BA-kurzusok a 2007/2008-as tanév őszi szemeszterében

 
BBN-MŰV-291/a, Egyetemes középkor szeminárium
Angol nyelvű szakszövegolvasás
Endrődi Gábor
Cs 10:30–12:00, 112. terem

Célkitűzések: Az órán a következő tanulmányt fogjuk megvitatni:
Hamburger, Jeffrey F.: The Medieval Work of Art: Wherein the "Work"? Wherein the "Art"?, in: The Mind's Eye: Art and Theological Argument in the Middle Ages, szerk. uő. és Bouché, Anne-Marie, Princeton 2006, 375–412.
A közös olvasás során a hallgatók gyakorolhatják a bonyolultabb felépítésű művészettörténeti szövegek kreatív olvasását, mélyebben megismerhetik a tudományos értekezések szerkezetét, a tudományos kérdésfeltevésének jellegét, valamint fejleszthetik vitakultúrájukat. A szeminárium ezen kívül bevezetést kíván nyújtani egy kiemelkedő jelentőségű kortárs művészettörténész gondolkodásába, illetve egy újabban intenzíven kutatott témába: a középkori teológiai szövegek művészettörténeti értékesítésének kérdésébe.

Nyelvek: Legalább alapfokú angol nyelvtudás ajánlott.

Feladatok, lefutás: A hallgatók legfontosabb feladata, hogy feldolgozzák Jeffrey Hamburger tanulmányát, és kérdéseket fogalmazzanak meg vele kapcsolatban. Ez után közösen fogjuk megkísérelni, hogy a szöveg intenzív újraolvasása során körülírjuk a szerző kiindulópontjait és céljait, felvázoljuk érvelésének menetét. Ennek megfelelően a félév végi értékelés elsősorban az órai munkán alapul majd. Emellett a hallgatók (előreláthatóan két- vagy háromhetente) az éppen tárgyalt passzushoz kapcsolódóan egy-egy további tanulmányt is kapnak önálló feldolgozásra, amiről egyrészt két-két oldalt kitevő írásművekben, másrészt (ha a vita menete megkívánja) az órán számolnak be.

Kezdés: Szeptember 6-án, amikor (mivel az egyéni olvasmányok összeállításában a résztvevők más nyelvekben való jártasságát is figyelembe kell vennem) feltétlenül ajánlatos megjelenni. A szöveggel először szeptember 13-án foglalkozunk, addigra azt mindenkinek el kell olvasnia.

Megjegyzés: A szeminárium témája érintkezik a BBN-MŰV-311/b kód alatt meghirdetett forrásismereti gyakorlatéval. A két kurzus szándékom szerint – az elkerülhetetlen redundanciák ellenére – kiegészítőleg fog egymáshoz viszonyulni.