; II.4. Fantomkép vagy test? A feltámadott Krisztus)
▪ Bialostocki, Jan: "A Halál kapuja" (1973), ford. Széphelyi F. György, in: Uõ.: Régi és új a mûvészettörténetben, Budapest 1982, 183–205.
▪ Chastel, André: "Két fügefaág" (1976), ford. Görög Lívia, in: Uõ.: Fabulák, formák, figurák. Válogatott tanulmányok, Budapest 1984, 246–252.
▪ Dvoøák, Max: "A katakombafestmények. A keresztény mûvészet kezdetei" (1919), ford. Vajda Mihály, in: Uõ.: A mûvészet szemlélete. Válogatott tanulmányok, Budapest 1980, 7–36.
▪ Marosi Ernõ: "A honfoglalás a mûvészetben", in: Magyar Tudomány 41 (1996), 1026–1034.
▪ Panofsky, Erwin: "A neoplatonikus irányzat és Michelangelo" (1939), ford. Ruttkai Veronika, in: Enigma 33 (2002), 85–141.
▪ Pigler Andor: "Evagationes Spiritus. Egy képmagyarázat és adatok az esztergomi Keresztény Múzeum festményeinek történetéhez", in: Archaeológiai Értesítõ 46 (1932), 121–136.

Esszékérdések

Az ikonográfia (és az ikonológia) fogalma
Az "Ábrahám áldozata" jelentései
Az ikonográfia alkalmazási területei
Az attribútum
Megszemélyesítés és allegória
Kerettéma
Ábrázolásmódok
Számok és geometriai alakzatok ikonográfiája
Színek és anyagok ikonográfiája
Az építészet ikonográfiája
"Mágikus" kezdetek és a klasszikus görög mûvészet ikonográfiája
A hellénisztikus mûvészet ikonográfiája
Róma – a nyilvánosságnak szánt mûvészet ikonográfiája
Róma – a privátszféra mûvészetének ikonográfiája
A keresztény mûvészet kezdetei
Az ókeresztény mûvészet ikonográfiája (313-tól)
A középbizánci mûvészet ikonográfiája
A koraközépkori mûvészet ikonográfiája
A karoling- és Ottó-kori mûvészet ikonográfiája
A román kor ikonográfiája
A gótikus mûvészet ikonográfiája
A reneszánsz mûvészet ikonográfiája
A manierizmus ikonográfiája
A német késõ gótikus mûvészet ikonográfiája
A reformáció
Az ellenreformáció

Röviden megválaszolandó kérdések

Az evangélisták szimbólumai
Mi mindentõl függhet egy-egy mû jelentése?
Mit jelent az ikonográfiai jobb oldal fogalma?
Mi a különbség a görögök és a rómaiak vallása között?
Miért nem volt a keresztényeknek két évszázadig mûvészete?
A képtiltás ellenére miért volt a zsidóknak mûvészete?
A tipológiai szimbolizmus
Tipológiával kapcsolatos kézirattípusok
Mi jellemzi a középkori mûvészet szimbolizmusát?
A képrombolás
Maiestas Domini
Mi a legalapvetõbb különbség a bizánci és a nyugati ikonográfia között?
A Panofsky-féle "szétválás-elv"
Mi a legfõbb különbség a román és a gótikus ikonográfia között?
Physiologus
hieroglifa
embléma

A félév BA-kurzusai Az oktató honlapja   Az órán vetített prezentációk Bevezetés Téma és jelentés; Ábrahám áldozata Oroszlán Alkalmazások Attribútum Megszemélyesítés, allegória Kerettéma Ábrázolásmódok Számok, formák Színek, anyagok Irányok Építészet Kezdetek; klasszikus görög mûvészet Hellenizmus Róma Ókeresztény mûvészet 1. A keresztény ikonográfia általában Ókeresztény mûvészet 2., középkor általában Bizánc Bizánc és a Nyugat Kora középkor Karoling kor Ottó-kor Román kor Gótika, 1. Általában Gótika, 2. Katedrálisok Gótika, 3. Reneszánsz, 1. Reneszánsz, 2. Manierizmus Német késõ gótika Reformáció Trident/Trient Barokk 18. század Romantika Realizmus; 20. század
 © 2007–2009, E�tv�s Lor�nd Tudom�nyegyetem, B�lcs�szettudom�nyi Kar, M�v�szett�rt�neti Int�zetR�gi honlap