PhD – Disszertánsok szemináriuma (P/MUV-09/b)

Vezeti: Széphelyi F. György, Szőke Annamária

Szerda, 10.15–11.45, 112-es terem

 

 

A szeminárium célkitűzései, főbb problematikái:

 

A dissz. témájának tágabb összefüggései:

tudománytörténet

módszertan

nemzetközi kutatások

 

Írásmódok, beszédmódok, „idő”:

„tézis” megírása: mi a probléma, mi az új eredmény, milyen módszerrel?

– kérdezés, vitatkozás

 

Gyakorlat:

– PhD védésekre járni, kérdezni

 

Terv:

PhD-konferencia 2014 tavaszi félévben

valami közöset találni, ami összeköti a résztvevők egyes témáit

 

Olvasmány:

– ált. módszertani a doktori disszertációkkal kapcsolatban; „academic writing”

– „minták” megvitatása

 

Munka a tanszéken:

Fotótár feldolgozása (jelentkezett: Árvai, Dóczi, Elantkowski, Váraljai)

 

Tanítás (kötelezővé tették a Phd-sok számára):

– gondolkodni azon, hogy milyen témában tudnának tanítani

 

Egyéb:

– szigorlat menete

– próbavédésre készülés

– ha szükséges a félévben pótórák is lesznek

– a félév végén leadott dolgozatokat SzA és SzFGy fele-fele arányban olvassa el

 

A bemutatkozás szempontjai:

– Mi a téma?

– Hogyan áll a dolgozatával?

– Mit csinál ebben a félévben?

– Mit vár el a képzéstől? Milyen hiányokat tapasztalt? Ötletek?

 

Az okt. 16-án megbeszélt feladatok (nov. 6-tól):

Az eddig beérkezett „szinopszisokat” mindenki elolvassa. Ezeket egy dokumentumban összegeztem, jól látszanak az írásmódok közötti különbségek. Lásd: itt.

A tudományos közlemények műfajainak összeírása (pl. Adalékok…). Ehhez lásd: a művészettörténeti írásmódok: itt.

A disszertáció formai és tartalmi követelményeinek közös kidolgozása. Alapul venni a honlapról elérhető hasonló leírásokat a BA és az MA szakdolgozatokhoz. Lásd: itt és itt.

A tavaszi konferencia közös témájának kitalálása. Megvizsgálni, hogy mi a „közös nevező” az egyes disszertáció-témákban.

Mindenki gondolkodik azon, hogy mit tanítana. Önálló órák, és egy-egy előadás egyaránt számba jöhetnek. Erről végső döntést a tanszék hoz.

 

A november 6-ikai eredmények:

A konferencia témájával kapcsolatos brainstorming keretében elsősorban Szeredi/Kusler ötleteit vettük számba, valamint Dénes Mirjamét.

A „Határátlépések” cím elvetve, de a tartalom marad, segédfogalom még: „interdiszciplinaritás”. Felvetődött az alapvető kérdés: mit nevezünk interdiszciplinaritásnak? Szétválasztása a dolgozatok témájából adódó szakterület-közöttiségnek (vagyis: maga a művész foglalkozott bizonyos „művészeten kívüli” ismeretekkel) és a művészettörténet-tudomány módszereit illető szakterület-közöttiségnek.

Ezzel kapcsolatban ajánlott olvasmány: Dilly, Heinrich: Kölcsönös megvilágítás. A művészettörténet és a rokon tudományok, lásd: itt, itt, és itt (utóbbi nyomtatható formában, a szöveg adatai az 1. jegyzetben).

Megbeszélt, illetve megbeszélni kezdett témakörök:

1. Nemzetközi kapcsolatok, peregrináció/emigráció (Szeredi, Pócs)

2. Intermedialitás (ilyen témájú dolgozat nincs)

3. Interdiszciplináris megközelítések a művészettörténetben. Pl. irodalom és „művészet” kapcsolata (Kusler)

4. „Tudomány és művészet”

5. „Forrás”

PhD – Konferencia, 2014. tavasz — menetrend:

Ebben a félévben: A konf. témája, címe, hívószava(i). Ki milyen témából tart előadást, amelyek aktuális kutatási tevékenységével is kapcsolatban vannak. Tervek, elképzelések.

December, január: Tanulmányok megírása (6 oldal 20 perc.)

Tavaszi félév:

Tanulmányok megbeszélése (előadás, vita). A szöveg véglegesítése.

Magyar és angol nyelvű kivonat / abstract készítése.

A konferencia megszervezése (témavezetők meghívása is).

A konferencia anyagának publikálása (Aria).

 

December 4-én megbeszélt feladatok:

1. Mindenki végiggondolja és szisztematizálja, hogy a saját disszertációjának megírásakor milyen forrásokat, illetve milyen jellegű forrásokat használ. Ennek elküldése a tanároknak előfeltétele a félév teljesítésének.

2. Ezek közül egyet kiválasztva találja ki a konferencia-előadásának témáját (van, akinek ez már megvan). Ennek elküldési határideje: 2014. január 15.

3. Az elküldött előadás-szinopszisok felkerülnek a netre, mindenki tájékozódik a többiekéről.

4. A tavaszi félév első óráján a szinopszisok megvitatása. Ezek után kezdi mindenki véglegesre írni a tanulmányát. (A menetrend további részével kapcsolatban lásd a nov. 6-i eredményeket.)

5. A művészettörténet forrásai témában elméleti alapvetések áttekintése. Ehhez lásd egyelőre Tietze 1913 tartalomjegyzékét itt.

 

A forrásokkal kapcsolatban beadott írásművek összesítve: itt. Katona Júliáé: itt.

 

Órák:

Szept. 18 – Óramegbeszélés, bemutatkozás 1.

Okt. 2. – Bemutatkozás 2.

Okt. 16. – Bemutatkozás 3. Az Asteriskos 4. tanulmányai (Radák, Páll)

Nov. 6. – Bemutatkozás 4. (Boncz, Pócs), a konferencia témája 1.

Nov. 20. – A konferencia témája 2. Módszerbeli közös nevező megtalálása: „forrás”

Dec. 4. – Katona Júlia az adatbáziskezelő programokról (c. 20 perc). A „forrás” témában elkészült egyéni javaslatok megbeszélése.

 

Aki az órák több, mint felén nincs jelen, nem tudja teljesíteni a félévet.

Hallgató

Évf

Téma

Ebben a félévben elvégzendő

Tanítás

Árvai Mária, Zsemberyné

1

Ország Lili

(tv.: Passuth Krisztina)

Bálint Endre és Ország Lili, mester és tanítvány kapcsolatának vizsgálata: képeik összevetése, levelezésük feldolgozása, és egyéb kapcsolódó dokumentumok vizsgálata (képeslapok, zsebnaptárak, önéletrajzi írások, stb.)

2014. tavasz: egy előadás Gosztonyi Ferenc kurzusán

 

2014. ősz

Bodor Kata

5

Emil Orlik művészete a kontúrhasználat 1800 utáni történetének tükrében (tv.: Geskó Judit)

Emil Orlik levelezéseinek vizsgálata.

2014. ősz

Boncz Hajnalka

1

Gróf Waldstein János (1809, Nagymegyer-1876 Bécs) élete és munkássága, kapcsolata a reformkori arisztokráciával és a képzőművészettel (tv. Galavics Géza)

 

 

Dénes Mirjam

2

Dr. Fettick Ottó iparművészeti gyűjteménye különös tekintettel a gyűjtemény japán műtárgyaira és kortárs európai üveg- és porcelántárgyaira (tv.: Gellér Katalin, Fajcsák Györgyi)

Feladatok erre a félévre a szinopszisban.

2014. tavasz: egy előadás a japonizmusról Szőke A. kurzusán

Dóczi Erika, Falvainé

3

Francia és svájci hatás a magyar építészet stílusfejlődésében a Ray építészdinasztia tükrében (19. század második felétől a 20. század első feléig) (tv.: Sisa József)

A közeljövőben a Vállalkozók Lapja és Építő Ipar hetente megjelenő számait is végig kell néznem. A Fiatal Művészettörténészek IV. Konferenciáján a Betonszemle és kora címmel adok elő. Fontosnak tartom feltérképezni a bemutatásokat, az egykorú polémiák szempontjait, a támogató invenciókat, a támadók érveit.

Ezen kívül a nehezen hozzáférhető, kis példányszámú külföldi szakirodalmak (könyvtárközi kölcsönzés útján való) beszerzése, elolvasása a célom.

 

Elantkowski Jan

3

Feltáratlan és tabu: Emlékezet és holokauszt a magyar és lengyel művészetben (tv.: Rényi András)

Ebben a félévben szeretném foglalkozni Forgácssal és Żmijewskivel, Alpernnel és Wilczykkel, budapesti köztéri szoborokkal, és elsősorban leszűkíteni és irányítani a témát. Továbbá szándékozok kidolgozni az elméleti és törtenelmi bevezetést. Pályáztam a Fiatal Művészettörténészek IV. Konferenciájára az „(El)játszott Emlékezet. Holokauszt és videóművészet Magyarországon és Lengyelországban Forgács Péter és Artur Zmijewski munkáin keresztül” című előadással.

2014. tavasz: Lengyel művészet (angol nyelven)

Fórián Szabó Noémi

3

XII. századi indás-állatalakos díszítésű kőfaragványok Magyarországon (tv.: Marosi Ernő)

A téma nemzetközi szakirodalmának áttekintése és összefoglalása.

2013. ősz:

Helyszíni gyakorlat

Katona Júlia

3

Az „ékítményes formanyelv”. A 19. sz. második és a 20. sz. első felében megjelent mintakönyvek rendszerszemlélete és hatása a korabeli hazai művészeti oktatásra, különös tekintettel a Mintarajztanoda és az Iparművészeti Iskola oktatási módszerére. (tv.: Szőke Annamária)

Jelenleg a Mátyás-templom díszítőfestésének kutatásával foglalkozom a BTM jövő évi kiállításának keretében.

2013. ősz:

Építészeti alapismeretek

Kosinszky Richárd

1

Az absztrakció kritikai recepciója az 1960-as évek magyar művészettörténet-írásában és Nádler István művészete

(tv.: Horányi Attila)

A korabeli, magyarországi és nyugati szakirodalom fogalmi eszköztárainak feldolgozása és összehasonlító olvasása. Nádler István oeuvre feldolgozásának megkezdése.

Nov. 6-án nincs

2014. ősz: egy előadás SzA kurzusán

Kusler Ágnes

1

Az ún. "képzőművészeti alkalmazott emblematika" aspektusai Magyarországon (16-18. század) (tv.: Kelényi György)

Az emblematika magyarországi kutatástörténetének kritikai feldolgozása, a terminológiával kapcsolatos alapvető megfontolások, valamint az eddig ismert emlékanyag alapján bevezető kérdések megfogalmazása. A nemzetközi szakirodalmi tendenciák alapján iránymutató metodológiai etalonok keresése, majd ezek tanulságai alapján alapvetések kidolgozása a további kutatáshoz.

2014. tavasz: egy előadás Gosztonyi Ferenc kurzusán (?)

Oszkó Ágnes

3

A zsinagógaépítészet térszerkesztési és stílusbeli jellegzetességei a 19. század második fele és a századforduló hazai példái esetében: Baumhorn Lipót (1860-1932) munkásságának értékelése a korszak hazai és nemzetközi eredményeinek kontextusában (tv.: Klein Rudolf, Gerő András)

A kutatás aktuális szakasza főleg a határainkon túli épületállomány felmérésére és dokumentálására fókuszál.

 

Páll Evelin

2

Barokk perspektíva (tv.: Kelényi György)

 

Építészeti alapismeretek

 

2014 tavasz: Képzőművészeti proszeminárium

Pócs Veronika

1

Pán Imre (1904–1972) életművének feldolgozása, különös tekintettel a francia emigrációban töltött évekre (tv.: Passuth Krisztina)

 

 

Sulyok Miklós

4

Regionalizmusok a magyar építészetben a rendszerváltás után (tv.: Klein Rudolf)

Szinopszis nincs.

 

Szeredi Merse Pál

1

Budapest / Bécs (1920-1930 k.) (Munkacím: Az avantgárd művészet recepciója Budapesten és Bécsben az 1920-as években) (tv.: Passuth Krisztina)

Az Aktivisták budapesti és bécsi munkásságának feldolgozása (kronológia, sajtórecepció, kiállítások, kapcsolatrendszerek), elsődlegesen a Kassák Múzeum valamint az MNG Adattár, MTA Lexikontár anyagai alapján, megalapozandó a további hazai és külföldi kutatásokat. Ezzel együtt bibliográfia készítése a hazai primer és szakirodalmi forrásokról.

2014. tavasz: egy előadás Gosztonyi Ferenc kurzusán

Váraljai Anna

3

Mokry-Mészáros Dezső

(tv.: Keserü Katalin)

(Szinopszis újra)

1. Mokry prehisztorikus képeinek összevetése a korabeli pilisi ásatásokkal és a nemzetközi paleontológiai kutatásokkal.

2. A bécsi szecesszió (elsősorban Klimt) ornamentikájának mikroszkopikus eredetű motívumai (motívumkutatás) és ennek összevetése Mokry műveinek ornamentális elemeivel