| | ENGLISH | |
KezdÅ‘lapAz Int�zetK�pz�si rendKurzusokBA kurzusokMA kurzusokPhD kurzusokTananyagokMunkat�rsak�szt�nd�jak�gyint�z�sK�ls� linkek | Az osztatlan képzés kurzusai a 2007/2008-as tanév tavaszi szemeszterében
MÜN-281/b, Szeminárium (újkor 2.) A téma: 1600 körül több olyan folyamat is döntõ fázisához érkezett a Német-Római Birodalom társadalmi és kulturális viszonyaiban, amely a mûvészet fejlõdésére is nagy hatást gyakorolt. A rekatolizáció, illetve a konfesszionális frontvonalak megszilárdulása mellett mindenekelõtt a tartományúri hatalom szerepének a megnövekedése nyújtott keretet az itáliai és németalföldi mûvészek foglalkoztatásának, amely Birodalom-szerte olyan mérteket öltött, hogy a német mûvészet egész karakterét megváltoztatta. Ezzel egyidõben olyan mûvészek itáliai tevékenysége révén, mint Adam Elsheimer, a vezetõ központokkal való kapcsolattartás ellentétes irányú útjai is megnyiltak. Számot vetve a korszak mûvészetének kozmopolita jellegével, a címben jelzett témát is tágan értelmezzük, és a német udvarokban alkalmazott idegeneket éppúgy beleértjük, mint a német mûvészek külföldi tartózkodásainak termékeit. A 16. század utolsó két évtizedétõl a mûvészetben is jelentõs változásokat hozó harmincéves háború kezdetéig (1618) terjed az az idõszak, amelybõl dolgozattémákat lehet választani. Célkitûzések: A hallgatók nem kész témák, hanem tíz tágabb témakör közül választhatnak. Ezen belül önállóan kell témát találniuk. Errõl a témáról nem összefoglalást kell írniuk, hanem egy önálló kérdésfeltevést kell kidolgozniuk vele kapcsolatban. A feladat (és az értékelés alapja) az, hogy eredeti és a kutatás számára releváns kérdést fogalmazzanak meg, tisztázzák és kifejtsék ennek tárgyi elõfeltételeit, elhelyezzék a téma kutatásának aktuális helyzetképében, valamint számot vessenek a válaszadás, a kidolgozás lehetõségeivel. Nyelvek: A részvételnek nyelvtudáshoz kötõdõ formális feltétele nincsen, azonban a választott téma szempontjából releváns irodalmat mindenképpen el kell olvasni, függetlenül annak nyelvétõl. A kurzus tárgyából következõen a legtöbb témához szükség lesz német publikációk feldolgozására. Aki nem olvas németül, annak azt javaslom, hogy a prágai császári udvar környezetébõl válasszon témát. Feladatok, lefutás: Mivel a várható létszám nem teszi lehetõvé, hogy bevezetõ elõadások segítsék a hallgatók általános tájékozódását a korszak és a terület mûvészetében, ezt a résztvevõknek az adott szakirodalom alapján részben önállóan kell elvégezniük, az elsõ referátumok elõtti órán (március 4-én) pedig zárthelyi dolgozatot írnak. Márciustól a hallgatók az elvállalt idõpontokban 20 perces referátumot tartanak. Ekkor csak egy témavázlatot kell hogy benyújtaniuk; ezt egy héttel a referátum elõtt el kell juttatni az összes résztvevõhöz. A tulajdonképpeni dolgozatot az utolsó órára kell elkészíteni; ebben figyelembe kell venni a referátum vitájában elhangzottakat is. Kezdés: Február 12-én óramegbeszélést tartunk, amelyen a részvétel kötelezõ. Az elsõ óra február 19-én lesz. Irodalom: Kaufmann, Thomas DaCosta: Art and Architecture in Central Europe, 1550-1620. An Annotated Bibliography (1988), Marburg 2003(2). Kaufmann, Thomas DaCosta: Court, Cloister & City. The Art and Culture of Central Europe, 14501800, London 1995, 167231, 502513. Geschichte der bildenden Kunst in Deutschland, IV: Spätgotik und Renaissance, szerk. Krause, Katharina, München 2007, 411491 és a vonatkozó képtáblák.
| A félév kurzusai az osztatlan képzésben Az oktató honlapja A kurzusleíráshoz tartozó oldalak Kurzusleírás Menetrend |
© 2007–2009, E�tv�s Lor�nd Tudom�nyegyetem, B�lcs�szettudom�nyi Kar, M�v�szett�rt�neti Int�zet | R�gi honlap |