PhD – Disszertánsok szemináriuma (P/MUV-09/b)
Vezeti: Széphelyi F. György, Szőke Annamária
Szerda, 10.15–11.45, 112-es terem
A szeminárium célkitűzései, főbb problematikái:
A dissz. témájának tágabb összefüggései:
– tudománytörténet
– módszertan
– nemzetközi kutatások
Írásmódok, beszédmódok, „idő”:
– „tézis” megírása: mi a probléma, mi az új eredmény, milyen módszerrel?
– kérdezés, vitatkozás
Gyakorlat:
– PhD védésekre járni, kérdezni
Terv:
– PhD-konferencia 2014 tavaszi félévben
– valami közöset találni, ami összeköti a résztvevők egyes témáit
Olvasmány:
– ált. módszertani a doktori disszertációkkal kapcsolatban; „academic writing”
– „minták” megvitatása
Munka a tanszéken:
– Fotótár feldolgozása (jelentkezett: Árvai, Dóczi, Elantkowski, Váraljai)
Tanítás (kötelezővé tették a Phd-sok számára):
– gondolkodni azon, hogy milyen témában tudnának tanítani
Egyéb:
– szigorlat menete
– próbavédésre készülés
– ha szükséges a félévben pótórák is lesznek
– a félév végén leadott dolgozatokat SzA és SzFGy fele-fele arányban olvassa el
A bemutatkozás szempontjai:
– Mi a téma?
– Hogyan áll a dolgozatával?
– Mit csinál ebben a félévben?
– Mit vár el a képzéstől? Milyen hiányokat tapasztalt? Ötletek?
Az okt. 16-án megbeszélt feladatok (nov. 6-tól):
Az eddig beérkezett „szinopszisokat” mindenki elolvassa. Ezeket egy dokumentumban összegeztem, jól látszanak az írásmódok közötti különbségek. Lásd: itt.
A tudományos közlemények műfajainak összeírása (pl. Adalékok…). Ehhez lásd: a művészettörténeti írásmódok: itt.
A disszertáció formai és tartalmi követelményeinek közös kidolgozása. Alapul venni a honlapról elérhető hasonló leírásokat a BA és az MA szakdolgozatokhoz. Lásd: itt és itt.
A tavaszi konferencia közös témájának kitalálása. Megvizsgálni, hogy mi a „közös nevező” az egyes disszertáció-témákban.
Mindenki gondolkodik azon, hogy mit tanítana. Önálló órák, és egy-egy előadás egyaránt számba jöhetnek. Erről végső döntést a tanszék hoz.
A november 6-ikai eredmények:
A konferencia témájával kapcsolatos brainstorming keretében elsősorban Szeredi/Kusler ötleteit vettük számba, valamint Dénes Mirjamét.
A „Határátlépések” cím elvetve, de a tartalom marad, segédfogalom még: „interdiszciplinaritás”. Felvetődött az alapvető kérdés: mit nevezünk interdiszciplinaritásnak? Szétválasztása a dolgozatok témájából adódó szakterület-közöttiségnek (vagyis: maga a művész foglalkozott bizonyos „művészeten kívüli” ismeretekkel) és a művészettörténet-tudomány módszereit illető szakterület-közöttiségnek.
Ezzel kapcsolatban ajánlott olvasmány: Dilly, Heinrich: Kölcsönös megvilágítás. A művészettörténet és a rokon tudományok, lásd: itt, itt, és itt (utóbbi nyomtatható formában, a szöveg adatai az 1. jegyzetben).
Megbeszélt, illetve megbeszélni kezdett témakörök:
1. Nemzetközi kapcsolatok, peregrináció/emigráció (Szeredi, Pócs)
2. Intermedialitás (ilyen témájú dolgozat nincs)
3. Interdiszciplináris megközelítések a művészettörténetben. Pl. irodalom és „művészet” kapcsolata (Kusler)
4. „Tudomány és művészet”
5. „Forrás”
PhD – Konferencia, 2014. tavasz — menetrend:
Ebben a félévben: A konf. témája, címe, hívószava(i). Ki milyen témából tart előadást, amelyek aktuális kutatási tevékenységével is kapcsolatban vannak. Tervek, elképzelések.
December, január: Tanulmányok megírása (6 oldal – 20 perc.)
Tavaszi félév:
Tanulmányok megbeszélése (előadás, vita). A szöveg véglegesítése.
Magyar és angol nyelvű kivonat / abstract készítése.
A konferencia megszervezése (témavezetők meghívása is).
A konferencia anyagának publikálása (Aria).
December 4-én megbeszélt feladatok:
1. Mindenki végiggondolja és szisztematizálja, hogy a saját disszertációjának megírásakor milyen forrásokat, illetve milyen jellegű forrásokat használ. Ennek elküldése a tanároknak előfeltétele a félév teljesítésének.
2. Ezek közül egyet kiválasztva találja ki a konferencia-előadásának témáját (van, akinek ez már megvan). Ennek elküldési határideje: 2014. január 15.
3. Az elküldött előadás-szinopszisok felkerülnek a netre, mindenki tájékozódik a többiekéről.
4. A tavaszi félév első óráján a szinopszisok megvitatása. Ezek után kezdi mindenki véglegesre írni a tanulmányát. (A menetrend további részével kapcsolatban lásd a nov. 6-i eredményeket.)
5. A művészettörténet forrásai témában elméleti alapvetések áttekintése. Ehhez lásd egyelőre Tietze 1913 tartalomjegyzékét itt.
A forrásokkal kapcsolatban beadott írásművek összesítve: itt. Katona Júliáé: itt.
Órák:
Szept. 18 – Óramegbeszélés, bemutatkozás 1.
Okt. 2. – Bemutatkozás 2.
Okt. 16. – Bemutatkozás 3. Az Asteriskos 4. tanulmányai (Radák, Páll)
Nov. 6. – Bemutatkozás 4. (Boncz, Pócs), a konferencia témája 1.
Nov. 20. – A konferencia témája 2. Módszerbeli közös nevező megtalálása: „forrás”
Dec. 4. – Katona Júlia az adatbáziskezelő programokról (c. 20 perc). A „forrás” témában elkészült egyéni javaslatok megbeszélése.
Aki az órák több, mint felén nincs jelen, nem tudja teljesíteni a félévet.
Hallgató
|
Évf
|
Téma
|
Ebben a félévben elvégzendő
|
Tanítás
|
Árvai Mária, Zsemberyné
|
1
|
Ország Lili
(tv.: Passuth Krisztina)
|
Bálint Endre és Ország Lili, mester és tanítvány kapcsolatának vizsgálata: képeik összevetése, levelezésük feldolgozása, és egyéb kapcsolódó dokumentumok vizsgálata (képeslapok, zsebnaptárak, önéletrajzi írások, stb.)
|
2014. tavasz: egy előadás Gosztonyi Ferenc kurzusán
2014. ősz
|
Bodor Kata
|
5
|
Emil Orlik művészete a kontúrhasználat 1800 utáni történetének tükrében (tv.: Geskó Judit)
|
Emil Orlik levelezéseinek vizsgálata.
|
2014. ősz
|
Boncz Hajnalka
|
1
|
Gróf Waldstein János (1809, Nagymegyer-1876 Bécs) élete és munkássága, kapcsolata a reformkori arisztokráciával és a képzőművészettel (tv. Galavics Géza)
|
|
|
Dénes Mirjam
|
2
|
Dr. Fettick Ottó iparművészeti gyűjteménye különös tekintettel a gyűjtemény japán műtárgyaira és kortárs európai üveg- és porcelántárgyaira (tv.: Gellér Katalin, Fajcsák Györgyi)
|
Feladatok erre a félévre a szinopszisban.
|
2014. tavasz: egy előadás a japonizmusról Szőke A. kurzusán
|
Dóczi Erika, Falvainé
|
3
|
Francia és svájci hatás a magyar építészet stílusfejlődésében a Ray építészdinasztia tükrében (19. század második felétől a 20. század első feléig) (tv.: Sisa József)
|
A közeljövőben a Vállalkozók Lapja és Építő Ipar hetente megjelenő számait is végig kell néznem. A Fiatal Művészettörténészek IV. Konferenciáján a Betonszemle és kora címmel adok elő. Fontosnak tartom feltérképezni a bemutatásokat, az egykorú polémiák szempontjait, a támogató invenciókat, a támadók érveit.
Ezen kívül a nehezen hozzáférhető, kis példányszámú külföldi szakirodalmak (könyvtárközi kölcsönzés útján való) beszerzése, elolvasása a célom.
|
|
Elantkowski Jan
|
3
|
Feltáratlan és tabu: Emlékezet és holokauszt a magyar és lengyel művészetben (tv.: Rényi András)
|
Ebben a félévben szeretném foglalkozni Forgácssal és Żmijewskivel, Alpernnel és Wilczykkel, budapesti köztéri szoborokkal, és elsősorban leszűkíteni és irányítani a témát. Továbbá szándékozok kidolgozni az elméleti és törtenelmi bevezetést. Pályáztam a Fiatal Művészettörténészek IV. Konferenciájára az „(El)játszott Emlékezet. Holokauszt és videóművészet Magyarországon és Lengyelországban Forgács Péter és Artur Zmijewski munkáin keresztül” című előadással.
|
2014. tavasz: Lengyel művészet (angol nyelven)
|
Fórián Szabó Noémi
|
3
|
XII. századi indás-állatalakos díszítésű kőfaragványok Magyarországon (tv.: Marosi Ernő)
|
A téma nemzetközi szakirodalmának áttekintése és összefoglalása.
|
2013. ősz:
Helyszíni gyakorlat
|
Katona Júlia
|
3
|
Az „ékítményes formanyelv”. A 19. sz. második és a 20. sz. első felében megjelent mintakönyvek rendszerszemlélete és hatása a korabeli hazai művészeti oktatásra, különös tekintettel a Mintarajztanoda és az Iparművészeti Iskola oktatási módszerére. (tv.: Szőke Annamária)
|
Jelenleg a Mátyás-templom díszítőfestésének kutatásával foglalkozom a BTM jövő évi kiállításának keretében.
|
2013. ősz:
Építészeti alapismeretek
|
Kosinszky Richárd
|
1
|
Az absztrakció kritikai recepciója az 1960-as évek magyar művészettörténet-írásában és Nádler István művészete
(tv.: Horányi Attila)
|
A korabeli, magyarországi és nyugati szakirodalom fogalmi eszköztárainak feldolgozása és összehasonlító olvasása. Nádler István oeuvre feldolgozásának megkezdése.
Nov. 6-án nincs
|
2014. ősz: egy előadás SzA kurzusán
|
Kusler Ágnes
|
1
|
Az ún. "képzőművészeti alkalmazott emblematika" aspektusai Magyarországon (16-18. század) (tv.: Kelényi György)
|
Az emblematika magyarországi kutatástörténetének kritikai feldolgozása, a terminológiával kapcsolatos alapvető megfontolások, valamint az eddig ismert emlékanyag alapján bevezető kérdések megfogalmazása. A nemzetközi szakirodalmi tendenciák alapján iránymutató metodológiai etalonok keresése, majd ezek tanulságai alapján alapvetések kidolgozása a további kutatáshoz.
|
2014. tavasz: egy előadás Gosztonyi Ferenc kurzusán (?)
|
Oszkó Ágnes
|
3
|
A zsinagógaépítészet térszerkesztési és stílusbeli jellegzetességei a 19. század második fele és a századforduló hazai példái esetében: Baumhorn Lipót (1860-1932) munkásságának értékelése a korszak hazai és nemzetközi eredményeinek kontextusában (tv.: Klein Rudolf, Gerő András)
|
A kutatás aktuális szakasza főleg a határainkon túli épületállomány felmérésére és dokumentálására fókuszál.
|
|
Páll Evelin
|
2
|
Barokk perspektíva (tv.: Kelényi György)
|
|
Építészeti alapismeretek
2014 tavasz: Képzőművészeti proszeminárium
|
Pócs Veronika
|
1
|
Pán Imre (1904–1972) életművének feldolgozása, különös tekintettel a francia emigrációban töltött évekre (tv.: Passuth Krisztina)
|
|
|
Sulyok Miklós
|
4
|
Regionalizmusok a magyar építészetben a rendszerváltás után (tv.: Klein Rudolf)
|
Szinopszis nincs.
|
|
Szeredi Merse Pál
|
1
|
Budapest / Bécs (1920-1930 k.) (Munkacím: Az avantgárd művészet recepciója Budapesten és Bécsben az 1920-as években) (tv.: Passuth Krisztina)
|
Az Aktivisták budapesti és bécsi munkásságának feldolgozása (kronológia, sajtórecepció, kiállítások, kapcsolatrendszerek), elsődlegesen a Kassák Múzeum valamint az MNG Adattár, MTA Lexikontár anyagai alapján, megalapozandó a további hazai és külföldi kutatásokat. Ezzel együtt bibliográfia készítése a hazai primer és szakirodalmi forrásokról.
|
2014. tavasz: egy előadás Gosztonyi Ferenc kurzusán
|
Váraljai Anna
|
3
|
Mokry-Mészáros Dezső
(tv.: Keserü Katalin)
|
(Szinopszis újra)
1. Mokry prehisztorikus képeinek összevetése a korabeli pilisi ásatásokkal és a nemzetközi paleontológiai kutatásokkal.
2. A bécsi szecesszió (elsősorban Klimt) ornamentikájának mikroszkopikus eredetű motívumai (motívumkutatás) és ennek összevetése Mokry műveinek ornamentális elemeivel
|
|